چهار شعبه جهاد
اميرالمؤمنين در اين حکمت و در اين کلمه به اصطلاح کوتاه- اينها بهاصطلاح کلمات قصار حضرت است- خيلى طولانى اينها را شرح ميدهند؛ هم صبر را، هم يقين را، هم عدل را، هم جهاد را. هرکدام را چهار قسمت میکنند؛ عدل چهار شعبه دارد، صبر چهار شعبه دارد، يقين چهار شعبه دارد، جهاد هم چهار شعبه دارد. آنوقت جهادش اين است: «وَ الجِهادُ مِنها عَلى اَربَعِ شُعَبٍ عَلَى الاَمرِ بِالمَعروفِ وَ النَّهىِ عَنِ المُنکر»؛ جهاد هم چهار شعبه دارد:
امر به معروف و نهی از منکر و موضعگیری صادقانه
امر به معروف، نهى از منکر. «وَ الصِّدقِ فِى المَواطِن»؛ يعنى راستگويى و صداقت در موضعها؛ يعنى درست همين معنايى که ما امروز در موضعگيرى معنا میکنیم؛ يعنى [مانند] مواضع سياسى و مواضع اجتماعى؛ مواضع. آدم صداقت داشته باشد؛ خود اين صدق يک جهاد است. موضعگيرى انسان، آنجايى که انسان در آنجا قرار میگیرد، در هر صحنهاى و در هر ماجرایى، صادقانه باشد؛ يعنى از روى اعتقاد، از روى دل. «مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا الله عَلَيه»؛ اين صدق در اينجا به آن معنا است؛ يعنى صادقانه در اينجا قرار بگيرد. اينهم يکى.
مرزبندی با دشمنان و فاسقان
«وَ شَنَآنِ الفاسِقين». اين را من مخصوصاً به شما بگويم؛ اين را همه توجّه داشته باشيد. يکى از شعب جهاد که لازم است، «شَنَآنُ الفاسِقين» است؛ از جريان فسق و از جريان کفر جدا شدن؛ يعنى حسابتان جدا بايد باشد، با اينها مخلوط نبايد بشود. شماها ميدانيد- شماها با من آشنا هستيد؛ حالا تقريباً هشت سال است که ما با شماها [آشنا هستيم]؛ با بعضى خيلى بيشتر- که بنده هيچ اعتقاد ندارم که با کفّار بايد قطع رابطه کرد؛ نه، [بلکه] مرز شما و کفّار بايد معلوم باشد، مرز شما و فسّاق بايد معلوم باشد، مرز شما با آنهايى که جمهورى اسلامى را قبول ندارند بايد معلوم باشد. يکوقت هم لازم است يکجا انسان تعامل کند با همان کسى که جمهورى اسلامى را هم قبول ندارد؛ تعامل میکند امّا معلوم است که او، او است، شما، شما هستید؛ مخلوط نشويد. من هميشه از بعضىها در همين نظام خودمان و در مجموعه خودمان گلهمند بودم بهخاطر همينکه مرزها را اينها پاک کردهاند. به اينها گاهى ميگفتم که وقتى شما مرز را پاک میکنید، اشکالش اين است که بسيارى بهخاطر نبودن مرز از اينطرف ميروند آنطرف، از آنطرف مىآيند اينطرف، مرتّب رفتوآمد میکنند؛ حدود فراموش میشود. يک کشور اگر مرز نداشته باشد و مرزش مشخّص نباشد، ديگر هويّت جمعى ندارد؛ ديگر وحدت جمعى ندارد. بگذاريد مرزها مشخّص باشد، معلوم بشود که شما کجاييد و آنها کجايند. «شَنَآنُ الفاسِقين» يعنى اين. آنوقت باز در دنبالهاش که شرح هرکدام از اينها است، [میفرماید]: «وَ مَن شَنِئَ الفاسِقينَ وَ غَضِبِ للّهِ غَضِبَ الله لَه»؛ براى خاطر خدا شما خشم بگيريد، خدا هم براى خاطر شما خشم میگیرد؛ «وَ اَرضاه يَومَ القيامَة». اينهم يک حديث و يک جملهاى از اميرالمؤمنين در باب ايمان.
