به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 4,612
بازدید دیروز: 5,718
بازدید هفته: 4,612
بازدید ماه: 25,582
بازدید کل: 23,687,404
افراد آنلاین: 13
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۰۸ اردیبهشت ۱٤۰۳
Saturday , 27 April 2024
السبت ، ۱۸ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۳۱ - تدفین پیکر آیت‌الله امینی در حرم مطهر حضرت معصومه‌(س) ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
تدفین پیکر آیت‌الله امینی در حرم مطهر حضرت معصومه‌(س)
 
    ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
خاکسپاری آیت الله امینی در حرم حضرت معصومه(س) - خبرگزاری مهر ...
پیکر آیت‌الله امینی امام جمعه فقید قم در جوار مرقد شهید مطهری در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به خاک سپرده شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، پیکر آیت‌الله امینی امام جمعه فقید قم و عضو مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم صبح دیروز در جوار مرقد شهید مطهری در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها به خاک سپرده شد.
این مراسم به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی بدون حضور مردم و خبرنگاران برگزار شد.
آیت‌الله امینی از چند وقت قبل به علت وضعیت نامساعد جسمانی در بیمارستان شهید بهشتی قم تحت درمان بود که جمعه 5 اردیبهشت به دلیل کهولت سن دار فانی را وداع گفت.
آیت‌الله ابراهیم امینی متولد ۹ تیر سال ۱۳۰۴ در نجف‌آباد اصفهان است، وی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و در دوره‌های اول تا سوم مجلس خبرگان رهبری نمایندگی استان چهارمحال و بختیاری را بر عهده داشت.
حضرات آیات مراجع تقلید جعفر سبحانی و سید محمدعلی علوی گرگانی در پیام‌های جداگانه‌ای، ارتحال آیت‌الله ابراهیم امینی عضو مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را تسلیت گفتند.
در پیام آیت‌الله سبحانی آمده است:
فقید سعید در بخش فرهنگی خدمات ارزنده‌ای دارد،  اصولا هر جا خلأ احساس می‌کرد قلم خود را در آن مورد به کار می‌برد و بسان عالمان متعهد و هدفمند، رضای خدا را در نظر می‌گرفت هرچند مقام علمی ایجاب می‌کرد کارهای دیگری انجام دهد و از میان آثار ارزنده ایشان کتاب «دادگستر جهان» است که هنوز هم نورپاش است، خدمات وی در انقلاب برای خود شرح مبسوطی می‌طلبد.
در پیام آیت‌الله علوی گرگانی نیز آمده است: درگذشت عالم پارسا و فقیه مجاهد حضرت آیت‌الله حاج شیخ ابراهیم امینی رحمت‌الله موجب تألم و تأثر گردید. دوران عمر آن عالم مجاهد در راه خدمت به دین و قرآن و تألیف کتب مفید و تربیت نفوس حقیقت‌جو، همچنین خدمت به انقلاب و امام و رهبری معظم در سنگر امام‌جمعه و مجمع تشخیص مصلحت نظام سپری شد.
پیام می‌افزاید: این‌جانب این ضایعه را در درجه اول به امام زمان(عج)، رهبر معظم انقلاب، مراجع معظم تقلید و حوزه‌های علمیه، همچنین به بازماندگان و خانواده آن مرحوم تسلیت گفته و علو درجات را برای آن مرحوم از خداوند خواستارم.
ائمه جمعه شهر قم با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله امینی را تسلیت گفتند، متن پیام به این شرح است:
ارتحال عالم ربانى فقیه والامقام و امام جمعه قم، آیت‌الله حاج شیخ ابراهیم امینی رضوان‌الله علیه که عمری را در راه اعتلای نام بلند اسلام، ترویج معارف اهل‌بیت(ع) و پیروزی و توفیق آرمان‌ها و اهداف انقلاب و نظام سپری کرد و هنوز صفای خطبه‌های شورانگیز و اخلاقی ایشان در یاد مردم قم است موجب تألم و تأثر فراوان گردید.
اینجانبان رحلت این فقیه بزرگ و یار دیرین امام و انقلاب و رهبر معظم انقلاب را به محضر مقدس حضرت ولی‌عصر(عجّل‌الله تعالی فرجه‌الشریف) مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، حوزه‌های علمیه و بیت مکرم ایشان تسلیت عرض می‌نماییم.
بی‌تردید فقدان آن مرحوم که عمر بابرکت خویش را در راه تبلیغ دین و تألیف آثاری کم‌نظیر سپری کردند، ضایعه‌ای بزرگ و باعث تأثر و تألم است.
