به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 5,393
بازدید دیروز: 4,191
بازدید هفته: 20,645
بازدید ماه: 20,645
بازدید کل: 23,682,467
افراد آنلاین: 4
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۰۷ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 26 April 2024
الجمعة ، ۱۷ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۱ - مشروح گزارش ترور دکتر مجید شهریاری و دکتر فریدون عباسی از اساتید فیزیک در تهران ۰۸/ ۰۹ /۱۳۸۹

 

 مشروح گزارش ترور دکتر مجید شهریاری

و دکتر فریدون عباسی از  اساتید فیزیک در تهران

۰۸/ ۰۹ /۱۳۸۹

Image result for ‫ترور دکتر مجید شهریاری و دکتر فریدون عباسی‬‎Image result for ‫دکتر مجید شهریاری‬‎

دو تن از اساتید فیزیک دانشگاه شهید بهشتی صبح دوشنبه ترور شدند.

خبرآنلاین بعنوان اولین رسانه، خبر ترور را روی سایت منتشر کرد.
بر این اساس اولین انفجار ساعت هفت و ده دقیقه صبح دوشنبه در منطقه بلوار ارتش تهران روی داد و دکتر مجید شهریاری استاد فیزیک دانشگاه شهیدبهشتی، به شهادت رسید. در این حادثه همسر و راننده وی نیز مجروح شدند. اما در انفجار دوم که ساعت هفت و سی دقیقه صبح و به فاصله بیست دقیقه بعد از حادثه اول در منطقه ولنجک تهران روی داد، دکتر فریدون عباسی استاد دانشگاه شهیدبهشتی به همراه همسرش مجروح شدند.
نحوه بمب گذاری و انفجار
تروریستها با چسباندن مواد منفجره به درب خودرو و فرار از ماشین بعد از چند ثانیه انفجار مهیبی ایجاد نمودند. گفته می شود این روش ترور برای اولین بار در حادثه ترور حجت الاسلام رازینی رئیس سابق دیوان عدالت اداری انجام شد.
خبرگزاری فارس در این باره نوشت: هر دو استاد به یک شیوه اما در محل های جداگانه ترور شدند. مکانیزم اقدام تروریست‌ها به این شکل بود که موتور‌سواران تروریست نزدیک خودروی حامل استاد شده و با چسباندن یک بمب به ماشین از آن فاصله گرفته و سپس خودرو را منفجر کردند.
استاد دکتر مجیدشهریاری بلافاصله و درجا پس از انفجار پژوی 405 به مقام شهادت نائل شد و استاد فریدون عباسی با همین شیوه در خودروی پژو 206 مقابل دانشگاه شهید بهشتی ترور شد. وی و همسرش بلافاصله به بیمارستان منتقل و تحت مداوا قرار گرفتند. دکتر فریدون عباسی دوانی استادیار پایه 20 و استاد نمونه کشوری در سال 86و معاون سابق دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی و از اساتید بسیجی کشور است.
بازتاب خبر ترور اساتید ایرانی در رسانه های خارجی
بلافاصله پس از انتشار این خبر در رسانه های داخلی، این حادثه به سرعت در رسانه های دنیا منعکس شد.
"بی. بی. سی" در این خصوص نوشت: یک دانشمند هسته ای در اثر یک بمب گذاری شهید شد و دانشمند دیگری از یک اقدام مشابه نجات یافت. مجید شهریاری عضو هیئت علمی مهندسی هسته ای دانشگاه شهید بهشتی تهران بود که در اثر حمله بمبگذاری در خودرو کشته شد. در حمله دوم، فریدون عباسی، یک دانشمند هسته ای دیگر مجروح شد.روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نیز به انعکاس این خبر پرداخت و نوشت: تلویزیون رسمی ایران خبر از دو حمله بمبگذاری جداگانه اما مشابه را در تهران پایتخت ایران داد که در اثر این دو حمله یک دانشمند هسته ای ایرانی کشته شد. حمله کنندگان سوار بر موتورسیکلت بمب را به داخل پنجره خودروی این دانشمندان پرت کردند.
خبرگزاری رویترز نیز به نقل شبکه خبری العالم نوشت: یک استاد دانشگاه در اثر انفجار بمب در خودرو شهید شد و چهار نفر دیگر مجروح شدند.شبکه الجزیره نیز نوشت: یک دانشمند هسته ای ایران در یکی از دو انفجاری که صبح روز دوشنبه در تهران رخ داد کشته شد. خبرنگار الجزیره در تهران گزارش داد که درحال حاضر اطلاعات کمی در خصوص جزئیات این انفجارها در اختیار است، اما مجید شهریاری که در اثر این حمله بمبگذاری کشته شد همکار یک استاد دیگر به نام "مسعود علیمحمدی" است که ژانویه گذشته در یک حمله تروریستی مشابه کشته شد.
خبرگزاری فرانسه نیز نوشت: یک دانشمند هسته ای ایرانی در اثر حمله تروریستها شهید و دانشمند دیگری مجروح شد.
خبرگزاری آنسا نیز با انعکاس این خبر نوشت: صبح امروز دو انفجار در تهران سبب کشته شدن یک استاد دانشگاه و مجروح شدن سه تن دیگر شد. این دو انفجار در دو منطقه مختلف پایتخت رخ داد اما هر دو خودرو متعلق به دو استاد هسته ای دانشگاه شهید پزشکی بوده اند. شبکه تلویزیونی رای ایتالیا نیز به نقل از شبکه العالم نوشت: "دو فیزیکدان هسته ای ایرانی صبح امروز قربانی دو حمله شدند. هر دوی این فیزیکدانان استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران بودند که در اثر این حملات یکی از این دو تن کشته شد
شبکه خبری بی بی سی عربی به نقل از رسانه های ایرانی نوشت: که در اثر انفجار دو خودرو در تهران دو دانشمند هسته ای کشته ومجروح شد. در این حوادث چهار نفر زخمی شدند. تلویزیون عربی زبان العالم ایران نیز اعلام کرد: فرد مقتول و یکی از مجروحان دانشمند هسته ای و استاد دانشگاه هستند. رادیو دولتی ایران نیز اعلام کرد که در خودروهای این دو استاد دانشگاه بمب کار گذاشته شده بود. در این حادثه مجید شهریاری به شهادت رسید و راننده و همسرش مجروح شدند. همچنین فریدون عباسی و همسرش زخمی شدند.
هنوز مشخص نیست که آیا مرگ دانشمند هسته ای که به نظر می رسد در عملیات تروریستی جانش را از دست داده ، ارتباطی با برنامه های هسته ای ایران دارد یا نه. سایت تلویزیون دولتی ایران رژیم صهیونستی را عامل حوادث مذکور معرفی کرد و و گفت عاملان این رژیم زمانی که دانشمندان هسته ای عازم محل کارشان بودند مرتکب عملیاتهای تروریستی شدند. خبرگزاری فارس نیز اعلام کرد این دو دانشمند در دو مکان مختلف از سوی دو مرد موتورسوار هدف قرار گرفته شده بودند که بمب ها را بر روی خودروهایشان قرار داده اند.
دکتر شهریاری استاد بخش هندسه هسته ای در دانشگاه بهشتی شمال تهران بود که مدرک دکترای فیزیک هسته ای را اخذ کرده بود. او در تحقیقات هسته ای که برای وزارت دفاع انجام شده سهیم بود. سایت های عربی الجزیره، العربیه، رویترز، سی ان ان، محیط و ایلاف نیز با ذکر این خبر به تشریح ابعاد ماجرا پرداختند.
پروژه سزامی چیست؟
شهید دکتر مجید شهریاری هم نماینده ایران در پروژه سزامی بود.

