به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 4,225
بازدید دیروز: 1,937
بازدید هفته: 6,162
بازدید ماه: 121,668
بازدید کل: 23,783,464
افراد آنلاین: 5
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۳۰ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 19 May 2024
الأحد ، ۱۱ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۱۱۴ - حمید وحیدیان: ابوسفیان زمانه‌ات را بشناس ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
 ابوسفیان زمانه‌ات را بشناس
   ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
 
Image result for ‫حمید وحیدیان‬‎
 
صدای چکاچک شمشیرها کم شده بود. آرامشی نسبی بر میدان حاکم شده بود. پیامبر(ص) که به کمک اصحاب در دامن کوه پناه داده شده بود بدنش پر از جراحت بود. خون از سر و صورتش جاری بود. علی(ع) که در حمایت از پیامبر اکرم‌(ص) سنگ تمام گذاشته بود بیش از 60 زخم برداشته بود. بدن مبارک حمزه سیدالشهداء‌(ره) توسط هند دریده شده بود و جگرش بیرون کشیده شده بود. بدنهای یاران پیامبر مثله شده، در میدان رها شده بود. بدن عمرو بن جموح را تکه تکه کرده بودند به طوری که اصلا شناخته نمی‌شد. باقیمانده‌ سپاه اسلام وقتی به مدینه رسیدند از هر خانه صدای شیون و ناله به آسمان بلند بود. در اُحُد آن قدر کار بر مسلمانان سخت شد و آن قدر پیروزی كفّار نزدیک به نظر می‌رسید که یکی از سپاهیان اسلام به رفیقش گفت: من پیش فلان یهودى مى‌روم و به او پناهنده مى‌شوم و چون او به آیین یهود مى‌گرایم، دیگرى گفت: من نزد فلان نصرانىِ شام مى‌روم و چون او مسیحى مى‌شوم تا از عقاب کافران در امان باشم. هر چند عده‌ای جانانه در دفاع از دین و پیامبر‌(ص) پافشاری کردند حتی زنان شجاع و قهرمان به مداوای زخمی‌ها مشغول بودند و نسیبه در دفاع از پیامبر(ص) شمشیر به دست گرفت؛ اما در حین کارزار، عبدالله بن ابی که فردی منافق بود و در ظاهری اسلامی از فرماندهان سپاه مسلمانان بود از معرکه‌گریخت و همراه خود یک سوم سپاه مسلمانان را از جبهه بیرون کشید.
بالاخره سپاهِ شکست خورده به زحمت، از میدان جان سالم به در برد و با وضعیتی بسیار رقت بار به مدینه بازگشت.
اگر کسی بعد از دیدن این برش از تاریخ اسلام بخواهد وضعیت پیامبر‌(ص) و مسلمانان را قضاوت کند چه خواهد گفت؟ ضعیف‌تر و شکست خورده‌تر از این حالت هم ممکن است؟ وضعیتی رقت بار‌تر از آن قابل تصور است؟ هیچ فتح و ظفری برای این سپاه قابل پیش‌بینی است؟...
اما هیچ تحلیل‌گر با انصافی چنین قضاوتی درباره‌ حرکت مقدس نبی مکرم اسلام‌(ص) نداشته است. چرا که برای تحلیل یک حرکت و جریان، باید همه ‌ فراز و نشیب آن مورد موشکافی و دقت قرار گیرد...
حدود 13 سال قبل از نبردِ اُحُد، عفیف کندی برای خرید لباس و عطر وارد مکه شده بود و در مسجد الحرام در کنار عباس بن عبدالمطلب نشسته بود. وقتی که خورشید به اوج بلندی رسید، ناگهان دید مردی آمد و نگاهی به آسمان کرد و سپس رو به کعبه ایستاد. چیزی نگذشت که نوجوانی به وی ملحق شد و در سمت راست او ایستاد. سپس زنی وارد مسجد شد و در پشت سرآن دو قرار گرفت؛ آنگاه هر سه با هم مشغول عبادت شدند. او از دیدن این منظره ‌ ناهمخوان با آداب بت‌پرستان، شگفت زده شده بود. رو به عباس کرد و گفت: «چه عجیب!» عباس نیز همین جمله را تکرار کرد و سپس افزود: آیا این سه نفر را می‏شناسی؟ عفیف گفت: نه. گفت: نخستین کسی که وارد شد و جلوتر از دو نفر دیگر ایستاد برادرزاده‏‌ من محمد بن عبدالله است و دومین نفر برادرزاده‌ دیگر من علی‌بن‌ابی‌طالب است و سومین شخص همسر محمد است و او مدعی است که آیین وی از جانب خداوند بر او نازل شده است و اکنون در زیر آسمان خدا کسی جز این سه از این دین پیروی نمی‌کند.
از آن روز تا روز نبرد احد، این آئین جدید، پستی و بلندی‌های فراوانی را به خود دید، از شعب ابی طالب تا جنگ بدر، از لیله المبیت تا پیمان عقبه، از مجازات‌های سخت یاسر و سمیه تا صفوف به هم فشرده‌ مسجد النبی در مدینه.