از خداوند متعال برای آن مرحوم، رحمت و مغفرت الهی و برای بازماندگان معزز، اجر و صبر مسئلت داریم.
 
 
 
نگاهی به زندگی و مواضع مرحوم آیت‌الله ابراهیم امینی:
 
 امین انقلاب و رهبری در طلیعه ماه رمضان مهمان خدا شد
 
۱۳۹۹/۰۲/۰۶
 
 
آیت‌الله ابراهیم امینی، عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شامگاه جمعه 5 اردیبهشت و مقارن با شب اول ماه مبارک رمضان دعوت حق را لبیک گفت.
آیت‌الله ابراهیم امینی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که از چند روز پیش در بیمارستان شهید بهشتی قم بستری بود، شامگاه جمعه و در طلیعه ماه رمضان به دیدار معبود شتافت.
رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیت خود، ایشان را عالم مجاهد و پارسا خواندند و عمر با برکت این عالم بزرگوار را یکسره در راه علم و کسب و نشر معارف اسلامی و نیز مجاهدت سیاسی و اجتماعی و حضور فعال در مناصب رسمی ‌نظام جمهوری اسلامی همچون امامت جمعه و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت و مجامع تصمیم‌گیر حوزوی، مصروف شده دانستند. ایشان سپس سلوک فردی مرحوم آیت‌الله امینی را نمونه‌ چشم‌نوازی از پارسائی و پرهیزگاری و بی‌اعتنائی به جاذبه‌های مادی خواندند و ابراز داشتند: «رحمت خدا بر این روحانی انقلابی و صادق و مجاهد باد.»
آیت‌الله امینی علی رغم تقلای بدخواهان، اعتقادی مستحکم و وفاداری استواری به ولایت فقیه و رهبر معظم انقلاب داشت. آیت‌الله محسن حیدری، نماینده مجلس خبرگان رهبری با‌ اشاره به اینکه همراهی مشهود با امام راحل یکی از نکات برجسته زندگانی آیت‌الله امینی بود، می‌گوید: آیت‌الله امینی، همراهی و دلبستگی بسیاری به رهبر انقلاب داشت هر چند که خناسان در پی سوءاستفاده از نامشان بودند، اما آیت‌الله امینی، محکم و قاطع در مقابل دشمنان اسلام و انقلاب ایستاد و مراتب وفاداری به رهبری را در خفا و ظاهر اعلام کرد.
وی در گفت‌وگو با رسا تصریح می‌کند: آیت‌الله امینی با موضع تاریخی و قاطع‌شان در وفاداری به رهبر انقلاب، خدمت بزرگی به انقلاب اسلامی‌کرد.
آیت‌الله خامنه‌ای، بهترین فرد برای رهبری
آیت‌الله امینی در گفت‌وگو با نشریه پاسدار اسلام در پاسخ به این سؤال که بعد از نزدیک به سی سال، دیدگاه شما درباره انتخاب آن روزتان[جلسه خبرگان برای تعیین رهبری پس از ارتحال حضرت امام(ره)] چیست؟ و آن تصمیم را در چه رتبه‌ای از صحت و صواب می‌بینید؟ گفته بود: در طول این مدت در ارتباطاتی که با آیت‌الله خامنه‌ای داشتیم و در موقعیت‌های مختلف، فرد بهتری را نیافتیم و هرچه هم زمان می‌گذرد، می‌بینیم ایشان با موضع‌گیری‌ها و رفتارش، به‌خصوص در شرایط خطیر فعلی، بهترین فرد برای این منصب بوده و هست. تأکید می‌کنم که بعد از سی‌سال، می‌بینیم که هنوزهم بهترین فردی که بتواند جامعه اسلامی را در دنیا اداره کند و در صدور انقلاب هم توفیق کامل داشته باشد، ایشان است و کاملاًً از این موضوع مطمئن هستیم. ولی یک نگرانی بزرگ داریم که بعد از ایشان چه می‌شود؟ الان آیت‌الله خامنه‌ای در جهان جا افتاده است و نهضت‌های اسلامی را در جهان اداره می‌کند. گاهی که خدمت ایشان می‌رسم، عرض می‌کنم این کار را بسیار خوب انجام می‌دهید، ولی نگرانم بعد از ایشان قرار است چه کسی امور را اداره کند؟ بالاخره ما هم بشر هستیم و مثل هر انسان دیگری گاهی نگران می‌شویم. من هم نگران آینده انقلاب هستم. البته پرورش چنین فرد شایسته‌ای ابتدائا بر عهده حوزه علمیه و ثانیاً خبرگان رهبریست که اگر کوتاهی کنند مسئول خواهند بود.
