893 - ظریف: اروپا در برجام شرافت خود را مفت فروخت/ ..... ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
ظریف: اروپا در برجام شرافت خود را مفت فروخت
۱۳۹۸/۱۱/۰۲
وزیر امور خارجه کشورمان بار دیگر به اقدام اخیر کشورهای اروپایی در فعالسازی مکانیسم حل اختلاف برجام واکنش نشان داد و تاکید کرد: اروپا در برجام، شرافت خود را مفت فروخت.
محمد جواد ظریف در صفحه توییتر خود در این خصوص نوشت: برای گفتن آنچه که قبلاً گفتم متأسفم: وقتی E3 (آلمان، انگلیس و فرانسه) هفته گذشته باقیماندههای برجام را برای خودداری از (افزایش) تعرفههای (دولت) ترامپ (برای کالاهای وارداتی اروپایی) فروختند، هشدار دادم که این امر تنها او (ترامپ) را حریصتر خواهد کرد (اشتهای وی را بیشتر میکند). بعد از فروختن شرافت و از دست دادن هرگونه پایه و اساس اخلاقی و قانونی، یک تهدید دیگر در زمینه تعرفه مطرح شده است.
وی سپس به اروپا توصیه کرد: بهتر بود که اتحادیه اروپا عملکرد بهتری در زمینه اعمال و اجرای حاکمیت از خود نشان میداد.
پیش از این نیز 26 دی ماه، ظریف در پیامی توییتری به اقدام سه کشور اروپایی در فعالسازی مکانیسم حل اختلاف برجام واکنش نشان داده بود و گفت: «تسلیم تأیید شد. تروئیکای اروپا بقایای برجام را فروخت تا از تعرفههای جدید ترامپ جلوگیری کند. دوستان من این بیفایده است. شما فقطاشتهای او را بیشتر میکنید. قلدر دبیرستان خود را به خاطر دارید؟»
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران سپس با انتقاد از ناتوانی اروپا در گرفتن تصمیمهای مستقل درخصوص برجام، تصریح کرد: «اگر میخواهید شرافت خود را بفروشید، بفرمائید. اما ظاهری اخلاقی- قانونی به خود نگیرید. شما آن را ندارید.»
ظریف در توییت جدید خود، دیروز (چهارشنبه)، تصویری از گزارش روزنامه آمریکایی «واشنگتنپست» را منتشر کرد:
اخیراً روزنامه واشنگتنپست گزارشی منتشر کرده بود که در آن توضیح داده بود که ترامپ به طور محرمانه به آلمان، انگلیس و فرانسه پیام ارسال و آنها را تهدید کرده بود که در صورت خودداری از فعال کردن سازوکار حل اختلافات در برجام، تعرفه ۲۵ درصدی بر خودروهای اروپایی وضع خواهد کرد.
تروئیکای اروپایی روز سهشنبه 24 دی ماه در اقدامیکه آن را تلاش برای حفظ برجام خواندند، با انتشار بیانیهای، سازوکار حل اختلاف در چارچوب برجام را فعال کردند. دیپلماتهای اروپایی مدعی هستند که هدف این تصمیم حفظ توافق هستهای از طریق بحث و رایزنی با ایران برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام و نه بازاعمال تحریمهای سازمان ملل است.
ظریف روز دوشنبه در حاشیه حضور در نشست علنی مجلس شورای اسلامی به خبرنگاران گفته بود که اگر پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع شود، خروج از NPT در دستور کار قرار خواهد گرفت.
حداقل 21 ماه تاخیر!
آقای ظریف با اشاره به بیعملی و بدعهدی اروپا تاکید کرده است که «اروپا در برجام،شرافت خود را مفت فروخت.»
اما آیا رفتار اروپا غیرمنتظره و عجیب بود؟ پاسخ منفی است. تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه، آلمان) در توافق سعدآباد (سال 82 تا 84) و سپس توافق برجام (سال 94 تا 97) به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرد.
با اینحال در اردیبهشت 97 پس از خروج رسمی آمریکا از توافق، وقتی منتقدان با دلایل فنی و کارشناسی تاکید کردند که اروپا با آمریکا همصداست و طرف اروپایی، بدعهدی خود را ادامه خواهد داد، دولتمردان و رسانههای زنجیرهای با حمله به منتقدان مدعی شدند که «اروپا پشت ماست»! و «برجام میان اروپا و آمریکا شکاف عمیقی ایجاد کرده است»! و «اروپا گفته است، هر چه تهران بگوید!»
حالا پس از سپری شدن حدود 21 ماه از خروج رسمی آمریکا از برجام، آقای ظریف تازه به حرف منتقدان رسیده و تاکید دارد که اروپا در برجام، شرافت خود را فروخته است.
تذکر شفاهی و دیگر هیچ!
دولتمردان تاکنون بارها نسبت به بدعهدی و بیعملی اروپا در برجام موضع گرفتهاند. اما مسئله اینجاست که نوع واکنش به اروپای بدعهد نباید به تذکر شفاهی خلاصه شود.
حداکثر واکنش دولت آقای روحانی به بدعهدی آمریکا و اروپا در برجام، اجرای ضرب الاجل برجامی بود. از آنجایی که این ضرب الاجل با 365 روز تاخیر- از زمان خروج آمریکا از برجام تا اردیبهشت 98- اجرا شد و نحوه کاهش تعهدات هم میلیمتری بود، و دولتمردان مرتب به طرف مقابل درخصوص بازگشت به شرایط پیش از ضربالاجل از سوی ایران تضمین میدانند، نتوانست مهمترین ویژگی یک ضرب الاجل مبنی بر شوکآور بودن برای طرف بدعهد را دارا باشد.
