به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 4,459
بازدید دیروز: 7,668
بازدید هفته: 12,127
بازدید ماه: 33,097
بازدید کل: 23,694,919
افراد آنلاین: 21
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۰۹ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 28 April 2024
الأحد ، ۱۹ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
1 /21 - مروری بر کارنامه رجبعلی مزروعی، از فراریان فتنه88 - فرار مشکوک بعد از فتنه ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
مروری بر کارنامه رجبعلی مزروعی، از فراریان فتنه88 - 1

 فرار مشکوک بعد از فتنه

Image result for ‫رجبعلی مزروعی‬‎

اشاره: رجبعلی مزروعی، نماینده مردم اصفهان در مجلس ششم، از چهره‌های جنجالی دهه هفتاد است که همزمان با روی کارآمدن دولت اصلاحات، وارد حوزه رسانه و سیاست شد. وی از اوایل دهه 70 شمسی فعالیت رسانه‌ای خود را با کار در روزنامه سلام آغاز کرد. با توقیف و تعطیلی روزنامه سلام در تیرماه ۱۳۷۸، وی با روزنامه‌های صبح امروز، مشارکت، نوروز، یاس نو، اقبال، وقایع اتفاقیه و سرمایه فعالیت‌های مطبوعاتی خود را ادامه داد.
مزروعی پس از خرداد 76 و پیروزی دولت اصلاحات به اقدامات ضد انقلابی خود شدت بخشید و با راه‌اندازی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران پایگاهی را برای همکاری با محافل بین‌المللی مشکوک و وابسته به سرویس‌های جاسوسی غرب مهیا کرد.
بعد از روی کارآمدن دولت احمدی‌نژاد و کنار رفتن وی از هرگونه مسئولیت دولتی، مزروعی بنا را بر تخریب ارکان و ماهیت نظام گذاشت. سرانجام رجبعلی مزروعی  پس از فتنه 88 متواری و به صورت غیرقانونی از کشور خارج شد و سر از بلژیک درآورد. فرزند وی، حنیف مزروعی، نیز که سال 1384 در پی کشف شبکه رسانه‌ای همکار با سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه دستگیر شده بود، اندکی پیش از پدر از کشور خارج شده و همراه وی به فعالیت علیه نظام و مردم در رسانه‌های ضدانقلابی روی آورده است.
این سرگذشت کسی است که در دوره فعالیت سیاسی خود علیه نظام جمهوری اسلامی، از جریان‌های ضدانقلابی همچون گروهک نهضت آزادی نیز جلوتر زد و سرانجام کارش به پناهندگی کشیده شد.
رجبعلی مزروعی ۱۵ مهر ۱۳۳۶ در اصفهان و در روستای مارچین متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در روستای زادگاه خود و متوسطه را در دبیرستان‌های حافظ ابونعیم، نمونه و صائب اصفهان گذراند و پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۵۴ در رشته فیزیک دانشگاه اصفهان پذیرفته شد.
در دهه ۵۰ شمسی همزمان با تحصیل در دانشگاه به فعالیت‌های سیاسی روی آورد. با اوج گیری نهضت اسلامی، بر فعالیت‌هایش افزود و در اعتراض به دستگیری و تبعید «سید جلال‌الدین طاهری» نقش فعال داشت. با پیروزی انقلاب و بازگشایی دانشگاه‌ها به تحصیل ادامه داد و همگام با فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی در بهمن ۱۳۵۸ دانشنامه کارشناسی فیزیک را دریافت کرد. سال ۱۳۵۹ عازم خدمت سربازی شد و پس از طی دوره آموزشی به پایگاه هشتم شکاری اصفهان منتقل شده و بقیه دوران خدمت خود را در اداره عقیدتی و سیاسی این پایگاه سپری کرد.
مزروعی در مرداد ۱۳۶۱ در وزارت نفت مشغول به کار شد اما به دلیل علاقه به فعالیت فرهنگی از سال ۱۳۶۳ به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مامور و سپس انتقال یافت و در پست‌های رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در نیجریه (۱۳۶۳-۱۳۶۵)، وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کراچی پاکستان (۱۳۶۵-۱۳۶۸)، معاون مدیر کل اداره مطبوعات و رسانه‌های خارجی (۱۳۶۸-۱۳۷۰)، مدیر کل مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها (۱۳۷۰-۱۳۷۱) و مشاور مدیرکل مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها (۱۳۷۱-۱۳۷۴) به کار پرداخته است. در این دوران (۱۳۷۰) با پذیرفته شدن در مقطع کارشناسی ارشد «برنامه‌ریزی سیستم‌های اقتصادی» دانشگاه شهید بهشتی بار دیگر به تحصیل پرداخت و در بهمن ۱۳۷۳ از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.
