به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 4,556
بازدید دیروز: 4,654
بازدید هفته: 9,211
بازدید ماه: 9,211
بازدید کل: 24,996,544
افراد آنلاین: 263
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۰۲ دی ۱٤۰۳
Sunday , 22 December 2024
الأحد ، ۲۰ جمادى الآخر ۱٤٤۶
دی 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
3029
آخرین اخبار
۹۴ - محمد خامه‌یار: اربعین امسال هم گذشت ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
  اربعین امسال هم گذشت 
 
      ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
 
  Image result for ‫محمد خامه‌یار‬‎Image result for ‫محمد خامه‌یار:  اربعین امسال هم گذشت‬‎
  مراسم معنوی، حماسی و پرشور و شعف اربعین امسال هم پرشکوه‌تر و با عظمت‌تر از سال‌های گذشته و با حضور چند میلیونی شیعیان و دیگر مذاهب اسلامی و دینی کشورهای مختلف جهان به ویژه مردم ولایی ایران و عراق به نحو شایسته و با اقتدار و امنیت کامل برگزار شد. این حرکت ماندگار و تاریخ ساز که هر سال با شکوه بیشتری برگزار می‌شود با وجود جلوه‌های ناب و معنوی آن و درخشش صحنه‌های همدلی و همراهی آن مشکلاتی را برای زائران کشورمان به همراه داشته و دارد که متاسفانه موجب رنجش‌خاطر، خستگی و بی‌برنامگی شده بود که ذکر برخی از مصادیق آن شاید بتواند برای آینده راه گشا باشد.
۱. مدیریت استفاده بهینه از امکانات و توزیع عادلانه آن نقش اساسی در هدایت و توسعه مانور عظیم اربعین می‌توان داشت که متاسفانه این مهم به صورت واقعی مورد توجه قرار نگرفته است. بسیاری از ظرفیت‌ها، اماکن‌ عمومی و دولتی در مسیر حرکت زائران به سوی کربلای معلا بدون استفاده مانده است و پیامد این کار ایجاد خستگی، آوارگی و سرگردانی زائران و گاه خواب‌آلودگی رانندگان خودروها و بروز حوادث ناگوار و جبران ناپذیر رانندگی و تلفات انسانی است.
۲. حفظ کرامت انسان‌ها به ویژه زائرین حضرت سیدالشهدا(ع) وظیفه همگانی است و این مسئولیت خطیر بیش از پیش متوجه مسئولان امر و دولتمردانی است که بار مسئولیت حضور زائران را بر عهده دارند، خواهد بود. عدم توجه به این امر مانند عدم ایجاد تمهیدات لازم در اسکان زائران در مبادی ورودی و خروجی از جمله مطالبی است که نباید از آن غافل شد و به سادگی از کنار آن گذشت. زائرینی که عازم کربلا می‌شوند افراد فقیر و ناتوانی نیستند که با یک پذیرایی ساده توسط موکب‌ها قانع‌اند اما گاه با برپایی موکب‌هایی وابسته به برخی نهادهای دولتی و تهیه فیلم و عکس دانسته و ندانسته به کرامت انسان‌ها لطمه می‌زنیم. گاه هم به خاطر عدم دقت کافی و استفاده از ابزارهای دیپلماسی خدمات ناوگان عمومی کشور مقابل را به دور از شان شهروندان ایرانی می‌بینیم. پیاده و سوار کردن زائران در مکان‌های مختلف مرزهای خاکی کشور همسایه دال بر این امر است که سال هاست در بیابان‌های برهوت و فاقد هر امکان اولیه صورت می‌گیرد.
۳. راهپیمایی اربعین هر چند از هر جهت حائز اهمیت است و جنبه‌های معنوی آن بر کسی پوشیده نیست در بعد مادی آن موجب رونق اقتصادی مردم در شهرهای مسیرهای منتهی به مرزها شده است اما سودجویی برخی افراد، عدم نظارت دقیق بر قیمت‌های خدمات و کالاها به وضوح در همه جا نمایان و هویدا است و باید در این باره چاره اندیشی کرد.
