به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,418
بازدید دیروز: 2,355
بازدید هفته: 23,587
بازدید ماه: 114,451
بازدید کل: 23,776,251
افراد آنلاین: 83
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۲۸ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 17 May 2024
الجمعة ، ۹ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۲۷۶ - رهبر انقلاب در ارتباط تصویری : نمایندگان تشکل‌ها از دغدغه‌های دانشجویی گفتند ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
در ارتباط تصویری با رهبر انقلاب:
 
 نمایندگان تشکل‌ها از دغدغه‌های دانشجویی گفتند
 
۱۳۹۹/۰۲/۲۸

 
نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در دیدار با رهبر انقلاب چه گفتند ...
 
در بیست و سومین روز ماه مبارک رمضان، جمعی از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی کشور با حضور در دانشکده‌ صداوسیما، از طریق ارتباط تصویری با حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای گفت‌وگو و نظرات خود را بیان کردند.

این دیدار که هر سال در ماه رمضان با حضور هزاران نفر از دانشجویان برگزار می‌شد، امسال به دلیل دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر عدم برگزاری تجمعات، از طریق ارتباط تصویری برگزار شد.



نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی مستقل:
برخی از مسئولین به مردمی بودن انقلاب اعتقادی ندارند

سجاد اسدی دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور هم در محضر رهبر معظم انقلاب به ماجرای ‌ترور شهید سلیمانی‌ اشاره کرد و گفت: رستاخیز میلیونی تشیع شهدای مقاومت نشانه‌ای از نبود شکاف هویتی میان مردم و نظام است
وی افزود: انقلاب‌اسلامی از ابتدا، خود را به‌عنوان آلترناتیوِ گفتمانیِ لیبرالیسم و مارکسیسم معرفی کرد. موفقیت انقلاب‌اسلامی اما، بدون پی‌ریزیِ یک گفتمانِ متمایز، به‌صورت ایجابی ممکن نیست. خروجی سیاست‌گذاری‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در دولت‌های مختلف، نشانگر ضعف جدی در نظریه‌پردازی است.
سجاد اسدی تأکید کرد: در دوران بعد از پیروزی انقلاب ‌اسلامی، کمتر درخصوص ابعاد تئوریکِ مولفه‌هایِ گفتمانیِ انقلاب، به‌خصوص عدالت و آزادی، که زمینه‌سازِ کارآمدیِ نظام و پیشرفت کشور هستند، گفت‌و‌گو شده ‌است.
دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی مستقل ادامه داد: برای مثال، نسبتِ نظریِ جمهوری‌اسلامی با مفهوم سرمایه و ساختارهای منبعث از آن، مانند بانک، بورس و خصوصی‌سازی چیست؟ آیا مرزِ میانِ عدالت‌خواهی و مارکسیسم به خوبی تبیین و تئوریزه شده ‌است؟ آیا فاصله تئوریکِ سرمایه‌داری و تولید ثروت روشن است؟ آیا خصوصی‌سازی در حوزه بهداشت و آموزش عمومی، با راه‌اندازیِ بیمارستان‌هایِ خصوصی و مدارسِ غیرانتفاعیِ لاکچری، با مبانی دین اسلام قابل جمع است؟
اسدی تأکید کرد: یا اینکه نسبت نظام اسلامی با هنر و رسانه چیست؟ آیا تلویزیون به‌عنوان بزرگ‌رسانه‌ جمهوری‌اسلامی، صرفا نقش روابط‌عمومیِ حاکمیت را دارد؟ دستگاه‌هایِ فرهنگی در مواجهه‌ با مقوله موسیقی، به‌عنوان پرمصرف‌ترین کالای هنری، همچنان متناقض و بی‌مبنا عمل می‌کنند. در زمانه‌ سلطه‌ رسانه‌های خرد و حکمرانیِ مجازی، هنوز الگویِ روشنی برای سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در این زمینه وجود ندارد! آزادی و احساس آزادی در دوقطبی غلط تحجر و لیبرال‌مسلکی آسیب جدی دیده است.
وی یادآور شد: بی‌شک تحققِ گام ‌دوم انقلاب، تنها از مسیرِ یافتنِ مجموعه‌ای از پاسخ‌های نظام‌مند به این دست سؤالات ممکن است. این پاسخ‌ها، زمینه‌سازِ تدوینِ الگویِ نوینِ اسلامی- ایرانیِ پیشرفت خواهد‌بود. ما سال‌هاست بدون داشتن الگو، برنامه‌ توسعه می‌نویسیم و متعجبیم که چرا سرعت پیشرفتمان کم است.
اسدی تصریح کرد: گویا هنوز برخی مسئولین، به مردمی بودنِ انقلاب، اعتقاد چندانی ندارند. داشتنِ حقِ اعتراض و البته سازوکار مشخص، برای بیان انتقادات مردمی، به‌خصوص برای کسانی که از دایره قدرت دور هستند، یکی از ویژگی‌های «حکومتِ مردم‌سالاردینی» است که متأسفانه با برخوردهای سلیقه‌ای محدود شده است.
وی اظهار داشت: «مجلس در راس امور است!»؛ تعبیری تاریخی از بنیانگذارِ جمهوری اسلامی که یادآور قدرت این نهاد در قانون‌گذاری و نظارت است. جایگاهی که متأسفانه با عملکرد ضعیف مجلس کنونی به شدت تنزل یافته است.
اسدی در ادامه درباره چالش عملکرد کارگزاران هم گفت: سال‌ها تجربه مدیریت اجرایی در کشور نشان می‌دهد، بی‌شک بخشی از چالش‌های فعلی کشور نتیجه‌ ایده و عمل کارگزاران تکنوکرات است. همان‌ها که تمامی شئون کشور را به سیاستِ‌خارجه گره زده‌اند.
دبیر تشکیلات اتحادیه مستقل در ادامه تأکید کرد: بدرقه پرشکوه پیکر سردار سلیمانی در دی ماه 98 نشان داد، مردم قدردان کارگزاران متعهد و متخصص هستند. مشی سیاسی و مدیریتی حاج قاسم، درست در نقطه‌ مقابل تکنوکرات‌های ناکارآمد، وَ مبتنی بر چارچوب عقلانیت انقلابی است.
این فعال دانشجویی اظهار داشت: سپهبد شهید، حاج قاسم سلیمانی برای همیشه تاریخ زنده است و تا ابد الگویی است از آنچه ما برای نیل به سویش تلاش می‌کنیم.