ایمان مستقر و ایمان عاریهای
يک جمله ديگر- که در اوايل اين جلد است- اين است که: «من کلام له عليه السّلام فى الايمان: فَمِنَ الايمانِ ما يَکونُ ثابِتاً مُستَقِرّاً فِى القُلوبِ وَ مِنهُ ما يَکونُ عَوارىَ بَينَ القُلوبِ وَ الصُّدورِ اِلى اَجَلٍ مَعلوم»؛ دو جور ايمان داريم: ايمان ثابت و مستقر، و ايمان مستودع و عاريهاى. ببينيد، آن ايمان عاريهاى هم ايمان است؛ نه اينکه آن شخص منافق است؛ نه، ايمانش راسخ نيست، لذا زود زايل میشود. يک ايمان، ايمان مستقر است؛ ايمان ثابت و مستقر؛ يعنى جاىگرفته، تکيهکرده به يک استدلال، به يک بينش عميق، پشتيبانىشده با عمل صالح؛ اين میشود مستقرّ در قلب. يکجور ايمان هست که با احساسات پيدا شده، با منطق پيدا نشده؛ انسان پاى آن، عمل صالح نگذاشته [بلکه] همينطور شعار داده و گفته- گاهى هم خيلى تند شعار داده؛ شعارهاى ايمانى- امّا عمل صالحى را که بهخاطر آن عمل صالح با نفْس خودش مجاهدت و مبارزه بکند، پاى اين ايمان خرج نکرده و اين ايمان با عمل صالح آبيارى نشده؛ اين میشود ايمان عاريهاى. اينجا حضرت میفرماید: «وَ مِنهُ ما يَکونُ عَوارى»، عاريه است، «بَينَ القُلوبِ وَ الصُّدورِ اِلى اَجَلٍ مَعلوم»، تا يکوقتى. آن وقت معلوم کى است که اين ايمان از او زايل بشود و اين گنجشکى که در سينه خودش حبس کرده، بپرد برود؟ اين ايمان جزو وجود او نشده؛ زايل میشود. وقتش کى است؟ وقتهاى امتحان، وقتهاى هواى نفْس؛ هروقت که پيش بيايد. يکى پولکى است، وقتى پول زيادى پيش بيايد و پول با ايمان دوراهى باشند؛ يعنى يا بايد ايمانش را حفظ کند يا بايد برود سراغ پول، اينجا ايمان ميپرد و تمام میشود؛ بعضىها دچار شهوات نفْسانى و شهوات جنسى و مانند اينها هستند؛ بعضىها دچار مقامپرستىاند؛ هرکسى يکجور است. هرکدام از ماها يک لغزشگاهى داريم، يک گيجگاهى داريم، يا بهقول فرنگىها هرکدام از ماها يک پاشنه آشيلى داريم- بهاصطلاح چشم اسفنديارى [داريم]- که آنجا گيجگاه ما و ضربتخور ما است. يا به خدا پناه ببريم که آن ضربتخور پيش نيايد يا [تقوا داشته باشيم]. البتّه در اين «يا» هم بايد به خدا پناه بُرد امّا راهش تقوا است؛ من مکرّر در همين جلسه و جلسات ديگر راجع به تقوا صحبت کردهام. تقوا يعنى دائم مراقب خود بودن؛ اين تقوا است؛ انسان دائم مراقب باشد.
مستقر نشدن ایمان راز تحوّلهای 180درجهای
ببينيد، راز بعضى از تحوّلهاى 180درجهاى از اوّل انقلاب تا حالا را آدم اينجا ميفهمد. از اوّل انقلاب تا حالا 25 سال است [امّا] گاهى مىبينيد بعضىها 180 درجه تحوّل پيدا کردند؛ يعنى از يک مؤمنِ مخلصِ صادقِ پُرجوشوخروشِ شعاردهنده، تبديل شده به يک معاندِ معارضِ دشمنِ لجوجِ عنودِ بهانهگيرِ اينجورى. دشمن هم چندجور داريم: بعضى دشمنها دشمنند، قبول هم ندارند امّا مدام هم نميخواهند پنجه بزنند؛ بعضىها نه، دائم ميخواهند انگشت در چشم انقلاب و چشم نظام اسلامى فرو کنند، دائم پنجه بزنند. نگاه ميکنى ميبينى بعضىهايشان از همان آدمهايىاند که يک روز هم خيلى تند و داغ [بودند] و خيلىها را قبول نداشتند. تند بود؛ يعنى مثل شعلهاى که گاهى روى خس و خاشاک بلند میشود. البتّه از درخت و چوب محکم هم گاهى شعلههاى مفصّل بلند میشود امّا شعله خس و خاشاک هم- که چيزى ندارد- بلند میشود، فوراً هم میخوابد. ما گاهى ازاينقبيل داريم کسانى را. اين همان ايمان مستودع است؛ ايمانهاى زوالپذير و بدون تکيه به يک استدلال محکم. و همينطور که عرض کرديم، اين ايمان زايلشده هم اينجور نيست که وقتى بخواهد برود، زنگ بزند و خبر کند که آقا رفتيم و ديگر از اين ساعت ما ديگر کافر میشویم، نماز نمیخوانیم. اينجورى نيست؛ بتدريج آدم نمیفهمد، ملتفت نمیشود که چهجور اين ايمان از انسان زايل شد. خيلى بايستى مراقب بود و به خدا بايستى پناه برد. اين هم يک جمله ديگر از اميرالمؤمنين.
