۳۳ - استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی: اعتنا به وسواس در عبادات.. ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی
اعتنا به وسواس در عبادات
س) آیا اعتنا کردن به وسواس در اعمال عبادی علاوه بر حرمت، سبب بطلان عمل نیز میشود؟
ج) در نماز، تکرار افعال از روی وسواس جایز نیست و نماز را باطل میکند؛ همچنین تکرار اذکار و قرائت از روی وسواس جایز نیست و بنابر احتیاط واجب نماز را باطل میکند؛ ولی در وضو و غسل تکرار عمل از روی وسواس هر چند حرام است، ولی موجب بطلان عمل نمیشود، مگر در صورتی که یکی از شرایط صحت را مراعات نکرده باشد (مثل اینکه در وضو دست چپ را بیش از دو بار بشوید یا مسح با آب خارج از وضو انجام شود).
سجده شخص مضطر
س) کسی که نمیتواند سجده معمولی انجام دهد و بر صندلی سجده میکند، تکلیف او نسبت به گذاشتن مواضع سجده چیست؟
ج) پیشانی بنابر احتیاط باید بر چیزی که سجده بر آن صحیح است گذاشته شود، ولی نسبت به سایر مواضع سجده، گذاشتن لازم نیست؛ هرچند احتیاط خوب است.
استغفار و أداء کفارات
س) در کفاره غیر عمد، فدیه یا کفاره تأخیر، اگر شخص الان فقیر باشد و استغفار کند و بعداً غنی شود، آیا مثل کفاره عمدی است که فراغ ذمه پیدا میکند و یا اینکه ذمّهاش مشغول میماند؟
ج) در مورد فدیه و کفاره تأخیر تا زمانی که توان مالی ندارد فعلا ً تکلیفی ندارد و هر گاه توان مالی پیدا کرد باید بپردازد.
ج) در نماز، تکرار افعال از روی وسواس جایز نیست و نماز را باطل میکند؛ همچنین تکرار اذکار و قرائت از روی وسواس جایز نیست و بنابر احتیاط واجب نماز را باطل میکند؛ ولی در وضو و غسل تکرار عمل از روی وسواس هر چند حرام است، ولی موجب بطلان عمل نمیشود، مگر در صورتی که یکی از شرایط صحت را مراعات نکرده باشد (مثل اینکه در وضو دست چپ را بیش از دو بار بشوید یا مسح با آب خارج از وضو انجام شود).
سجده شخص مضطر
س) کسی که نمیتواند سجده معمولی انجام دهد و بر صندلی سجده میکند، تکلیف او نسبت به گذاشتن مواضع سجده چیست؟
ج) پیشانی بنابر احتیاط باید بر چیزی که سجده بر آن صحیح است گذاشته شود، ولی نسبت به سایر مواضع سجده، گذاشتن لازم نیست؛ هرچند احتیاط خوب است.
استغفار و أداء کفارات
س) در کفاره غیر عمد، فدیه یا کفاره تأخیر، اگر شخص الان فقیر باشد و استغفار کند و بعداً غنی شود، آیا مثل کفاره عمدی است که فراغ ذمه پیدا میکند و یا اینکه ذمّهاش مشغول میماند؟
ج) در مورد فدیه و کفاره تأخیر تا زمانی که توان مالی ندارد فعلا ً تکلیفی ندارد و هر گاه توان مالی پیدا کرد باید بپردازد.