به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 3,933
بازدید دیروز: 9,496
بازدید هفته: 3,933
بازدید ماه: 70,006
بازدید کل: 23,731,817
افراد آنلاین: 10
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۱۵ اردیبهشت ۱٤۰۳
Saturday , 4 May 2024
السبت ، ۲۵ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۲۹ - استاد حسن رحیم‌پور ازغدی:استاد رحیم‌پورازغدی : اربعین چگونه باشیم؟ ۱۳۹۴/۰۹/۰۲

استاد رحیم‌پورازغدی :

  اربعین چگونه باشیم؟

Image result for ‫رحیم‌پور ازغدی‬‎

راهپیمایی اربعین، سیاسی‌ترین راهپیمایی جهان است که در درجه اول یک پدیده شیعی تعریف می‌شود، اما وقتی که با مقیاس‌های فراشیعی و فرادینی به آن نگاه می‌کنیم حادثه‌ای استثنایی در جهان به‌شمار می‌رود. پس مهم است که رفتار شرکت‌کنندگان در این مراسم ویژه و بی‌نظیر جهانی چگونه ثبت و ضبط شود.

استاد رحیم‌پورازغدی می‌گوید: در سفری که اخیراً به سه کشور اروپایی داشتم، مشاهده کردم که آنها نیز برای حضور در راهپیمایی اربعین ثبت‌نام می‌کنند؛ در لاهه هلند جمعیت هزار نفری مسلمانان شیعه و غیرشیعه، در آلمان صدها نفر همچنین در ایتالیا نیز که جمعاً بیش از 2 هزار نفر برای شرکت در راهپیمایی عظیم اربعین ثبت‌نام کردند. راهپیمایی اربعین، سیاسی‌ترین راهپیمایی جهان است، اگر سیاسی نبود، بایکوت نمی‌شد. به طور مثال یک جمع یک میلیونی که یک بیستم جمعیت 20 میلیونی اربعین را در نظر بگیریم که تنها 20 کیلومتر در هر جای دنیا راه بیفتد، تمام رسانه‌های دنیا 24 ساعته حرکت این جمعیت اندک را پوشش می‌دهند، اما در خصوص راهپیمایی اربعین سکوت کرده و گزارشی را اعلام نمی‌کنند.
چه کنیم تا ادامه دهنده مسیر زینب سلام‌الله‌علیها باشیم و پیام پیاده روی اربعین را به جهانیان ابلاغ کنیم. امروز راهکارهایی ساده و عملیاتی برای تحقق این هدف مهم را به شما خواننده گرامی ارائه می‌کنیم. باشد که در پاداش اقامه‌گران شعائر حسینی شریک شویم.
1- ثبت واقعه از نزدیک
در جهان امروز تبلیغات به واسطه گسترش ابزارهای ارتباطی از هر دوره دیگری ساده‌تر شده است. کمی دقیق شدن در تکنیک‌های ثبت و ضبط و مخابره هنرمندانه عشق شورانگیز و از جان گذشتگی جمعیت 20 میلیونی خالص و مخلص حسینی، کمکی بزرگ در مسیر دعوت‌گری به جبهه جهانی حق خواهد بود. چه بسا یک تصویر با هشتگ اختصاصی اربعین 2015، دل نامسلمانی را با عشق حسین (ع) آشنا کند و سبب ساز هدایت‌گری جمعی شود. به لطف تمهید ویژه وزارت ارتباطات، همراه اول تامین‌کننده اینترنت زائران اربعین است و برخلاف سال گذشته، امکان بارگذاری تصاویر و پیام‌ها در برخی شبکه‌های اجتماعی فراهم است. آداب ارتباطات را رعایت کنیم و با هشتگ‌گذاری دقیق امکان رصد تصاویر و اخبار را برای علاقه‌مندان فراهم سازیم.
2- وحدت عملی
