عمر؛ سایهای زودگذر
یا جابِرُ الدُّنیا عِندَ ذَوِی الاَلبابِ کَفَیءِ الظِّلالِ، لا اِلهَ اِلَّا الله اِعزازٌ لِاَهلِ دَعوَتِهِ، الصَّلاهًْ تَثبیتٌ لِلاِخلاصِ وَ تَنزیهٌ عَنِ الکِبر؛ ای جابر! عمر مانند سایه گذرا است؛ کلمه توحید، مایه عزّت اهل توحید است؛ نماز، تثبیت کننده اخلاص و دورکننده کبر است.(۱)
دنباله آنچه حضرت باقر(ع) به جابر درباره دنیا فرمودند [این است:]
- یا جابِرُ الدُّنیا عِندَ ذَوِی الاَلبابِ کَفَیءِ الظِّلال؛ [عمر] مثل سایه است؛ فَیء، آن سایه بعد از زوال [آفتاب] را میگویند. همچنان که این سایه اعلام پایان روز است و هر لحظه به لحظهای که این سایه طولانی میشود، نشان میدهد که روز دارد تمام میشود. این عمر ما هم همین جور است. اینجا «دنیا» یعنی عمر من و شما که مثل همین سایه است؛ هر چه این سایه طولانیتر میشود، معنایش این است که به آن آخِر داریم نزدیکتر میشویم. بعضیها از اینکه سالِ گذشته تمام شد، سال نو شروع شد، خوشحال میشوند؛عیبی هم ندارد، چون عید است و خوشحالیاشکال ندارد امّا توجّه به این نکته هم لازم است: سال که تمام میشود، یعنی عمر ما تمام میشود؛
[در واقع] این عمر ما است که دارد به پایان میرسد، به این توجّه باید کرد. پیر و جوان هم ندارد؛ البتّه احتمال سر رسیدن اجل در مورد افراد پیر و مسن قهراً بیشتر است امّا جوانها هم هستند. ما در همین بحث خودمان، جمع خودمان بعضی جوانها را داشتیم که سالهای زیادی از سنین کنونیِ ما کمتر بودند، از دنیا رفتند؛ به این باید توجّه کرد که هر چه میگذرد، در واقع دارد به آن انتها نزدیک میشود.
- لا اِلهَ اِلَّا اللهُ اِعزازٌ لِاَهلِ دَعوَتِه؛ بعد فرمود کلمه لاالهالّاالله [یعنی] کلمه توحید، اعزاز(عزت) اهل دعوتِ لاالهالّاالله است؛ چرا؟ برای خاطر اینکه وقتی شما میگویید لاالهالّاالله، عبودیّت غیرخدا را نفی میکنید. مشکل اساسی مردم در طول تاریخ، عبودیّت غیرخدا بوده؛ [مثل] بنده فرعونها بودن؛ الان هم همین جور است: بنده پول، بنده مقام، بنده شهوت، بنده قدرتهای بزرگ. وقتی شما میگویید لاالهالّاالله، یعنی من فقط یک معبود دارم؛ نه پول را عبادت میکنم، نه مقام را عبادت میکنم، نه امپراتور را عبادت میکنم، نه فرعون را عبادت میکنم. عبادت هم صرفاً این نیست که انسان طرف را تقدیس بکند؛ نه، ممکن است اصلاً در دلش آن را قبول هم نداشته باشد، امّا عبادتش بکند! عبادت یعنی اطاعت کردن با همه وجود؛ این عبادت است. پس وقتی که ما میگوییم لاالهالّاالله، در واقع داریم یک مایه عزّت را برای خودمان تأمین میکنیم؛ یعنی «وَالاَغلـّْالَ الَتی کانَت عَلَیهِم»،(۲) خودمان را از این اغلال داریم رها میکنیم.
- اَلصَّلاُهًْ تَثبیتٌ لِلاِخلاص؛ بعد فرمود نماز هم این خصوصیّتها را دارد که اوّلاً تثبیت اخلاص است، یعنی برای خدا کاری انجام دادن؛ چون نماز، ذکر خالص خدا است و هیچ چیزی مخلوطش نیست و از اوّلی که انسان تکبیرهًْالاحرام را میگوید، مشغول ذکر الهی است؛ [البتّه] اگر توجّه و حضور داشته باشد؛ حالا ما که حواسمان گاهی پرت بشود که هیچ؛ آن کسی که حضور قلب دارد و خود را حاضر در مقابل خدای متعال میداند، [نماز او] یکسره ذکر خدا است؛ هم با لفظ، هم با عمل. ایستادن در مقابل خدا، رکوع کردن در مقابل خدا، سجودکردن در مقابل خدا، دست بلندکردن به دعا در مقابل پروردگار، ذکر خالص است و اخلاص را در دل انسان زیاد میکند.