دولتمردان پیش از این و قبل از خروج آمریکا از توافق تاکید کرده بودند که اگر آمریکا از برجام خارج شود، ایران نیز از توافق خارج میشود. آمریکا رسما از برجام خارج شد، اما دولت روحانی همچنان به اجرای یکطرفه تعهدات برجامی ادامه داد!
دولتمردان تاکید کردند که اروپا تنها چند هفته فرصت دارد، اما اکنون حدود 21 ماه از خروج آمریکا از برجام سپری شده است!
متاسفانه دولت روحانی به هیچ عنوان به 28 شرط ابلاغی در اجرای برجام عمل نکرد. علت اصلی بیدستاوردی برجام نیز همین مسئله است.
در بخشی از قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» مصوب مجلس شورای اسلامی- مهر ۹۴- تاکید شده است که «دولت موظف است هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریمها یا بازگرداندن تحریمهای لغو شده و یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هستهای صلحآمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به طوری که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنیسازی کشور به یکصد و نود هزار سو افزایش یابد.»
ماندن در برجام به هر قیمت!
یکی از علتهای اصلی بیدستاوردی برجام این بود که طرف آمریکایی و اروپایی مطمئن بودند که دولت روحانی، به هر قیمت در برجام خواهد ماند و به هیچ عنوان از توافق خارج نخواهد شد.
چندی پیش اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیسجمهور گفته بود:«آمریکاییها از برجام رفتند و ما گامهای مختلفی برداشتیم. اروپاییها حرفهای عجیب و غریب میزنند با اینکه میدانند ما کشوری نیستیم که برجام را برهم بزنیم. رسما هم اعلام کردیم که ما در حد موادی که در برجام اختیار دادند که وقتی طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند اجازه و حق داریم به همان اندازه تعهداتمان را کاهش دهیم که تعهداتمان را به همان نسبت کاهش دادیم.»
وقتی دولت با رویکرد «امضای هر توافق بهتر از عدم توافق»، برجام را امضا میکند و سپس با رویکرد «اجرای برجام به هر قیمت» و در ادامه با رویکرد خسارت بار «ماندن در برجام به هر قیمت»، به اجرای یکطرفه توافق ادامه میدهد و حاضر نیست که 28 شرط ابلاغی را اجرا کند، نتیجه آن میشود که آقای ظریف با 21 ماه تاخیر تازه از بیشرافتی اروپا سخن میگوید.
در هفتههای اخیر رسانههای مدعی اصلاحات بارها بر بیعملی و بدعهدی اروپا اذعان کردهاند.
این در حالی است که رسانههای زنجیرهای در فضاسازی درباره برجام و حماسی جلوه دادن آن نقش مستقیمی داشتند. این رسانهها بعد از امضای برجام در 23 تیرماه سال 94 با به تصویر کشیدن «محمد جواد ظریف» در قامت امیرکبیر اعلام کردند که پیروزی بزرگی بوجود آمده و تحریمها رفته است. اما تا به امروز تقریبا هیچ چیزی از برجام عاید کشورمان نشده است.
واقعیت این است که مسیر قبلی با خباثت اروپا به بنبست کامل خورده است؛ آن هم نه حالا، بلکه حداقل از بیست و یک ماه قبل. منطق مدیریت، نسخه روشنی در این باره دارد: «نقشه جایگزین» یا اصطلاحا پلن «B» که همان بدو طراحی یک راهبرد و برنامه و نقشه، پیشبینی میشود.
دولت و وزارت خارجه هر تلقی، تغافل و تقصیری که داشتهاند، اکنون باید در رفتار و نه صرف گفتار دیپلماتیک، نشان دهند که یقین کردهاند آن مسیر، تمام شده و مسیر دیگری را در سه حوزه هستهای، دیپلماتیک و اقتصادی در پیش گرفتهاند.
وی سپس به اروپا توصیه کرد: بهتر بود که اتحادیه اروپا عملکرد بهتری در زمینه اعمال و اجرای حاکمیت از خود نشان میداد.
پیش از این نیز 26 دی ماه، ظریف در پیامی توییتری به اقدام سه کشور اروپایی در فعالسازی مکانیسم حل اختلاف برجام واکنش نشان داده بود و گفت: «تسلیم تأیید شد. تروئیکای اروپا بقایای برجام را فروخت تا از تعرفههای جدید ترامپ جلوگیری کند. دوستان من این بیفایده است. شما فقطاشتهای او را بیشتر میکنید. قلدر دبیرستان خود را به خاطر دارید؟»
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران سپس با انتقاد از ناتوانی اروپا در گرفتن تصمیمهای مستقل درخصوص برجام، تصریح کرد: «اگر میخواهید شرافت خود را بفروشید، بفرمائید. اما ظاهری اخلاقی- قانونی به خود نگیرید. شما آن را ندارید.»
ظریف در توییت جدید خود، دیروز (چهارشنبه)، تصویری از گزارش روزنامه آمریکایی «واشنگتنپست» را منتشر کرد:
اخیراً روزنامه واشنگتنپست گزارشی منتشر کرده بود که در آن توضیح داده بود که ترامپ به طور محرمانه به آلمان، انگلیس و فرانسه پیام ارسال و آنها را تهدید کرده بود که در صورت خودداری از فعال کردن سازوکار حل اختلافات در برجام، تعرفه ۲۵ درصدی بر خودروهای اروپایی وضع خواهد کرد.
