به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 13,900
بازدید دیروز: 23,157
بازدید هفته: 121,399
بازدید ماه: 168,586
بازدید کل: 23,656,987
افراد آنلاین: 110
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۳۱ فروردین ۱٤۰۳
Friday , 19 April 2024
الجمعة ، ۱۰ شوّال ۱٤٤۵
فروردین 1403
جپچسدیش
321
10987654
17161514131211
24232221201918
31302928272625
آخرین اخبار
19 - هدیه آقاپور: اجرای سیاست بر زمین مانده اقتصاد مقاومتی ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
درمان زخم‌های اقتصادی پیگیری روشنگری‌های رهبری
 
اجرای سیاست بر زمین مانده اقتصاد مقاومتی


 
 هدیه آقاپور

 دشمنان مانند مگس روی زخم ناشی از مشکلات و ضعف‌ها می‌نشینند، بنابراین باید زخم را خوب کنید و نگذارید به وجود آید، چرا که اگر مشکل داخلی نداشته باشیم، تبلیغات و فضاسازی بیگانه اثر نمی‌گذارد و آمریکایی‌ها هم نمی‌توانند هیچ غلطی بکنند.
آنچه که خواندید بخش‌هایی از سخنان حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بود که در 19 دیماه جاری ایراد فرمودند.
چالش‌های درونی موجب سوءاستفاده و سوار شدن دشمن بر مشکلات می‌شود و باید همه توان و تدبیر خود را برای التیام زخم‌‌های موجود به کار گیریم.
«فرصت طلبی میکروب ها» مسائل اقتصادی اعم از بیکاری، تورم، گرانی و انباشت مطالبات بحق و از همه بدتر چشم پوشی از تب و دردهای موجود و فقدان درمان به موقع، زخمی را در پیکر جامعه به وجود آورد. در این میان «میکروب ها» فرصت را غنیمت شمرده و به زیر پوست زخمی شهر نفوذ کردند تا با تشدید آن، سایر اعضا را نیز آلوده سازند و عفونت را به همه بدنه برسانند.
درمان زخم اقتصادی
 اولویت اول

اگر تعبیر درستی به کار برود، شاید بتوان گفت زخم‌های اقتصادی از مهمترین مشکلات جامعه امروز ماست. در بخش‌های دیگر این وضعیت وجود دارد ولی از وابستگی و پیوستگی آنها در حوزه اقتصاد و معیشت و نیازهای ملموس مردم زخم‌های اقتصادی ملموس‌تر هستند.
دشمن قدم به قدم قصد فتح سنگرهای انقلاب اسلامی را دارد و این موضوع در برجام و ادامه تحریم‌های جمهوری اسلامی مشهود است.
دشمن با جنگ اقتصادی، نارضایتی ایجاد می‌کند تا نتیجه آن را در اعتراضات به ثمر نشاند ودر پی این است که مردم خود به بن بست برسند ونتیجه بگیرند ما باید این نظام را تغییر دهیم تا وضع معیشتی ما خوب شود! که البته این هم مانند نقشه‌های شوم دیگرشان یک خیال واهی و بی‌اساسی بیش نیست.
اما نبود‌اشتغال یا درآمد پایین بخشی از شاغلین یکی از زخم‌‌های جدی بوده که این زخم در حوزه جوانان بیشتر متمرکز است.
برای ملتی که بزرگ‌ترین ابرقدرت‌های قرن را شکست و آرمان‌های خود را در اوج فتنه‌ها و جنگ‌ها و دشمنی‌ها و تحریم‌ها و غول رسانه‌‌ای بین‌المللی به پیش می‌برد قطعا چالش‌های اقتصادی برای دشمنان فرصت خواهد شد. در همین رابطه محسن کوهکن نماینده مردم اصفهان، لنجان و عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با گزارشگر کیهان می‌گوید:«تمرکز ما باید به روی مسائل، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باشد. نمی‌شود این موضوع را رد کرد که شاخص‌های اقتصادی در بخش رکود و نرخ بیکاری، آمار و ارقام قابل قبولی ندارند.»
