به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 6,070
بازدید دیروز: 19,824
بازدید هفته: 30,548
بازدید ماه: 30,548
بازدید کل: 25,017,686
افراد آنلاین: 31
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
دوشنبه ، ۰۳ دی ۱٤۰۳
Monday , 23 December 2024
الاثنين ، ۲۱ جمادى الآخر ۱٤٤۶
دی 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
3029
آخرین اخبار
۱۲۷ - رهبر انقلاب در دیدار پرشور معلمان: سند 2030 یعنی برای انگلیس و آمریکا سرباز درست کنیم! ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
رهبر انقلاب در دیدار پرشور معلمان:
سند 2030 یعنی برای انگلیس و آمریکا سرباز درست کنیم!
 
  ۱۳۹۸/۰۲/۱۱

Image result for ‫رهبر انقلاب در دیدار پرشور معلمان‬‎
 
 
حضرت آیت‌الله ‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه روز معلم در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور با تجلیل از معلمان، به بیان تذکرات و توصیه‌های مهمی درباره مسائل مختلف آموزش و پرورش از جمله تکریم و معیشت معلمان پرداختند و با تأکید بر لزوم اجرای سند بسیار مهم تحول در آموزش و پرورش، گفتند: معلمان پرورش‌دهنده مهم‌ترین سرمایه یک ملت یعنی سرمایه انسانی، پایه‌ریزان تمدن نوین، جهادگران میدان کارزار مبارزه با جهل و بی‌سوادی و سازندگان هویت و فرهنگ یک ملت هستند.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در این دیدار با تبریک روز معلم به همه معلمان کشور، یاد آیت‌الله شهید مطهری را گرامی داشتند و گفتند: شهید مطهریِ عزیز به معنای واقعی، یک معلم دلسوز بود که با فکر و بیان قوی، رسوخ اندیشه‌های عمیق اسلامی را در ذهن جوانان دنبال می‌کرد و شهادت او در این راه، به منزله امضای قطعی خداوند متعال بر کارنامه آن بزرگوار بود.
رهبر عظیم‌الشان انقلاب اسلامی، نقش معلم و آموزش‌وپرورش را یک نقش اساسی برشمردند و خاطرنشان کردند: مهم‌ترین سرمایه برای یک ملت، سرمایه انسانی است، زیرا کشور بدون سرمایه انسانی مانند برخی از کشورهای پولداری است که ثروت آنها به صورت سفاهت‌آمیز در اختیار دستهای خائن به بشریت قرار می‌گیرد، همچنان‌که در دوران طاغوت نیز ایران بر روی دریای نفت بود اما بیگانگان بر این منابع مسلط شدند و با آن، تمدن و کارخانه‌های خود را ساختند و از نفت ما برای پیروزی در جنگ‌های خود استفاده کردند.
با سند ۲۰۳۰ به‌دنبال تربیت سرباز از دانش‌آموزان ما برای خودشان هستند
ایشان احساس احترام خود به قشر شریف و محترم معلم را یک باور حقیقی و برخاسته از نقش تمدن‌ساز معلمان خواندند و افزودند: معلمان، پایه‌ریزان تمدن نوین، و جهادگرانِ در میدان کارزار با جهل و بی‌سوادی هستند که برای جامعه و نسلِ جوان آن، هویت‌سازی فرهنگی می‌کنند.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، هویت قوی، فرهنگ غنی و فکر و اندیشه صحیح را پایه‌های اصلیِ ساخت تمدن دانستند و از همین زاویه درخصوص سند ۲۰۳۰ و علت اصرارهای آشکار و پنهان بیگانگان برای تحکیم آن بر مناسبات کشورها از جمله کشورهای اسلامی و ایران، نکات مهمی خطاب به مسئولان گوشزد کردند.
رهبر عظیم‌الشان انقلاب اسلامی گفتند: جان کلام در سند ۲۰۳۰ که فصل مهمی از آن به آموزش‌وپرورش اختصاص دارد، این است که نظام آموزشی باید جوری تنظیم شود که فلسفه، سبک زندگی و مفهوم حیات بر اساس مبانی غربی به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود.
ایشان در تبیین این واقعیت افزودند: غربی‌ها انتظار دارند معلمانِ متدین ما که علاقه‌مند به آینده کشور هستند، در کلاس درس خود برای آنها سرباز تربیت کنند، تا دانش‌آموز ما سرباز و رعیت همان وحشی‌های کراوات‌زده‌ ظاهرسازی شود که به راحتی آدم می‌کشند و به آدمکش‌ها کمک می‌کنند.
