به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 3,554
بازدید دیروز: 3,419
بازدید هفته: 3,554
بازدید ماه: 121,343
بازدید کل: 24,430,224
افراد آنلاین: 12
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۳۱ شهریور ۱٤۰۳
Saturday , 21 September 2024
السبت ، ۱۸ ربيع الأول ۱٤٤۶
شهریور 1403
جپچسدیش
21
9876543
16151413121110
23222120191817
30292827262524
31
آخرین اخبار
291 - سلیمی نمین در نشست پهلوی بدون روتوش: فقط در زمان پهلوی بدون جنگ بخش‌هایی از خاک کشورمان واگذار شد ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
سلیمی نمین در نشست پهلوی بدون روتوش:
 
فقط در زمان پهلوی بدون جنگ بخش‌هایی از خاک کشورمان واگذار شد
 
  ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
 
 
پژوهشگر و استاد حوزه تاریخ گفت: رضاخان تنها پادشاهی است که بدون جنگ و تنها به دستور خارجی‌ها قسمت‌هایی از ایران را جدا کرده است.
به گزارش فارس، در سالروز فرار شاه مخلوع نشست «پهلوی بدون روتوش» با حضور عباس سلیمی نمین پژوهشگر و استاد حوزه تاریخ در محل اندیشکده برهان برگزار شد.
سلیمی نمین در ابتدای این نشست، اظهار داشت: عامل کودتا باعث آمدن سلسله‌ای شد که این سلسله خود را مدیون عوامل کودتا می‌دانست. از این مقطع به بعد، هیچ ضرورتی برای حفظ رابطه با مردم یا وجود نداشت یا مورد توجه قرار نمی‌گرفت چون در بالا کشیدن این سلسله مردم هیچ نقشی نداشتند. ما قبل از پهلوی هم استبداد داشتیم ولی قابل اصلاح بود. در استبداد‌های قبلی می‌شد با تجمع و تحصن استبداد را اصلاح کرد. اینکه چه عواملی زمینه دخالت استبداد خارجی را به وجود آورد بحث جداگانه‌ای می‌طلبد. اما آنجا که سلطه و استبداد را در هم می‌تند شروع سلطنت پهلوی است که در تاریخ مصداق دیگری جز پهلوی نمی‌یابیم.
رئیس‌دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران، افزود: زمانی که ارتش قزاق‌ها در اختیار روس تزاری بود، خود رضاخان به عنوان خبرچین برای انگلیس مشغول بوده است. این در اولین گزارش سفارت آمریکا درباره کودتا منتشر شده است. رشوه دادن و مدال دادن به افراد توسط انگلستان نمونه‌ای از این ارتباطات مخفی و آشکار انگلیسی‌هاست. از زمان شکل‌گیری کودتا انگلیسی‌ها تلاش کردند برهم ریختن جامعه ما متوقف و تضعیف دولت مرکزی معکوس بشود. امنیت حفظ شده و قدرت دولت افزایش یابد. مثلا به خزعل دستور داده می‌شود با رضاخان بطور کامل هماهنگ شود.
رئیس‌دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران افزود: در مورد پهلوی دوم که توسط فراماسون‌ها تحت حمایت قرار گرفت و رسما توسط آنها در مجلس معرفی شد، باید گفت او هیچ امتیازی در حکومت نداشت. محمدرضا پهلوی در دورانی که برای تحصیل به سوئیس رفت، هیچ علم آموزی خاصی نداشت. هیچ کس نمی‌تواند بگوید او حتی یک مقطع تحصیلی را پشت سر گذاشته باشد. همه کسانی که ادعای تطهیر انگلیسی‌ها در به قدرت رساندن پهلوی دوم را دارند هم نمی‌توانند چنین ادعایی کنند.پهلوی دوم درست است که توسط انگلیسی‌ها روی کار آمده است ولی مدام از طرف آنها تحت فشار است. او به این دلیل که حس می‌کند شاید برادرش اهرم فشاری برای جانشینی او باشد برادرش را بطور مخفیانه و در طی حادثه‌ای می‌کشد. او همچنین به شدت از نخست‌وزیران قوی و دارای علم مثل قوام می‌ترسد.
این پژوهشگر تاریخ علت سقوط پهلوی را علقه نداشتن به ایران دانست و افزود: تا قبل از کودتای 1332 مردم احساس می‌کنند اگر به او فرصت داده شود می‌تواند اصلاح شود اما کودتای 28 مرداد نشان می‌دهد این جوان هیچ علقه‌ای به ایران ندارد و تفاوتی هم با پدرش ندارد. رضاخان تنها پادشاهی است که بدون جنگ و تنها به دستور خارجی‌ها قسمت‌هایی از ایران را جدا کرده است. دعوای کودتای 28 مرداد این بوده که شما دارید نفت را غارت می‌کنید. در این معادله یک سمت ملت ایران است و در طرف دیگر چپاول‌گر خارجی است. شاه در کنار مردم نایستاد و در نهایت همکاری موثر عوامل خارجی و دربار پهلوی ملت ایران در این قضیه شکست خورد و تحقیری دیگر توسط پهلوی رقم خورد. بعد از این ملت ایران به این جمع‌بندی رسید که او هم مثل پدرش علقه‌ای به ایران ندارد.