تروئیکای اروپایی روز سهشنبه 24 دی ماه در اقدامیکه آن را تلاش برای حفظ برجام خواندند، با انتشار بیانیهای، سازوکار حل اختلاف در چارچوب برجام را فعال کردند. دیپلماتهای اروپایی مدعی هستند که هدف این تصمیم حفظ توافق هستهای از طریق بحث و رایزنی با ایران برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام و نه بازاعمال تحریمهای سازمان ملل است.
ظریف روز دوشنبه در حاشیه حضور در نشست علنی مجلس شورای اسلامی به خبرنگاران گفته بود که اگر پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع شود، خروج از NPT در دستور کار قرار خواهد گرفت.
حداقل 21 ماه تاخیر!
آقای ظریف با اشاره به بیعملی و بدعهدی اروپا تاکید کرده است که «اروپا در برجام،شرافت خود را مفت فروخت.»
اما آیا رفتار اروپا غیرمنتظره و عجیب بود؟ پاسخ منفی است. تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه، آلمان) در توافق سعدآباد (سال 82 تا 84) و سپس توافق برجام (سال 94 تا 97) به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرد.
با اینحال در اردیبهشت 97 پس از خروج رسمی آمریکا از توافق، وقتی منتقدان با دلایل فنی و کارشناسی تاکید کردند که اروپا با آمریکا همصداست و طرف اروپایی، بدعهدی خود را ادامه خواهد داد، دولتمردان و رسانههای زنجیرهای با حمله به منتقدان مدعی شدند که «اروپا پشت ماست»! و «برجام میان اروپا و آمریکا شکاف عمیقی ایجاد کرده است»! و «اروپا گفته است، هر چه تهران بگوید!»
حالا پس از سپری شدن حدود 21 ماه از خروج رسمی آمریکا از برجام، آقای ظریف تازه به حرف منتقدان رسیده و تاکید دارد که اروپا در برجام، شرافت خود را فروخته است.
تذکر شفاهی و دیگر هیچ!
دولتمردان تاکنون بارها نسبت به بدعهدی و بیعملی اروپا در برجام موضع گرفتهاند. اما مسئله اینجاست که نوع واکنش به اروپای بدعهد نباید به تذکر شفاهی خلاصه شود.
حداکثر واکنش دولت آقای روحانی به بدعهدی آمریکا و اروپا در برجام، اجرای ضرب الاجل برجامی بود. از آنجایی که این ضرب الاجل با 365 روز تاخیر- از زمان خروج آمریکا از برجام تا اردیبهشت 98- اجرا شد و نحوه کاهش تعهدات هم میلیمتری بود، و دولتمردان مرتب به طرف مقابل درخصوص بازگشت به شرایط پیش از ضربالاجل از سوی ایران تضمین میدانند، نتوانست مهمترین ویژگی یک ضرب الاجل مبنی بر شوکآور بودن برای طرف بدعهد را دارا باشد.
دولتمردان پیش از این و قبل از خروج آمریکا از توافق تاکید کرده بودند که اگر آمریکا از برجام خارج شود، ایران نیز از توافق خارج میشود. آمریکا رسما از برجام خارج شد، اما دولت روحانی همچنان به اجرای یکطرفه تعهدات برجامی ادامه داد!
دولتمردان تاکید کردند که اروپا تنها چند هفته فرصت دارد، اما اکنون حدود 21 ماه از خروج آمریکا از برجام سپری شده است!
متاسفانه دولت روحانی به هیچ عنوان به 28 شرط ابلاغی در اجرای برجام عمل نکرد. علت اصلی بیدستاوردی برجام نیز همین مسئله است.
در بخشی از قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» مصوب مجلس شورای اسلامی- مهر ۹۴- تاکید شده است که «دولت موظف است هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریمها یا بازگرداندن تحریمهای لغو شده و یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هستهای صلحآمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به طوری که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنیسازی کشور به یکصد و نود هزار سو افزایش یابد.»
ماندن در برجام به هر قیمت!
یکی از علتهای اصلی بیدستاوردی برجام این بود که طرف آمریکایی و اروپایی مطمئن بودند که دولت روحانی، به هر قیمت در برجام خواهد ماند و به هیچ عنوان از توافق خارج نخواهد شد.
چندی پیش اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیسجمهور گفته بود:«آمریکاییها از برجام رفتند و ما گامهای مختلفی برداشتیم. اروپاییها حرفهای عجیب و غریب میزنند با اینکه میدانند ما کشوری نیستیم که برجام را برهم بزنیم. رسما هم اعلام کردیم که ما در حد موادی که در برجام اختیار دادند که وقتی طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند اجازه و حق داریم به همان اندازه تعهداتمان را کاهش دهیم که تعهداتمان را به همان نسبت کاهش دادیم.»
وقتی دولت با رویکرد «امضای هر توافق بهتر از عدم توافق»، برجام را امضا میکند و سپس با رویکرد «اجرای برجام به هر قیمت» و در ادامه با رویکرد خسارت بار «ماندن در برجام به هر قیمت»، به اجرای یکطرفه توافق ادامه میدهد و حاضر نیست که 28 شرط ابلاغی را اجرا کند، نتیجه آن میشود که آقای ظریف با 21 ماه تاخیر تازه از بیشرافتی اروپا سخن میگوید.
در هفتههای اخیر رسانههای مدعی اصلاحات بارها بر بیعملی و بدعهدی اروپا اذعان کردهاند.