راهپیمایی اربعین اجتماعی عظیم از همه فرق اسلامی و دوستداران اهل بیت است. چه بسا تازه مسلمانی اروپایی یا آمریکایی در مسیر همسفرمان شود که کوله بار سفر عشق را با قصد شناخت فرق و انتخاب مسیر هدایت، بسته باشد. در چنین فضایی بدترین رفتار جداسازی مسلمانان از یکدیگر با ذره بین افتراقات تاریخی و مذهبی است. حکمت صدور فرمان همراه نبردن تصاویر امام و رهبری در کنگره عظیم اربعین نیز در نفی همه اختلافات و تاکید مشدد بر تفاهمات اصولی و ساختاری اسلامی است.
رحیم پور ازغدی نیز با تاکید بر رعایت اصول تکثرگرایی حداکثری در راهپیمایی اربعین می‌گوید: مذاهب و ادیان مختلف در عین وحدت در پیاده‌روی اربعین حضور دارند و فقط شیعه اثنی عشری نیست؛ بلکه افرادی از اهل تسنن از مذاهب گوناگون، سلفی‌ها(کسانی که با شیعه مشکل دارند) از باب این که امام حسین(ع) را به عنوان محبوب پیامبر اکرم(ص) قبول دارند به راهپیمایی می‌آیند و در واقع راهپیمایی اربعین، نوعی پلورالیزم حسینی از نوع تسامح و برادری و به رسمیت شناختن تفاهم و برادری است. پس یادمان نرود آن که رنگ تعلق به خود می‌گیرد و شمشیر تفرقه بلند می‌کند، از عشاق حسینی نیست.
3- شراکت در خیرات
می‌گویند اهل عراق، یک سال پس‌انداز می‌کنند تا یک اربعین خرج دهند! کرامات این مردم به عنوان میهمان‌داران عزای اهل بیت (ع) در جای جای مسیر سفر عشق، مشهود است. ادب حکم می‌کند در سفره‌شان شریک شویم و میان اطعام‌دهندگان تبعیض قائل نشویم و برایشان برکت و نعمت روزافزون طلب کنیم، اما هیچ منع عقلی و شرعی برای شراکت در برپایی شعائر اربعین گریبانگیر سایر ملل نیست. هیئت بزرگ اربعین خرج نیز دارد و شریک شدن در هزینه‌ها خود نوعی تمرین عملیاتی و اعلام آمادگی مردمی برای مدیریت امور ظهور است. پس شریک شویم و شراکت کنندگان را از دعای خیر خود محروم نسازیم. شراکت در پاکسازی مناطق با همراه بردن چند رول کیسه زباله و احترام به محیط زیست عراق، به رخ کشیدن ادب و اخلاق اسلامی در تعامل با طبیعت است. این سفر عراق را به دید پایتخت حکومت مهدی(عج) ببینیم و در پاکی و نظافت آن بکوشیم.
4-خوش اخلاقی در سختی
هیچ زائری بر گردن دیگری حقی ندارد و در این دستگاه هر که خیر می‌کند ماجور است و به تبع آن بدکاران نیز تنبیه خواهند شد. با این حال صبوری در تحمل سختی‌ها و مشکلات از اصول هر سفر جمعی است. خوشا به حال آنان که در خدمت به میهمانان حسینی از یکدیگر سبقت می‌گیرند و در تقوای عملی شاگرد ممتاز شناخته می‌شوند.
فراموش نکنیم زیارت اربعین از قدیم‌الایام با ترک آرامش و رفاه موطن زائران همراه بوده و آن که خود را برای ناآرامی آماده نکرده و نیتی غیرالهی دارد همان بهتر که قدم در مسیر نگذارد. یادمان نرود ظرفیت افراد متفاوت است و گاه یک از خودگذشتگی کوچک به دل آرامی خانواده‌ای عاصی می‌انجامد. یاد کنیم از تقوای درونی رزمندگان جهان اسلام که هم اکنون در خطوط مقدم مبارزه با داعش، ترک خواب و خوراک و آسایش گفته‌اند. یاد کنیم از درد و رنج سفر چند ده روزه کاروان حسینی و از سختی مسیر برای نفی منیت‌ها و نظامات طبقاتی دنیوی بهره بریم.
باشد که در مسیر تمدن اسلامی تمرینی باشکوه و وقار حسینی برگزار کنیم و در این مانور الهی، عزت اسلام و مسلمانان بر جهانیان آشکار گردد. التماس دعا