به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 2,771
بازدید دیروز: 3,419
بازدید هفته: 2,771
بازدید ماه: 120,560
بازدید کل: 24,429,441
افراد آنلاین: 10
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۳۱ شهریور ۱٤۰۳
Saturday , 21 September 2024
السبت ، ۱۸ ربيع الأول ۱٤٤۶
شهریور 1403
جپچسدیش
21
9876543
16151413121110
23222120191817
30292827262524
31
آخرین اخبار
160 - این هم از برجام اروپایی!عراقچی: اروپا از ثبت سازوکار مالی ناتوان است ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
این هم از برجام اروپایی!
 
عراقچی:اروپا از ثبت سازوکار مالی ناتوان است
 
   ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
 
Image result for ‫این هم از برجام اروپایی!عراقچی‬‎
معاون سیاسی وزیر خارجه گفت: هنوز هیچ کشوری حاضر نشده میزبانی سازوکار مالی بین ایران و اروپا را قبول کند؛ اتریش و لوگزامبورگ قبول نکردند و اروپا ناتوان از ثبت SPV است.
عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در همایش تحولات منطقه و نظام بین‌الملل گفت: به لحاظ مواضع سیاسی اروپا در این شش ماه کم نگذاشته اما این مدت کم نیست که نتوانند اقدامات عملی را پیدا کنند و هنوز قادر نیستند SPV را رسما اعلام کنند که یکی از دلایل آن فشار آمریکا است که بسیار سنگین بوده است. آمریکایی‌ها هر کشوری که SPV در آن مستقر شود یا بانک‌هایی که با آن کار کند را تهدید کرده‌اند. با این حال اروپایی‌ها تلاششان را متوقف نکرده‌اند. اما هنوز هیچ کشوری حاضر نشده میزبانی این ساز و کار را قبول کند. اتریش، لوگزامبورگ قبول نکردند و اروپا ناتوان از ثبت SPV است.
عراقچی خاطرنشان کرد: چه اروپا نخواهد با ما کار کند و در حال بازی با ما باشد و چه می‌خواهد و قادر نیست، در نتیجه فرقی نمی‌کند. نتیجه این است که اروپایی‌ها یا نخواستند یا نتوانستند کاری انجام دهند.
وی در ادامه گفت: در حال حاضر شرایط مطلوبی است اما این حتما پایدار نخواهد ماند و اروپایی‌ها باید بدانند این وضعیت نمی‌تواند به این شکل ادامه پیدا کند.
به گزارش ایسنا، معاون سیاسی وزیر خارجه ادامه داد: هزینه تحریم برای ایران کم نیست اما ما در نهایت راه خود را پیدا خواهیم کرد. آنها باید بدانند کسی در ایران به خاطر تحریم‌های آمریکا دست خودش را بالا نمی‌برد.
وقت کشی اروپا
گفتنی است در روزهای گذشته در ادامه وقت‌کشی اروپا در اجرای تعهدات برجامی، لوکزامبورگ اعلام کرد که میزبانی کانال مالی ایران و اروپا را نپذیرفته است.
«پیتر گوشل‌باوئر» سخنگوی وزارت خارجه اتریش نیز در روزهای گذشته درباره امکان میزبانی این کشور برای کانال مالی ایران و اروپا (SPV) گفت که در حال حاضر چنین امکانی وجود ندارد.
پیشتر، پایگاه آمریکایی «بلومبرگ» از بی‌عملی اروپا و پاسکاری کشورهای اروپایی برای میزبانی کانال مالی ایران و اروپا خبر داده بود.
از اولین روزهایی که زمزمه‌ها برای خروج آمریکا از برجام قوت گرفت، اروپایی‌ها بیانیه درمانی را آغاز و طی قریب به 7 ماه گذشته بارها ضمن درخواست پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، از کمک‌های خود برای در امان ماندن ایران از بازگشت تحریم‌های یک جانبه آمریکا سخن گفتند.
اروپایی‌ها از زمان خروج آمریکا از برجام، ۷ ماه فرصت داشتند مکانیسم ادعایی خود برای دور زدن تحریم‌ها را راه‌اندازی کنند اما وقت‌کشی کردند.
وعده 13 آبان آنها عملی نشد. حتی به قول خودشان، راه‌اندازی «نمادین»! اس‌پی‌وی نیز در این روز تحقق نیافت. بماند که شرکت‌های اروپایی در همین فاصله زمانی زیر تعهدات خود زدند و کانال کذایی نیز اگر راه بیفتد، مبادله نفت در مقابل کالاست و نه ارز.
در حال حاضر اکثر کشورهایی که از سوی طرف اروپایی برای این سامانه در نظر گرفته شده بودند، از پذیرش این سیستم امتناع کرده و پاسخ منفی دادند.
 
