به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,440
بازدید دیروز: 1,937
بازدید هفته: 3,377
بازدید ماه: 118,883
بازدید کل: 23,780,680
افراد آنلاین: 34
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۳۰ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 19 May 2024
الأحد ، ۱۱ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
51 - ابراهیم کارخانه‌ای : 6 نکته اساسی درباره برجام اروپایی ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
 6 نکته اساسی درباره برجام اروپایی
 
  ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
Image result for ‫ابراهیم کارخانه‌ای‬‎

ابراهیم کارخانه‌ای*

عهدشکنی‌های مکرر آمریکا و در نهایت خروج این کشور از برجام و عدم اعتماد به سه کشور اروپایی منجر به اعلام 7 شرط برای مذاکره با این سه کشور از سوی رهبر معظم انقلاب گردید که در ذیل به 6 نکته اساسی در این خصوص اشاره می‌گردد:

1- تجربه تلخ برجام نشان داد که اگر دولت جمهوری اسلامی مرّ رهنمودها و تاکیدات هوشمندانه رهبری معظم انقلاب را در مذاکرات نصب‌العین قرار می‌داد درصورت حصول توافق، توافقی مدبرانه، مستحکم و مبتنی بر منافع ملی کشور شکل می‌گرفت، فلذا برای جلوگیری از تکرار گزند نیش خدعه دشمن، دستگاه سیاسی و دیپلماسی می‌بایست موارد 7گانه رهبری انقلاب را که به‌طور شفاف صریح و قاطع بیان گردید، به‌عنوان شرط اصلی جمهوری اسلامی ایران برای ادامه مذاکرات به سه کشور اروپایی اعلام نماید.
2- انجام «توافق به هر شکل ممکن» عامل شکست و سست بودن برجام بود و بر همین اساس آمریکا و غرب توانستند خواسته‌های خود را به طرف ایرانی تحمیل کنند، لیکن این بار این اراده جمهوری اسلامی ایران است که سرنوشت مذاکرات را رقم خواهد زد.
3- شروط مقتدرانه رهبری انقلاب پس از خروج آمریکا از برجام نه تنها دست برتر مذاکرات را از آن جمهوری اسلامی ایران خواهد نمود بلکه با خروج تیم مذاکره‌کننده از انفعال بستری جدید برای حرکتی انقلابی در ادامه پیگیری برجام فراهم خواهد گردید.
4- موارد مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب به هیچ‌وجه قابل چانه‌زنی و تفسیر و تفکیک به کلی و جزیی یا دارای مرزبندی نامشخص که در برجام اتفاق افتاد نمی‌باشد و تیم مذاکره‌کننده موظف است در ضرب‌الاجل تعیین شده شروط رهبری را به‌طور صریح و قاطع پیگیری نماید.
5- درصورت انجام توافق به علت عدم اعتماد به سه کشور اروپایی تنها اقدام عملی این سه کشور می‌تواند ضامن اجرای تعهدات آنها باشد. درصورت تعلل در اجرای تعهدات این بار برخلاف رویه‌های برجامی دستگاه سیاسی و دیپلماسی در اقدامی انقلابی با ابطال توافق‌نامه از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را اعلام نماید.
6- رسانه‌های خبری و به‌ویژه صداوسیما موظف است به‌طور شفاف و صریح، شروط 7گانه رهبری انقلاب را نه فقط در صدر یک بخش خبری بلکه به‌عنوان مطالبه نظام اسلامی از دستگاه سیاسی و دیپلماسی به دور از اقدامات توجیه‌گرایانه برجامی مستمراً پیگیری و به مردم اعلام نماید.
__________________________
* رئیس کمیته هسته‌ای مجلس نهم