این در حالی است که رسانههای زنجیرهای در فضاسازی درباره برجام و حماسی جلوه دادن آن نقش مستقیمی داشتند. این رسانهها بعد از امضای برجام در 23 تیرماه سال 94 با به تصویر کشیدن «محمد جواد ظریف» در قامت امیرکبیر اعلام کردند که پیروزی بزرگی بوجود آمده و تحریمها رفته است. اما تا به امروز تقریبا هیچ چیزی از برجام عاید کشورمان نشده است.
واقعیت این است که مسیر قبلی با خباثت اروپا به بنبست کامل خورده است؛ آن هم نه حالا، بلکه حداقل از بیست و یک ماه قبل. منطق مدیریت، نسخه روشنی در این باره دارد: «نقشه جایگزین» یا اصطلاحا پلن «B» که همان بدو طراحی یک راهبرد و برنامه و نقشه، پیشبینی میشود.
دولت و وزارت خارجه هر تلقی، تغافل و تقصیری که داشتهاند، اکنون باید در رفتار و نه صرف گفتار دیپلماتیک، نشان دهند که یقین کردهاند آن مسیر، تمام شده و مسیر دیگری را در سه حوزه هستهای، دیپلماتیک و اقتصادی در پیش گرفتهاند.
پس از حضور در صحن علنی در مصاحبهای عنوان شد
ظریف: در صورت ارسال پرونده ایران به شورای امنیت از NPT خارج میشویم
۱۳۹۸/۱۰/۳۰
ذوالنور در طرح سؤال خود از ظریف گفت که دشمنان پالسهایی از دولتمردان ما گرفتند و در برجام به ایران امتیاز ندادند و وزیر خارجه کشورمان نیز در مجلس تأکید کرد همواره از توان موشکی کشور دفاع کردهام و در دانشگاهی در زلاندنو گفتم که هیچگاه دفاع از مملکت خود را کنار نمیگذارم.
جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با حضور اکثریت نمایندگان در حالی آغاز شد که سؤال سه نماینده از وزیر خارجه در دستور کار قرار داشت.
نمایندگان مجلس در بیانیهای با حمایت از اقدام چهار باشگاه ایرانی برای کنار رفتن از رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا، آوردهاند: رای کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) خلاف اساسنامه این کنفدراسیون و منشور کمیته بینالمللی المپیک است.
در بخشی از متن بیانیه نمایندگان آمده است: «در هنگامه هجمه اقتصادی استکبار جهانی در قبال ملت سرافراز ایران و در استمرار فرافکنیهای دشمنان خارجی اینبار عرصه ورزش به محل جدیدی برای تاخت و تاز آنها نسبت به نشانه گرفتن موفقیتهای ایران تبدیل شده است تا کنفدراسیون فوتبال آسیا بهعنوان محلی برای تامین خواستههای سیاسی رای ناعادلانه سلب میزبانی ایران در رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا را صادر کرد که این رای برخلاف اساسنامه AFC و منشور کمیته بینالمللی المپیک است.»
وکلای ملت افزوده اند: «ما نمایندگان مردم در خانه ملت اکنون منعکسکننده خواسته برحق ملتی هستیم که سیاسیکاری در قبال نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در عرصه ورزش را برنتابیده و ضمن محکومیت این برخورد ناعادلانه و ناجوانمردانه خواستار پیگیری مستمر در قبال استیفای حق مردم ایران بهویژه ورزش دوستان عزیز هستیم و از تصمیمی که مایه عزت و سربلندی کشور است استقبال و حمایت میکنیم و از وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال و تمامی دستاندرکاران فوتبال کشور که تمام تلاش خود را جهت بازگشت این رای ناعادلانه بالاخص در دوره گروهی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا و میزبانی تیمهای ملی در مقدماتی جام جهانی با حفظ اقتدار و شأن ایرانی داشته باشند.»
پالسهایی که برجام را بدفرجام کرد!
حجتالاسلام مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی در طرح سؤال خود از محمدجواد ظریف، گفت: تمام تلاش ما در کمیسیون امنیت ملی مجلس این است که دستگاه دیپلماسی و وزیر را پشتیبانی کنیم و اگر مطلبی را مطرح میکنیم برای این است که نقاط ضعف مرتفع شود. ظریف در جایی مطرح کرد که توان معنوی ما بسیار بالاست و دوام و بقای ما بهخاطر وجود این بعد معنوی است اما سؤال بنده این است که چرا ما باید برای نشان دادن قدرت کشور در یک بخش، بعد دیگری را تضعیف کنیم؟
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به صحبتهای ظریف مبنی بر اینکه آمریکا با دو بمب میتواند سیستم دفاعی ما را از کار بیندازد، گفت: این کار خلاف واقع است و آمریکا با دو هزار بمب هم نمیتواند سیستم دفاعی ما را ساقط کند و ما نباید دشمن را بزرگ نشان داده و خودمان را تضعیف کنیم اما با این حرف ظریف دشمن دچار اشتباه محاسباتی میشود.
ذوالنور با بیان اینکه توان دفاعی و نظامی پشتوانه مذاکره است، اظهار داشت: همزمان با مذاکرات هستهای رزمایشهایی در کشور برگزار شد که رئیسجمهور گفت برخی فکر میکنند که هرچه برد موشکها بیشتر شود، امنیت بیشتر میشود که حرف بنده این است که چرا رئیسجمهور و مسئولان کشور چنین پیامهایی را به دشمن میدهند.
