میانهروی هنگام دارایی و بینیازی
«وَ قَصداً فى غِنىً»؛ ميانهروى در حال غنا و بىنيازى. يعنى وقتى انسان پول داشت و توانايى و توانگرى داشت، اين موجب نشود که طغيان کند و زيادهروى کند. بعضىها پول زياد خرج میکنند، ريختوپاش میکنند، ميگوييم آقا چرا ميکنى؟ میگوید «خب دارم، میخواهم بکنم؛» اين خيلى حرف غلطى است، خيلى منطق نادرستى است که «دارم، میخواهم بکنم؛» درست نيست. يعنى غنا نبايد موجب زيادهروى و اسراف و مانند اينها باشد؛ بايد ميانهروى را انسان حفظ کند.
خشوع در عبادت
«وَ خُشوعاً فى عِبادَة»؛ اينها عبادت را همراه با خشوع دارند. عبادت بدون خشوع مثل جسم بىروح است؛ نماز هم که ماها میخوانیم، اگر در آن ذکر و ياد و خشوع نباشد، [فايده ندارد]. خشوع يعنى همان حالت تواضع درونى؛ خضوع آن تواضع ظاهرى و جسمانى است، خشوع آن تواضع قلبى است که انسان در دل در مقابل پروردگار عالم احساس فرودستى و فروتنى بکند؛ لازمه خشوع طبعاً توجّه به خداى متعال و ديدن عظمت بارىتعالى و حقارت خود در مقابل بارىتعالى است. اين اگر در عبادت باشد، عبادت خيلى برکت پيدا میکند.
آراستگی هنگام فقر
«وَ تَجَمُّلاً فى فَاقَة»؛ يعنى اگر دچار فقر و فاقه هستند، در آن حال هم تجمّل داشته باشند. البتّه تجمّل بهمعناى اين تجمّلگرايىاى که ما امروز اصطلاح میکنیم نيست؛ تجمّل يعنى زيبايىگرى يا زيبايىگرايى. يعنى اگر چنانچه دچار کمبود و تنگى زندگى هستند، معنايش شوريدگى و آشفتگى سر و وضع و آشفتگى زندگى نباشد؛ خودشان را آراسته نگه ميدارند. اينهم يکى از علائم تقوا است؛ اين يکى از علائم تقوا است که خودشان را آراسته نگه ميدارند و مرتّب نگه ميدارند. چون لازمه مرتّب نگه داشتن و تجمّل، به اين معناى بهاصطلاح قديمى و حديثىاش، تجمّل بهمعناى امروز نيست که حتماً تجمّلگرايى واشرافیگرى بکند؛ نخير، میتواند لباس تميز و مرتّب بپوشد، سروصورت خودش را تميز نگه دارد، بدن خودش را تميز نگه دارد، و اين میشود تجمّل، جمال؛ بههرحال حفظ جمال.
صبر در سختیها
«وَ صَبراً فى شِدَّة»؛ اينها در حال شدّت و سختىها صبر دارند. سختىها هم انواع و اقسامى دارد: سختى آبرويى، سختى مالى و مانند اينها؛ در همه احوال صبر مىورزند.
طلب حلال و نشاط در هدایت
«وَ طَلَباً فى حَلال»؛ اهل طلبند؛ يعنى دنبال امور زندگى هستند و نمىنشينند که هرجور شد [بشود]؛ نه، دنبال اين هستند که زندگى را کسب کنند و تحصيل کنند، منتها از طريق حلال. «وَ نِشاطاً فى هُدى»؛ سرزندگى در راه هدايت. نشاط به معنى سرزندگى است؛ به معنى خشنودى و خرسندى و مانند اينها نيست که [وقتى] ميگوييم فلانکس آدم بانشاطى است، اين[جور] تلقّى میشود که يعنى آدم مثلاً خوشاخلاقى است؛ نه، بهمعناى همان سرزندگى و سرحال بودن است؛ يعنى سرزنده و سرحال باشد، منتها اين سرزندگى همراه باشد با حفظ جهتگيرىِ هدايت.
دوری از طمع و ترس از کمکاری
«وَ تَحَرُّجاً عَن طَمَع»؛ دامن برچيدن و پرهيز کردن از طمع. «يَعمَلُ الاَعمالَ الصّالِحَةَ وَ هُوَ عَلى وَجَل»؛ کار نيک را هم انجام میدهد، امّا بيمناک است بهخاطر اينکه ممکن است کم انجام بدهد.
