به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 447
بازدید دیروز: 18,753
بازدید هفته: 447
بازدید ماه: 447
بازدید کل: 23,662,278
افراد آنلاین: 4
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۰۱ اردیبهشت ۱٤۰۳
Saturday , 20 April 2024
السبت ، ۱۱ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
31 - بازخوانی مکتوب مستند « خارج از دید۲ » - مؤسسه روز، ملغمه‌ای از چپی‌ها تا سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
بازخوانی مکتوب مستند « خارج از دید۲ » - 31
 
 مؤسسه روز، ملغمه‌ای از چپی‌ها تا سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
 
Image result for ‫خارج از دید۲‬‎
Image result for ‫مسعود بهنود‬‎

 یکی دیگر از همکاران بهنود در داخل کشور، پوریا بود که سابقه کار در روزنام بهار و نیز مدیر مسئولی دوهفته‌نامه رو‌به‌رو را داشت. وی سپس سردبیر صفحه آخر شرق شد. در همین دوران بود که وی از طرف مدیرمسئول شرق، به‌عنوان رابط ارسال و دریافت مطلب با بهنود، تعیین شد. به پیشنهاد او، یک ستون هفتگی در روزنامه شرق با نام مستعار، به مسعود بهنود اختصاص پیدا می‌کرد. پوریا خطاب به مسعود بهنود پیغام داده بود: «ستونی هفتگی در شرق برای شما کنار گذاشته‌ایم. نام مستعاری هم برای خودتان انتخاب کنید تا زمانی‌که این پرده‌ها برافتد».
مسعود بهنود، مشاور روزنامه‌های زنجیره‌ای!
 پوریا ضمن اظهار دلتنگی برای دیدن یادداشت مسعود بهنود در مطبوعات ایران، اعلام کرد که برای سهولت او کاری می‌کند که بهنود ساعت 11:30 شب به‌وقت ایران بتواند متن روزنامه‌ را ببیند. همچنین پوریا برای امور مطبوعاتی روزنامه‌ها و نشریه‌های شرق، اعتماد، فرهیختگان و صبح آزادی از بهنود مشورت می‌گرفت. وی درباره روزنامه صبح آزادی به پوریا توصیه می‌کرد با کاغذ کاهی و فقیرانه منتشر شود تا مردم ببینند و بفهمند. پوریا نیز از معرفی صفحه شعر فرهیختگان در برنامه دیدبان بی‌بی‌سی فارسی از بهنود تشکر می‌کرد. بعد از این‌که پوریا به وزارت اطلاعات احضار شد آدرس و تلفن بهنود را مدتی پاک کرد.
یکی دیگر از همکاران داخلی بهنود، کارتونیستی به نام‌هادی بود که کار را از سنین پایین با همکاری در گل‌آقا آغاز کرد و به‌تدریج در روزنامه‌های مشارکت، نوروز، وقایع اتفاقیه، اقبال، اعتماد ملی، بهار و پول فعالیت کرد. او که در اغتشاشات سال 1388 حضور فعال داشت و در 30 مهرماه همان سال بازداشت شد، از سال 1389 از طرف روزنامه شرق به‌عنوان دبیر سرویس طرح و کاریکاتور مشغول به‌کار شد و در روزنامه شهروند نیز سمت مشابهی دارد. او در مجله خط‌خطی نیز فعال بود. رابط او برای ارسال مطالب به روزآنلاین و مسعود بهنود برادرش بود و هم‌چنین از خبرنگاری به نام نفیسه نیز برای این رابطه استفاده می‌کرد.
اما از مشهورترین عناصر مرتبط با بهنود که در این مدت از وی حقوق ماهیانه دریافت می‌کرده است، عیسی سحرخیز است. سحرخیز توسط عطاءالله مهاجرانی به‌عنوان مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد منصوب شد. روزنامه‌های زنجیره‌ای محصول تلاش‌های او در مقام مدیریت مطبوعات داخلی بود. در آن ایام وقتی روزنامه «زن» توقیف شد، سحرخیز نیز در اعتراض به این توقیف از وزارت ارشاد استعفا کرد و فعالیتش را در ماهنامه آفتاب متمرکز کرد. وابستگی او به روزنامه زن چنان بود که حتی در دادگاه انقلاب در سال 1382 نیز به دفاع از این روزنامه پرداخت. از 14 اسفند 1385 بود که سحرخیز با مسعود بهنود و روزآنلاین متصل شد و به‌عنوان یکی از نویسندگان اصلی روزآنلاین با آن موسسه همکاری کرد.