خدمات بزرگ و ثمربخش معلمان در طول سال‌های پس از انقلاب
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در ادامه، خدمات معلمان در طول سال‌های پس از انقلاب را خدماتی بزرگ و ثمربخش برشمردند و با انتقاد از کسانی که غیرمنصفانه و با اغراض سیاسی، درصدد بی‌قدر و قیمت کردن آموزش‌وپرورش هستند، گفتند: البته آموزش‌وپرورش با نقطه مطلوب فاصله دارد که باید با کار و تلاش، نواقص و معایب را برطرف کرد اما وضعیت امروز آموزش‌وپرورش با وضع اسف‌بار آن در قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست.
رهبر عظیم‌الشان انقلاب اسلامی با بیان نمونه‌هایی از کارهای بزرگ آموزش‌وپرورش در سال‌های پس از انقلاب، خاطرنشان کردند: «دانشمندانی که کشور را در شاخه‌های مختلف علمی همچون فناوری نانو جزو رتبه‌های برتر دنیا قرار داده‌اند»، «هزاران دانش‌آموز و معلم شهید، و نسل سوم و چهارم انقلاب که با وجود زمینه‌های گوناگون برای مفاسد اخلاقی در دنیای امروز، با انگیزه مجاهدت، محکم و استوار در مقابل دشمن می‌ایستد و برای اعزام به دفاع از حرم اصرار می‌کند»، «جوانان فعال در اردوهای جهادی و دلدادگان به معنویات و اهل دعا، توسل و پیاده‌روی اربعین» در همین آموزش‌وپرورش تربیت شده‌اند، بنابراین نباید آموزش‌وپرورش دوره انقلاب را دست‌کم گرفت.
رهبر عظیم‌الشان انقلاب اسلامی در تبیین وضع مطلوب آموزش و پرورش تأکید کردند: آموزش و پرورش باید انسان‌هایی «دانا، توانا، خردمند، پرهیزکار، پاکدامن، کارآمد، شجاع، هوشیار و اهل اقدام» تربیت کند که اگر چنین شود، همان آرزویی که بارها بیان کرده‌ام محقق می‌شود و ایران عزیز به جایگاهی می‌رسد که تا پنج دهه بعد، هر کسی در هر جای جهان بخواهد از مرزهای جدید علم آگاه شود باید زبان فارسی یاد بگیرد.
ایشان رسیدن آموزش و پرورش به وضع مطلوب و تربیت جوانانی با ویژگی‌های یاد شده را پایه اصلی «ایران سربلند فردا» و «اساس ایجاد تمدن نوین اسلامی» خواندند.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در بیان چند تذکر، «سند تحول آموزش و پرورش» را سندی بسیار خوب برشمردند و گفتند: این سند نوعی ریل‌گذاری است و می‌تواند این بخش مهم از کشور را به سرمنزل مقصود برساند.
رهبر عظیم‌الشان انقلاب اسلامی ابلاغ این سند را لازم اما ناکافی دانستند و با ‌اشاره به ضرورت آشنایی و آگاهی بدنه آموزش و پرورش با این سند تأکید کردند: باید با جدیت، تحقق سند تحول را پیگیری کرد که این امر، روحیه انقلابی می‌خواهد.
خداوند از کسانی که با قلمشان روحیه‌ انقلابی را تضعیف می‌کنند، نمی‌گذرد
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با انتقاد شدید از کسانی که با قلم یا بیان یا اَشکال دیگر درصدد تضعیف روحیه انقلابی در میان مردم و جوانان هستند، افزودند: روحیه انقلابی به منزله جان و روح این ملت است و خداوند از کسانی که در این مسئله تشکیک و آن را تضعیف کنند، نخواهد گذشت.
ایشان با یادآوری نجات ایران از زیرپای حکومت دست نشانده بیگانگان تأکید کردند: مؤسس رژیم پهلوی را انگلیسی‌ها آوردند و وقتی او را نخواستند، به او دستور ترک کشور را دادند و رضاخان هم در اوج بی‌غیرتی و ذلت و خفت، این دستور را پذیرفت. آیا برای یک ملت، ننگ و سرافکندگی بیشتر از این امکان‌پذیر است که رئیس‌کشورش را بیگانگان بیاورند و هر وقت نخواستند با تحقیر او را بردارند؟
ایشان افزودند: محمدرضا پهلوی را هم انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها روی کار آوردند و او هم در مقابل، کشور را به خدمت آنها درآورد اما انقلاب، ایران عزیز را از زیر پای این انسان‌های حقیر و پست و ظالم بیرون کشید. حالا اگر کسی این روحیه انقلابی را تضعیف کند، آیا خدا او را می‌بخشد؟
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای تحول در آموزش و پرورش را در گرو روحیه انقلابی خواندند و افزودند: باید بدون ترس و محافظه‌کاری، به تشخیص و تصمیم رسید و اقدام لازم را نه نمایشی و تشریفاتی، بلکه واقعی و حقیقی انجام داد.