وی تصریح کرد: دشمنان پالسهای اینچنینی را از ما گرفتند و در برجام به ایران امتیاز ندادند.
وی یادآور شد: زمانی که قرار بود اینستکس اجرا شود، وزیر امور خارجه در تلویزیون گفت که پولشویی در کشور ما یک واقعیت است که اگر این حرف را یک فرد ناشی میزد، از کنارش میگذشتیم اما با توجه به اینکه ظریف عمر خود را در وزارت خارجه گذاشته است، باید حواسش باشد که چه میگوید.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: اگر وزیر دیگری چنین حرفی را میزد، در محاکم نمیتوانستند به آن استناد کنند اما حرف وزیر امور خارجه سند است و آیا صحبتهای ظریف درباره پولشویی معنایش این نیست که اروپاییها که میخواهید اینستکس را اجرایی کنید، ما خودمان اقرار میکنیم که سیستممان آلوده است، پس شما میتوانید برای ما گربه برقصانید.
ذوالنور ادامه داد: آقای ظریف شما میتوانستید بگویید که ایران در کنار دارا بودن توان دفاعی، توان معنوی بسیار بالایی دارد اما شما توان دفاعی را نفی کردید و با حرفهایی که شما زدید مجبور شدیم که شهرهای موشکیمان را که جز اسرار کشور بود، افشا کنیم تا
اثر سوء حرف شما را از بین ببریم.
وی افزود: روحانی در زمان فتنه بنزینی به اشرار خواسته یا ناخواسته پیام داد که ما با دوربینهایمان شما را میبینیم و اشرار راهبرد کورسازی نظام و شکستن دوربینها را در دستور کار خود قرار دادند و در جای دیگر رئیسجمهور خطاب به ترامپ گفت شما یک راه فروش نفت ما را کشف کردید و ما ۶ روش دیگر داریم و حرف من این است که چرا مسئولان باید اینگونه سخن بگویند!؟
دفاع از کشورم را رها نمیکنم
در ادامه جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی سؤال مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه گفت: بنده در جلسه اخیر خود در هند دفاعیات بسیار زیادی از سیاستهای جمهوری اسلامی ایران داشتم و همچنین در جلسه آستانه و در دوحه از سیاستهای نظام جمهوری اسلامی دفاع کردم و همواره بر این مسئله واقف هستم که مسئولیت دفاع از سیاستهای نظام را برعهده دارم و هیچ وقت کار خود را سخت نمیکنم که حرفی بزنم که مشکلی برای کشور بهوجود آید.
وی در واکنش به سوال ذوالنور مبنی بر اینکه چرا مطالبی درباره توان دفاعی بسیار زیاد آمریکا و همچنین ایراد اتهام پولشویی به نظام مطرح کردهاید، گفت: صحبتهای بنده درباره وضعیت موشکی کشور و همچنین پولشویی بزرگ جلوه داده شده است و واقعیت چیز دیگری بود.
وزیر امور خارجه متذکر شد: بنده در یک سخنرانی در دانشگاه تهران از توانمندیهای دفاعی کشور صحبت کردم اما نوار صحبتهای بنده تقطیع شده بود و صحبت من بود که آن چیزی که ما را حفظ میکند، سلاحمان نیست، بلکه فرهنگ ایثار و شهادت است که بنده این اعتقاد را از امام(ره) و مقام معظم رهبری آموختهام.
ظریف تصریح کرد: هیچکس به اندازه من از توان موشکی ایران در خارج از کشور دفاع نکرده است، بهگونهای که چندی پیش در دانشگاهی در زلاندنو گفتم که برای چهار قران پول شما، دفاع از مملکت خود را کنار نمیگذارم.
صحبت من درباره پولشویی هم واضح است، چرا که در دنیا بهدلیل آنکه ما کنوانسیون «سیافتی» را تصویب نمیکنیم، دولت را متهم میکنند که بنده گفتم برخی افراد در این زمینه منافعی دارند و قوه قضائیه و وزیر اقتصاد هم بارها این موضوع را مطرح کردهاند و آنچه دیگران درباره صحبت من گفتند، حرف اصلی من نبود و بهحسابِ بنده نوشتهاند.
وزیر خارجه با تأکید بر اینکه تحریم مادر پولشویی است و آمریکاییها باید بدانند که با تحریم یک گروه زالوصفت را تقویت میکنند و این جنایت آمریکاست، خاطرنشان کرد: دامن نظام جمهوری اسلامی از پولشویی مبراست و بنده جز این نگفتهام و خواهشم این است که آدرس اشتباه به دشمن ندهید.
در ادامه جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی، سوال محمدجواد ساداتینژاد نماینده مردم کاشان از وزیر امور خارجه در مورد اقدامات وزارت خارجه در برابر موضعگیریهای خصمانه مسئولان آمریکا در حمایت از آشوبهای دیماه سال ۹۶ مطرح شد.
وی در پاسخ به سؤال مطرح شده، با بیان اینکه حق مردم را در اعتراض و تظاهرات مسالمتآمیز به رسمیت میشناسیم، گفت: اما مداخلات خارجیها را نمیپذیریم، کما اینکه مداخله سفیر انگلیس در تظاهرات را با شدیدترین لحن محکوم کردیم. ما مجری و پیشنهاددهنده سیاستهای نظام هستیم، اما سیاست آن است که نظام در دستگاههای سیاستگذاری اتخاذ میکند.