خبرچین ساواک وارد روزآنلاین می‌شود
در ارتباط با تاسیس موسسه روز و سایت روزآنلاین، یکی از افرادی که موثر بود، هوشنگ اسدی نام داشت. هوشنگ اسدی که فعالیت سیاسی و مطبوعاتی را پیش از انقلاب آغاز کرد، در پاییز 1353 توسط ساواک دستگیر شد و به کمیته مشترک ضدخرابکاری منتقل شد. در کتاب خودش با نام «نامه‌هایی به شکنجه‌گرم» اشاره کرده که در آن شکنجه‌گاه یک سیلی بیشتر نخورد. گفته می‌شود که علت این امر آن بود که حاضر شد با ساواک همکاری کند و در مرداد 1354 پس از آزادی به‌عنوان خبرچین ساواک فعالیت کرد.
 پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اسناد همکاری او با ساواک در بهار 1358 فاش شد. با توجه به وابستگی او به حزب توده، حزب متبوعش برای حفظ آبرو اعلام کرد که او نفوذی حزب در ساواک بوده و نه برعکس! وی سرانجام در سال 1361 دستگیر شد و پس از گذراندن محکومیت خود در اسفند 1367 آزاد شد و سردبیری مجله گزارش فیلم را تا سال 1380 به‌عهده گرفت. وی در 1382 سرانجام همراه با همسرش به پاریس مهاجرت کرد و به پس از‌اندکی در تاسیس روزآنلاین شرکت کرد و عضو شورای سردبیری آن شد.
برادر وی، داوود اسدی، که ظاهرا فردی غیرمطبوعاتی است، در پوشش یک شرکت خصوصی بازرگانی وظیفه ارتباط با خبرنگاران ایرانی و رد و بدل کردن پول‌های پرداختی از سوی سرویس‌های خارجی را با آنان به‌عهده داشت، یعنی همان کاری که خواهر بهنود در داخل ایران انجام می‌داد. چون پول‌های پرداختی نمی‌توانست مستقیما به نام خبرنگاران و نویسندگان ریخته شود، در واقع چنین نیروهایی برای راه‌انداختن کارهای مالی در داخل ایران کاملا مفید واقع می‌شدند. داوود اسدی با اسم مستعار سلطانی از صرافی‌ها پول می‌گرفت و این پول‌ها را به افراد مورد نظر منتقل می‌کرد.
شبکه موسسه روز در داخل کشور بسیار گسترده بود و فعالیت‌های این موسسه حتی بعد از تعطیلی روزآنلاین نیز ادامه پیدا کرد. هرچند مدیریت اصلی این موسسه زیر نظر مسعود بهنود است اما او تحت فرمان محمود عنایت عمل می‌کند و حتی برای مرخصی از او اجازه می‌گیرد. این نسبت سازمانی در واقع به رابطه اداری او در داخل بی‌بی‌سی فارسی نیز مرتبط می‌شود. برنامه دیده‌بان از برنامه‌های دائمی این شبکه زیر نظر محمود عنایت ساخته می‌شود و محتوای آن ابتدا باید به تایید عنایت برسد.
به‌جز مسعود بهنود، همسرش فاطمه حدیدی نیز که از شخصیت‌های مطبوعاتی بوده در اداره این موسسه نقش داشته است. از سمت بی‌بی‌سی فارسی نیروهایی مانند صادق صبا، محمود عنایت، عنایت فانی، سینا مطلبی، فرناز قاضی‌زاده، جمشید برزگر، شهاب میرزایی و نگین شیرآقایی با موسسه روز همکاری کرده‌اند و در طیف فعالان سیاسی نیز نیروهایی مانند فرخ نگهدار از رهبران سابق چریک‌های فدایی خلق، ابراهیم گلستان از روشنفکران وابسته به دربار پهلوی، ایرج مصداقی عضو سابق گروهک منافقین، عطاء مهاجرانی وزیر سابق ارشاد در دولت اصلاحات، مهرداد عمادی مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا و آلن ایر، سخنگوی سابق فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا با موسسه روز همکاری می‌کنند. هیئت اجرایی این موسسه را نیروهایی مانند مهرانگیز کار، حقوقدان مخالف نظام جمهوری اسلامی، توکا نیستانی، کاریکاتوریست، علی افشاری دبیر سابق سیاسی دفتر تحکیم وحدت، آرش بهمنی روزنامه‌نگار ضدانقلابی و آیدا قجر از فعالان حقوق زنان می‌گردانند که هر از چندی در وبسایت روزآنلاین نیز اقدام به انتشار مطالب می‌کردند.