وی ادامه می‌دهد:«نرخ بیکاری که بالا باشد برای خانواده‌ها دغدغه ایجاد می‌کند و به زخم تبدیل می‌شود، هنگامی که قشری از جامعه درآمدهایش کفاف نیازهای اولیه خانواده‌اش را نمی‌دهد و طبیعی است که این موضوع باعث ایجاد مشکل شود.»
کوهکن به چالش‌های فرهنگی کشور‌اشاره می‌کند و می‌افزاید: «در بحث فرهنگی نیز زخم‌هایی وجود دارد، هنگامی که دشمن نقشه‌‌هایش را به سمت ترویج لاابالی‌گری طراحی کند و با تبلیغات هوشمندانه به ارائه آن بپردازد اگر حتی عده کمی هم به آن سمت کشیده شوند محلی برای سوءاستفاده خواهد شد و تا به ارزش‌ها و ظرفیت‌های دنیای اسلام ضربه بزند.»
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار می‌دارد: «اولویت اول را باید به مسائل اقتصادی داد از جمله تطبیق درآمدها و هزینه‌ها و بحث‌اشتغال اختصاص یابد و موازی آن بر روی بحث‌های فرهنگی کار شود.»
شناخت مشکلات جامعه و تمرکز بر حل مسائل اساسی
حضرت آیت‌الله خامنه ای، «دفاع از حقوق مردم و تلاش برای حل مشکلات آنها» را وظیفه همه مسئولان برشمردند و افزودند :«قشرهایی از مردم به خصوص «طبقات ضعیف» تحت فشار هستند و باید همه همت مسئولان صرف حل مشکلات موجود شود.»
«شناخت مشکلات جامعه، تمرکز بر حل مسائل اساسی و تقسیم کار برای رفع آنها» توصیه مهم دیگر رهبر انقلاب به مسئولان سه قوه بود.
طبیعی است که وقتی زخمی بر پیکره جمهوری اسلامی ایران باشد دشمن‌ها مانند مگس بر روی آن می‌نشینند.
متأسفانه هر سال برای شعارهای اقتصادی فقط همایش برگزار و تراکت، بروشور و کتاب منتشر می‌کنیم، حال آنکه باید مصلحت مردم را لحاظ کرد، مانع واردات بی‌رویه و کالای قاچاق شد، در این صورت رونق اقتصادی حاصل می‌شود.
البته لازم است مسئولان، پشتیبان تولید باشند و برای ارتقای کیفیت محصولات داخلی تلاش کنند، نه اینکه با این استدلال‌های عجیب زمینه واردات را تقویت کنند! ضمن آنکه رهبری واردات کالای مشابه داخلی را حرام شرعی اعلام کردند.
دولت بزرگ‌ترین اهرم‌های اقتصادی را در دست دارد، اما برای ایجاد‌اشتغال پایدار با تقویت مراکز تولیدی و اقتصادی تلاش چشم‌گیری نشده است.
رهنمودهای رهبری و خنثی سازی نقشه‌های دشمن
اصغر سلیمی نماینده مردم اصفهان، سمیرم و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گفتگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید:» ما اگر بتوانیم رهنمودهای مقام معظم رهبری را اجرایی کنیم قطعا مشکلات جامعه کمتر خواهد شد، متاسفانه توجه کافی به رهنمودهای رهبری نشده است.»
وی ادامه می‌دهد:«یکی از فرمایشات رهبری بحث نفوذ دشمن می‌باشد که سال‌ها در تلاش است شکافی را میان جامعه به وجود آورد، در ابتدا جنگ تحمیلی را به وجود آوردند اما با توجه به وضعیت دفاعی ایران و پیشرفت‌هایی متوجه شدند از طریق جنگ پیروز نخواهند شد.»