نماینده دانشجویان جهادی:
 اوج فعالیت‌های جهادی از ابتدای شیوع بیماری کرونا به نمایش درآمد
 
 محمدحسین حبیبی نماینده دانشجویان جهادی و مسئول گروه جهادی روح‌الله دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم امروز طی سخنانی در محضر رهبر معظم انقلاب به تشریح دغدغه جهادگران پرداخت.
وی گفت: دغدغه جهادگران از ابتدا «حرکت و تلاش برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی» بوده است. این ادعا را نه در حرف که در عمل دنبال کرده‌ایم؛ از حرکت دانشجویان جهادی به فرمان امام برای ریشه‌کن ‌کردن محرومیت در مناطق دوردست کشور گرفته که به تشکیل جهادسازندگی انجامید، تا به امروز که با صدور بیانیه گام دوم و بیانات یک‌ساله اخیر شما این مسیر وارد مرحله و افق جدیدی شده است.
حبیبی گفت: اوج فعالیت‌های جهادی از ابتدای شیوع بیماری کرونا به نمایش درآمد، این‌بار هسته‌های گروه‌های جهادی در سراسر کشور و در تک‌تک محلات فعال شدند. از تامین کادر درمان و کادر خدماتی بیمارستان‌ها تا تولید ملزومات پزشکی تا اقدامات پژوهشی و علمی. اقداماتی که منجر به پیوستن اقشار مختلف مردم و عمومی شدن گفتمان حرکت‌های جهادی شد و اوج این بروز و ظهور را می‌توان در رزمایش کمک مؤمنانه مشاهده کرد.
وی اظهار داشت: حضرت آقا! اینها گوشه‌ای از تلاش فرزندان شما در جهت تحقق فرمایشاتتان می‌باشد، ولی در کنار این تلاش‌ها هرچه به‌سمت عمومی‌شدن گفتمان جهادی پیش می‌رویم بیم بروز خطراتی درمقابل این گفتمان را نیز داریم.
این دانشجوی جهادی با اشاره به عدم حضور نماینده حرکت های مردمی در شورای تصمیم‌گیر بحران‌ها؛ گفت: در چندسال  گذشته از سویی شاهد ظرفیت‌های بالقوه مردمی در امدادرسانی فوری در حوادث و مخاطرات طبیعی هستیم و از سوی دیگر شاهد ساختارها، نهادهای مختلف که در هجوم حوادث و اتفاقات امکان حل مسئله و مدیریت صحنه را نداشته و در نهایت، این نهاد‌ها و ساختارها بدون در نظرگرفتن بستر و نقشی برای اراده‌های خودجوش مردمی که نقش مهمی در حل مسئله را به عهده دارند، چیزی جز سلسله‌ مراتب اداری و فرمایشات بی‌روح سازمانی را از خود بروز نمی‌دهند.
وی افزود: به نظر می‌رسد لازم است با توجه به گستردگی حرکت‌های جهادی، جایگاهی در نهادها و شوراهای تصمیم‌گیر در زمان های ورود این اراده‌های خودجوش به مسائل، شکل گیرد. مثال این مدعا را می توان در بحران‌هایی همچون سیل و زلزله در سال های اخیر مشاهده کرد.
مسئول گروه جهادی روح‌الله دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: دستگاه‌های حاکمیتی به‌دنبال انجام رسالت خود در زمینه‌های مختلف هستند اما گروه‌های جهادی در کنار نگاه محرومیت زدایی به رسالت فرهنگ‌گستر خود و عمومی‌نمودن این گفتمان فکر می‌کنند اما اکنون با حرکت هرچه بیشتر گروه‌ها به‌سمت انجام بی‌چون‌وچرای مأموریت‌های سازمانی این نهاد‌ها، این گروه‌ها از هویت جهادی و انقلابی خود فاصله گرفته و به‌سمت حاکمیتی‌شدن و استهاله رسالت خود پیش خواهند رفت.
حبیبی با اشاره به استفاده جریان های سیاسی از جایگاه مطلوب گروه‌های جهادی؛ گفت: حضرتعالی پس از ادغام جهادسازندگی تدبیر نمودید، بسیج؛ سازماندهی جوانان را در قالب گروه‌های جهادی به عهده بگیرد و دولت عرصه فعالیت گروه‌های جهادی را تامین کند.
وی گفت: اگر این تدبیر نبود، شاید تاکنون حرکت های جهادی که جوشیده از دل مردم هست بارها دست خوش فراز و نشیب دولت‌های مختلف قرار می‌گرفت.
این دانشجوی جهادی اضافه کرد: با این رویکرد شاهد تأسیس نهادها و پایگاه‌های موازی هستیم که هر یک در اختیار و زیر نظر یک جریان و شخص و به صورت مجزا از بسیج مردمی فعالیت می‌کنند را شاهد هستیم. و این خود نیازمند نظارت و دقت بیشتر در نهادهای متولی است.



نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان:
 بعد خروج آمریکا از برجام، برنامه‌های دولت به هم ریخت
 