خروج از NPT
محمدجواد ظریف در گفتوگو با خبرگزاری خانه ملت در توضیح برنامه وزارت امور خارجه در مقابله با تصمیم اخیر کشورهای اروپایی برجام مبنی بر پیگیری سازوکار حل اختلاف، گفت: وزارت امور خارجه از مسیر حقوقی موضوع را دنبال میکند. جمهوری اسلامی ایران بحث روش حل اختلاف را بهصورت رسمی اردیبهشتماه سال 1397 بعد از خروج آمریکا از برجام آغاز کرد. در نامهای که در نوامبر 2018 به خانم موگرینی نوشته شد، تأکید کردیم که ایران مکانیزم حل و فصل اختلافات را شروع کرده و به پایان رساندیم لذا ناگزیریم که برنامه کاهش تعهدات برجام را اجرایی کنیم.
ظریف یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران پس از نامه مذکور 7 ماه به اتحادیه اروپا فرصت داد و در اردیبهشتماه سال 1398 (می سال 2019) کاهش تعهدات برجام را آغاز کرد که تقریبا دو ماه پس از آن، آثار عملی داشت.
وی افزود: اظهارات اروپاییها هیچ وجه قانونی ندارد لذا ما از بلاوجه بودن اقدام اروپاییها استفاده میکنیم. اگر اروپاییها اقدام دیگری انجام دهند طبق نامه رئیسجمهور در همان اردیبهشت 1397، موضوع خروج ایران از NPT مطرح میشود.
نمایندگان مجلس در بیانیهای با حمایت از اقدام چهار باشگاه ایرانی برای کنار رفتن از رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا، آوردهاند: رای کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) خلاف اساسنامه این کنفدراسیون و منشور کمیته بینالمللی المپیک است.
در بخشی از متن بیانیه نمایندگان آمده است: «در هنگامه هجمه اقتصادی استکبار جهانی در قبال ملت سرافراز ایران و در استمرار فرافکنیهای دشمنان خارجی اینبار عرصه ورزش به محل جدیدی برای تاخت و تاز آنها نسبت به نشانه گرفتن موفقیتهای ایران تبدیل شده است تا کنفدراسیون فوتبال آسیا بهعنوان محلی برای تامین خواستههای سیاسی رای ناعادلانه سلب میزبانی ایران در رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا را صادر کرد که این رای برخلاف اساسنامه AFC و منشور کمیته بینالمللی المپیک است.»
وکلای ملت افزوده اند: «ما نمایندگان مردم در خانه ملت اکنون منعکسکننده خواسته برحق ملتی هستیم که سیاسیکاری در قبال نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در عرصه ورزش را برنتابیده و ضمن محکومیت این برخورد ناعادلانه و ناجوانمردانه خواستار پیگیری مستمر در قبال استیفای حق مردم ایران بهویژه ورزش دوستان عزیز هستیم و از تصمیمی که مایه عزت و سربلندی کشور است استقبال و حمایت میکنیم و از وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال و تمامی دستاندرکاران فوتبال کشور که تمام تلاش خود را جهت بازگشت این رای ناعادلانه بالاخص در دوره گروهی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا و میزبانی تیمهای ملی در مقدماتی جام جهانی با حفظ اقتدار و شأن ایرانی داشته باشند.»
پالسهایی که برجام را بدفرجام کرد!
حجتالاسلام مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی در طرح سؤال خود از محمدجواد ظریف، گفت: تمام تلاش ما در کمیسیون امنیت ملی مجلس این است که دستگاه دیپلماسی و وزیر را پشتیبانی کنیم و اگر مطلبی را مطرح میکنیم برای این است که نقاط ضعف مرتفع شود. ظریف در جایی مطرح کرد که توان معنوی ما بسیار بالاست و دوام و بقای ما بهخاطر وجود این بعد معنوی است اما سؤال بنده این است که چرا ما باید برای نشان دادن قدرت کشور در یک بخش، بعد دیگری را تضعیف کنیم؟
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به صحبتهای ظریف مبنی بر اینکه آمریکا با دو بمب میتواند سیستم دفاعی ما را از کار بیندازد، گفت: این کار خلاف واقع است و آمریکا با دو هزار بمب هم نمیتواند سیستم دفاعی ما را ساقط کند و ما نباید دشمن را بزرگ نشان داده و خودمان را تضعیف کنیم اما با این حرف ظریف دشمن دچار اشتباه محاسباتی میشود.
ذوالنور با بیان اینکه توان دفاعی و نظامی پشتوانه مذاکره است، اظهار داشت: همزمان با مذاکرات هستهای رزمایشهایی در کشور برگزار شد که رئیسجمهور گفت برخی فکر میکنند که هرچه برد موشکها بیشتر شود، امنیت بیشتر میشود که حرف بنده این است که چرا رئیسجمهور و مسئولان کشور چنین پیامهایی را به دشمن میدهند.
وی تصریح کرد: دشمنان پالسهای اینچنینی را از ما گرفتند و در برجام به ایران امتیاز ندادند.
وی یادآور شد: زمانی که قرار بود اینستکس اجرا شود، وزیر امور خارجه در تلویزیون گفت که پولشویی در کشور ما یک واقعیت است که اگر این حرف را یک فرد ناشی میزد، از کنارش میگذشتیم اما با توجه به اینکه ظریف عمر خود را در وزارت خارجه گذاشته است، باید حواسش باشد که چه میگوید.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: اگر وزیر دیگری چنین حرفی را میزد، در محاکم نمیتوانستند به آن استناد کنند اما حرف وزیر امور خارجه سند است و آیا صحبتهای ظریف درباره پولشویی معنایش این نیست که اروپاییها که میخواهید اینستکس را اجرایی کنید، ما خودمان اقرار میکنیم که سیستممان آلوده است، پس شما میتوانید برای ما گربه برقصانید.