- وَ تَنزیهٌ عَنِ الکِبر؛ کبر را هم از انسان [دور میکند؛ چون] انسان به خاک میافتد. البتّه حواسمان جمع باشد که در این نمازهایی که میخوانیم، بخصوص حالا بعضی از ماها که مثلاً فرض کنید امام جماعتیم و یک جمعیّتی پشتسرمان نماز میخوانند، این از آن حالتِ به اصطلاح به خود گرفتن عنوان، آن حالتِ اَشِر و بَطَر(۳) خارج بشود؛ لَم اَخرُج اَشَراً وَ لا بَطَرا؛(۴) در حال نماز، انسان گاهی اوقات تصوّر کند که حالا این منم که دارم میخوانم و همه این پانصدنفر، هزار نفر، ده هزار نفر پشتسر من [هستند]؛ این حالت بهوجود نیاید. اگر اینطور شد خودِ این مؤیّد کبر است؛ اگر این حالت نبود، آن وقت ضدّ کبر است؛ برای خاطر اینکه تعظیم است، تکریم است، به خاک افتادن است.
_______________
* شرح حدیث در ابتدای درس خارج؛ 9/۱۱/۰1397
۱) امالی طوسی، مجلس یازدهم، ص ۲۹۶.
۲) اعراف، بخشی از آیه ۱۵۷؛ «... و از [دوش] آنان قید و بندهایى را که بر ایشان بوده است برمیدارد. ..»
۳) تکبّر، غرور، خودپسندی
۴) امالی طوسی، مجلس سیزدهم، ص ۳۷۱
پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله خامنهای
منوی اصلی
ورود اعضا
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: | 10,427 |
---|---|
بازدید دیروز: | 14,935 |
بازدید هفته: | 10,427 |
بازدید ماه: | 10,427 |
بازدید کل: | 26,941,279 |
افراد آنلاین: | 52 |
اوقات شرعی
اوقات شرعی به وقت زنجان
اذان صبح: | |
---|---|
طلوع خورشید: | |
اذان ظهر: | |
غروب خورشید: | |
اذان مغرب: |
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۰۱ شهریور ۱٤۰٤
Saturday , 23 August 2025
السبت ، ۲۹ صفر ۱٤٤۷
شهریور 1404 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
ج | پ | چ | س | د | ی | ش |
7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
14 | 13 | 12 | 11 | 10 | 9 | 8 |
21 | 20 | 19 | 18 | 17 | 16 | 15 |
28 | 27 | 26 | 25 | 24 | 23 | 22 |
31 | 30 | 29 | ||||
آخرین اخبار
سالروز رحلت رسول خدا(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع)را به همه مسلمانان جهان تسلیت عرض می نمائیم ۱۴۰۴/۰۵/۲۹ ۰٤/۰۵/۳۰
(171 بازدید)
(171 بازدید)
در جریان سفر پزشکیان به بلاروس : امضای 12 سند همکاری و یک بیانیه مشترک میان ایران و بلاروس ۱۴۰۴/۰۵/۲۹ ۰٤/۰۵/۳۰
(62 بازدید)
(62 بازدید)
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: موشکهای جدید ایران در پاسخ به ماجراجویی احتمالی دشمن به کار گرفته میشود ۱۴۰۴/۰۵/۲۹ ۰٤/۰۵/۳۰
(49 بازدید)
(49 بازدید)
سخنگوی قوه قضائیه: هیچکدام از صرافیهای فعال در حوزه رمزارز مجوز لازم را ندارند ۱۴۰۴/۰۵/۲۹ ۰٤/۰۵/۳۰
(52 بازدید)
(52 بازدید)
پاسخ انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم به بیانیه تسلیم جبهه اصلاحات ۱۴۰۴/۰۵/۲۹ ۰٤/۰۵/۳۰
(63 بازدید)
(63 بازدید)
پيامبر عظيم الشأن اسلام (ص) حضرت محمـد مصطفی(ص) بـاران رحمت در کویـر جهالت ۱۴۰۴/۰۵/۲۹ ۰٤/۰۵/۳۰
(75 بازدید)
(75 بازدید)
عراقچی: تروئیکای اروپایی را عضو برجام نمیدانیم بازگشت قطعنامه شورای امنیت دیگر اهمیت و اثرگذاری سابق را ندارد ۱۴۰۴/۰۵/۲۹ ۰٤/۰۵/۳۰
(61 بازدید)
(61 بازدید)
عیادت نماینده رهبر معظم انقلاب از آیتالله نوری همدانی و دیدار با آیتالله مکارم شیرازی و آیتالله سبحانی ۱۴۰۴/۰۵/۲۸ ۰٤/۰۵/۲۹
(93 بازدید)
(93 بازدید)
۱۱۳- جرعه های معرفت-شرح حدیث معصومین (ع) در کلام رهبر انقلاب : عمر؛ سایهای زودگذر ۱۳۹۸/۰۷/۱۲