به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 3,299
بازدید دیروز: 9,496
بازدید هفته: 3,299
بازدید ماه: 69,372
بازدید کل: 23,731,183
افراد آنلاین: 7
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۱۵ اردیبهشت ۱٤۰۳
Saturday , 4 May 2024
السبت ، ۲۵ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۳۹ - استاد حسن رحیم‌پور ازغدی: تمدن ایرانی را نمی‌توان از تمدن اسلام جدا کرد ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
استاد حسن رحیم‌پور ازغدی:
تمدن ایرانی را نمی‌توان از تمدن اسلام جدا کرد

Image result for ‫رحیم‌پور ازغدی‬‎

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که مسلمان شدن ایرانی‌ها چهار قرن طول کشید، تصریح کرد: ایرانی‌ها برخلاف برخی اظهارنظرهای نادرست به زور مسلمان نشدند اما جوری مسلمان شدند که تمدن ایرانی را نمی‌توان از تمدن اسلام جدا کرد.
به گزارش رسا، حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست «مفهوم پیوست فرهنگی اجتماعی در تحقق شهر اسلامی» در شهرداری مشهد در مقایسه معماری غربی با معماری ایرانی اظهار داشت: غربیان به فرهنگ خودشان چنان مقیدند که اجازه نمی‌دهند یک ساختمان 200 تا 300 ساله حتی ترک بردارد چرا که معتقدند این آرم و هویت آنان است و به همین دلیل هم هنوز خرابه‌های جنگ خودشان را نگه داشته‌اند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: امروز معماری شهرسازی مکتب دارد اما مهندسی ساختمان مکتب ندارد و آن چیزی که مردم با آن ارتباط دارند اسکلت شهر نیست بلکه روح و پیوست شهر است.
وی با انتقاد نسبت به این موضوع که در حال حاضر معماری شهری ایرانی به هیچ عنوان وجود ندارد، اظهار کرد: در عین حال همین معماری غربی در همه وجوه به مسایل، فرهنگی نگاه می‌کند و آنها حتی پیوست فرهنگی هم نمی‌گویند و در طراحی سخت‌افزاری آنان، نرم‌افزاری فرهنگی خود به خود در آن نهفته است.
وی در ادامه بیان تفاوت‌های معماری غربی با ایرانی گفت: در برخی شهرهای اروپایی می‌بینیم که ساختمان کلیسای جنگ‌زده را نگه داشتند و در کنار آن بیست خط توضیح داده‌اند که این هویت‌ساز است و اینها از هیچی، چیزی در می‌آورند.
اسلام مافوق غرب است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که اسلام مافوق غرب است، تصریح کرد: به همین دلیل بهتر است در معماری اول غرب‌زده شوید چرا که به اسلام نزدیک می‌شوید و بعد از آن مفاسد معماری غربی را ببینید و بعد از رفع عیب‌های آن اسلامی شوید.
وی با بیان اینکه معماری و شهرسازی پیام‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارد، اظهار کرد: آنها با دقت و با میکروسکوپ به شهرشان نگاه می‌کنند به طوری که ساختمان حکومتی آمریکا از روی معماری رومی ساخته شده است چرا که آنها می‌گویند ما ادامه دهنده امپراطور روم هستیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اخلاق اسلامی عقلانی است و تا وقتی که شهر را به عنوان یک مفهوم عقلانی نبینیم نمی‌توانیم هویت اخلاقی برای آن تعریف کنیم و برای همین باید دانست که شهر استدلال دارد.
وی با بیان این که برای شهرسازی و معماری باید استدلال کرد، گفت: تا استدلال نباشد شهرسازی و معماری اسلامی هویت ندارد چرا که ساختمان سلولی در بدن کوچه و خیابان است و خیابان عنصری از محله است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که مسلمان شدن ایرانی‌ها چهار قرن طول کشید، تصریح کرد: ایرانی‌ها برخلاف برخی اظهارنظرهای نادرست به زور مسلمان نشدند اما جوری مسلمان شدند که تمدن ایرانی را نمی‌توان از تمدن اسلام جدا کرد.
رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: ایران بعد از اسلام بزرگترین تمدن جهانی را ساخته است و قبل از اسلام هم با توجه به اینکه اسناد تاریخی اندکی هم در این زمینه وجود دارد اما بزرگترین ارتش متعلق به کوروش و داریوش بوده است.