طرح استفاده از تابش سینکروترون برای علوم و کاربردهای تجربی در خاورمیانه یا همان "سزامی" ایده ای بین المللی است که برای نخستین بار در سال 1997 و از سوی "هرمان وینیک" از مرکز شتابده خطى الکترون در دانشگاه استنفورد آمریکا و گوستاف آدولف ووس از مرکز سینکروترون آلمان با هدف استفاده از تحقیقات علمی و پژوهشی برای همگرایی بیشتر ملتها و گسترش صلح ارایه شد.
این طرح با مشارکت چندین کشور خاورمیانه در نهایت به راه اندازی مرکزی بین المللی موسوم به تابش "سینکروترون" در منطقه خاورمیانه ختم می‌ شود که از چندین سال پیش و تحت نظارت دقیق یونسکو آغاز شده است. کشور ما علاوه بر اینکه چند سالی است عضو شورای سزامی شده در تلاش برای رسیدن به خودکفایی در این فناوری است از این رو محققان کشور برای ساخت شتابگر ملی کوشش می کنند.
تلاش برای حذف فیزیکی دانشمندان ایرانی پس از آن صورت می گیرد که تلاش امریکا و رژیم صهیونیستی برای از کار انداختن برنامه صلح امیز اتمی ایران از طریق ارسال ویروس جاسوس موسوم به استاکس نت با شکست مواجه شد.

22 دی ماه پارسال هم مزدوران بیگانه مسعود علی محمدی دانشمند فیزیک هسته ای و استاد متعهد فیزیک دانشگاه تهران
را مقابل خانه اش در قیطریه تهران به هنگام سوار شدن به خودرویش ترور کردند.
رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنش به حادثه ترور دکتر مجید شهریاری و دکتر عباسی، اساتید دانشگاه شهید بهشتی تهران خطاب به دشمنان گفت: با آتش بازی نکنند، زیرا صبر ملت ایران هم حدی دارد و اگر کاسه صبر، لبریز شود، عاقبت بدی نصیب دشمنان خواهد شد. صالحی افزود: دشمنان بدانند تیرشان به سنگ خورده است و عاقبت بدی منتظر آنهاست. به گفته وی دکتر شهریاری، همکاری خوبی با سازمان انرژی اتمی داشت و یکی از پروژه های بزرگ سازمان را که افتخاری برای ملت ایران بود، در دستور کار داشت. رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد در راه شهید شهریاری هیچ خللی وارد نخواهد شد و قول می دهیم این راه را با قدرت و تلاش بیشتری ادامه دهیم .
بسیج دانشجویی دانشگاه های سراسر کشور نیز در بیانیه ای با محکومیت ترور اخیر دو تن از اساتید دانشگاه این اقدام را بیانگر به بن بست رسیدن دشمن در آسیب رسانی به کلیت نظام جمهوری اسلامی و اتحاد ملت و نظام اسلامی و احساس حقارت از رشد ملی کشور خواند.