خودشگفتی؛ آفت عقل و نقطه مقابل درستکرداری
«وَ اعلَم اَنَّ الاِعجابَ ضِدُّ الصَّوابِ وَ آفَةُ الاَلباب»؛ بدان که خودشگفتى- مراد از اعجاب اعجاب به نفْس است، نه مطلق اعجاب؛ اعجاب يعنى خودشگفتى؛ که انسان از خودش خيلى خشنود و راضى و نسبت به خودش در حالت شگفتى باشد که همه چيز خودش و رفتارهاى خودش را تحسين کند- درست نقطه مقابل صواب و درسترفتارى و درستکردارى است. بمجرّدى که انسان در مورد خودش دچار ايناشتباه شد و اين غلط را و اين خطا را کرد که از خودش خيلى راضى و خشنود شد و فکر کرد که چقدر درست دارد عمل میکند، چقدر درست دارد فکر میکند، چقدر درست دارد رفتار میکند، بهمجرّدى که اين خطا به ذهن انسان راه يافت، خطاى در عمل و در رفتار قطعاً شروع خواهد شد و به دنبالش خواهد آمد. يعنى مقابل اعجاب اين است که انسان هميشه نسبت به رفتارهاى خودش با نظر سوءِظن نگاه کند. نه اينکه در حال ترديد به سر ببرد؛ نه، اميرالمؤمنين اين را نمیخواهد توصيه کند؛ انسان بالاخره به يک نتيجهاى ميرسد، به يک تشخيصى ميرسد که بايد عمل بکند، لکن هميشه بايد نسبت به آنچه به ذهن انسان و رفتار انسان و دل انسان خطور میکند، در حال سوءِظن باشد. مثل [اينکه] شما مشاورى داشته باشيد و نسبت به اين مشاور صددرصد حسنِ ظن نداشته باشيد؛ روى هر حرفى که ميزند بخواهيد فکر کنيد، تأمّل کنيد، تدبّر کنيد، تحقيق کنيد و بپرسيد. مثلاً فرض کنيد در ذهن خودتان او را متّهم میکنید به يک جانبدارىاى يا به يک غرضى؛ با يکچنين مشاورى انسان چه میکند؟ طبعاً حرف او را مورد تأمّل و دقّت نظر و مراجعه و احياناً پُرسوجو قرار میدهد. با خودتان و رفتار خودتان و آنچه به ذهن خودتان مىآيد، درست همينجور عمل بکنيد. «وَ آفَةُ الاَلباب»؛ اين خودشگفتى آفت عقل و خردمندىها است.
لزوم پرهیز از مالاندوزی
فَاسعَ فى کدحِک؛ در اين تلاش کوششآميزى که بهطور طبيعى دارى- چون «اِنَّک کادِحٌ اِلى رَبِّک کدحًا»؛ هر انسانى در يک تلاش طبيعىاى قرار دارد و انسان بهطور طبيعى دارد يک راه پُرمشقّتى را طى میکند- کوشش کن، در اين راه بدو- سعى بهمعناى دويدن است- در اين راه سرعت بگير. «وَ لا تَکن خَازِناً لِغَيرِک»؛ اينجور نباشد که خودت را، وقتت را، عمرت را، زمان و مهلتت را صرف کنى براى اينکه تو براى ديگرى جمعآورى کنى. البتّه شماها که الحمدللّه اهل دنيا نيستيد- انشاءالله- که بخواهيد براى ديگران جمعآورى کنيد، امّا اهل دنيا اينجور هستند؛ به فکر خانه، به فکر باغ، به فکر مستغلّات، به فکر طلا، به فکر ذخيره و به فکر مانند اينها [هستند]. براى چه؟ براى غير است که انسان دارد جمع میکند؛ چون ما که معلوم نيست تا يک ساعت ديگر هم زنده باشيم. بنابراين، داريم جمع میکنیم براى آيندهاى که آن آينده متعلّق به ما نيست و متعلّق به غير ما است. حالا «غير» گاهى فرزند آدم است، گاهى بيگانه است؛ ممکن است اين فرزند هم با خود انسان يکجا دنيا را ترک بکند، [آنوقت] مىافتد دست کسانى که انسان هيچ علاقهاى هم به سرنوشت آنها ندارد. آن [کسى] هم که [انسان] به سرنوشتش علاقه دارد- مثل فرزند- درخورِ اين نيست که انسان عمرش را صرف اين چيزها بکند.