ایشان افزوده بود: من بارها خودم این را به‌طور خصوصی به رهبری گفته‌ام که: برای طول عمر و دوام توفیقات شما دعا می‌کنم. از خدا می‌خواهم تا زمان ظهور حضرت مهدی(عج) شما را زنده نگه دارد، همان‌‌طور که در زمان امام هم همین دعا رامی‌کردیم ولی باید مراقب جریان طبیعی زندگی بشر هم بود. ایشان معمولاً در جواب این عرض بنده می‌فرمایند: «خدا می‌خواهد این نظام باقی بماند و طبعاً همین نظام درمواقع لزوم نیازهای خود را برآورده می‌کند، همان‌طور که بعد از امام این‌طور شد».
هرجا دستورات رهبری اجرا شد،
 به موفقیت‌های بزرگ رسیدیم
سؤال دیگر در این گفت‌وگو از این قرار بود که جنابعالی علاوه‌بر رای در خبرگان، در سال 1369 شخصاً همانند عده زیادی از علمای بزرگ به‌طور مکتوب، فقاهت و اجتهاد و جامعیت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را اعلام نمودید. بنظر شما آیا ایشان در این سه دهه توانسته‌اند راه و تفکر امام را در مقام نظر و عمل تحقق بخشند؟ مرحوم آیت‌الله امینی در پاسخ گفته بود: ایشان که قطعاً تمام تلاش و جدیت‌های لازم را کرده‌اند و در بهترین وجه ممکن تفکر و خط امام را به درستی و جامع تبیین کرده‌اند و در مقام عمل برای اجرا و پیگیری راه امام و تحقق آرمان‌های امام در بالاترین حد ممکن و به‌طور خستگی‌ناپذیر تلاش کرده‌اند. هرچند در بسیاری از امور به‌خاطر کوتاهی دیگران در انجام وظایف‌شان، مطالبات و رهنمودهای ایشان تحقق نیافته و به همین دلیل ایشان از وضعیت بعضی از امور راضی نیستند. ایشان می‌گویند و تأکید هم می‌کنند، اما در عمل می‌بینیم که بعضی از کارها انجام نمی‌شوند. ایشان کمبودها و نواقص را می‌بینند، طبعاً در برخی از موارد نگران هم هستند. با این همه قطعاً ایشان در همه کارها بر اساس تکلیف عمل کرده‌اند، در این جنبه هیچ‌تردیدی نیست. دستگاه‌های دیگر هم وظیفه‌شان این است که کارشان را درست انجام بدهند، اما بعضاً انجام نمی‌دهند. الان مسائل مربوط به اقتصاد و فرهنگ و... را ببینید. به هرحال  کاستی‌هایی وجود دارند که رفع آنها همت عموم دستگاه‌های نظام را می‌طلبد، وگرنه رهبری که همواره بر رفع مشکلات تأکید و برای آن تلاش کرده‌اند. در هر مورد که مسئولین  ذی‌ربط، دستورات ایشان را با جدیت اجرا کرده‌اند نظام جمهوری اسلامی به موفقیت‌های بزرگی دست یافته است و به تعبیر دیگر هرکجا پیروزی و موفقیت بزرگی رخ داده است همانجاست که پیروی از مقام ولایت بعمل آمده است.
مشکلات اقتصادی نتیجه عدم اهتمام
به رهنمودهای رهبری است
آیت‌الله ابراهیم امینی در پاسخ به سؤالی درباره نامه منتسب به یکی از سران فتنه درباره مدیریت رهبری نیز گفته بود: مقام معظم رهبری به بهترین نحو ممکن و همانند حضرت امام کشور را به خوبی مدیریت کرده است.
وی با بیان اینکه موفقیت‌ها در طول مدیریت ۲۸ ساله رهبر انقلاب زمانی بوده که به رهنمودهای معظم‌له توجه شده است، خاطرنشان کرده بود: متأسفانه آن بخش از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی که مورد توجه کامل مسئولین قرار نگرفته، از نقاط ضعف کشور بوده است؛ مثلا در همین بحث اقتصادی متأسفانه به اقتصاد مقاومتی به خوبی عمل نشده است و ‌اشکالات امروز نتیجه عدم توجه کافی به بیانات ایشان است.
مدیریت رهبر انقلاب را شایسته و موفق می‌دانم
آیت‌الله امینی با انتقاد از کینه‌جویی برخی از رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: من واقعاً مدیریت آیت‌الله خامنه‌ای را بسیار شایسته و موفق می‌دانم، خداوند ایشان را برای مردم ایران حفظ کند.
