ستاندن داد خدا و مردم از خود و از نزدیکان
يک جمله ديگر باز در همين [نامه]- در اين چاپى که دست من است، صفحه بيستم از جلد چهارم است- اين است که میفرماید: «اَنصِفِ الله وَ اَنصِفِ النّاسَ مِن نَفسِک وَ مِن خاصَّةِ اَهلِک وَ مَن لَک فيهِ هَوًى مِن رَعِيَّتِک». معناى «اَنصِفِ النّاسَ مِن نَفسِک» در عربى اين است که داد مردم را از خودت بگير. «اَنصِف مِن نَفسِک» يعنى داد کسى را از خودت بگير، خودت را در مقابل او محکوم کن، از خود بازخواست کن به نفع ديگران. اينجا میگوید: اَنصِفِ الله مِن نَفسِک؛ اين «دادِ خدا را از خود بگير» يعنى چه؟ معنايش اين است که در مقابل خدا کاملاً احساس مسئوليّت بکن؛ خودت را محکوم کن در قبال تکليف الهى. اينجور نباشد که خيال کنى که به تمام و کمال آنچه را برعهدهات بوده انجام دادى؛ نه، هميشه خودت را بدهکار و مديون بدان؛ اين درمورد خدا. آنوقت «اَنصِفِ النّاسَ مِن نَفسِک»؛ داد مردم را هم از خودت بِستان؛ يعنى هميشه در قضاوتهاى خودت، مردم را حاکم و طلبکار و مُحق بدان و خودت را بدهکار بدان. البتّه اين معنايش اين نيست که در يک موردى هم که يک ظلم بخصوصى به تو دارد میشود، باز بگو نه، حق با من نيست؛ نه، اين نگاه عمومى است. همينجور که نگاه ميکنى، خب مردم مطالبات دارند، حرف ميزنند، صدايشان بلند میشود، گاهى داد میکشند سر آدم، فرض بفرماييد در يک ادارهاى يک جمعى مراجعه میکنند، حرفى ميزنند، اوّلين فکرى که به ذهنت ميرسد اين نباشد که اينها را تحريک کردهاند تا بيايند عليه من که هيچ تقصيرى ندارم، مثلاً جنجال کنند؛ نه، اوّلين فکر اين باشد که اينها يک مطالبه بحقّى دارند، من مسئولم که ببينم اينها چه میگویند؛ اوّلين وارده ذهن انسان بايد اين باشد. هم داد مردم را از خود بستان، هم «مِن خاصَّةِ اَهلِک»؛ از کسان نزديک خودت؛ فرزند، برادر، قوموخويش و از مانند اينها. «وَ مِن لَک فيهِ هَوًى مِن رَعِيَّتِک»؛ اگر در بين مردم يک قشرى، يک جماعتى هستند که مورد حمايت خاصّ تو هستند، از آنها هم داد مردم را بگير؛ چون شما بهعنوان يک حاکم، بهعنوان يک رئيس، يک وزير وقتىکه طرفدار يک قشرى هستيد، امکاناتى به آن قشر قهراً تعلّق میگیرد، تمکّنى آن قشر پيدا میکنند که همين، امکانِ تطاول آنها بر حقوق مردم را به وجود مىآورد؛ پس حواستان باشد.
اولیترین کار برای مسئول
يک جمله ديگرش در اين فرمان بسيار مهم اين است که «وَ ليَکن اَحَبُّ الاُمورِ اِلَيک اَوسَطَها فِى الحَقِّ وَ اَعَمَّها فِى العَدلِ وَ اَجمَعَها لِرِضَى الرَّعِيَّة»؛ در انتخابهاى خودت در کارى که ميخواهى انجام بدهى چون بالاخره کار که زياد است، فهرست کارهايى که انسان بايد انجام بدهد يک فهرست طولانى است که به همه اينها هم انسان نميرسد.
1) خالی بودن از افراط و تفریط
آنچنان کارى پيش تو محبوبتر باشد که «اَوسَطَها فِى الحَق»؛ يعنى وسطتر باشد. «وسط» يعنى ميانه افراط و تفريط؛ نه در آن افراط وجود داشته باشد، نه تفريط. حق هم درست همين است؛ يعنى حق هيچوقت نه در جهت افراط است نه در جهت تفريط. «اَوسَطَها فِى الحَق»؛ يعنى بهطورکامل در آن رعايت حق بشود که همان دقيقاً در حدّ وسط بين افراط و تفريط باشد.
