به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 5,924
بازدید دیروز: 7,668
بازدید هفته: 13,592
بازدید ماه: 34,562
بازدید کل: 23,696,384
افراد آنلاین: 13
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۰۹ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 28 April 2024
الأحد ، ۱۹ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۱۸ - روایت امیر پوردستان از شناسایی مواضع داعش با بالگرد ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
روایت امیر پوردستان از شناسایی مواضع داعش با بالگرد
 
   ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
Image result for ‫روایت امیر پوردستان از شناسایی مواضع داعش با بالگرد‬‎
رئیس‌مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی ارتش گفت: من با بالگرد ۲۱۴ و امیر قربانی فرمانده فعلی هوانیروز با بالگرد کبرا ۲۰۹ در ارتفاع پایین داخل خاک عراق رفتیم و مواضع داعش را شناسایی کردیم.
امیر احمدرضا پوردستان، رئیس‌مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی ارتش در گفت‌وگو با تسنیم به شرح خاطره‌هایی از دوران مسئولیتش در نیروی زمینی ارتش پرداخته است. دوران مسئولیت امیر احمدرضا پوردستان در نیروی زمینی ارتش و همچنین جانشینی فرمانده کل ارتش همزمان شد با غائله گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق که مرزهای کشورمان را نیز تهدید می‌کردند. او دراین‌باره می‌گوید: «در حین یک جلسه همکاران گپار (گروه پشتیبانی اطلاعات رزمی) به من گفتند امیر!، داعش نزدیک مرزهای ماست، گفتم کجا هستند؟ گفتند نمی‌دانیم فقط از داخل خاک عراق به ما اطلاع دادند که داعش دارد به سمت مرزهای شما می‌آید. ما سریع جلسه را قطع کردیم، به فرماندهان گفتیم سر یگان‌هایتان بروید، با ستاد ارتش هم هماهنگ کردیم که چنین اتفاقی افتاده است، همزمان سه تیپ رزمی، دو تیپ از لشگر 23، یک تیپ هم از کردستان را احضار کردیم.»
گفتم جنازه‌های ما دست آنها نیفتد
وی در ادامه گفت: «به دلیل اینکه مراقبت از مرز غرب کشور با نیروی زمینی بود نیروها را احضار کردیم تا نیروهای مرزی را تقویت کنند، گردان‌های توپخانه هم که در کردستان بود، دستور دادیم شما هم حرکت کنید و پایین بیایید. همزمان من با امیر یوسف قربانی، فرمانده پایگاه کرمانشاه که الآن فرمانده هوانیروز است، سوار بالگرد شدیم و به سرپل ذهاب رفتیم. هنوز مشخص نبود داعش کجاست. من خلبان‌ها را جمع کردم، گفتم بچه‌ها باید برویم شناسایی انجام دهیم... تا ببینیم داعش کجاست. یک گروه هم بیایند پشت خاک‌ریز صفر مرزی بنشینند که اگر ما را زدند، جنازه‌های ما دست آنها نیفتد. برای نظام بد است که مثلاً روز اول جنازه فرمانده نیروی زمینی را نمایش بدهند.» امیر پوردستان با‌اشاره به مأموریت شناسایی که در خاک عراق برای اطلاع از موقعیت داعش انجام شده بود گفت: «در دو گروه به سمت مرز رفتیم، گروه اول پشت خاکریزها نشست، گروه اصلی که من خودم با بالگرد 214 بودم و امیر قربانی و فرمانده حفاظتمان، و دو بالگرد کبرا 209. ما با ارتفاع پایین به داخل خاک عراق رفتیم تا خانقین رفتیم و بالای خانقین چرخ زدیم، داخل خانقین نیامده بودند چون مردم آمده بودند بالای پشت‌بام‌ها و برای ما دست تکان می‌دادند. یک مقدار جلوتر رفتیم و برای ما مشخص شد که داعش در سعدیه و جلولا است.»
خط قرمز 40 کیلومتر را ترسیم کردیم
وی ادامه داد: «سعدیه حدود 22 کیلومتر با مرزهای ما فاصله داشت، ما برگشتیم، اطلاعات را تکمیل کردیم به خاطر اینکه یگان‌ها توجیه شوند، به تمام فرماندهان گردان و گروهان گفتیم شما بروید منطقه جلوی خودتان را شناسایی کنید، همه رفتند شناسایی کردند، دیده‌بان‌های توپخانه رفتند شناسایی کردند، با GPS نقاط را ثبت کردند، همه این موارد در عرض 72 ساعت اتفاق افتاد، گردان‌های توپخانه رسیدند، ما در صفر مرزی مستقرشان کردیم، کاتیوشاها، توپخانه‌ها همه را مستقر کردیم، با نقاط ثبت تیر و با هماهنگی ستاد کل خط قرمز 40 کیلومتر را ترسیم کردیم، گفتیم این خط قرمز 40 کیلومتر هر کسی که بدون هماهنگی با ما بیاید، می‌زنیم.»
رئیس‌مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی ارتش اقدامات نیروی زمینی برای مقابله با خطر نفوذ داعش به مرزهای کشور را بسیار مفید دانست و تصریح کرد: «در آن موقع یک قوت خیلی خوبی نشان داده شد و در ادامه خلبان‌های بالگردها رفتند مسیر را شناسایی کردند و البته این بحث اصلاً گفته نشد. ما هم انتظار نداشتیم مطرح شود. اما نیروی زمینی اگر این اقدام بهنگام را انجام نمی‌داد، مطمئن باشید ما در قصر شیرین و سرپل ذهاب باید با داعش درگیر می‌شدیم. کار بسیار خوبی انجام شد، داعش از سعدیه و جلولا جلوتر نیامد، همان‌جا ماند. بعداً خلبانان نیروی هوایی آمدند، شناسایی کردند که بتوانند بمباران کنند. الحمدالله داعشی‌ها آنجا ماندند بعدها با فتوایی که علمای شیعه و علمای اهل سنت عراق دادند و مردم بسیج شده هجوم آوردند، داعش از سعدیه و جلولا عقب‌نشینی کرد. این اقدام نیروی زمینی کار بزرگی بود که الحمدالله در آن مقطع انجام شد.»
رهبری؛ سکان‌دار اصلی خودکفایی
امیر پوردستان در پاسخ به سؤالی در مورد خودکفایی در حوزه‌های نظامی تأکید کرد: «سکان‌دار اصلی خودکفایی در نیروهای مسلح مقام معظم رهبری است.»
رئیس‌مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی ارتش با بیان اینکه «فاصله ایده تا محصول در صنعت دفاعی بسیار کوتاه شده است» افزود: «امروزه ما در همه حوزه‌ها از جمله حوزه دفاع زمینی، دفاع دریایی و دفاع هوایی به قابلیت‌های بسیار خوبی رسیده‌ایم» و «جمهوری اسلامی تحمل پذیرش هر ضربه‌ای را دارد»
مردم مطمئن باشند
وی همچنین گفت: «تمامی حرکات دشمنان در مرزها، منطقه و خارج از منطقه در زمین، هوا و دریا توسط سیستم‌های مختلف، هم سیستم‌های انسانی و هم تجهیزاتی، رصد می‌شود.» و «مردم مطمئن باشند نیروهای مسلح ایران غافلگیر نمی‌شوند و اگر تهدیدی بخواهد خودنمایی کند با قوت و قدرت پاسخ خواهند داد»