به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 104
بازدید دیروز: 2,950
بازدید هفته: 18,762
بازدید ماه: 84,835
بازدید کل: 23,746,642
افراد آنلاین: 13
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۲۱ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 10 May 2024
الجمعة ، ۲ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۲۰ - آیت‌الله رئیسی در دیدار سفرا و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی: آمریکا و متحدانش مهم‌ترین ناقضان حقوق بشر هستند ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
آیت‌الله رئیسی در دیدار سفرا و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی:
 
 آمریکا و متحدانش مهم‌ترین ناقضان حقوق بشر هستند
 
۱۳۹۸/۰۴/۰۳
 
 
نشست سفرا و کارداران کشور‌های خارجی و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی با رئیس دستگاه قضا برگزار شد.
 
به گزارش میزان، آیت‌الله رئیسی در این نشست اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بر پایه ایمان و ارزش‌های الهی همواره حقوق بشر و کرامت انسانی را به‌عنوان نقطه مرکزی پیام ادیان آسمانی مورد توجه قرار داده است؛ چه اینکه اسلام برای هدایت و سعادت انسان آمده است. اسلام سه شاخص برابری، آزادی و حفظ عزت نفس و احترام به شخصیت انسان را به‌عنوان جلوه‌های تحقق کرامت انسانی معرفی کرده است. جمهوری اسلامی ایران حفظ کرامت انسانی را در مناسبات اجتماعی و سیاسی داخل کشور به‌عنوان سرلوحه اقدامات خود قرار دهد؛ همچنانکه در عرصه بین‌المللی نیز جمهوری اسلامی ایران همواره مدافع صلح، عدالت گرایی و توجه به حقوق بشر بوده است.
وی گفت: عدالت در عین حال که مبنا و معیار هر سیاست و برنامه در جمهوری اسلامی است، آرمان و هدف غایی و عالی جمهوری اسلامی در ساحت فردی و ملی هم هست. هر اقدام و حرکتی در جمهوری اسلامی با معیار عدالت سنجیده می‌شود و میزان مشروعیت هر سیاست و برنامه و میزان مقبولیت هر اقدام و عمل در جمهوری اسلامی، به قابلیت و توانایی آن در تحقق عدالت بستگی دارد.
عدالت و حقوق‌بشر از اهداف مهم انقلاب اسلامی است
رئیس قوه قضائیه در ادامه با تشریح اقدامات جمهوری اسلامی در زمینه ارتقاء حقوق بشر و توجه به کرامت انسان گفت: جمهوری اسلامی به‌عنوان نظام سیاسی برآمده از انقلاب با ایجاد یک ساختار سیاسی مردم سالارانه مبتنی بر انتخاب عمومی، پیشرفت همه‌جانبه در تمام جغرافیای کشور با نگاه مبتنی بر عدالت را به‌عنوان بخش مهمی از اهداف انقلاب اسلامی در جهت تامین حقوق بشر محقق نموده است.
وی افزود: در این راستا قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یکی از فصول خود را به حقوق مردم اختصاص داده است و قوانین متعددی در حمایت از برخی حقوق شهروندی نظیر حق دسترسی به عدالت، حق دادرسی منصفانه، قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی، منشور صیانت از حقوق شهروندان در نظام اداری در مجامع قانونگذاری و تقنینی تصویب شده است.
نظام قضایی ایران پاسدار حقوق عامه است
آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: اینجانب با تجربه در حوزه قضا در جمهوری اسلامی با صراحت و دقت کامل می‌گویم آیین دادرسی در نظام قضایی جمهوری اسلامی یکی از دقیق‌ترین و به روز‌ترین آیین‌های دادرسی است که در آن حقوق متهم و حقوق عامه و ریزه‌کاری‌های فراوان قضایی به نحو روشن و وسیع رعایت شده است. نظارت‌های متعدد و مکانیزم‌های قانونی مانند دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی کل کشور میدان‎های روشن برای پاسداری از حقوق شهروندان و اجرای عدالت را باز نموده است؛ از سوی دیگر نظارت بر محاکم و دادگاه‌ها و دادسراها، اقدامات ضابطین قوه قضائیه و نظارت بر زندان‌ها به نحو مستمر و ویژه بوده و در این حوزه به تربیت و تادیب توجه ویژه شده است.
کارنامه سیاه غرب در نقض حقوق‌بشر
وی افزود: با وجود تمامی این دستاورد‌ها در جمهوری اسلامی ایران برخی از کشور‌ها به واسطه غلبه نگرش‌های سیاسی همواره تلاش می‌کنند تا ایران را به واسطه ادعای نقض حقوق بشر محکوم کنند؛ این در حالی است که شهروندان در جمهوری اسلامی ایران در طول چهل ساله گذشته با نقض سیستماتیک حقوقشان از سوی کشور‌های متخاصم مواجه بوده‌اند.
رئیس دستگاه قضا گفت: حقوق شهروندان ایرانی آنگاه نقض گردید که صدام حسین با حمایت آمریکا به ایران حمله کرد وحدود ۲۴۰ هزار شهید، جمعیتی بسیار مجروح و خانواده‌های زیادی بی‌سرپرست و حدود هزار میلیارد دلار خسارت برجای گذاشت.
آیت‌الله رئیسی گفت: آمریکا با اعمال یکجانبه تحریم‌های غیرقانونی که تعداد آنها به گفته مقامات وزارت خارجه این کشور به یک هزار مورد رسیده است، نوع جدیدی از تروریسم اقتصادی غیرانسانی را علیه ملت ایران اعمال کرده است؛ به‌گونه‌ای که این کشور حتی از ارسال کمک‌های بشردوستانه سازمان صلیب سرخ جهانی و کشور‌های مختلف برای کمک به آسیب دیدگان بلایای طبیعی در بهار امسال جلوگیری کرد.
وی اظهار داشت: آیا کشور‌های غربی که با آمریکا علیه ملت ایران همراهی کرده‌اند و حتی از ارائه مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی به ایران خودداری می‌کنند دلسوزان و حامیان حقوق بشر هستند؟
رئیس قوه قضائیه در بخشی از اظهاراتش با بیان اینکه همین کشور‌های غربی که مانع دسترسی ایران به دارو و تجهیزات پزشکی هستند، محور اصلی تصویب قطعنامه‌های حقوق بشری علیه ایران می‌باشند، اظهار کرد: آمریکا و متحدان کلیدی‌اش در منطقه، مهم‌ترین ناقضان حقوق بشر در فلسطین و یمن می‌باشند.
ادعای دموکراسی و آزادی توسط متحدان منطقه‌ای آمریکا محال است
آیت‌الله رئیسی ادامه داد: پرونده حقوق بشر و جنایات رژیم سعودی، دیگر مثال بزرگ نقض حقوق شهروندی است که با رفتار متناقض آمریکا، مورد حمایت قرار می‌گیرد. هم‌اکنون صف‌های اعدام بزرگی از فعالان سیاسی و مدنی در عربستان و بحرین ایجاد شده است که بسیاری از آنان را نوجوانان تشکیل می‌دهند.
وی تصریح کرد: این‌ها کشور‌هایی هستند که در آنجا برگزاری انتخابات و وجود دمکراسی به آرزوی محال تبدیل شده است؛ اما آمریکایی‌ها همچنان به حمایت از این کشور‌های غیردمکراتیک ادامه داده و در برابر سرکوب مردم همراهی نشان می‌دهند.
رئیس دستگاه قضا درباره آزادی اقلیت‌های دینی در ایران نیز گفت: در ایران اسلامی اقلیت‌های دینی صاحب کرامت و آزادی هستند؛ اما شما می‌بینید در کشور آمریکا مرکز یک فرقه از فرق مسیحیت چگونه به آتش کشیده می‌شود.
تاسیس نهاد ملی حقوق بشر
به گفته وی، علاوه‌بر ستاد حقوق بشر، حدود ۲۴ هزار نهاد مردمی در کشور فعال هستند که حدود نیمی از آنها به امور حقوق بشری مربوط می‌باشد و علاوه‌بر این تاسیس نهاد ملی حقوق بشر نیز در دستور کار است که در شورای عالی ستاد حقوق بشر که به زودی برگزار خواهد شد، موضوع این نهاد حقوق بشری مورد بررسی و تصویب قرار خواهد گرفت.