تنگدستی مردم عامل از بین رفتن زمین
جمله چهارم و آخرى که در صفحه 34 جلد چهارم [آمده] نامه به جناب مالکاشتر و فرمان اميرالمؤمنين به مالکاشتر است، که به غلط عهدنامه ترجمه میشود. اين نامه حضرت به مالکاشتر خيلى نامه عجيبى است؛ يعنى واقعاً حِکمى که در اين نامه است، لا تعدّ و لا تحصى است.
انسان واقعاً باز که برميگردد به اين نامه و به اعماق اين نامه، ميبيند خودش کوچک است؛ احساس حقارت میکند در مقابل اين عظمتى که در هر فرازى و در هر جملهبندىاى از اين [نامه] وجود دارد. يکىاش هم حالا اين است که يکى دو خطّش را من انتخاب کردهام که بخوانم.
میفرماید که: «وَ اِنَّما يُؤتى خَرابُ الاَرضِ مِن اِعوازِ اَهلِها»؛ ويرانى زمين از تنگدستى مردم حاصل میشود. اين درست است؛ يعنى مردم که تنگدست بودند، زمين ويران میشود. حضرت اين را بهعنوان يک بيان فلسفى بيان نمیکنند- به اين توجّه بشود- [بلکه] بهعنوان بيان يک واقعيّت [است]. ارضى هم که اينجا میگویند همان مصرى است که مالکاشتر دارد میرود. البتّه، شام و عراق و ايران و مدينه و هر نقطه ديگر دنيا [هم] که حاکمى دارد قابل مقايسه است با مصر، به آنها دارند میگویند. میگویند اين سرزمينى که تو دارى ميروى آنجا، اگر مردمش را توانستى ثروتمند کنى، اين سرزمين آباد خواهد شد؛ اگر مردم را فقير نگه داشتى يا فقير کردى و نتوانستى، اين سرزمين، هم آباد نخواهد شد، هم ويرانه خواهد ماند. مردم هستند که بايد با نشاط خودشان و با توانايىهايى که پيدا میکنند سرزمين را آباد کنند؛ ابتکار مردم و آحاد مردم است که همه جاى زمين را آباد میکند.
منوی اصلی
ورود اعضا
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: | 665 |
---|---|
بازدید دیروز: | 3,648 |
بازدید هفته: | 665 |
بازدید ماه: | 249,958 |
بازدید کل: | 25,860,321 |
افراد آنلاین: | 14 |
اوقات شرعی
اوقات شرعی به وقت زنجان
اذان صبح: | |
---|---|
طلوع خورشید: | |
اذان ظهر: | |
غروب خورشید: | |
اذان مغرب: |
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۳۰ فروردین ۱٤۰٤
Saturday , 19 April 2025
السبت ، ۲۱ شوّال ۱٤٤۶
فروردین 1404 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
ج | پ | چ | س | د | ی | ش |
1 | ||||||
8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 |
15 | 14 | 13 | 12 | 11 | 10 | 9 |
22 | 21 | 20 | 19 | 18 | 17 | 16 |
29 | 28 | 27 | 26 | 25 | 24 | 23 |
31 | 30 |
آخرین اخبار
سرلشکر سلامی: ارتش در یک هماهنگی و همدلی شکوهمند با سپاه موجب عصبانیت دشمنان شده است ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(41 بازدید)
(41 بازدید)
در حیاط دولت مطرح شد: از بهکارگیری نیروگاههای تجدیدپذیر تا پیگیری دستور رئیسجمهور برای ممنوعیت واردات پارچه ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(61 بازدید)
(61 بازدید)
امیرحسین ثابتی، نماینده مجلس: اموال کشور را از «ترامپهای داخلی» پس بگیرید ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(33 بازدید)
(33 بازدید)
به بهانه روز ارتش جمهوری اسلامی: حکایت پرفراز و نشیب ارتش در این سرزمین ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(48 بازدید)
(48 بازدید)
امیر سرتیپ صباحیفرد: نیروی پدافند هوائی کشور در تربیت نیروی جوان متخصص سرآمد است ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(51 بازدید)
(51 بازدید)
محسن اسماعیلی به عنوان «معاون راهبردی و امور مجلس رئیسجمهور» منصوب شد ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(29 بازدید)
(29 بازدید)
برگزاری راهپیمایی عظیم «انا علی العهد» با حضور مردم ایران از 31 استان و نمایندگان 70 ملیت در قم ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(42 بازدید)
(42 بازدید)
رهبر انقلاب در دیدار جمعی از مسئولان ارشد سه قوه: مسائل کشور را به مذاکره گره نزنید اشتباه برجام تکرار نشود ۱۴۰۴/۰۱/۲۶ ۰٤/۰۱/۲۷
(119 بازدید)
(119 بازدید)
۳۴ - شرح حکیمانه رهبر معظم انقلاب بر فرازهایی از نهج البلاغه -راز استحاله انقلابینماها چیست؟ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
شرح حکیمانه رهبر معظم انقلاب بر فرازهایی از نهج البلاغه - ۳۴
راز استحاله انقلابینماها چیست؟