به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 533
بازدید دیروز: 2,852
بازدید هفته: 11,572
بازدید ماه: 17,362
بازدید کل: 23,505,734
افراد آنلاین: 12
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۱۰ فروردین ۱٤۰۳
Friday , 29 March 2024
الجمعة ، ۱۹ رمضان ۱٤٤۵
فروردین 1403
جپچسدیش
321
10987654
17161514131211
24232221201918
31302928272625
آخرین اخبار
۲۸ - تسبیحات حضرت فاطمه(س) و شب قدر آن حضرت(پرسش و پاسخ) ۱۳۹۸/۱۱/۲۳

تسبیحات حضرت فاطمه(س) و شب قدر آن حضرت

(پرسش و پاسخ)


Image result for تسبیحات حضرت فاطمه(س) و شب قدر آن حضرت


پرسش:آیا این صحیح است که روزی حضرت فاطمه از کار خانه به پیامبر شکوه کرد و حضرت تسبیح را به او پیشنهادکرد که قبل از خواب آن را بگوید تا خداوند کارها را برای او آسان کند؟

پاسخ:بلی این روایت در بحار و غیربحار از مصادر دیگر نقل شده است که پیامبر اکرم(ص) دخترش فاطمه را اذکاری آموخت که در هنگام خوابیدن و در تعقیب هر نماز آن را به‌کار گیرد و این اذکار به تسبیح حضرت فاطمه زهرا(س) شهرت یافت.
حضرت امیر(ع) می‌گوید: وقتی دیدم که فاطمه در انجام کارهای منزل به سختی و مشکل می‌افتد و وقتی قافله‌ای از اسراء را خدمت پیامبر اکرم(ص) آوردند به فاطمه گفتم پیش پدر نمی‌روی و خادمی را از او طلب کنی تا این مشقت و سختی خدمتی در خانه از شما برداشته شود پس فاطمه(س) به نزد پدر آمد و چون در آن موقع جماعتی خدمت پیامبر(ص) بودند، حضرت فاطمه بازگشت و پدر متوجه شد که او را حاجتی مهم و کاری بوده است که  اهمیت برای آن حضرت داشته است پس صبح فردای آن روز به منزل فاطمه(س) رفت و از علت آمدنش به منزل پیامبر اکرم(ص) سوال کرد، حضرت فاطمه شرم کرد که واقعه را بیان کند، و آنگاه من [امام علی(ع)] به پیامبر(ص) عرض کردم شما می‌دانید که انجام امور خانه چه وضعیتی برای فاطمه(س) فراهم آورده است، تهیه آب و آسیاب کردن و جارو کردن و این امور، ایشان را خسته کرده‌اند و من به او گفتم که به بابا بگو تا خادمی به شما دهد.
پس پیامبر(ص) فرمود ای فاطمه آیا تو را دلالت و راهنمایی کنم بر چیزی که بهتر است از برای تو از خادمی در خانه و حضرت فاطمه عرض کرد: بلی ای رسول خدا.
پس پیامبر اکرم(ص) این تسبیح معروف را بدو آموخت که در هنگام خواب و در تعقیب هر نماز آن را به‌جای آورد. (دعائم الاسلام، ج1، ص65- کشف‌الغمه، ج1، ص449)  البته در این رابطه پیامبر گرامی(ص) فضه خادمه را به حضرت زهرا(س) هدیه نمودند.
مقام درک حضرت فاطمه(س)
پرسش:در روایات آمده است کسی که فاطمه(س) را درک کند، شب قدر را درک کرده است. منظور از این‌گونه روایات چیست؟

پاسخ:این‌گونه روایات (که در موارد دیگری هم وارد شده، نظیر اینکه فرموده‌اند: شب نیمه‌شعبان، شب قدر است) به این معنا است که شب قدر معهود (که در ماه رمضان واقع گردیده) موجب تقرب بندگان به خدای متعال است، و هرکس در آن شب، برای تقرب به خداوند سبحان تلاش کند، به درجات قرب او دست خواهد یافت همچنین متابعت از حضرت زهرا(س) یا عبادت در شب نیمه شعبان، مثل شب قدر موجب عنایت خاص الهی و مقام قرب او به خداوند تعالی است. بنابراین شب قدر، شب نیمه شعبان و درک مقام حضرت فاطمه(س) هر سه موجب تقرب الی الله هستند و در عرض یکدیگر قرار دارند نه در طول یکدیگر.