مزروعی در سال 1375 به وزارت نیرو منتقل و در شرکت «توسعه منابع آب و نیروی ایران» در پست مدیر امور برنامه‌ریزی و قراردادهای سد کرخه مشغول به کار شد. یک‌سال پس از انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶ و روی کار آمدن دولت خاتمی، به نهاد ریاست جمهوری رفته و به عنوان مشاور اقتصادی رئیس جمهوری به کار ادامه داد تا اینکه در انتخابات مجلس ششم به ‌عنوان نماینده مردم اصفهان انتخاب شد. از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۳ در مجلس شورای اسلامی بود. پس از رد صلاحیت توسط شورای نگهبان برای حضور در انتخابات مجلس هفتم و اتمام کار مجلس ششم در خرداد ۱۳۸۳ به کار قبلی خود در وزارت نیرو بازگشت و مشاور اقتصادی مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران شد. مزروعی در مهر ۱۳۸۷ بازنشسته و پس از انتخابات 88 به صورت مخفیانه و غیرقانونی از کشور متواری شد و به بلژیک رفت. همان دوره برخی وب‌سایت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان همچون «انتخاب»، خروج وی از کشور را عجیب دانسته و نوشتند:
«حضور طولانی مدت یکی از نمایندگان مجلس ششم در بلژیک، برای بسیاری از ایرانیان مقیم این کشور تعجب‌آور شده است. به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، رجبعلی مزروعی نماینده مجلس ششم، مدتی است که در مدرسه زبان اوکل در بروکسل مشغول فرا گرفتن زبان فرانسه است. اما از آنجایی که شرایط اقامتی در اتحادیه اروپا بسیار مشکل است، نحوه اقامت او و فعالیت هایش در بلژیک مقر اتحادیه اروپا سوالی بی‌پاسخ است.
همچنین فرزند مزروعی که سابقه کوتاه مدت در عرصه رسانه‌ای ایران دارد، یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری به کردستان عراق رفت و از چندی پیش، به بلژیک رفته و به واسطه «نمایندگی پدرش در مجلس ششم»، پناهنده ی این کشور شده است.
پس از مدتی از اقامت فرزند مزروعی در بلژیک، خود وی نیز بار سفر بست و در بلژیک ماندگار شد؛ اما اینکه خود وی نیز پناهنده شده یا از طریق سرمایه‌گذاری مالی سنگین (حداقل 500 میلیون تومان) توانسته مقیم این کشور شود، سوالی بی‌پاسخ برای ایرانیان مقیم این کشور است.
وی که در طول سال‌های پس از انقلاب و بالاخص در دوران اصلاحات، به مواهب مالی ویژه‌ای دسترسی داشت، در یکی از بهترین مناطق پایتخت بلژیک زندگی می‌کند.
قابل ذکر است، وی به همراه اردشیر امیرارجمند و افراد دیگری که نامشان مشخص نیست شورای هماهنگی راه سبز امید را تشکیل داده‌اند.
به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، این در حالی است که برخی تحلیلگران، تندروی غیرمنطقی و بدون ترمز امثال مزروعی در دوران اصلاحات را مهم‌ترین عامل «شرایط امروز کشور» می‌دانند.»
او در آذر ۱۳۷۷ به عنوان عضو موسس جبهه مشارکت ایران اسلامی در تشکیل این نهاد سیاسی نقش فعال داشته و پس از آن نیز عضو شورای مرکزی و دفتر سیاسی جبهه مشارکت بوده ‌است. شاخه برون‌مرزی سازمان مجاهدین انقلاب اولین گروه سیاسی بود که مزروعی بعد از فرار به بلژیک به فعالیت در آن پرداخت. این گروه در 21  بهمن 1389 و با انتشار بیانیه‌ای و با امضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی- شاخه برون‌مرزی اعلام موجودیت کرد.