زلال بصیرت
آسیبهایی که انقلاب را از درون تهدید میکند
۱۳۹۶/۱۰/۲۷
بسم الله الرحمن الرحیم
علیرغم اهتمام امام (ره) نسبت به انقلاب، ضعفهایی در برخی زمینهها پدید آمده است و این نگرانی وجود دارد که مسیر انقلاب، نزولی شود که امید است به برکت خون شهدا و فداکاری انقلابیون مخلص، خداوند این انقلاب را حفظ کند؛ اما ما وظیفه داریم بر اساس تجربه و شناخت، انقلاب را آسیبشناسی کرده و مانع رسیدن آسیب به آن و یا ترمیم آن در صورت آسیب دیدن باشیم.
این آسیب شناسی با توجه به رفتار انسانهاست؛ افعال اختیاری هر انسان دارای دو رکن شناخت و انگیزه است؛ یعنی انسان هم باید بداند و هم بخواهد تا فعل اختیاری انجام گیرد؛ لذا در وهله اول باید وظایف خود در مورد انقلاب را بشناسیم و از آنها غافل نشویم و سپس بخواهیم در عمل از انقلاب دفاع کنیم.
البته روزمرگی سبب غفلت از وظیفه میشود،گاه مسائل و مشکلات زندگی، کسب و کار و توجه به فرزندان و خانواده و نظایر آن، سبب غفلت انسان از وظیفهای میشود که به آن علم داشت.
بعد از انقلاب و بهویژه بعد از دفاع مقدس، برخی از افرادی که مخلصانه برای انقلاب کار میکردند و حتی حقوق ناچیز جبهه خود را دوباره برای جبهه هزینه میکردند، به فکر این افتادند که درآمد بیشتری کسب کنند و دنبال سهمخواهی از انقلاب رفتند و این دو نگاه خیلی با هم متفاوت است.
رسوخ تفکرات انحرافی در برخی مسئولان
امروز با وجود انقلاب اسلامی، بانکهایمان به اسم کارمزد تا 30 درصد ربا میگیرند، امروز حتی مردم متدین ما به دنبال واسطه قرار دادن افرادی هستند که بتوانند وام ربوی بگیرند.
گاهی برخی مسئولین ما بهراحتی آب خوردن، دروغ میگویند و خجالت هم نمیکشند؛ البته نباید هم خجالت بکشند؛ چون دستپرورده فکری شیطان بزرگ هستند که روزی صد دروغ به جامعه تحویل میدهد؛ به نظر آنها اگر قرار است کسی خجالت بکشد، ترامپ باید خجالت بکشد، نه آنها!
اینکه در مورد حقوق نجومی، دروغها و مشکلات سخن نمیگوییم، غفلت ماست؛ اما بالاتر از آن این است که گاهی در اصل انقلاب تشکیک میشود و ما سکوت میکنیم؛ بدتر اینکه برخی از کسانی که چه بسا مسئولیتی هم دارند ، به کنایه بلکه بهصراحت میگویند که امام (ره) از ابتدا اشتباه کرد که با آمریکا مذاکره نکرد.
کم کم کار به جایی میرسد که نظریه ولایتفقیه هم امری غیرقابل قبول برای دانشجو و طلبه دانسته میشود و دموکراسی لیبرال غربی تنها حکومت صحیح پنداشته شده و هر حکومتی غیر از آن ، دیکتاتوری و در مقابل آن است.
آنچه گفته شد در حوزه شناخت است و ای کاش آسیبهای محتمل فقط در همین زمینه بود. عامل دیگری که در رفتار تأثیر دارد، انگیزه است؛ عدهای میگویند، دیگر کافی است، چقدر بجنگیم، خسته شدهایم؛ حالا دیگر نوبت ماست که مقداری راحتتر زندگی کنیم؛ این نگاه به جایی میرسد که کم کم گفته میشود؛ انقلاب گذشت و قرار نیست هر روز انقلاب باشد؛ زمانی انقلاب لازم بود و انقلاب شکل گرفت؛ اما الآنکه دیگر نیازی به انقلابی بودن نیست!
عدهای میگویند در شرایط گذشته، انقلاب لازم بود؛ اما امروز شرایط عوض شده و باید با کدخدایان عالم بسازیم؛ یعنی شرایط امروز را نباید با شرایط انقلاب یکی دانست.
در مرحله بعد عدهای میگویند اصلاح جامعه به ما ربطی ندارد و امام زمان (عج) باید خودشان تشریف بیاورند؛ لذا یکی از این افراد خطاب به فردی انقلابی میگفت کارهایی که شما میکنید سبب میشود تا ظهور امام زمان (عج) به تأخیر بیفتد!
نقش حب دنیا در جهتدهی به انگیزه انسان
انسان وقتی سختی ببیند، دوست دارد خود را با توجیه شرعی از سختی برهاند و راحت زندگی کند، شیطان هم زنده است و هر روز راههای بهتری به انسانها برای توجیه کار خود ارائه میدهد. همه اینها ناشی از حب دنیاست.
حب دنیا سبب میشود تا انسان دوست داشته باشد بر دیگران برتری جوید و انسان این قابلیت را دارد که بهقدری سقوط کند که بگوید « انا ربکم الاعلی »؛ همان که فرعون میگفت. این انحراف فرعون، ریشه در شناخت وی نداشت و خودش به خوبی میدانست که خدا نیست، اما برتریجویی و حب دنیا سبب تفرعن وی بود.
لذا در وهله اول باید دائم آگاهی خود را ارزیابی کنیم و دین را درست بشناسیم و نگذاریم روزمرگیهای زندگی، ما را از وظیفه خود، غافل کند و در وهله بعد در عمل نیز مراقب باشیم هوای نفس ما را منحرف نکند؛ در انجام هر کاری، ببینیم خداوند آن را میپسندد یا خیر؟ البته توسل به اهلبیت (ع) نیز در این مسیر بسیار راهگشاست.
بیانات آیتالله مصباح یزدی (دام ظله) در سی و چهارمین نشست انجمن فارغالتحصیلان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)؛ قم؛24 /9 / 1396 .