به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 2,244
بازدید دیروز: 3,419
بازدید هفته: 2,244
بازدید ماه: 120,033
بازدید کل: 24,428,914
افراد آنلاین: 18
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۳۱ شهریور ۱٤۰۳
Saturday , 21 September 2024
السبت ، ۱۸ ربيع الأول ۱٤٤۶
شهریور 1403
جپچسدیش
21
9876543
16151413121110
23222120191817
30292827262524
31
آخرین اخبار
62 - دکتر ابراهیم کارخانه‌ای: مقابله با دشمن در قامت تیم ملی اقتصادی ۱۳۹۷/۰۴/۲۴

   مقابله با دشمن در قامت تیم ملی اقتصادی

۱۳۹۷/۰۴/۲۴

Image result for ‫دکتر ابراهیم کارخانه‌ای‬‎

 
دکتر ابراهیم کارخانه‌ای
۱- زیبنده ملتی رشید و سلحشور نیست که در عین داشتن دست برتر قدرت منطقه‌ای، حل مشکلات درونی خود را به بیگانگانی بدعهد پیوند بزند که در پی جبران شکست‌های پی‌در‌‌پی منطقه‌ای خود در فکر انتقام از ایران قدرتمند اسلامی‌اند.! دریغ است ملتی که با مجاهدت‌های قهرمانانه از گردنه‌های سخت اجماع استکبار جهانی عبور کرده است در اوج توانایی و اقتدار منطقه‌ای، در عرصه مدیریت اجرایی درگیر مدیران ضعیف و ناتوان از حل مشکلات اقتصادی کشور باشد.
۲- در شرایطی که دشمن با تمام قدرت به میدان آمده و با حربه اقتصادی امنیت ملی و منطقه‌ای و آرامش کم نظیر کشور را هدف قرار داده است، ایران قدرتمند اسلامی می‌بایست در قامت تیم ملی اقتصادی بدون توجه به جناح‌بندی‌های سیاسی و صرفا با تکیه بر معیار وفاداری به نظام اسلامی، قوی‌ترین و کارآمد‌ترین نیروهای جهادی اقتصادی را به میدان مبارزه با دشمن وارد نماید. بدون شک شرایط کنونی اقتصادی کشور که حاصل شکست تخیلات برجامی و ناکارآمدی تیم اقتصادی دولت است با تعویض نیروهای خسته و نا‌موفق و به میدان آمدن نیروهای تازه نفس و قدرتمند، روحی جدید بر کالبد مدیریت اجرایی کشور دمیده خواهد شد که با استحکام‌بخشی به سنگرهای دفاعی اقتصادی کشور و انجام سلسله عملیات‌های هدفمند و برنامه‌ریزی شده اقتصادی و با تکیه بر حمایت و پشتیبانی بی‌دریغ مردم و منابع و ذخایر عظیم کشور و تبدیل تحریم به فرصت، یقینا شاهد رشد و بالندگی ایران قدرتمند اسلامی در عرصه اقتصادی کشور خواهیم بود. کم نیستند کشورهایی که با تغییر اساسی در تیم مدیریتی خود توانسته‌اند از گردنه‌های سخت اقتصادی با قدرت و اقتدار عبور کنند و امروز از ثبات اقتصادی بالایی در عرصه معادلات اقتصادی منطقه‌ای برخوردار باشند.
۳- در حالی که دشمن با گشودن جبهه‌های جنگ چند‌جانبه؛ جنگ اقتصادی با محوریت آمریکا، جنگ اقتصادی داخلی با محوریت عوامل سود‌جو، فرصت‌طلب و نفوذی؛ جنگ بر‌جامی با محوریت سه کشور اروپایی؛ جنگ کنوانسیون‌ها با محوریت FATF؛ جنگ روانی و رسانه‌ای با محوریت ائتلاف عبری، عربی و غربی، جنگی فراگیر و تمام عیار را علیه جمهوری اسلامی ایران ساماندهی و برنامه‌ریزی کرده است، وظیفه فرماندهان جبهه خودی است که با برنامه‌ریزی چند‌جانبه و استحکام بخشی به سنگرهای دفاعی و بهره‌گیری از تمامی توانمندی‌های داخلی و امکانات منطقه‌ای و به‌کارگیری دیپلماسی سیاسی عزتمندانه به مقابله همه‌جانبه با دشمن در تمامی جبهه‌ها برخیزند و این ممکن نیست مگر اینکه نیروهایی پرتوان، انقلابی و جهادی به میدان مبارزه با دشمن وارد شوند. چنین اقدامی تحول اساسی در کابینه دولت محترم را می‌طلبد. بدون شک شرایط موجود اقتصادی کشور صرفا به نحوه عملکرد چند وزارتخانه محدود نمی‌شود بلکه علاوه‌بر عوامل پشت پرده و سیاستگذاران کلیدی که نقش اساسی در عرصه اقتصادی کشور ایفا‌ می‌کنند نباید از توانمندی‌های وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هایی که سرمایه‌های علمی و تخصصی کشور را در خود جای داده‌اند غفلت نمود.