 ارادتم به رهبر معظم انقلاب دو چندان شده است
ایشان همچنین در گفت‌وگو با تسنیم، با‌ اشاره به انتشار نامه دروغ منتسب به او به مقام معظم رهبری، گفته بود: من به هر طریق که توانستم و ممکن بود این نامه را تکذیب کردم؛ از مسئولان هم خواستم تا عوامل انتشار این نامه دروغ را شناسایی کنند، چرا که این توطئه علیه بنده بود و از اساس صحت نداشت.
آیت‌الله امینی با بیان اینکه دشمن نمی‌‌تواند رابطه خوب علما با مقام معظم رهبری را تحمل کند و به همین دلیل علیه این رابطه خوب دست به دروغ و توطئه می‌زند، تصریح کرده بود: به‌نظر من، رهبری حضرت آقا بسیار خوب بوده است. من همان ارادتی که قبلاًً به آیت‌الله خامنه‌ای داشتم دوچندانش را الان دارم. وی با بیان اینکه «من مطیع مقام معظم رهبری بوده و هستم»، اظهار داشته بود: هرچه زمان می‌گذرد، لیاقت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای رهبری نظام‌اسلامی بیش از پیش ثابت می‌شود، چرا که ایشان به درستی نظام اسلامی را از بحران‌ها و مشکلات عبور داده است.
تقدیر از مردم به دلیل حضور گسترده
در راهپیمایی 9 دی
آیت‌الله امینی دی ماه سال 88 در نماز جمعه‌ قم با قدردانی از حضور گسترده‌ مردم در راهپیمایی 9 دی و اظهار وفاداری به مقام ولایت، گفته بود: ‌مردم ما در این تظاهرات مشت محكمی به دهان یاوه‌گویان خارجی زدند و به دشمنان خارجی گفتند كه ما به نظام وفادار بوده و از آن حمایت و پشتیبانی می‌كنیم.
وی تصریح کرده بود: ولایت‌فقیه بزرگ‌ترین ركن نظام ما است و در قانون اساسی جایگاه رفیعی دارد و وظیفه آحاد ملت و كسانی كه به این نظام ایمان دارند، در این است كه ولایت را حفظ كنند.
مروری بر زندگینامه
آیت‌الله ابراهیم‌ حاج‌ امینی‌ معروف‌ به‌ «امینی‌» فرزند حاج‌ حسین‌ در سال‌ 1304 ش‌ در نجف‌آباد دیده‌ به‌ جهان‌ گشود. در فروردین‌ سال‌ 1321 به‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ رفت‌، در مدرسه‌‌ حاج‌ ملاصادق سكونت‌ نمود و در درس‌ اخلاق امام‌ خمینی(ره)‌ كه‌ عصرهای‌ پنجشنبه‌ و جمعه‌ در مدرسه‌‌ فیضیه‌ تشكیل‌ می‌شد، حضور پیدا ‌كرد. شب‌های‌ جمعه‌ نیز در درس‌ اخلاق حاج‌ آقا حسین‌ قمی‌ شركت‌ می‌كرد.
در سال‌ 1328 ش‌ در جلسه‌‌ بحث‌ خصوصی‌ علامه‌ طباطبایی‌ شركت‌ نمود كه‌ از جمله‌ افراد جلسه‌ می‌توان‌ به‌ مرتضی‌ مطهری‌، سیدمحمد حسینی‌ بهشتی‌، ناصر مكارم‌ شیرازی‌، شیخ‌ جعفر سبحانی‌، شیخ‌ عبدالحمید شربیانی‌، محمد تقی‌ مصباح‌ یزدی‌، شیخ‌ عبدالله جوادی‌ آملی‌ و جمعی‌ دیگر‌ اشاره‌ كرد. نتیجه‌‌ اولیه‌ این‌ جلسات‌ تألیف‌ كتاب‌ «اصول‌ فلسفه‌ و روش‌ رئالیسم‌» بود كه‌ با پاورقی‌های‌ شهید مطهری‌ چاپ‌ و منتشر شد.