در روز احد اما آن سه نفر صدها برابر شده بودند و از یک اقلیت در سخت‌ترین شرایط به اکثریتی قدرتمند تبدیل شده بود که شهری مهم و استراتژیک همچون مدینه را در اختیار داشتند و بر آن حکومت می‌کردند. کمتر از یک سال پیش در نبرد بدر شکست سختی بر دشمنانشان تحمیل کرده بودند. امروز البته وضعیت سختی را می‌گذراندند؛ مبتلا به دوری عزیزانشان شده بودند و نگران و مضطرب از احتمال حمله‌های بزرگ‌تر و بیشتر از جانب دشمنان؛ اما در مجموع در نقطه‌ای بسیار بالاتر و وضعیتی بسیار بهتر از ابتدای راه قرار گرفته بودند. فقط کافی بود اندکی صبوری کنند، به وعده‌های خدا اعتماد کنند و خودشان را آماده کنند...
چنین کردند و هفت سال بعد در جریان فتح مکه، مقر فرماندهی مشرکان را تصرف کردند و در سراسر شبه جزیره ندای توحید طنین افکن شد.
انقلاب اسلامی نیز در مسیر پر فراز و نشیب خود سختی‌ها و خوشی‌های فراوانی را از سر گذرانده است. از خروش حسینی و عزتمندانه ‌ خمینی کبیر در خرداد 42 تا به خاک و خون کشیده شدن عزیزان این وطن در شهریور 57، از تحمل مجاهدان در زندانهای مخوف ساواک تا آزادی ملت از اسارت پهلوی‌ها و.... از سختی کربلای 4 و فتح کربلای پنج از حصر آبادان تا بیت المقدس و....
امروز نیز ما با یک نبرد همه‌ جانبه‌ اقتصادی و وضعیت نابسامان اقتصادی روبه‌روییم. هر چند به نظر نگارنده وضعیت امروز ما در جهاد اقتصادی هرگز قابل مقایسه با سختی و شکست پس از احد نیست اما حتی اگر کسی وضعیت را آن گونه تصور کند باز هم در مقام قضاوت نباید تنها به این شرایط نگاه کند. بلکه باید همه‌ فراز و نشیب‌ها را با هم ببیند. اگر این‌گونه به ماجرا نگاه کند می‌بیند هر چند ملت، امروز وضعیت سختی را می‌گذراند؛ اما در مجموع در نقطه‌ای بسیار بالاتر و وضعیتی بسیار بهتر از ابتدای راه قرار گرفته است. فقط کافی است اندکی صبوری کند، به وعده‌های خدا اعتماد کند و خود را آماده سازد. وجود عبدالله بن ابی‌ها او را از ایستادگی منصرف نکند. تا فتح مکه راهی نیست. کسانی که در به در دنبال گرفتن تابعیت مضاعف از بلاد یهودیان و مسیحیان هستند به زودی خواهند دید که هرگز به آن نیازی پیدا نخواهند کرد.
نکته دیگر آنکه متاسفانه دشمن با استفاده از ترفندها و حملات رسانه‌ای سعی در سیاه‌نمایی و بزرگ‌نمایی مشکلات دارد تا ما را به زانو درآورد. شایعه کردن قتل پیامبر اکرم‌(ص) در جنگ احد دقیقا به همین منظور اتفاق افتاد. خواستند با شایعه کردن یک دروغ (که البته با وضعیت ظاهری نبرد و شکست ظاهری مسلمانان نیز همخوانی داشت) مسلمانان را از ادامه‌ نبرد مایوس کنند، اگر امید از رزمنده گرفته شود دیگر به راحتی آماده‌ تسلیم شدن است. امروز هم واقعیات اقتصادی کشور هرگز با قیمت دلار و طلا و کمبود برخی کالاها و... همخوانی ندارد؛ اما دشمنان سعی می‌کنند با استفاده از امثال عبدالله بن ابی جبهه اقتصادی ما را شکست پذیر کنند و با استفاده از ابزار رسانه‌ای مشکلات را بزرگنمایی کنند و حاضران در میدان را نیز به خالی کردن میدان دعوت کنند. در همان حال که ابوسفیان سرمست از پیروزی فریاد می‌زد: زنده و بلند مرتبه باد هُبَل (نام بت بزرگ اهل مکه)، پیامبر(ص) که به ظاهر در شکستی سخت است فریاد زد: خدا بلند مرتبه و بزرگ است. ابو‌سفیان مى‌خواست با استفاده از ابزار رسانه چنین وانمود كند كه این شکستِ ظاهری مسلمانان، دلیل و نشانه ‌‌اشتباه آنان در اعتماد به خدا و دین در اداره ‌ جامعه است. و پیامبر می‌خواست در سخت‌ترین شرایط هم مسلمانان از نصرت الهی ناامید نباشند. صدای ابوسفیان امروز از وبگاه صدای آمریکا و انگلیس بلند است که ادعای جمهوری اسلامی در توانایی اداره جامعه نادرست است. و پیام وحیانی پیامبر (ص) از گلوی رهبر معظم انقلاب تکرار می‌شود که: «و اگر كسانى كه كفر ورزیده‏اند با شما بجنگند حتما به شما پشت مى‏كنند (و مغلوب مى‏شوند) آن گاه سرپرست و یاورى نمى‏یابند. (این پیروزى) سنّت الهى است كه پیش از این (تقدیرش در لوح محفوظ و جریانش در امت‏ها) گذشته است، و هرگز براى سنّت خدا تبدیلى نمى‏یابى. (سوره فتح آیه 22 و 23)1.
حمید وحیدیان
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
1- رهبر معظم انقلاب در پاسخ به فشارهای اقتصادی دشمنان بر ملت ایران با اشاره به این آیه شریفه فرمودند: ما قطعا دشمن را در این مرحله و در همه مراحل بعدی به توفیق الهی شکست می‌دهیم. بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری 97/6/15.