داشتن خشوع پس از رسیدن به اهداف
«وَ اِذا اَنتَ هُدِيتَ لِقَصدِک»؛ اگر توانستى راه پيدا کنى به آنچه راه ميانه تو است و همان «عَلَى الله قَصدُ السَّبيل» و راه درست تو است، اگر توانستى به مقصود خودت دست پيدا کنى- چه مقاصدى که از اين جملات و فِقرهها استفاده میشود، و چه همه مقاصد دنيوى و آن چيزهايى که همّت به آنها گماشتهايد- و اگر توانستى آنها را پيدا کنى، «فَکن اَخشَعَ ما تَکونُ لِرَبِّک»؛ در مقابل پروردگار از هميشه خاشعتر باش. خشوع، آن حالت تواضع قلبى و درونى است و با خضوع فرق میکند؛ خضوع اين است که انسان در ظاهر، در مقابل کسى اظهار کوچکى بکند امّا خشوع آن است که انسان قلباً در مقابل کسى خشوع میکند. هنگامى که به مقصود خودت دست يافتى، در مقابل پروردگارت خاشعترين باش.
دو باب مهم در نهجالبلاغه
البتّه در دنباله هم باز همينطور کلمات ادامه دارد و حقيقتاً گوهرهاى ارزشمندى است که هرکدام را ما عمل بکنيم، مطمئنّاً به سود ما خواهد بود. و من اين را عرض بکنم به شما که در اين کتاب نهجالبلاغه، همّت اميرالمؤمنين(عليهالسّلام) به چند چيز است. البتّه نهجالبلاغه کتاب خيلى متعالى والايى است و حقيقتاً معارف نهجالبلاغه خيلى معارف بلندى است امّا دو سه چيز در سرتاسر اين کتاب، از اوّل تا آخر وجود دارد- اين کتاب هم که [از ابتدا کتاب] نبوده؛ اينها سخنرانىهاى اميرالمؤمنين و نامهها و توصيههاى او است- که از اينها میشود فهميد در مدّت خلافت اميرالمؤمنين، غالباً هم در مدّت خلافت، اميرالمؤمنين به اين چند چيز خيلى توجّه داشتهاند که اينها در خطبه نماز جمعهشان، در سخنرانىشان، در ميدان جنگشان، در تحريص به جهادشان، در نامهشان به معاويه، در نامهشان به امام حسن و در نامهشان به مالکاشتر متجلّى است.
1) توجّه دادن به بیاعتباری زندگی دنیا
يکى توجّه دادن به بىاعتبارى زندگى دنيا است؛ اين چيزى که با همه وضوحش، شايد بشود گفت براى همه مردم مگر [براى] خصّيصينى؛- بنده به خودم که نگاه میکنم ميبينم درمورد بنده هم همينجور است- مورد غفلت است، درمورد اغلب مردم؛ حالا مگر خواصّى هستند و مردمان مؤمنى هستند [که اينجور نباشند]. خود ماها که [اين حرفها را] دائماً به زبان هم مىآوريم، انتظار اينکه تا يک سال ديگر، تا شش ماه ديگر، تا ده روز ديگر هم زنده باشيم حقيقتاً و بينىوبينالله نداريم، به فکر مرگ هم هستيم- نهاينکه نباشيم- امّا درعينحال آن غفلت از حقيقت مرگ و از بىاعتبارى اين دنيا غالباً بر ما گسترده و سايهافکن است. حضرت در اين نامهها، در اين کتابها و در اين بهاصطلاح خطبهها، دائماً ميخواهند انسان را متذکّر بکنند که توجّه داشته باش.