2) شمولیّت بیشتر از نظر عدالت
«وَ اَعَمَّها فِى العَدل»؛ عدالتى که از آن بهوجود مىآيد و ناشى میشود، سطح وسيعترى از مردم را فرابگيرد؛ گاهى ممکن است يک کارى کار عادلانهاى است امّا کسانى که از اين عدل سود ميبرند، يک جماعت محدودى هستند؛ ظلم هم نيست، کار عادلانه و درستى است امّا دايره اين کار دايره محدودى است. يکوقت نه، انسان يک دايره وسيعى از کار را مورد اهتمام خودش قرار میدهد که جماعت کثيرى از آن استفاده میکنند؛ اين پيش تو محبوبتر باشد. معناى محبوبتر بودن هم طبعاً اين است که اگر امر داير شد بين اين کار و يک کار ديگر، اين را انتخاب کنى؛ يعنى همان اولويّتها که ما هميشه ميگوييم اولويّتها و تقدّمها را رعايت کنيد؛ اين يکى از ملاکهاى اولويّتها است.
3) مورد رضایت عموم مردم
«وَ اَجمَعَها لِرضَى الرَّعِيَّة»؛ ديگر اينکه اين کار- کارى که انتخاب ميکنى- رضايت مردم را با خودش داشته باشد. در اين اصطلاح که حضرت «رعيّت» ميفرمايند، به مردم «رعيّت» اطلاق میشود؛ رعيّت يعنى کسى که مراعات او لازم است. رعيّت چيز بدى نيست. بعضىها خيال میکنند رعيّت فحش است. رعيّت يعنى کسى که رعايتش لازم است، مراعاتش لازم است؛ يعنى توده مردم، عامّه مردم. اصطلاح ناس و رعيّت و مانند اينها غالباً به آن قشر سواد مردم گفته میشود، نه آن خواص و گروههاى خاص. تکيه اميرالمؤمنين، تکيه پيغمبر، تکيه قرآن روى همين مجموعههاى عمومى مردم است؛ همينکه ما عوامّ- با تشديد «ميم» درست است- مردم ميگوييم؛ يعنى همين توده مردم و سواد مردم؛ همين چيزى که خواصّ خاصّهخرجکنِ امروز با طرح آن در مسائل سياسى و اجتماعى و مانند اينها مخالفند. [از نظر آنها] اسمش تودهگرايى و پوپوليسم و مانند اينها است. میگوید به اينها نگاه نکن؛ به مردم چهکار داريد؟ بياييد يک جماعت خاصّى را- حزب، گروه، دسته، غيره را- انتخاب کنيد، اينها بشوند محور تصميمگيرى، محور کار، محور غيره و طبعاً هم محور خيرات. اين خيلى خوشخيالى است که آدم خيال کند که يک جماعت خاصّى محور تصميمگيرىاند، کارها را آنها میکنند، انتصابها را آنها میکنند و کارهايى مانند اينها میکنند امّا وقتى نوبت تقسيم غنایم میشود، خودشان را زاهدانه میکشند کنار میگویند نخير، برويد بدهيد به مردم؛ نه، ديدهايم که اينجور نيست؛ منطقاً هم اينجور نيست، ديدهايم هم خودمان، تجربه کردهايم و ديدهايم که اينجور نيست. لذاست که در منطق علوى نگاه و توجّه به عامّه مردم است. اين گروههاى خاص و قشرهاى خاص و جماعتهايى که اسم خاصّى پيدا میکنند و عنوان خاصّى پيدا میکنند و براى خودشان يک تشخّص خاصّى پيدا میکنند، مورد اعتبار نيستند؛ نه اينکه بايد به اينها ظلم بشود؛ نه، اينها هم مثل بقيّه مردم؛ تشخّصى ندارند، تعيّنى از نظر اسلام ندارند؛ لذا میگوید: «وَ اَجمَعَها لِرِضَى الرَّعِيَّة»؛ بايد رضاى رعيّت را، يعنى همين عامّه مردم را، جلب کند.
بیهوده بودن رضایت نزدیکان در صورت ناراضی بودن مردم
بعد آنوقت يک استدلالى حضرت دارد که اين خيلى استدلال عجيب و جالبى است؛ میفرماید: «فَاِنَّ سُخطَ العامَّةِ يُجحِفُ بِرِضَى الخاصَّة»؛ براى اينکه میخواهد بگويد ملاک و مَناط کار، معيار و ميزان کار رضايت و عدم رضايت عامّه مردم است؛ چرا؟ چون اگر عامّه مردم نارضایى داشته باشند- «سُخط» يا «سَخَط» داشته باشند- اين رضايت و خشنودى آن گروههاى خاص از تو، بکلّى پامال میشود و از بين میرود. اىبسا يک جماعتى به اسم روشنفکر، يک جماعتى به اسم نخبگان سياسى و مانند اينها، طرفدار يک حکومتىاند، طرفدار يک حاکمىاند امّا عامّه مردم ناراضىاند؛ اين نارضایى عمومى مردم، ميزند لگدمال میکند خشنودى و رضايت آن جماعت ويژه را و از بين ميبرد کار خودش را؛ مثل سيل بنيانکنى، کمااينکه ديدهايم هم همين کار را کردند. عکس اينهم صادق است؛ «وَ اِنَّ سُخطَ الخاصَّةِ يُغتَفَرُ مَعَ رِضَى العامَّة»؛ امّا اگر مردم را راضى کرديد، رضايت عمومى را به دست آورديد، سَخَط و ناخشنودى گروههاى خاص- يُغتَفَر- قابل بخشش است؛ يعنى خيلى اهمّيّتى ندارد، تأثيرى خيلى نميگذارد؛ برويد سراغ راضى کردن عامّه مردم، عموم مردم.