سلیمی تصریح می‌کند: «اکنون برنامه نفوذ را روی اقتصاد ایران چیده‌اند و مقام معظم رهبری هم دو سالی است که پیاپی بر روی اقتصاد مقاومتی تاکید می‌کنند، این امر نشان می‌دهد که باید در این مسیر مسئولین گام‌های اساسی برداشته و صادرات غیر نفتی را افزایش دهند.»
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور تاکید می‌کند: «متاسفانه مدیریت جهادی و انقلابی را که در جنگ تحمیلی و دفاع مقدس داشتیم اکنون کمتر شده در حالی که اعتبارات ما افزایش یافته اما روحیه جهادی و انقلابی به نسبت قبل نیست و این زخم باید التیام پیدا کند.»
وی یادآور می‌شود: «دشمن منتظر است با رخنه‌هایی که ایجاد می‌شود، وارد شود و این رخنه‌ها چیزی جز مشکلات اقتصادی و به تبع اعتراض مردم که به حق و طبیعی است، نمی‌باشد در نتیجه دشمن ورود پیدا کرده و از این زخم به نفع خود استفاده می‌کند.»
مردم در انتظار خروج از رکودی واقعی!
آن دسته از افرادی که درآمدهای بالایی دارند، باید مالیات پرداخت کنند، اما متأسفانه دولت، سیاست سرمایه‌داری لیبرال را دنبال می‌کند تا عده‌ای ثروتمند شوند و مردم هم ثروتمندان را نشناسند.
در نظام سرمایه داری با قشر ضعیف به گونه‌ای رفتار می‌شود که هر روز ضعیف‌تر می‌شوند و نگاهی به زندگی بازنشستگان و کارگران در جامعه امروز، از نگاه سرمایه‌داری دولت حکایت دارد.
هر فردی برای اینکه بتواند نیازهای اساسی مانند مسکن و خوراک و پوشاک را تأمین کند باید شغل داشته باشد.
آمارها نشان می‌دهد «اشتغال»دغدغه جوانان بویژه قشرهای تحصیل کرده است و آنان بیش از هر امر دیگری از معضل بیکاری رنج می‌برند.
نرخ بالای بیکاری باعث شده است حتی عده‌ای از جوانان با تحصیلات دانشگاهی فقط به صرف داشتن کار و کسب درآمد برای امرار معاش خود و خانواده شان، ناگزیر به مشاغلی تن دهند که با رشته تحصیلی شان هیچ ارتباطی ندارد.
بنابراین برنامه‌ریزی، بسترسازی و تخصیص اعتبارات لازم برای‌اشتغال جوانان باید در اولویت دستگاه‌های مسئول به ویژه دولت و مجلس باشد.
طبق گفته مسئولین نرخ تورم تک رقمی است درحالی که مردم در عمل بیشترین نیازها و خدمات اولیه خود را با رشد قیمتی 300 و500 درصدی خرید می‌کنند؟ از سوی دیگر آمار نرخ رشد6درصدی با هزاران کارگاه و کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل که کارگران بیکار آنها حتی تا دو سال حقوق دریافت نکردند سازگاری ندارد.
قطعا یکی از انتظارات مردم این می‌باشد که اگر مسئولان طبیب حاذق دردها و زخم‌هایشان نیستند، حداقل به زخم‌هایشان نمک نپاشند البته سهم مگس‌ها جای خود دارد.
غلامرضا کاتب نماینده مردم سمنان، گرمسار و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «یکی از بحث‌هایی که دشمن می‌تواند از آن سوءاستفاده کند، بحث کنترل تورم و گرانی است که خوشبختانه مجلس شورای اسلامی در کمیسیون تلفیق درباره آن تصمیمات خوبی گرفت.»
وی ادامه می‌دهد: «به دنبال افزایش حقوق مدیران و نمایندگان و وزرا، این دوره تصمیم گرفتیم افرادی که بالای پنج میلیون حقوق دریافت می‌کنند هیچ‌گونه افزایش حقوقی نداشته تا فاصله طبقاتی میان دریافتی‌ها ضمن افزایش دیگر حقوق‌ها، کاسته شود، همه اینها به عدالت اجتماعی کمک می‌کند.»