شما همه اين زيبايىها، همه اين امتيازها، همه اين زندگى و برخوردارىها و آنچه برايتان در اين دنيا اهمّيّت دارد، ميگذاريد و ميرويد. مثل چه کسى؟ مثل هزاران نفرى که در همين لحظه، در همين ثانيه و در همين ساعت، در مقابل چشم ما و دور از چشم ما دارند ميروند؛ مرتّب همينطور اسمهاىاشخاصى آورده میشود که اينها دنيا را ترک میکنند و از اين دروازه عبور میکنند به يک عالم ديگرى که «وَ اِنَّ الدّارَ الآخِرَةَ لَهِىَ الحَيَوان»؛ اتّفاقاً زندگى حقيقى هم آنجا است. اين وضعى که من و شما داريم، در قبال آنجا مثل خواب در قبال بيدارى و مثل رؤيا در قبال بيدارى است؛ در عالم خواب هم که بوديد خيلى چيزها ميديديد امّا وقتىکه از خواب بيدار ميشويد، واقعيّتها را مىبينيد و آنوقت با چشم ديگرى آن رؤيا را نگاه میکنید. وقتى ما به آنجا ميرويم، مثل کسى هستيم که بيدار شده و دارد رؤياهاى خودش را مشاهده میکند؛ يعنى همه اين واقعيّتهاى محضى که در نظر ما جاى ترديد ندارد حالت رؤيا پيدا میکند؛ يعنى اينقدر آن زندگى واقعى است و اين زندگى خيالى است؛ و ما از اين دروازه عبور میکنیم. تنها چيزى هم که در آن صحنه و در آن عرصه عجيب به درد ما ميخورد، فقط و فقط عملى است که براى خدا در اينجا انجام دادهايم. [هيچيک] از همهى زرنگىها و همه عقلها و همه زبلىها و همه خُلقيّات گوناگونى که موجب شده ما بتوانيم توفيقاتى را در اينجا پيدا کنيم، آنجا به دردمان نميخورد؛ تنها چيزى که آنجا به درد ميخورد عبارت است از عملى که براى خدا انجام گرفته. البتّه آن عمل با نيّت خودش- که يک امر معنوى است و عمل نيست؛ يعنى عمل جسمانى نيست- و با خُلقيّات منتهى به آن عمل همراه است؛ [چرا]که آن عالَم، عالَم جزاى به معنويّات و خُلقيّات است و آنجا عمل تمام شده. با آن عملى که من و شما اينجا انجام ميدهيم- نماز خوبى که میخوانیم، روزه خوبى که ميگيريم، صدقه[اى که ميدهيم] و احسان خوبى که میکنیم، حرف حقّى که يکجا براى خدا ميزنيم، موضع حقّى که يک جا اتّخاذ میکنیم- يک حقيقتى در ما بهوجود مىآيد که آن حقيقت در آنجا به درد ميخورد، به کار ميخورد و تنها چيزى است که بعد از عبور از اين دروازه گير انسان مىآيد. يکى از چيزها در نهجالبلاغه اين است که دائماً ميخواهند تذکّر به اين معنا بدهند.
منوی اصلی
ورود اعضا
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: | 661 |
---|---|
بازدید دیروز: | 3,648 |
بازدید هفته: | 661 |
بازدید ماه: | 249,954 |
بازدید کل: | 25,860,317 |
افراد آنلاین: | 12 |
اوقات شرعی
اوقات شرعی به وقت زنجان
اذان صبح: | |
---|---|
طلوع خورشید: | |
اذان ظهر: | |
غروب خورشید: | |
اذان مغرب: |
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۳۰ فروردین ۱٤۰٤
Saturday , 19 April 2025
السبت ، ۲۱ شوّال ۱٤٤۶
فروردین 1404 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
ج | پ | چ | س | د | ی | ش |
1 | ||||||
8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 |
15 | 14 | 13 | 12 | 11 | 10 | 9 |
22 | 21 | 20 | 19 | 18 | 17 | 16 |
29 | 28 | 27 | 26 | 25 | 24 | 23 |
31 | 30 |
آخرین اخبار
سرلشکر سلامی: ارتش در یک هماهنگی و همدلی شکوهمند با سپاه موجب عصبانیت دشمنان شده است ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(41 بازدید)
(41 بازدید)
در حیاط دولت مطرح شد: از بهکارگیری نیروگاههای تجدیدپذیر تا پیگیری دستور رئیسجمهور برای ممنوعیت واردات پارچه ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(61 بازدید)
(61 بازدید)
امیرحسین ثابتی، نماینده مجلس: اموال کشور را از «ترامپهای داخلی» پس بگیرید ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(33 بازدید)
(33 بازدید)
به بهانه روز ارتش جمهوری اسلامی: حکایت پرفراز و نشیب ارتش در این سرزمین ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(48 بازدید)
(48 بازدید)
امیر سرتیپ صباحیفرد: نیروی پدافند هوائی کشور در تربیت نیروی جوان متخصص سرآمد است ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(51 بازدید)
(51 بازدید)
محسن اسماعیلی به عنوان «معاون راهبردی و امور مجلس رئیسجمهور» منصوب شد ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(29 بازدید)
(29 بازدید)
برگزاری راهپیمایی عظیم «انا علی العهد» با حضور مردم ایران از 31 استان و نمایندگان 70 ملیت در قم ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(42 بازدید)
(42 بازدید)
رهبر انقلاب در دیدار جمعی از مسئولان ارشد سه قوه: مسائل کشور را به مذاکره گره نزنید اشتباه برجام تکرار نشود ۱۴۰۴/۰۱/۲۶ ۰٤/۰۱/۲۷
(119 بازدید)
(119 بازدید)
۲۰ - شرح حکیمانه رهبر معظم انقلاب بر فرازهایی از نهج البلاغه - بیاعتنایی به دنیا، گوهر اصلی نهجالبلاغه ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
شرح حکیمانه رهبر معظم انقلاب بر فرازهایی از نهج البلاغه - ۲۰
بیاعتنایی به دنیا، گوهر اصلی نهجالبلاغه