به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 4,128
بازدید دیروز: 1,937
بازدید هفته: 6,065
بازدید ماه: 121,571
بازدید کل: 23,783,367
افراد آنلاین: 6
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۳۰ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 19 May 2024
الأحد ، ۱۱ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
زلال بصیرت (۱۵۹) - بزرگ‌ترین معجزه تاریخ ۱۳۹۷/۰۲/۱۹

 زلال بصیرت

 بزرگ‌ترین معجزه تاریخ

۱۳۹۷/۰۲/۱۹

Image result for ‫آیت‌الله مصباح یزدی‬‎

بسم الله الرحمن الرحیم

در گذشته زمینه خدمت یک عالم به جامعه، به صورت گسترده، کمتر فراهم می‌شد، می‌توان از خواجه نصیرالدین طوسی به عنوان یکی از علمایی یاد کرد که توانست سیستمی را برای شناسایی علما و خدمتگزاران به دستگاه دین و کمک به آنها ایجاد كند؛ اما این خدمات خیلی محدود بود و گستردگی چندانی نداشت. به جرأت می‌توان گفت امروز برای نخستین مرتبه در طول تاریخ است که یک عالم بزرگ دینی مثل رهبر معظم انقلاب چنین خدمات سیستماتیکی را به روحانیت و خادمان دین انجام می‌دهد.
بنده در میان بزرگان علما فردی به این جامعیت سراغ ندارم. ایشان شخصیتی هستند که در همه ابعاد علمی، اجرایی، اخلاقی، معنوی، توسل و تعقل، به کمال رسیده و به همه جنبه‌ها توجه دارند. ایشان با این دلسوزی، وسعت نظر و شرح صدر، حتی بر جزئیات بسیاری از کارها، توجه دارند و این نعمت بزرگی برای ماست.
لزوم شكرگزاری نعمت‌های الهی
وجود شخصیتی مانند رهبر معظم انقلاب، با این سعه صدر و هوش و فراست یكی از نعمت‌هایی است كه خداوند به مردم ما عطا کرد؛ کسی که در سن 80 سالگی حتی به جزئی‌ترین مسائل جامعه توجه دارد. برنامه‌ منظم برای انجام کارهای متعددی که ایشان برای خود دارند، در كنار مشغله‌های فراوان فکری و دشمنی‌های گسترده علیه نظام اسلامی، شبیه اعجاز است. ایشان در این سن به اندازه چند جوان کار می‌کنند و برنامه دارند. از طرف دیگر در طول تاریخ بشریت، هرگز تا این حد و به این وسعت تقابل بین حق و باطل وجود نداشته است. امروز همه قدرت‌های دنیا از آمریکا تا نوکران دسته چندم آن به دنبال ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی هستند و این امری بی‌سابقه است که یک کشور اسلامی تا این حد مورد دشمنی قرار بگیرد. امتحان و آزمایش، سنت الهی است و طبیعتاً هر چه فرد تكامل پیدا کند، امتحانات او نیز سخت‌تر می‌شود. همچنین نعمت‌ها و آفت‌ها هم، با یكدیگر رشد می‌کنند تا توازن بین قوای حق و باطل برقرار باشد. بر همین اساس امروز که نعمت‌های بیشتری در اختیار ما قرار دارد، آفت‌ها نیز بیشتر است. یكی از این نعمت‌ها وجود شخصیت رهبر معظم انقلاب است.ما موظف به شکرگزاری نعمت‌های الهی هستیم. یک مرحله از شکر، شکر زبانی است؛ اما شکر حقیقی، آن است که در عمل ظاهر شود؛ یعنی از نعمت‌ها برای رشد خود، رضایت خدا و خدمت به خلق استفاده کنیم و به فکر سوء استفاده از آنها برای ارضای هوس‌های خود نباشیم. یکی از تکالیفی که خداوند برای انسان قرار داده، آبادانی زمین است. خداوند زمین را برای انسان مسخر کرده و آبادی زمین نفعی برای خدا ندارد؛ بلکه آبادانی زمین برای مردم حال و آینده است.
عزت روحانیت بعد از انقلاب
در سال‌های منتهی به انقلاب، چنین القا می‌شد که روحانیون مردم را از رشد و تکامل و ترقی باز می‌دارند و آنها را با خرافات سرگرم می‌کنند.
نهضت امام خمینی(ره) یكی از نعمت‌های الهی بود. خداوند متعال بر ما منت نهاد و توسط یک فرد روحانی کاری کرد که سران جهان را به تعجب وا داشت؛ مگر این پیرمرد که بود و چه قدرتی داشت که مردم این چنین در اطراف او جمع شدند و جان خود را فدا کردند تا او را بر اریکه قدرت بنشانند؟ اگر کسی این واقعه را بزرگترین معجزه تاریخ بداند، سخنی به گزاف نگفته است. خداوند به دست شخصی که فاقد همه ابزارهای ظاهری بود، بزرگترین پدیده تاریخ را به وجود آورد، تا قدرت خود را نشان دهد.
مسئولان نظام اسلامی نباید کارهای خود را صرفاً یک شغل و وسیله کسب درآمد تلقی کنند، انجام این وظایف توفیقی است که خداوند در جهت خدمت به مردم به مسئولان داده است و شایسته است بیشتر به این مسئله توجه داشته باشیم. نتیجه انجام وظیفه با چنین تفکری این است که در برابر خدمت به دیگران، خود را مدیون آنها می‌دانیم، نه طلبكارشان؛ چون آنها وسیله بهره‌مندی ما از ثواب الهی و تقرب ما به خدا هستند؛ اما اگر به عنوان یك شغل به وظیفه خود نگاه کردیم، کار ما قداست و ارزشی ندارد و طبیعتاً در برابر آن بر دیگران منت هم می‌گذاریم.اقتضای کار یك روحانی این است که در ارتباط با دیگران به گونه‌ای عمل کند که علاوه بر ارائه خدمت، موجب رشد معنوی و تعالی آنها نیز بشود؛ چون هدف اصلی همان است. روحانیان هر چه دارند به نام مبارک حضرت ولی عصر(عج) است و بهانه‌ای برای غفلت از ایشان نداریم؛ لذا باید تمرین کنیم که این کیمیا را از دست ندهیم.ما نباید در خدمت‌ به دیگران فقط به مظاهر مادی توجه کنیم؛ بلکه باید با توجه به روح کار، هم خودمان رشد کنیم و هم باعث تعالی دیگران شویم. اگر فقط بر خدمات مادی متمركز شویم، تفاوتی بین ما و کفار نخواهد بود.
بیانات آیت‌الله مصباح یزدی (دام ظله)
در دیدار با حجت‌الاسلام ربانی، رئیس مرکز خدمات
حوزه‌های علمیه و جمعی از مسئولان آن مركز؛ قم ؛27 / 1 / 1397 .