ذوالنور ادامه داد: آقای ظریف شما میتوانستید بگویید که ایران در کنار دارا بودن توان دفاعی، توان معنوی بسیار بالایی دارد اما شما توان دفاعی را نفی کردید و با حرفهایی که شما زدید مجبور شدیم که شهرهای موشکیمان را که جز اسرار کشور بود، افشا کنیم تا
اثر سوء حرف شما را از بین ببریم.
وی افزود: روحانی در زمان فتنه بنزینی به اشرار خواسته یا ناخواسته پیام داد که ما با دوربینهایمان شما را میبینیم و اشرار راهبرد کورسازی نظام و شکستن دوربینها را در دستور کار خود قرار دادند و در جای دیگر رئیسجمهور خطاب به ترامپ گفت شما یک راه فروش نفت ما را کشف کردید و ما ۶ روش دیگر داریم و حرف من این است که چرا مسئولان باید اینگونه سخن بگویند!؟
دفاع از کشورم را رها نمیکنم
در ادامه جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی سؤال مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه گفت: بنده در جلسه اخیر خود در هند دفاعیات بسیار زیادی از سیاستهای جمهوری اسلامی ایران داشتم و همچنین در جلسه آستانه و در دوحه از سیاستهای نظام جمهوری اسلامی دفاع کردم و همواره بر این مسئله واقف هستم که مسئولیت دفاع از سیاستهای نظام را برعهده دارم و هیچ وقت کار خود را سخت نمیکنم که حرفی بزنم که مشکلی برای کشور بهوجود آید.
وی در واکنش به سوال ذوالنور مبنی بر اینکه چرا مطالبی درباره توان دفاعی بسیار زیاد آمریکا و همچنین ایراد اتهام پولشویی به نظام مطرح کردهاید، گفت: صحبتهای بنده درباره وضعیت موشکی کشور و همچنین پولشویی بزرگ جلوه داده شده است و واقعیت چیز دیگری بود.
وزیر امور خارجه متذکر شد: بنده در یک سخنرانی در دانشگاه تهران از توانمندیهای دفاعی کشور صحبت کردم اما نوار صحبتهای بنده تقطیع شده بود و صحبت من بود که آن چیزی که ما را حفظ میکند، سلاحمان نیست، بلکه فرهنگ ایثار و شهادت است که بنده این اعتقاد را از امام(ره) و مقام معظم رهبری آموختهام.
ظریف تصریح کرد: هیچکس به اندازه من از توان موشکی ایران در خارج از کشور دفاع نکرده است، بهگونهای که چندی پیش در دانشگاهی در زلاندنو گفتم که برای چهار قران پول شما، دفاع از مملکت خود را کنار نمیگذارم.
صحبت من درباره پولشویی هم واضح است، چرا که در دنیا بهدلیل آنکه ما کنوانسیون «سیافتی» را تصویب نمیکنیم، دولت را متهم میکنند که بنده گفتم برخی افراد در این زمینه منافعی دارند و قوه قضائیه و وزیر اقتصاد هم بارها این موضوع را مطرح کردهاند و آنچه دیگران درباره صحبت من گفتند، حرف اصلی من نبود و بهحسابِ بنده نوشتهاند.
وزیر خارجه با تأکید بر اینکه تحریم مادر پولشویی است و آمریکاییها باید بدانند که با تحریم یک گروه زالوصفت را تقویت میکنند و این جنایت آمریکاست، خاطرنشان کرد: دامن نظام جمهوری اسلامی از پولشویی مبراست و بنده جز این نگفتهام و خواهشم این است که آدرس اشتباه به دشمن ندهید.
در ادامه جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی، سوال محمدجواد ساداتینژاد نماینده مردم کاشان از وزیر امور خارجه در مورد اقدامات وزارت خارجه در برابر موضعگیریهای خصمانه مسئولان آمریکا در حمایت از آشوبهای دیماه سال ۹۶ مطرح شد.
وی در پاسخ به سؤال مطرح شده، با بیان اینکه حق مردم را در اعتراض و تظاهرات مسالمتآمیز به رسمیت میشناسیم، گفت: اما مداخلات خارجیها را نمیپذیریم، کما اینکه مداخله سفیر انگلیس در تظاهرات را با شدیدترین لحن محکوم کردیم. ما مجری و پیشنهاددهنده سیاستهای نظام هستیم، اما سیاست آن است که نظام در دستگاههای سیاستگذاری اتخاذ میکند.
خروج از NPT
محمدجواد ظریف در گفتوگو با خبرگزاری خانه ملت در توضیح برنامه وزارت امور خارجه در مقابله با تصمیم اخیر کشورهای اروپایی برجام مبنی بر پیگیری سازوکار حل اختلاف، گفت: وزارت امور خارجه از مسیر حقوقی موضوع را دنبال میکند. جمهوری اسلامی ایران بحث روش حل اختلاف را بهصورت رسمی اردیبهشتماه سال 1397 بعد از خروج آمریکا از برجام آغاز کرد. در نامهای که در نوامبر 2018 به خانم موگرینی نوشته شد، تأکید کردیم که ایران مکانیزم حل و فصل اختلافات را شروع کرده و به پایان رساندیم لذا ناگزیریم که برنامه کاهش تعهدات برجام را اجرایی کنیم.