شکر شامگاهی و ذکر صبحگاهی
«يُمسى و هَمُّهُ الشُّکر»؛ شب که میشود، همّ او و همّت او اين است که خدا را شکر بگويد. چرا؟ چون يک روز را گذرانده و با عافيت سپرى کرده، حالا شب شده و جاى اين دارد که شکر کند خدا را بر آنچه به او بخشيده. «وَ يُصبِحُ و هَمُّهُ الذِّکر»؛ شب را خوابيد و در حال بىخبرى از دنيا و مافيها چند ساعتى گذراند، حالا که صبح شده و برخاسته، بايستى همّتش ذکر و ياد باشد؛ يعنى از همان آغاز کار، غفلت را به خودش راه ندهد. گفت:
با ياد رويت جاى در بستر گرفتم
با آرزويت سر ز بستر برگرفتم
روايت دارد و مستحب هم هست که انسان بهمجرّدى که از خواب پا شد، قبل از هر کارى، قبل از اينکه برود وضو بگيرد و نماز بخواند- مثلاً فرض کنيد اگر شب يا نيمهشب يا سحر يا هروقت است- همان اوّل سجده کند و [بگويد]: «اَلحَمدُ للّهِ الَّذى اَحيانى بَعدَ ما اَماتَنى وَ اِلَيهِ المَصيرُ اَلحَمدُ للّهِ الَّذى رَدَّ عَلَىَّ روُحى لاَعبُدَهُ وَ اَشکرَه»؛ اينها دعا است. يعنى همان اوّلى که انسان از خواب پا شد، آناً سجده کند و ذکر خدا را بگويد؛ ارتباط را از همان لحظه اوّل برقرار کند. واقعاً اين غفلتهاى طولانى ما بايد خيلى مايه تأسّف باشد برايمان. گاهى میشود يک روز، دو روز، سه روز، حتّى نماز هم که میخوانیم نمازمان نماز غافلانه و نماز بىتوجّه است؛ اين خيلى چيز بدى است. انسان اگر بتواند لحظهاى غفلت نکند، آنوقت مطلوب است؛ لااقل اگر [هم] در برههاى غفلت پيدا کرد، در يک برهه ديگرى نهيب بزند به خودش، خودش را از غفلت خارج کند و متوجّه کند که در محضر پروردگار عالم است.
خواب هوشیارانه و بیدار شدن بانشاط برای تلاش
«يَبيتُ حَذِراً وَ يُصبِحُ فَرِحاً»؛ شب، حَذِر میخوابد. حَذِر يعنى هشيارانه، يعنى هشيارانه و مثل اينکه بيدار است؛ مواظب و مراقب. يزدىها میگویندهادِر؛هادرش باش؛ اين تقريباً همان معناى حذر را [دارد]. «يَبيتُ حَذِراً»؛ پس خواب او خواب هشيارانه است؛ يعنى خواب غافلانه نيست؛ خوابى است که از روى [هشيارى است]. مثلاً فرض کنيد کسى در ميدان جنگ يا محيط ناامنى میخوابد، يکى [هم] هست که اصلاً در اين محيط ناامن اعصابش آنقدر مخلوط میشود که خوابش نمیرود؛ نه، اينها را از فرض خارج میکنیم. تمثيل ما در اين بيان اميرالمؤمنين، به آن کسى است که راحت هم میگیرد میخوابد امّا خوابش خواب همراه با هشيارى است و مواظب است؛ مثل کسى که سلاحش دم دستش است و حواسش جمع است، [امّا] بمجرّدى که حادثهاى پيش بيايد از خواب بلند میشود، سرپا و آماده است؛ يعنى خواب او هم خواب حَذِر و هشيارانه است. «وَ يُصبِحُ فَرِحاً»؛ صبح، شادمان از خواب برميخيزد؛ اينهم يک خصوصيّت از خصوصيّات متّقين است. واقعاً [معناى] تقوا و پرهيزکارى، بين آن چيزى که ما در ذهن خودمان و در زبان خودمان تصوير کردهايم، با آنچه اميرالمؤمنين میگوید خيلى فاصله دارد. صبح از خواب شادمان برميخيزد؛ با حال شادمانى و سُرور و مانند اينها از خواب برميخيزد. چرا؟ براى خاطر اينکه يک ميدان وسيعى جلويش هست، نيرويش هم محفوظ است، استراحت هم کرده، اعصابش هم سالم است، حالا میخواهد برود وارد ميدان بشود و باز ثواب الهى را براى خودش جمع کند. اين شادمانى ندارد؟ شادمانى دارد. برود باز قدمهايى را به سمت کمال حرکت کند؛ اين شادمانى دارد. پس صبح میکند شادمانه.
«حَذِراً لِما حُذِرَ مِنَ الغَفلَة»؛ آن حذرى که گفتيم وقتى میخوابد دارد، بهخاطر اين است که دچار غفلت نشود. «وَ فَرِحاً بِما اَصابَ مِنَ الفَضلِ وَ الرَّحمَة»؛ خرسندى او و شادمانى او و شادمانگى او از اين است که فضل و رحمت الهى شامل حالش شده و راحت استراحت کرده.
روشنی چشم از امور ماندگار
همينطور ادامه دارد؛ هرچه بخوانيم، به اين آسانىها تمام نمیشود. ما هم که اگر به يککلمهاش عمل بکنيم [خوب است]. حالا اين دو جمله ديگر را هم با يک فاصلهاى بخوانم. «قُرَّةُ عَينِهِ فيما لا يَزول»؛ روشنى چشم او و دلخوشى او به آن چيزهايى است که زايل نمیشوند و از بين نميروند؛ به آن چيزهايى که زايلشدنى است دلخوش نيست. زايلشدنى چيست؟ رياست، پول؛ اينها زايلشدنى است و چيزهايى است که هرگز ابدى نيستند؛ اقلّاً با عمر انسان؛ ديگر از اينکه بيشتر نيست؛ عمر که تمام شد، همه چيز تمام میشود. چيزهاى ديگرى [هم] در دستگاه انسان هست که تمامشدنى است؛ ازجمله همين عمر انسان، زندگى انسان، زيبايىهاى زندگى، شهوات زندگى و اين چيزهايى که زايلشدنى است. معناى [اينکه] اينها قرّةالعين او و روشنى چشم او نيست، اين نيست که اينها را دوست ندارد؛ نه، «اَلمالُ وَ البَنونَ زينَةُ الحَيوةِ الدُّنيا»؛ هم مال زينت حيات دنيا است، هم فرزندان انسان زينت حيات دنيايند؛ دوست داشتن اينها هيچ عيبى ندارد امّا قرّةالعين او نيست، نور چشم او نيست، يعنى اينها برگزيده او نيستند؛ برگزيده او آن چيزهايىاند که زايل نمیشوند. آن چيست؟ عمل صالح. عمل صالح زايل نمیشود، از بين نمیرود. جسمتان هم که از بين رفت، روح شما که باقى است، اين عمل صالح هم باقى است. همچنين، اگر خصال نيکو در شما بهوجود بيايد، اين از چيزهايى است که زايل نمیشود. خصال نيکو، شکل روح انسان است؛ روح با خصال نيکو شکل میگیرد، با همان شکل هم انسان در قيامت محشور میشود.
منوی اصلی
ورود اعضا
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: | 678 |
---|---|
بازدید دیروز: | 3,648 |
بازدید هفته: | 678 |
بازدید ماه: | 249,971 |
بازدید کل: | 25,860,334 |
افراد آنلاین: | 9 |
اوقات شرعی
اوقات شرعی به وقت زنجان
اذان صبح: | |
---|---|
طلوع خورشید: | |
اذان ظهر: | |
غروب خورشید: | |
اذان مغرب: |
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۳۰ فروردین ۱٤۰٤
Saturday , 19 April 2025
السبت ، ۲۱ شوّال ۱٤٤۶
فروردین 1404 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
ج | پ | چ | س | د | ی | ش |
1 | ||||||
8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 |
15 | 14 | 13 | 12 | 11 | 10 | 9 |
22 | 21 | 20 | 19 | 18 | 17 | 16 |
29 | 28 | 27 | 26 | 25 | 24 | 23 |
31 | 30 |
آخرین اخبار
سرلشکر سلامی: ارتش در یک هماهنگی و همدلی شکوهمند با سپاه موجب عصبانیت دشمنان شده است ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(41 بازدید)
(41 بازدید)
در حیاط دولت مطرح شد: از بهکارگیری نیروگاههای تجدیدپذیر تا پیگیری دستور رئیسجمهور برای ممنوعیت واردات پارچه ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(61 بازدید)
(61 بازدید)
امیرحسین ثابتی، نماینده مجلس: اموال کشور را از «ترامپهای داخلی» پس بگیرید ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(33 بازدید)
(33 بازدید)
به بهانه روز ارتش جمهوری اسلامی: حکایت پرفراز و نشیب ارتش در این سرزمین ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(48 بازدید)
(48 بازدید)
امیر سرتیپ صباحیفرد: نیروی پدافند هوائی کشور در تربیت نیروی جوان متخصص سرآمد است ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(51 بازدید)
(51 بازدید)
محسن اسماعیلی به عنوان «معاون راهبردی و امور مجلس رئیسجمهور» منصوب شد ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(29 بازدید)
(29 بازدید)
برگزاری راهپیمایی عظیم «انا علی العهد» با حضور مردم ایران از 31 استان و نمایندگان 70 ملیت در قم ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(42 بازدید)
(42 بازدید)
رهبر انقلاب در دیدار جمعی از مسئولان ارشد سه قوه: مسائل کشور را به مذاکره گره نزنید اشتباه برجام تکرار نشود ۱۴۰۴/۰۱/۲۶ ۰٤/۰۱/۲۷
(119 بازدید)
(119 بازدید)
۲۵ - شرح حکیمانه رهبر معظم انقلاب بر فرازهایی از نهج البلاغه - مختصات رفتار مؤمنانه در زندگی مؤمنان ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
شرح حکیمانه رهبر معظم انقلاب بر فرازهایی از نهج البلاغه - ۲۵
مختصات رفتار مؤمنانه در زندگی مؤمنان