۴. ما کشور فقیر و جهان سومی نیستیم که در برخی مواقع شاهد اعزام خودروهای فرسوده، مدل‌های قدیمی و....به منظور تقویت ناوگان عمومی کشور عراق هستیم. اتوبوس‌های ناوگان عمومی درون شهری برخی شهرهای کشورمان که به عراق اعزام می‌شوند درخور شان کشور ما و مردم آن نیست. آن طور که اعزام چنین وسایط نقلیه‌ای ما را به یاد وسایط نقلیه برخی همسایگان شرقی می‌اندازد و قضاوت ما درباره آن کشورها مانند قضاوت مردم عراق دریاره ما خواهد بود. ضمن آنکه هزینه سرسام آور کرایه این اتوبوس‌ها برای بسیاری زائران کلافه‌کننده است. دریافت کرایه‌های سه و پنج هزار تومانی برای مسافران این اتوبوس‌های شرکت واحدی که بیش از دو برابر ظرفیت خود مسافر سوار می‌کنند و انتقال آنان به نقاط صفر مرزی ظلم به مسافران است..
۵. اتوبوس‌های شرکت واحد شهرهای کشورمان با همین ویژگی اقدام به جابه‌جایی مسافران در مرز خسروی به بغداد می‌کنند آن هم با قیمت هشتاد هزار تومان. اتوبوس‌هایی که صندلی آن مسافرتی نیست و اغلب آنها از سیستم سرمایشی محروم‌اند. این اتوبوس‌ها که مسافران را به مقصد بغداد سوار می‌کنند در چند کیلومتری این شهر بزرگ عراق پیاده می‌کنند و تازه مسافران می‌بایست با خودروهای عراقی و پرداخت مبلغ بیست هزار تومان معادل دو هزار دینار عراقی خود را به کاظمین برسانند.
۶. مرز خسروی که برای اولین سال به روی زائران بازگشایی شد مشکلات فراوانی را به همراه داشت. امکانات موجود در این مرز بین‌المللی پاسخگوی حجم انبوه زائران اربعین نبود به همین دلیل آنان که از وسایط نقلیه عمومی استفاده کرده بودند ترجیح دادند در بازگشت از سفر از مرز مهران و چزابه و شلمچه به ایران بازگرداند و آنان که وسیله نقلیه شخصی داشتند ناچار به بازگشت از مرز خسروی بودند.. با این همه جای شگفتی و تعجب بود که برخی تبلیغات رسمی و بنرهای نصب شده در مسیر عبور زائران در استان کرمانشاه مرز خسروی را مرز روان و عبور از آن را آسان معرفی می‌کرد!
۷. درست ده روز به اربعین مانده تریلی‌های حامل بلوک‌های سیمانی برای دو بانده کردن مسیر عبور وسایط نقلیه اقدام به آمد و شد و ایجاد ترافیک سنگین برای روان‌سازی مسیر کرده بودند!
به هر حال ذکر مطالب فوق به منزله نادیده گرفتن عظمت راه پیمایی اربعین و تلاش شبانه روزی دست اندرکاران این حرکت ماندگار تاریخی نیست و باید صمیمانه از خدمات صورت گرفته تقدیر و تشکر کرد همان طور که از تبلیغ عدم امکان پذیرایی در داخل خاک عراق باید انتقاد نمود چرا که علی رغم حضور انبوه زائران و آمار بالای آن که با سال‌های گذشته قابل مقایسه نیست باید اذعان کرد میزان پذیرایی عراقی‌ها هم بیش از سال‌های گذشته بوده است.
انتظار می‌رود مسئولان امر مردم ما را به خوبی باور داشته باشند و در برنامه ریزی خود دقت نظر کافی و وافی را به خوبی ایفا کنند چرا که برخی مشکلات موجود به خاطر عدم شناخت دقیق مسئولان از مردم است. شاید آنان باورشان شده بود که مسائل کوچک داخلی در عراق رعب و وحشت در دل مردم ایجاد می‌کند و اربعین امسال با عدم استقبال زائران مواجه می‌شود. شاید بروز برخی کوتاهی‌ها و مشکلات به همین دلیل باشد. شاید.
محمد خامه‌یار