ایشان در همین زمینه افزودند: البته تصمیم و اقدام انقلابی به معنای بی‌توجهی به نقد عالمانه نیست چرا که استقبال از نقد عالمانه، جزو روحیه انقلابی است.
رهبر عظیم‌الشان انقلاب اسلامی در ادامه تذکرات در زمینه آموزش‌وپرورش، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی را بسیار مهم و قلب این وزارتخانه دانستند و افزودند: متون آموزشی که این سازمان تولید می‌کند، باید منطبق با سند تحول باشد.
ایشان با انتقاد از در نظر گرفته شدن مهلتی ۱۲ ساله برای تطبیق متون درسی با سند تحول گفتند: باید با سرعت و جدیت و در زمانی کوتاه این کار را انجام داد، چرا که امروزه هر «ساعت» در پیشرفت جامعه مهم است.
ضرورت گنجانده شدن پیام‌ها و معارف انقلاب در همه متون آموزشی و پرورشی
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای «گنجانده شدن مناسب و صحیح و ظریف پیام‌ها و معارف انقلاب در همه متون آموزشی و پرورشی» را ضروری خواندند و خاطرنشان کردند: سازمان پژوهشی و برنامه‌ریزی باید از لحاظ انسان‌های دانا، آگاه، خوشفکر، متدین و انقلابی غنی شود.
تذکر دیگر حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به مسئولان آموزش و پرورش «افزایش بیشتر دانشجویان و ارتقای کیفیت دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی» بود.
ایشان خاطرنشان کردند: در این مراکز باید معلمانی تربیت شوند که به معنای حقیقی کلمه، معلم و تعلیم دهنده دین و تقوا و انقلاب باشند.
رهبر عظیم‌الشان انقلاب اسلامی، «مدارس استعدادهای درخشان» و «نخبه‌پروری در کشور» را بسیار مهم برشمردند و با تأکید بر تقویت هرچه بیشتر این مدارس گفتند: جایگاه ایران در المپیادهای جهانی باید حفظ شود و تنزل رتبه‌های کشور در برخی المپیادها از جمله ریاضی، فیزیک، شیمی و رایانه جبران شود و کشور و ملت به المپیادی‌های جوانی که رتبه‌های جهانی کسب می‌کنند، افتخار کند.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با اشاره به توصیه مکررشان درباره «نشاط و سرزندگی» در محیط‌های دانش‌آموزی گفتند: البته برخی از این موضوع برداشت ناصحیح و سطحی می‌کنند، نشاط و سرزندگی یعنی برنامه‌های ورزشی یا فوق برنامه‌های جذاب به‌گونه‌ای باشد که جوان، با انگیزه، پرانرژی و پرامید به درس و کار مشغول باشد.
ایشان با انتقاد از برخی برنامه‌ها در بعضی مدارس به بهانه نشاط و سرزندگی افزودند: گاهی اوقات فشارهای درسی در مدارس و در آموزشگاه‌هایی که به دنبال قبولی بیشتر در کنکور یا به دست آوردن رتبه‌های بالا هستند، جوان را پژمرده و افسرده می‌کند که باید برای حل این مسائل فکر و تدبیر و اقدام کرد.
توصیه دیگر رهبر عظیم‌الشان انقلاب به مسئولان آموزش و پرورش، فکر و تصمیم دقیق کارشناسی درباره کنکور بود.
ایشان گفتند: دانشگاه‌ها می‌گویند در سال‌های اخیر صندلی خالی هم داشته‌اند، لازم است کارشناسان با بررسی عمیق درباره «بودن یا نبودن کنکور، ادامه آن به شکل فعلی یا تغییر آن»، تصمیم‌گیری کنند و مسئولان مربوط این تصمیمات را اجرا کنند.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای «معاونت پرورشی» را از بخش‌های بسیار مهم آموزش و پرورش برشمردند و با ابراز خرسندی از اقداماتی که در این زمینه انجام شده است، افزودند: البته در ساختار، نیروی انسانی پرانگیزه و منابع مالی نقص‌هایی وجود دارد که وزیر محترم باید دنبال کند تا معاونت پرورشی به معنای حقیقی آن محقق شود.
در قضیه معیشت باید عزت نفس معلمان محفوظ بماند
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای سپس به دو نکته مهم درباره معیشت معلمان و وضع دانش‌آموزان سیل زده پرداختند.
ایشان تأکید کردند: معلمان محترم، شریف و آبرودار هستند و عزت نفس آنان در مسئله معیشت باید محفوظ بماند.
رهبر عظیم‌الشان انقلاب اسلامی با ‌اشاره به سوءاستفاده برخی عناصر سیاسی یا بیگانگان از مسائل معیشتی معلمان گفتند: آنها می‌خواهند از این نقطه ضعف برای مقاصد خود بهره‌برداری کنند اما قطع نظر از این سوءاستفاده، باید درباره درآمد معلمان به‌گونه‌ای عمل کرد که عزت نفس آنان حفظ شود.