ویژگیهای گروههای خاص
آنوقت يک نگاه حکيمانه که واقعاً ما هم در همين مدّتهايى که دستمان در کار بوده، همين را واقعاً ديدهايم و لمس کردهايم: «وَ لَيسَ اَحَدٌ مِنَ الرَّعِيَّةِ اَثقَلَ عَلَى الوالى مَئونَةً فِى الرَّخاءِ وَ اَقَلَّ مَعونَةً لَهُ فِى البَلاءِ وَ اَکرَهَ لِلاِنصافِ وَ اَسأَلَ بِالاِلحافِ وَ اَقَلَّ شُکرًا عِندَ الاِعطاء وَ اَبطَاَ عُذرًا عِندَ المَنعِ وَ اَضعَفَ صَبرًا عِندَ مُلِمّاتِ الدَّهرِ مِن اَهلِ الخاصَّة»؛ میگوید اين گروههاى خاص، اين خواص در همهجا مايه اذيّتند:
منوی اصلی
ورود اعضا
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: | 2,891 |
---|---|
بازدید دیروز: | 6,907 |
بازدید هفته: | 50,761 |
بازدید ماه: | 248,536 |
بازدید کل: | 25,858,900 |
افراد آنلاین: | 8 |
اوقات شرعی
اوقات شرعی به وقت زنجان
اذان صبح: | |
---|---|
طلوع خورشید: | |
اذان ظهر: | |
غروب خورشید: | |
اذان مغرب: |
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۲۹ فروردین ۱٤۰٤
Friday , 18 April 2025
الجمعة ، ۲۰ شوّال ۱٤٤۶
فروردین 1404 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
ج | پ | چ | س | د | ی | ش |
1 | ||||||
8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 |
15 | 14 | 13 | 12 | 11 | 10 | 9 |
22 | 21 | 20 | 19 | 18 | 17 | 16 |
29 | 28 | 27 | 26 | 25 | 24 | 23 |
31 | 30 |
آخرین اخبار
سرلشکر سلامی: ارتش در یک هماهنگی و همدلی شکوهمند با سپاه موجب عصبانیت دشمنان شده است ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(39 بازدید)
(39 بازدید)
در حیاط دولت مطرح شد: از بهکارگیری نیروگاههای تجدیدپذیر تا پیگیری دستور رئیسجمهور برای ممنوعیت واردات پارچه ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(59 بازدید)
(59 بازدید)
امیرحسین ثابتی، نماینده مجلس: اموال کشور را از «ترامپهای داخلی» پس بگیرید ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(32 بازدید)
(32 بازدید)
به بهانه روز ارتش جمهوری اسلامی: حکایت پرفراز و نشیب ارتش در این سرزمین ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(47 بازدید)
(47 بازدید)
امیر سرتیپ صباحیفرد: نیروی پدافند هوائی کشور در تربیت نیروی جوان متخصص سرآمد است ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(48 بازدید)
(48 بازدید)
محسن اسماعیلی به عنوان «معاون راهبردی و امور مجلس رئیسجمهور» منصوب شد ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(28 بازدید)
(28 بازدید)
برگزاری راهپیمایی عظیم «انا علی العهد» با حضور مردم ایران از 31 استان و نمایندگان 70 ملیت در قم ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(41 بازدید)
(41 بازدید)
رهبر انقلاب در دیدار جمعی از مسئولان ارشد سه قوه: مسائل کشور را به مذاکره گره نزنید اشتباه برجام تکرار نشود ۱۴۰۴/۰۱/۲۶ ۰٤/۰۱/۲۷
(118 بازدید)
(118 بازدید)
۳۷ - شرح حکیمانه رهبر معظم انقلاب بر فرازهایی از نهج البلاغه -اولویت کاری مسئولان در حکومت اسلامی چیست؟ ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
شرح حکیمانه رهبر معظم انقلاب بر فرازهایی از نهج البلاغه-۳۷