 
عراقچی: اقدامات اروپا پس از 13 آبان بی‌فایده است
 
قاسمی: نباید خود را قربانی تاریخ‌های ساختگی کنیم!
 
  Image result for ‫عراقچی‬‎
در حالیکه عراقچی پیش از این گفته بود که اقدامات اروپا پس از 13 آبان بی‌فایده است، قاسمی تاکید کرد که نباید خود را قربانی تاریخ‌های ساختگی کنیم و ماندن ایران در برجام بی‌فایده نیست!
عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه- 13 شهریور 97- در برنامه زنده تلویزیونی «رو در رو» که از شبکه چهارم سیما پخش شد، گفته بود:«ما به اروپایی‌ها روشن گفته‌ایم اگر منافع اصلی ما در برجام، بحث فروش نفت و بازگشت پول نفت، پرداخت‌ها و دریافت‌ها (ساز و کار مالی و بانکی) عملیاتی نشود، برای ما ماندن در برجام هیچ فایده دیگری نخواهد داشت. آنها برای عملیاتی کردن ساز و کار خود تا 13 آبان وقت دارند و از این تاریخ به بعد فایده‌ای ندارد که بخواهند انجام دهند.»
دیروز نشست خبری بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران برگزار شد.
خبرنگار کیهان در این نشست خبری از قاسمی پرسید:«آقای عراقچی گفته بودند که اگر اروپا تا 13 آبان ساز و کار خود را عملیاتی نکند، ماندن در برجام برای ما فایده‌ای ندارد. اکنون
2 هفته از 13 آبان گذشته؛ چرا با وجود بی‌فایده بودن، همچنان در برجام ماندیم؟ وزارت خارجه دقیقا تا چه تاریخی منتظر اروپا می‌ماند؟».
تاریخ‌های ساختگی!
قاسمی در پاسخ گفت: ما تاریخ مشخص نمی‌کنیم. برای برخی از اقدامات سیاسی و در چارچوب سیاست خارجی و دیپلماسی به خصوص برای مسائل پیچیده و غامض و نو و مسائلی که تازه می‌خواهد بنیان گذاشته شود، نمی‌توانیم تاریخ مشخص کنیم.
وی افزود: به دلایل دیپلماتیک در مقاطعی می‌توانید صحبت‌هایی از تاریخ‌ مشخص بکنید، ولی ما امروز هم تاریخ مشخصی را اعلام نمی‌کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت: آنچه جمهوری اسلامی دنبال خواهد کرد، منافع و مصالح خودش است. آن چیزی که مهم است تاریخ نیست، مهم آن چیزی است که ما باید به دست بیاوریم و خودمان را قربانی تاریخ‌های تصنعی و ساختگی نمی‌کنیم. اگر مصلحت، عزت و حکمت از ما بخواهد موضوعی را در زمان مشخصی دنبال کنیم، حتما این کار را می‌کنیم، ولی برخی از موضوعات براساس همین سه اصل به ما دیکته می‌کند که از بیان زمان و تاریخ خودداری کنیم و منتظر بمانیم.
بی فایده نیست!
قاسمی در پاسخ به اینکه چرا علی‌رغم تاکید عراقچی مبنی بر بی‌فایده بودن حضور در برجام پس از 13 آبان، هنوز در برجام هستیم، اظهار داشت: اعتقادی ندارم که ماندن ما در برجام بی‌فایده است، چرا که مقامات جمهوری اسلامی مصالح و منافع و امنیت ملی را به خوبی درک می‌کنند و آنها هستند که نهایتا براساس گزارشات کارشناسی، اخذ تصمیم می‌کنند که ماندن یا نماندن ما کدام یک به نفع و یا به ضرر ماست.
وی افزود: این مسیر (گفت‌وگو با اروپا) آغاز شد و بعد از اردیبهشت ادامه یافت. امیدوار بودیم در زمان کمتری به تفاهم لازم و سازوکارهای مورد نظر برسیم. متاسفانه در عمل شاهد تحقق سازوکارها در زمان معین و در مقاطعی که تصور می‌کردیم و شاید کشورهای اروپایی تصور می‌کردند، نرسیدیم؛ ولی مذاکرات، تماس‌ها، تقلا‌ و تلاش کشورهای اروپایی آنگونه که می‌بینیم،‌ ادامه دارد.