ظریف یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران پس از نامه مذکور 7 ماه به اتحادیه اروپا فرصت داد و در اردیبهشتماه سال 1398 (می سال 2019) کاهش تعهدات برجام را آغاز کرد که تقریبا دو ماه پس از آن، آثار عملی داشت.
وی افزود: اظهارات اروپاییها هیچ وجه قانونی ندارد لذا ما از بلاوجه بودن اقدام اروپاییها استفاده میکنیم. اگر اروپاییها اقدام دیگری انجام دهند طبق نامه رئیسجمهور در همان اردیبهشت 1397، موضوع خروج ایران از NPT مطرح میشود.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران پنج گام در راستای کاهش تعهدات برجام برداشته است و قرار نیست گام دیگری برای کاهش تعهدات بردارد، گفت: در صورتی که اروپاییها به تعهدات خود برگردند ایران هم کاهش تعهدات را متوقف میکند اما اگر اروپاییها به رویه خود بر اساس بازیهای سیاسی ادامه دهند زیرا هیچ محمل قانونی ندارد ما امکانات متعددی داریم. در نامه رئیسجمهور آمده اگر این موضوع به شورای امنیت ارجاع شود، خروج ایران ازNPT مطرح خواهد بود اما پیش از آن برنامههای دیگر را میتوان در دستور کار قرار داد.
ظریف در دیدار با وزیر خارجه ونزوئلا:
شهید سلیمانی پس از شهادت هم الهامبخش مقاومت بوده است
وزیر خارجه کشورمان از شهید سپهبد سلیمانی بعنوان چهره برجستهای از مقاومت یاد کرد که حتی در دوره پس از شهادت هم الهامبخش مقاومت بوده است.
خورخه آرئاسا وزیر امور خارجه ونزوئلا که شب گذشته در راس هیئتی برای دیدار از کشورمان به تهران آمده است دیروز با ظریف وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتوگو کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در این دیداربا تشکر از ابراز محبت و همدردی مردم و دولت ونزوئلا پس از شهادت سردار سلیمانی و همچنین حادثه تلخ هواپیمای اوکراینی و جانباختگان این حادثه دردناک، از شهید سپهبد سلیمانی به عنوان چهره برجستهای از مقاومت یاد کرد که حتی در دوره پس از شهادت هم الهامبخش مقاومت بوده است.
وزیر امور خارجه کشورمان بااشاره به حضور خود جوش مردم سایر کشورها و مناطق جهان در مراسمهای گرامیداشت این شهید مقاومت و ابراز تنفر آنها از اقدام تروریستی دولت آمریکا، حضور گسترده مردم کشورمان در مراسم تشییع این شهید و درخواست اقدام برای دفاع مشروع و همچنین سرخم نکردن در برابر زورگوییهای رژیم آمریکا را برای همتای ونزوئلایی خود تشریح کرد.
ظریف همچنین با ابراز تاسف از حادثه تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی، اقدامات فوری و روان کشورمان در ارائه تسهیلات به کشورهای دارای مسافر در این پرواز را تبیین کرد. خورخه آرئاسا وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز در این دیدار با ابراز همدردی و تسلیت به مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران در شهادت سپهبد سلیمانی و همچنین جان باختن مسافران هواپیمای اوکراینی ، تاثیر بالای شهادت این شهید بزرگوار را در ونزوئلا و در بین مردم و خصوصا جوانان و در فضای مجازی تشریح و تاکید کرد معتقدیم به افتخار این شهید بزرگ میبایست بیش از پیش روابط دو کشور را گسترش دهیم. وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا در این دیدار همچنین همکاریهای دوکشور در موضوعات دو جانبه و بینالمللی را مورد تبادل نظر و رایزنی قرار دادند.
وزیر امور خارجه کشورمان در این دیداربا تشکر از ابراز محبت و همدردی مردم و دولت ونزوئلا پس از شهادت سردار سلیمانی و همچنین حادثه تلخ هواپیمای اوکراینی و جانباختگان این حادثه دردناک، از شهید سپهبد سلیمانی به عنوان چهره برجستهای از مقاومت یاد کرد که حتی در دوره پس از شهادت هم الهامبخش مقاومت بوده است.
وزیر امور خارجه کشورمان بااشاره به حضور خود جوش مردم سایر کشورها و مناطق جهان در مراسمهای گرامیداشت این شهید مقاومت و ابراز تنفر آنها از اقدام تروریستی دولت آمریکا، حضور گسترده مردم کشورمان در مراسم تشییع این شهید و درخواست اقدام برای دفاع مشروع و همچنین سرخم نکردن در برابر زورگوییهای رژیم آمریکا را برای همتای ونزوئلایی خود تشریح کرد.
ظریف همچنین با ابراز تاسف از حادثه تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی، اقدامات فوری و روان کشورمان در ارائه تسهیلات به کشورهای دارای مسافر در این پرواز را تبیین کرد. خورخه آرئاسا وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز در این دیدار با ابراز همدردی و تسلیت به مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران در شهادت سپهبد سلیمانی و همچنین جان باختن مسافران هواپیمای اوکراینی ، تاثیر بالای شهادت این شهید بزرگوار را در ونزوئلا و در بین مردم و خصوصا جوانان و در فضای مجازی تشریح و تاکید کرد معتقدیم به افتخار این شهید بزرگ میبایست بیش از پیش روابط دو کشور را گسترش دهیم. وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا در این دیدار همچنین همکاریهای دوکشور در موضوعات دو جانبه و بینالمللی را مورد تبادل نظر و رایزنی قرار دادند.