۴- مدیرانی که در شرایط عادی ناتوان از حل مشکلات اقتصادی کشورند و به علت ناکارآمدی، شرایط کنونی را بر ملت تحمیل نموده‌اند، قطعا چنین مدیریتی ناموفق و خسته نخواهد توانست شرایط دشوار اقتصادی کشور را ساماندهی نماید، رفع مشکلات کنونی اقتصادی کشور مدیرانی تازه نفس، پرتوان، دلسوز و انقلابی را می‌طلبد که بتواند چرخ دنده اقتصاد کشور را از گردنه‌های سخت اقتصادی و سیاسی‌ قدرتمندانه عبور دهد و این ممکن نیست مگر اینکه دولت محترم از حصار مدیریت جناحی بیرون آمده و مدیرانی توانمند، انقلابی، مردمی، خلاق و نوآور را به میدان مبارزه با دشمن وارد نماید. مدیری که عدالت را قربانی منافع شخصی وگروهی خود می‌کند، مدیری که در میدان جنگ در پی غنیمت از جبهه خودی است، مدیری که نه به علت توانمندی که با استفاده از نردبان رانت از دیوار بلند مسئولیت اجرایی کشور بالا رفته است تفکرش ‌اشرافی‌گری است و در دایره مدیریت او محرومان و مستضعفان جایگاهی ندارند، چنین مدیری نخواهد توانست برای اقشار ضعیف و محروم جامعه برنامه‌ریزی کند.
۵- کم نیستند مدیرانی پرتوان، دردمند و برنامه‌ریز در بدنه نظام اجرایی کشور که به علت استقلال فکری و صلابت شخصیتی همواره مغضوب مدیریت‌های متملق، ضعیف و فرصت‌طلب بوده‌اند و هیچ‌گاه مجال شکوفایی مدیریتی و خلاقیت و نوآوری پیدا نکرده‌اند. شناساسی و به‌کارگیری این مدیران مجرب و کاردان در کنار مدیران جهادی و انقلابی یقینا راهی نو بر روی مدیریت و برنامه‌ریزی اجرایی کشور خواهد گشود که حاصل آن جلب اعتماد عمومی و حمایت بی‌دریغ مردم از نظام اجرایی کشور و تلاش بی‌وقفه و جهادی برای حل مشکلات کشور خواهد بود.
۶- بعد از مطرح شدن راهبرد کلیدی اقتصاد مقاومتی و نامگذاری سال‌های مختلف تحت عناوین اقتصاد مقاومتی و ابلاغ سیاست‌های کلی آن از سوی دولت؛ تمامی دستگاه‌ها ملزم به تدوین برنامه‌های عملیاتی اقتصاد مقاومتی شدند و طی ماه‌ها کلیه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها در کمیسیون‌ها و صحن علنی مجلس شورای اسلامی به ارائه برنامه‌های خود پرداختند. ده‌ها جلد کتاب و بسته‌های مختلف در این زمینه تهیه و تدوین گردید. حقیر به‌خاطر دارم که در مجلس نهم کلیه مسئولین محترم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در تا‌یید برنامه‌های خود، با صراحت اعلام می‌نمودند که حتی برای هر اقدام دشمن نیز تحت هر شرایط برنامه‌های عملیاتی ویژه تدارک دیده‌اند. اکنون که طرف اصلی برجام بدون کوچک‌ترین هزینه از برجام خارج شده است و جنگ سخت اقتصادی از بیرون توسط آمریکا و از درون توسط عوامل فرصت‌طلب و سود‌جوی داخلی علیه ملت در جریان است، سازمان برنامه و بودجه به دستور رئیس‌جمهور محترم برای پر کردن خلأ موجود، باشتاب ظرف چند روز برنامه‌ای را برای اجرا آماده نموده است، در پاسخ به نابسامانی‌های اخیر٬ می‌بایست کسانی که اعتماد‌سازی غیرواقعی کردند و برنامه‌هایی را ارائه نمودند که توان اجرای آن را نداشتند، مورد مواخذه جدی قرار بگیرند و مدیرانی که با ناتوانی خود هزینه سنگینی را بر نظام اسلامی تحمیل کرده‌اند جای خود را به مدیرانی توانمند بدهند که توانایی پذیرش این امانت سنگین الهی در این برهه حساس از زمان داشته باشند. شکی نیست که ملت سلحشور ایران که در دفاع از نظام جمهوری اسلامی در جنگ تحمیلی ۸ساله، با تحمل خسارت‌های عظیم جانی و مالی و تقدیم بیش از ۲۰۰ هزار شهید، سربلند و سر‌افراز بیرون آمده است در جنگ تحمیلی اقتصادی کنونی نیز که با سختی‌های اقتصادی همراه است، با یاری پروردگار و هوشمندی رهبر حکیم انقلاب از این توطئه طراحی شده دشمن نیز سربلند و قدرتمند عبور خواهد کرد. بر دولت محترم است با الگو قرار دادن دوران دفاع مقدس و بسیج هدفمند همه امکانات کشور و خشکانیدن ریشه‌های منفعت‌طلبی و فساد به دور از جناح‌بندیهای سیاسی، نیروهای توانمند کشور را در قاموس تیم ملی اقتصادی وارد میدان مبارزه با جنگ تمام عیار اقتصادی دشمن نماید.