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت: اگر به نقطه‌ای رسیدیم که نامطلوب بود و ماندن ما در برجام یا هر تعهد دیگری برای کشور متضمن ضرر و زیان بود، حتما تصمیماتی اتخاذ خواهیم کرد که کشور دچار ضرر و زیان نباشد و همه مقامات عالیرتبه خارج از بحث‌های رسانه‌ای مسائل را رصد می‌کنند و دلسوزی‌های لازم را بیش از همه در این خصوص دارند و توجه لازم را انجام می‌‌دهند.
قاسمی در پاسخ به سؤال دیگری درباره وضعیت کانال ویژه مالی اروپا (SPV) و اراده اروپا برای انجام این کار، گفت: این توقع وجود داشته و دارد که آنها در اسرع وقت مکانیسم‌ها و سازوکارهای مورد نیاز و توقع ایران را عملیاتی کنند و بتوانند شرایطی را فراهم کنند که این سازوکارها به مرحله اجرایی شدن برسد. متاسفانه این روند به دلایل مختلف تا حدی با کندی مواجه بود و است.
مسئله داخلی اروپا!
وی افزود: امیدواریم اروپا بتواند در این مقطع مهم توانایی خود را در کنار بیان و اراده مثبتی که از آن صحبت می‌شود نشان دهد و بتواند این سازوکار را به هر شکلی که می‌توانند بین خود تفاهم کنند به مرحله اجرا بگذارند قطعا این مسئله درون اروپایی است و به خود آنها مربوط است و ما صرفا منتظر تفاهمات این کشورها برای اجرایی شدن این سازوکار هستیم و هنوز امیدوار هستیم و می‌مانیم که این سه کشور توانایی خودشان را در این برهه از زمان نشان دهند و اروپا بتواند در جایگاه واقعی خود که همانطور که در سخن و گفتار از آن صحبت کرده، بتواند کار عملی خود را درخصوص ایران به مرحله عمل و اجرا بگذارد.
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت: نمی‌خواهم در اراده سیاسی اتحادیه اروپا، تردید و ایجاد شبهه کنم.
پالس غلط به اروپا
متاسفانه سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اظهارنظرهای تأمل برانگیز همچون «خودمان را قربانی تاریخ‌های تصنعی و ساختگی نمی‌کنیم» ،«اعتقادی ندارم که ماندن ما در برجام بی‌فایده است »،«میزبانی از کانال مالی، مسئله درون اروپایی است و به خود آنها مربوط است»، این پالس غلط را به طرف اروپایی می‌دهد که به وقت کشی خود ادامه داده و همچنان از اجرای تعهدات برجامی خود شانه خالی کند!
مقامات ارشد دولت پیش از این تاکید داشتند که آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود و اگر خارج شود، به تعهدات خود ادامه نمی‌دهیم، اما پیش از خروج ترامپ از برجام، به آمریکایی‌ها اطمینان دادند در صورت خروج ترامپ، پای برجام می‌مانند.
پس از خروج آمریکا از برجام در 18 اردیبهشت سال جاری، آزمون واقعی اروپایی‌ها آغاز شد. آنها ضمن هفت ماه وقت‌کشی وعده کردند تا 13 آبان کانال مبادلات مالی را ولو به شکل «نمادین» راه‌اندازی کنند. دو هفته از 13 آبان سپری شده، اما هیچ دولت اروپایی حاضر نیست میزبانی کانال مذکور را قبول کند.
متاسفانه وزارت خارجه همچنان در قبال بی‌صداقتی و گستاخی اروپایی‌ها منفعل عمل می‌کند.