به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,897
بازدید دیروز: 4,060
بازدید هفته: 5,957
بازدید ماه: 72,030
بازدید کل: 23,733,841
افراد آنلاین: 18
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۱۶ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 5 May 2024
الأحد ، ۲۶ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۷ - چگونگی اثبات منجی(پرسش و پاسخ) ۱۳۹۷/۰۲/۰۸

 چگونگی اثبات منجی

(پرسش و پاسخ)

Image result for ‫امام مهدی (عج) در قرآن‬‎

پرسش:چگونه می‌توان وجود امام زمان(عج) را به عنوان شخصی که جهان را پر از عدل و داد می‌کند، ثابت کرد؟

پاسخ:به طور کلی اعتقاد به مصلح موعود جهانی در تمام ادیان الهی  یک اصل مسلم و قطعی است و هر یک از انبیای گذشته، به پیروان خود از آمدن مصلحی غیبتی خبر داده‌اند. برای اثبات این مصلح موعود از دو طریق می‌توان وجود آن را ثابت کرد: 1- دلیل عقلی 2- دلیل نقلی
الف) دلیل عقلی
برای اثبات این اصل اعتقادی دلایل مختلفی بیان شده که یکی از آنها قاعده لطف است که مورد اتفاق میان شیعیان و اهل سنت نیز می‌باشد. براساس این قاعده خداوند - برای رساندن انسان به کمال مطلوب خودش که همان تحقق هدف خلقت انسان نیز می‌باشد، پیامبران و هادیانی را در اختیار بشر قرار می‌دهد تا انسان دچار خطا و انحراف نشود و بتواند در مسیر هدایت الهی گام بردارد. قاعده لطف همین لزوم کمک‌ها و راهنمایی‌های خداوند است که در قالب‌های مختلف به یاری انسان می‌آید و مسیر کمال و هدایت او را مشخص می‌کند. بنابراین وجود امام و پیشوایی معصوم برای مکلفانی که مصون از خطا، نسیان و اشتباه نیستند از باب لطف الهی ضروری است تا با تکیه بر این الگوی خطا‌ناپذیر و معصوم از هرگونه نقص و آلودگی بتوانند غرض آفرینش و خلقت خود را که همان تقرب الی‌الله و تحصیل کمالات الهی و انسانی است محقق سازند. بنابراین زمین بدون انسان کامل و معصوم که تجسم نمایی خلقت انسان است، مانند جسم بدون روح است به همین جهت امام علی(ع) می‌فرماید: زمین هرگز از حجت خدا خالی نخواهد ماند و آن حجت‌الهی یا ظاهر است یا مشهور یا خائف است و مستور تا حجت‌ها و بینات الهی باطل نگردد. (بحارالانوار، ج1، ص 188)
ب: دلیل نقلی
این دلیل را می‌توان به دو صورت توضیح داد:
الف روایات نبوی که امامان دوازده‌گانه را با نام‌های آنان به طور روشن معرفی کرده‌اند که به ذکر دو نمونه از لسان اهل سنت اشاره می‌کنیم.
1. از ابن عباس روایت شده که شخصی یهودی به نام نعثل نزد رسول خدا آمد و سوال‌های بسیاری را مطرح نمود و از اوصیاء نیز پرسید،  حضرت در پاسخ فرمود: «نخستین وصی من علی و پس از او حسن و حسین و امامان نه‌گانه و از فرزندان او می‌باشند.» و نعثل پرسید نام آنها چیست؟ حضرت اسامی تک تک امامان را تا امام دوازدهم (حضرت مهدی(عج) شمرده‌اند. (همان، ج 36، ص283)
2. باز در کتاب مناقب وجود دارد که از جابر بن عبدالله انصاری نقل شده که شخصی یهودی به محضر رسول‌الله - صلی‌الله علیه و آله- می‌رسد و سوالات زیادی می‌کند و از اوصیاء حضرت می‌پرسد و سوال می‌کند پس از حسین اوصیاء چه کسانی هستند پیامبر فرزندان امام حسین از علی بن الحسین- علیه‌السلام - را نام می‌برد تا حضرت مهدی- علیه‌السلام- و سپس می‌فرماید: لقب او قائم و حجت است و او غائب خواهد شد و خوشا به حال صابران در غیبت...
ب) شواهد تاریخ یعنی گزارش‌هایی که ولادت آن حضرت و ایام کودکی او را نقل کرده‌اند برای نمونه به بعضی از اقوال اهل سنت اشاره می‌کنیم.
1. حافظ سلیمان حنفی می‌گوید: « خبر معلوم نزد محققان و موثقان این است که ولادت قائم(عج) در شب پانزدهم شعبان سال 255 در شهر سامرا واقع شده است. (ینابیع الموده، شیخ سلیمان قندوزی، 1385)
2. خواجه محمد پارسا در کتاب فصل‌الخطاب گفته: «یکی از اهل بیت ابومحمد بن عسگری است که فرزندی جز ابوالقاسم که قائم و حجت‌ و مهدی و صاحب‌الزمان نامیده می‌شود باقی نگذاشت و او در نیمه شعبان سال 255 هجری متولد شد. مادرش نرجس نام دارد، او هنگام شهادت پدرش پنج سال داشت. (همان) بهتر است بدانیم بعضی محققین تعداد روایات اهل سنت را بیش از 200 روایت تخمین زده‌اند که همه در مورد امام دوازدهم می‌باشد که فقط حقانیت شیعه اثنی عشری (دوازده امامی) را می‌رساند و بر هیچ یک  از مذاهب، جز شیعه دوازده امامی منطبق نیست و همه این احادیث بر ولایت و امامت حضرت- علیه‌السلام-  دلالت می‌کند و آیت‌الله شیعه دوازده امامی منطبق نیست و همه این احادیث بر ولادت و امامت حضرت - علیه‌السلام- دلالت می‌کند و آیت‌الله صافی(دام عزه) در کتاب مهدویت بیش از 77 نفر از علمای اهل سنت را نقل می‌کند که هر یک به نحوی ولادت آن حضرت را بیان کرده‌اند. پس اگر اهل سنت مطلقا بگویند حضرت مهدی(عج) به دنیا نیامده این ادعای کاملا بی‌اساس است زیرا آنها حتی گفته‌ها و نوشته‌های بزرگان خود را هم قبول ندارند. علاوه بر آن، آیات متعددی در قرآن به چگونگی قیام آن بزرگوار اشاره کرده است. (امامت و مهدویت، آیت الله صافی، ج2، ص 56)
به عنوان نمونه به تفسیر آیات 105 و 106 سوره نور، 55 از سوره توبه، 29 سوره کهف و 29 سوره مومن مراجعه شود. و اگر آنها طولانی بودن عمر را دلیل عدم تولد ایشان بدانند، به سادگی می‌توان عرض کرد که همان کسی که قادر است عیسی بن مریم را زنده نگه دارد تا به مهدی موعود اقتدا کند و یونس را در شکم ماهی محافظت نماید و یا به نوح پیامبر 950 سال عمر بدهد، آیا او قدرت ندارد به مهدی(عج) عمر طولانی عنایت کند در حالی که خود اهل سنت نیز قائل به زنده بودن عیسی و خضر و صالح و... می‌باشند.
نتیجه
ولادت حضرت مهدی(عج) براساس ادله عقلی و نقلی امری است مسلم و قطعی و خود اهل سنت هم به آن واقفند و عوامل و انگیزه‌های دیگری وجود دارد که نمی‌گذارند حق را بازگو کرده و حقانیت شیعه اثنی عشری و وجود امام زمان را ثابت کنند.