ایشان درباره دانش‌آموزان مناطق سیل زده نیز گفتند: این دانش‌آموزان حتی تا هنگامی که مدارس آنها با همت دولت و مردم و کمک‌های قابل تقدیر خیرین مدرسه‌ساز تعمیر و ساخته شود نباید از درس و تحصیل عقب بمانند.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در ادامه سخنانشان، باطل کردن معارضه دروغین «علم و دین» را از افتخارات دستگاههای علمی، آموزشی و پژوهشی کشور برشمردند و افزودند: قدرتمندان مادی دنیا چندین قرن برای القای تعارض دین با علم تلاش کردند اما در جمهوری اسلامی پرچم دین از همه جای دنیا برافراشته‌تر است و کشور از لحاظ علمی نیز جزو کشورهای پیشرفته محسوب می‌شود.
رهبر عظیم‌الشان انقلاب اسلامی فعالیت هزاران محقق، متفکر و دانشمند عمدتاً جوان و غالباً متدین در کشور را یادآوری کردند و افزودند: این نخبگان عزیز با هویت «ایرانیِ سربلند» و هویت دینی و اسلامی مشغول تحقیق و نوآوری و ابتکار و پیشرفت علمی هستند که این حرکت نشاط‌انگیز باید همچنان با قدرت ادامه داشته باشد.
در مقابل آرایش جنگی دشمن ملت هم باید آرایش جنگی بگیرد
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای برخورداری نوجوانان و جوانان ایرانی از مهارت تبدیل علم به عمل را بسیار مهم و پربرکت خواندند و گفتند: مهارت‌آموزی باید از مدارس و دبیرستان‌ها شروع و پیگیری شود.
رهبر عظیم‌الشان انقلاب اسلامی در آخرین بخش سخنانشان به آرایش جنگی دشمن و تهاجم آنان در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، نفوذ اطلاعاتی و ضربه زدن بوسیله فضای مجازی‌ اشاره کردند و افزودند: آمریکا و صهیونیزم در همه ابعاد در حال برنامه‌ریزی و اقدام هستند البته این مختص دولت فعلی آمریکا نیست، قبلی‌ها هم همین کارها را با دستکش مخملین انجام می‌دادند اما کمکی که رئیس‌جمهور فعلی آمریکا به ما کرده این است که این دستکش را درآورده و همه آن چدن پنهان در زیر دستکش آمریکایی‌ها را می‌بینند.
ایشان تأکید کردند: در مقابل آرایش جنگی دشمن علیه ملت ایران، ملت هم باید آرایش جنگی بگیرد و همه مسئولان، آحاد ملت و افراد توانا و نخبه در هر زمینه‌ای مشغول کارند با احساس مسئولیت و آمادگی وارد میدان شوند.
ایشان افزودند: دشمن علی‌الظاهر در زمینه نظامی آرایش جنگی ندارد که البته نظامیان ما حواسشان جمع است.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، حفظ وحدت را به ویژه در شرایط فعلی، بسیار لازم خواندند و تأکید کردند: همه مراقب باشند به‌خاطر اختلاف سلیقه‌های کوچک مقابل هم قرار نگیرند چرا که اقتدار ملت در گرو اتحاد آحاد مردم، گروه‌های اجتماعی، اقوام مختلف و وحدت متقابل مسئولان و مردم است.
ایشان افزودند: به فضل الهی توطئه‌ها و تدابیر دشمن با وجود همه تبلیغات وسیع برای مشغول کردن ذهن‌ها و مخلوط کردن صحنه، به ضرر خود او تمام می‌شود.
بدون تردید جوانان عزیز شکست آمریکا و به زانو درآمدن صهیونیزم را خواهند دید
رهبر عظیم‌الشان انقلاب اسلامی تأکید کردند: بدون تردید جوانان عزیز ایران سرافراز، شکست آمریکا و به زانو درآمدن صهیونیزم و عزت و عظمت نهایی ملت ایران را مشاهده خواهند کرد.
پیش از سخنان رهبر عظیم الشان انقلاب ، آقای بطحایی وزیر آموزش‌وپرورش گزارشی از اقدامات و برنامه‌های این وزارتخانه درخصوص عملیاتی کردن سند تحول، تعمیق و معرفی سند تحول در بدنه آموزش‌وپرورش، توسعه عدالت آموزشی، اولویت دادن به افزایش کیفیت مدارس دولتی و جلوگیری از طبقاتی شدن آموزش‌وپرورش، و تلاش برای توسعه کمّی و کیفی دانشگاه‌های تربیت معلم بیان کرد.