کاتب تصریح می‌کند:«هرچقدر به عدالت اجتماعی توجه کنیم موفق‌تر خواهیم بود.»
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با‌اشاره به زخم دیگری که دشمن می‌تواند از آن سوء استفاده کند، خاطرنشان می‌کند: «موضوع مهم دیگر، از بین بردن اعتماد مردم است و مقام معظم رهبری به شدت مخالف دامن زدن به شایعات هستند، در نتیجه با رعایت این نکات آرامش جامعه بیشتر خواهد شد.»
آتش به اختیار کلید طلایی دیگر
دشمن خیلی وقت است که فهمیده جمهوری اسلامی ایران از بیرون ضربه پذیر نیست در نتیجه با پروژه اقتصادی و فرهنگی وارد میدان شده است که مقام معظم رهبری با بینش سیاسی خود نسخه آن را بار دیگر پیچیدند.
 ایشان در کنار کلید طلایی اقتصاد مقاومتی بحث آتش به اختیار را مطرح کردند.
رهبر انقلاب اسلامی، یکی از کارهای مهم کشور را کارهای فرهنگی دانستند و با‌اشاره به منافذ و نفوذگاه‌های بسیار دشمن در عرصه فرهنگی، تأکید کردند: «علاوه بر مجموعه‌های مسئول دولتی، مجموعه‌های عظیم مردمی و جوانان صاحب فکر و دارای ابتکار و همت نیز باید «آتش به اختیار»، منافذ فرهنگی را مسدود و در این عرصه اقدام کنند و کار را پیش ببرند.»
ایشان تأکید کردند: «نیروهای انقلابی و دلسوز و علاقه‌مند به حرکت کشور به سمت اهداف والا، بیش از همه باید مراقب حفظ نظم و قوانین و آرامش کشور و جلوگیری از سوء استفاده دشمنان باشند.»( ۵ /تیر/ ۱۳۹۶)
 قطعا آتش به اختیار خاکریزهای فرهنگی باید حفظ شود و فعالیت‌های مهم فرهنگی ساماندهی شود.
قدرت فرهنگی یکی از مزیت های ما برای پیشبرد اهداف تلقی می‌شود، عامل قدرت فرهنگی در دنیا مورد توجه است و ما در جمهوری اسلامی ایران این مزیت را داریم تا از فرهنگ به عنوان عاملی قدرتمند به خوبی استفاده کنیم.
حرف آخر؛ اقتصاد مقاومتی
تک محصولی بودن درآمد کشور یعنی آسیب‌پذیری در مقابل دشمنان و پاشنه آشیل کشور برای اعمال اراده حداکثری خود در مقابل دشمنان. کاهش وابستگی به نفت به عنوان یک سیاست، هیچ موقع در دولت‌‌ها جدی گرفته نشد و همچنان مهم‌ترین درآمد و مهم‌ترین تهدید کشور نفت است.
اصلاح الگوی مصرف، اقتصاد مقاومتی، همت مضاعف و کار مضاعف و حمایت از تولید و‌اشتغال از سوی ایشان به صراحت اعلام شده که عمل به این شعارها می‌توانست بسیاری از مشکلات ما را حل کند.
همچنین پیام مهم رهبری به مسئولان این بود که اگر مشکل و نقطه ضعفی در ما باشد دشمن قطعا روی آن سرمایه‌گذاری کرده و از این مشکلات سوءاستفاده خواهد کرد؛ مشکلاتی که بخش مهمی از آنها امروز اقتصادی است و راهکار آنها نیز اجرای سیاست‌های بر زمین مانده اقتصاد مقاومتی است.
از طریق حمایت و تقویت تولید داخلی، عمل به اقتصاد مقاومتی، خروج از رکود و کنترل واردات و قاچاق می‌توان‌اشتغال بیشتری ایجاد کرد و درآمد سرانه مردم را بالا برد، در نتیجه فقر و فشارهای معیشتی را کم کرد.