به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 342
بازدید دیروز: 2,852
بازدید هفته: 11,381
بازدید ماه: 17,171
بازدید کل: 23,505,543
افراد آنلاین: 4
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۱۰ فروردین ۱٤۰۳
Friday , 29 March 2024
الجمعة ، ۱۹ رمضان ۱٤٤۵
فروردین 1403
جپچسدیش
321
10987654
17161514131211
24232221201918
31302928272625
آخرین اخبار
6 / 27 - حجاب اختياري يا اجباري(6): فلسفه حجاب عامل انتخاب ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
حجاب اختياري يا اجباري(6)
فلسفه حجاب عامل انتخاب
 
Image result for ‫حجاب‬‎Image result for ‫حجت‌الاسلام رضا کرمی‬‎
 

حجت‌الاسلام رضا کرمی

گفتار دوم: حجاب اسلامي به عنوان يكي از احكام ديني، تداوم بخش حكم پوشش براي مردان و زنان در اديان گذشته بوده است. دين مبين اسلام، به عنوان خاتم اديان الهي، احكام انبياء گذشته را كامل نموده است. اين كمال لزوماً به معني ازدياد يا تشديد در احكام نیست. كمال احكام در اسلام، غير از آن است كه بيشتر يا شديدتر شده باشند. چه بسا احكامي كه اديان گذشته از لحاظ كمي و كيفي بيش از آنچه در شريعت اسلام تكليف شده است، بوده‌اند. براي تاييد اين مطلب مي‌توان به علت نزول آيات آخر سوره بقره اشاره كرد كه پيامبر اسلام(ص) از خداوند متعال درخواست نمود، وجوب بعضي از احكام سخت گيرانه دين يهود را كه به سبب لجاجت آنان واجب كرده بود، از امت اسلامي بردارد. (بقره/286)
علي‌رغم بعضي از اظهارنظرهاي غيركارشناسانه، در خصوص حجاب، اديان گذشته به امر حجاب اهتمام داشته‌اند و بعضي از احكام آنها سختگيرانه‌تر از آنچه در دين اسلام است، بوده است. به عنوان مثال جزاي ديده شدن موي سر زنان اين بود كه مي‌بايد سر خود را مي‌تراشيدند تا موهاي جديد برويد.
از سوي ديگر حجاب در اديان الهي از جمله اسلام، مانع وقوع ناهنجاري‌ها در اجتماع دانسته شده است. نگاه بي‌قاعده مرد هوسران با ستر و پوشش زن مسلمان قاعده‌مند مي‌شود و يا اينكه با بي‌حجابي زن، تهييج و تحريك مي‌پذيرد و تا مرز تجاوز به حريم شخصي او ادامه مي‌يابد. فساد و فحشا كه بي‌استثنا مورد انزجار همه ملت‌ها بوده و هست، حاصل عدم صيانت زن در برابر نگاه مردان دل مرده مريضي است كه با بازي شهوت، افسردگي و دل مردگي خود را در درجه اول در تماس با زنان بي‌عفت در درجه دوم به ديگر آحاد جامعه منتقل مي‌كنند. بي‌شك مرز بي‌حجابي و بي‌عفتي متفاوت است اما با كنار رفتن حجاب تا مرز عفاف هم فاصله‌اي نيست. در اينجا فقط و فقط زن است كه با اختيار خود مي‌تواند با حجاب پرده عفت خود را حفظ كند و يا با بي‌توجهي به فلسفه اين حكم الهي، خود را در معرض آسيب قرار دهد.
از سويي در طبيعت بانوان شاخص دقيقي براي تشخيص نگاه مرض آلود مردان، قرار داده شده و از سوي ديگر در فطرت بانوان خاستگاه توجه و عشق و محبت و احترام سرشته شده است. زنان در رفتار خود مختارند مطلوبيت و خوش آمد اجتماعي مردان هوس باز را تامين كنند يا محبوبيت مردي كه به او عشق مي‌ورزد و او را ملكه زنان مي‌داند. كسي كه او را بي‌نظير و دوست داشتني مي‌پندارد و همسري و همراهي را، شايسته او مي‌داند. به فرزنداني كه او مي‌آورد و مي‌پرورد افتخار مي‌كند و تا پاي جان از او و فرزندانش حمايت مي‌كند. چنين مردي با چنين نگاهي، تكيه گاه محكمي براي زن است. اين تصوير ايده‌آل اديان براي زن و مرد، فلسفه خلقتِ زوجي جهان، و علت جاذبه قوي بين دو جنس زن و مرد است.
زيبايي‌هاي زن سرمايه اين مدل از زندگي است و توجه و تمركز مرد را بر همسر خود به‌دنبال خواهد داشت. زن مختار است در رديف ديگر زنان بي‌حجاب پاسخگوي طلب عمومي نگاه مردان رهگذر و قلب‌هاي مريض باشد يا اجابت كننده همسري كه انحصاري بودن او را باور دارد.
اگر حكم حجاب مانند ديگر احكام واجب و حرام از طرف خداي متعال، معلل به علل و داراي فلسفه است پس علم به آن علل زمينه متابعت آگاهانه را فراهم آورده و پذيرش و تحمل آن را در حوزه افعالي اختياري در خواهد آورد.
ـــــــــــــــــــــــ
* کارشناس ‌ارشد  فقه و حقوق اسلامی