به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 5,528
بازدید دیروز: 5,006
بازدید هفته: 41,136
بازدید ماه: 62,106
بازدید کل: 23,723,921
افراد آنلاین: 10
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۱٤ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 3 May 2024
الجمعة ، ۲٤ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۵۱ - خانواده و ازدواج از نگاه رهبری: جهیزیّه‌های جاهلانه ۱۳۹۸/۰۳/۰۸

خانواده و ازدواج از نگاه رهبری:

  جهیزیّه‌های جاهلانه

Image result for ‫امام خامنه ای‬‎

 

جهیزیّه‌های جاهلانه
خانواده‌ها روی چشم و همچشمی، جهیزیّه را برای خودشان یک معضل می‌کنند، بعد که این معضل را خودشان به یک نحوی تحمّل کردند، تازه نوبت دیگران است که رنج این معضل را ببرند. برای خاطر اینکه وقتی شما در جهیزیّه‌ دخترتان این همه وسایل درست کردید، بعد کسانی که دیدند، تکلیف آنها چیست؟
این چشم و همچشمی‌ها آخر به کجا خواهد رسید؟ این همان مشکلاتی است که درست خواهد شد، اسلام می‌خواهد اینها نباشد.(1)
بعضی‌ها سعی می‌کنند که برای جهیزیّه بزنند روی ‌دست همه‌ قوم و خویش‌ها و همسایه‌ها و دوست و آشناها که این هم غلط است... باید نگاه کنید ببینید که چه چیزی درست است، چه چیزی حق است آن را انجام بدهید، یک خانواده‌ دو نفره یک وسایلی لازم دارند که یک زندگی ساده‌ای داشته باشند.(2)
انواع و اقسام ریخت و پاش‌ها، زیاده‌روی‌ها، کارهای غلط، جهیزیّه‌های سنگین، همه جور چیزی را حتماً باید بخرند، بیاورند در جهیزیّه بگذارند، که اقلّاً یک چیز بیشتر از آن دختر خاله‌اش، یا نمی‌دانم خواهرش، یا آن همسایه‌شان یا آن همکلاسی‌شان داشته باشد، اینها از آن غلط‌های بسیار موذی و آزاردهنده است، برای خود انسان و برای مردم. خیلی از دخترها نمی‌توانند به خانه‌ بخت بروند، خیلی از پسرها نمی‌توانند ازدواج کنند، به خاطر همین چیزها، به خاطر همین گرفتاری‌ها. اگر ازدواج آسان بود، اگر مردم آنقدر سخت‌گیری نکرده بودند، بعضی‌ها اگر مهریّه‌شان سنگین نبود، اگر این جهیزیّه‌های جاهلانه نبود و پدر و مادرها به خیال خودشان برای اینکه مبادا دل دخترشان بشکند، خودشان را به آب و آتش نمی‌زدند، این گرفتاری‌ها برای خیلی از خانواده‌ها پیش نمی‌آمد.(3)
از اوّل، بعضی‌ها، همه‌ ریز و درشت و لازم و غیر لازم را برای دخترشان به عنوان جهیزیّه فراهم می‌کنند که مبادا از دختر فلانی، از نمی‌دانم دختر عمویش، یا از خواهرش یا از جاری‌اش مثلاً کمتر باشد، اینها درست نیست، این کارها غلط است، اسباب زحمت شماست، آن هم زحمتی که هیچ اجری پیش خدا ندارد، مایه‌ تشکر هم نمی‌شود.(4)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. خطبه‌ عقد مورخه‌ ۱۶/۳/۱۳۷۳
2. خطبه‌ عقد مورخه‌ ۳/۸/۱۳۷۹
3. خطبه‌ عقد مورخه‌ ۱/۱۱/۱۳۷۱
4. خطبه‌ عقد مورخه‌ ۲/۹/۱۳۷۸
* پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای