به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 3,473
بازدید دیروز: 23,157
بازدید هفته: 110,972
بازدید ماه: 158,159
بازدید کل: 23,646,562
افراد آنلاین: 96
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۳۱ فروردین ۱٤۰۳
Friday , 19 April 2024
الجمعة ، ۱۰ شوّال ۱٤٤۵
فروردین 1403
جپچسدیش
321
10987654
17161514131211
24232221201918
31302928272625
آخرین اخبار
2 - با حضور رئیس‌بنیاد مستضعفان: نمایشگاه اسناد زمین‌خواری پهلوی افتتاح شد ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
با حضور رئیس‌بنیاد مستضعفان:
 نمایشگاه اسناد زمین‌خواری پهلوی افتتاح شد
 
  ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
 
 
«نمایشگاه دفاتر املاک و اسناد زمین‌خواری پهلوی» همزمان با دهه فجر از سوی بنیاد مستضعفان در فرهنگستان هنر رونمایی شد.
 
پرویز فتاح، رئیس‌بنیاد مستضعفان در این مراسم از واگذاری حدود هفت‌هزار فقره از اراضی و املاک غصب‌شده در دوران پهلوی‌ها به مردم خبر داد.
به گزارش ایسنا، این نمایشگاه در قالب تصاویر، مروری بر وقایع انقلاب مشروطه، جنگ جهانی دوم، صنعتی شدن نفت، کودتای ۲۸ مرداد، روابط خارجی پهلوی‌ها و جریان انقلاب اسلامی دارد و در بخش دیگر، اسناد مربوط به اراضی و املاک غصب‌شده در دوران پهلوی‌ها به‌ویژه در دوره سلطنت رضاخان و شکایت‌های مردم درباره اراضی غصبی و اسناد مربوط به عایدات حاصل‌شده از این تملک‌ها را ارائه کرده است.
موسی حقانی، رئیس‌پژوهشکده تاریخ معاصر در سخنانی با بیان این‌که این اسناد به دوران انقلاب مشروطه تا سال ١٣٧۵ مربوط می‌شود، یادآور شد: از سال ١٣۶٨ تا کنون نمایشگاه‌های متعددی از اسناد تاریخی برگزار شده اما نمایشگاه حاضر غنی‌ترین و بهترین آنها است که نمایانگر نحوه تملک اراضی، عایدات و حق‌الارضی‌ها، حساب‌های بانکی و سپرده‌گذاری‌های رضاشاه در خارج از کشور است؛ اسنادی که نشان می‌دهد این پول‌ها و سرمایه‌ها چگونه به دست آمده است.
وی با بیان این‌که دوران سلطنت رضاخان سبب از بین رفتن استقلال کشور، تمامیت ارضی، فرهنگ، آداب و رسوم و دین شد، به چرایی انتخاب او از سوی انگلیسی‌ها، دلبستگی او به اراضی و املاکش پرداخت و گفت: انتخاب رضاخان برای سلطنت بزرگ‌ترین اهانت به ملت بود، چون فرد جنایتکار را انتخاب کردند. بررسی دوران سلطنت او نشان می‌دهد با فردی عاری از تربیت ملی، اجتماعی و دینی روبه‌رو هستیم. انگلیس از انتخاب چنین فردی به دنبال غارت سرمایه‌های ایران توسط یک ایرانی، تخریب فرهنگ، نابودی نیروهای مخالف و مدافع مرزها و مهم‌تر از همه آنها غارت نفت بود.
در این مراسم کلیپی با عنوان «تملک یک کشور» پخش شد که به نحوه تملک کردن بیش از ٢١۶٧ پارچه روستا، جنگل‌ها، ‌ مراتع، مزارع و شکارگاه‌ها توسط رضاشاه و ثبت بیش از ۴۴ هزار سند به نام او پرداخته بود.
نمایشگاه «دفاتر املاک و اسناد زمین‌خواری پهلوی» تا ۲۵ بهمن‌ماه در فرهنگستان هنر برپا است.