فعالیت‌های‌ سیاسی‌ اجتماعی‌ آیت‌الله‌ امینی‌ به‌ طور جدی‌ از سال‌ 1341 آغاز شد. در این‌ سال‌ وی‌ در جلساتی‌ سری‌ شركت‌ كرد كه‌ اعضای‌ آن‌ آقایان‌: حاج‌شیخ‌عبدالرحیم‌ ربانی‌ شیرازی‌، علی‌ مشكینی‌، علی‌ قدوسی‌، حسینعلی‌ منتظری‌، محمدتقی‌ مصباح‌یزدی‌، مهدی‌ حائری‌ تهرانی‌، علی‌‌اكبر‌هاشمی‌ رفسنجانی‌ و احمد آذری‌ قمی‌ بودند. جلسه‌ كاملاً سری‌ و منظم‌ بود و مسئولیت‌ بین‌ افراد تقسیم‌ شده‌ بود. بعدها همین‌ جلسه‌ هسته‌ مركزی‌ «جامعه‌ مدرسین‌» را تشكیل‌ داد. در سال‌ 1342 كه‌ مبارزه‌ ضدرژیم‌ پهلوی‌ شروع‌ شد، تشكل‌ مذكور بدون‌ اینكه‌ خودش‌ را به‌ صورت‌ یک‌ جمعیت‌ متشكل‌ معرفی‌ كند، با جدیت‌ تمام‌ در خدمت‌ نهضت‌ امام‌ خمینی(ره)‌ بود و از آن‌ حمایت‌ می‌كرد. ایشان یکی‌ از یازده‌ نفری‌ بود که‌ بعد از وفات‌ آیت‌الله حکیم‌ اعلامیه‌‌ مرجعیت‌ امام‌ خمینی(ره)‌ را امضا نمود.
در سال‌ 1344 نوشتن‌ كتاب‌ «دادگستر جهان‌» را شروع‌ كرد كه‌ اولین‌ تألیف‌ ایشان‌ درباره‌ امام‌ زمان‌(عج‌) بود.
آیت‌الله امینی‌ در اولین‌ دوره‌‌ انتخابات‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌ از استان‌ چهار محال‌ و بختیاری‌ به‌ نمایندگی‌ برگزیده‌ شد. در سال‌ 1368 به‌ حکم‌ امام‌ خمینی‌ به‌ عضویت‌ شورای‌ بازنگری‌ قانون‌ اساسی‌ درآمد و در کمیسیون‌ ولایت‌ فقیه‌ در سمت‌ نایب‌ رئیس‌ کمیسیون‌ به‌ فعالیت‌ پرداخت‌. در دوره‌‌ دوم‌ و سوم‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌ هم‌ از سوی‌ مردم‌ چهارمحال‌ بختیاری‌ به‌ مجلس‌ خبرگان‌ راه‌ یافت‌ و به‌ عنوان‌ نایب‌ رئیس‌ و عضو کمیسیون‌ 107 و هیئت‌ تحقیق‌ انتخاب‌ شد. مسئولیت‌های‌ دیگر آیت‌الله امینی‌ عبارت‌اند از: عضو هیئت‌ امنای‌ دانشگاه‌ امام‌ صادق(ع‌)، عضو هیئت‌ امنای‌ مجمع‌ جهانی‌ علوم‌ اسلامی  طلاب‌ غیرایرانی‌، عضو هیئت‌ علمی‌ و برنامه‌ریزی‌ مجمع‌ جهانی‌ علوم‌ اسلامی، مسئول‌ بخش‌ فرهنگی‌ جامعه‌‌ مدرسین‌ حوزه‌‌ علمیه‌‌ قم‌، مدرس‌ حوزه‌‌ علمیه‌‌ قم‌، عضویت‌ در مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام‌. آیت‌الله امینی‌ از سال‌ 1371 به‌ دستور مقام‌ معظم‌ رهبری‌، حضرت‌ آیت‌الله العظمی‌ خامنه‌ای‌ به‌ امامت‌ جمعه‌‌ شهر قم‌ منصوب‌ شد.
از مرحوم آیت‌الله امینی آثاری چند به یادگار مانده است: از جمله؛ «بررسی‌ مسائل‌ کلی‌ امامت‌»، «همه‌ باید بدانند»، «بانوی نمونه اسلام فاطمه زهرا (سلام‌الله علیها)»، «اسلام‌ و تمدن‌ غرب‌»، «آموزش‌ دین»‌ (۴ جلد)، «آیین‌ همسرداری»، «اسلام‌ و تعلیم‌ و‌ تربیت‌»، «دروس‌، من‌الثقافه‌ الاسلامیه‌»، «انتخاب‌ همسر»، «آشنایی‌ با مسائل‌ کلی اسلام‌»، «تعلیمات‌ دینی‌ دوره‌ ابتدایی و راهنمایی تحصیلی»، «الگوهای فضیلت‌»، «خداشناسی»، «پیامبرشناسی و پیامبر اسلام‌»، «زن‌ در اسلام‌»، «مهم‌ترین واجب فراموش شده»، «انضباط اقتصادی»، «عدالت در اسلام»، «گفتارهای اخلاقی و اجتماعی»، «جهاد با نفس».