 محمد زادمهر دبیرکل و نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان هم طی سخنانی در محضر رهبر معظم انقلاب گفت: حضرتعالی در سخنرانی سال گذشته خود در دیدار دانشجویی فرمودید زمینه را برای روی کار آمدن دولت جوان و حزب‌اللهی فراهم کنید. آقاجان سؤالی دارم؛ منظور از دولت جوان و حزب‌اللهی باتوجه به انتخابات ریاست جمهوری دوره بعد، رئیس‌جمهوری جوان است یا هیئت دولتی چابک و کارآمد؟ چون عده‌ای این‌گونه برداشت کرده‌اند که نظر شما صرفاً روی کار آمدن رئیس‌جمهوری جوان می‌باشد و افراد میانسالی که امکان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری آینده را دارند در دایره انتخاب شما قرار نمی‌گیرند.
وی در ادامه تأکید کرد: اتفاقات اخیر بازار سرمایه و شرایط معیشتی جامعه نشان داد که مردم حاضرند دارایی‌های خود از مسکن، دلار و سکه را فروخته و درجایی که شفافیت، سوددهی و ضریب نقدینگی مطمئن داشته باشد، سرمایه‌گذاری کنند.
زادمهر گفت: امروز شاهد آن هستیم که بازار سرمایه با دارا بودن این 3 ویژگی شاهد استقبال ویژه مردم و ورود نقدینگی فزاینده‌ای شده که اگر به خوبی مدیریت گردد قطعاً یکی از پیشران‌های اصلی تحقق جهش تولید خواهد شد.
این فعال دانشجویی یادآور شد: در این میان اما این نگرانی وجود دارد که فروش شرکت‌های بزرگ از سوی دولت برای جبران کسری بودجه بوده و زمانی که دولت به اهداف خود برسد بازار رها خواهد شد و نتیجه آن از دست رفتن سرمایه‌های مردم و ایجاد بحرانی به مراتب سنگین‌تر از دی ماه 96 و اتفاقات آبان 98 خواهد داشت بنابراین لازم است در عین استفاده از ظرفیت‌های مثبت بازار سرمایه و حمایت از این اعتماد عمومی صورت گرفته، نسبت به کاهش خطرات احتمالی تدابیر درستی اندیشیده شود.
وی درباره بحث آموزش و پرورش هم تصریح کرد: به‌عنوان یک دانشجو معلم خدمتتان عرض می‌کنم در ماجرای کرونا اثبات شد که عدالت آموزشی در کشور وجود ندارد، درست است که با تعطیلی مدارس سریعاً آموزش از طریق صداوسیما و بعد از آن شبکه شاد شروع شد اما هیچ‌کدام پوشش حداکثری دانش‌آموزان را محقق نکرد.
وی افزود: اما شاهد بودیم که شرافت همکارانم در روستاهای دورافتاده و مناطق محروم که نه اینترنتی داشتند و نه شبکه‌ای شاد، جلوه‌های کم‌نظیری از خدمت در شرایط کرونا را ایجاد کرد. به‌نظر می‌رسد حرکت به سوی آموزش و پرورش نیمه متمرکز در راستای سندتحول بنیادین کمک شایانی برای تحقق عدالت آموزشی باشد که البته تا زمانی که شاهد سیاسی‌کاری‌ها و انتصابات توصیه‌ای در این وزارتخانه و طرح‌هایی همچون واگذاری دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه پیام نور هستیم بعید است این هدف محقق گردد.
وی درباره سیاست خارجه و برجام هم افزود: بعد از خروج آمریکا از برجام، برنامه‌های دولت به هم ریخته و اقتصاد کشور که مقاوم نشده بود آسیب دید.
زادمهر افزود: امید به اروپایی‌هایی که حتی توانایی گرفتن ماسک‌های خود از ‌ترامپ گاوچران را نداشتند، اشتباه بزرگ ژنرال‌های خود خوانده دیپلماسی بود.
وی ادامه داد: آقاجان مطلبی ذهنمان را درگیر کرده حال که سوگلی دولت به تاریخ پیوسته آیا وقت آن نرسیده چشمان جاسوسی دوربین‌های آژانس در تاسیسات هسته‌ای‌مان را کور ‌نماییم؟



نماینده دانشجویان بسیجی:
 نیازمند یک پوست‌اندازی جدی در لایه مسئولین کشور هستیم

 علی طلوعی نماینده دانشجویان بسیجی و مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران هم طی سخنانی در محضر معظم‌له گفت: سال گذشته، لازمه تحقق گام دوم را حرکتی عمومی به‌سمت آرمان‌ها مطرح فرمودید. ما از آن، تعبیر به نهضت می‌کنیم؛ انقلابی در انقلاب، برای تحقق آرمان‌های اصیل مکتب امام(ره). پایه‌ این نهضت و قیام همگانی، مردمند.
طلوعی گفت: این جمهوریت و محوریت مردم است که انقلاب را به پیروزی رساند و در همه گردنه‌های سخت، باعث تداوم و تقویت حیات جمهوری اسلامی شد. این حضور مردمی بود که با بسترسازی نهادهایی چون کمیته‌های انقلاب، جهاد سازندگی، انجمن‌های اسلامی نهادهای مختلف، امور‌تربیتی، نهضت سوادآموزی و بسیج، تجارب درخشانی را رقم زد و انقلاب نوپای ما را در عرصه‌های مختلف پیش‌برد.
وی تصریح کرد: این سال‌ها نیز، در دل بلایایی مختلف، از زلزله و سیل گرفته تا بیماری اخیر، نقش عظیم مردم در حل گرفتاری‌ها و مشکلات به‌خوبی مشاهده شد. اما به‌نظر می‌رسد که حضور مردم در سال‌های اخیر، فقط به شرکت در راه‌پیمایی‌ها و انتخابات‌ و بعضی بحران‌ها خلاصه شده ‌است.
نماینده دانشجویان بسیجی اظهار داشت: امروز جدا احساس می‌شود که نیازمند خلق بسترهای نقش‌آفرینی مردمی برای پیشرفت انقلاب در عرصه‌های مختلفیم. یکی از فرصت‌سوزی‌های اخیر، عدم استفاده بهینه از آن‌ همه انگیزه و اراده مردمی برای مبارزه با استکبار، در پی شهادت سیدالشهدای مقاومت بود.
وی گفت: همه آن اراده و حضور، به شرکت در مراسم با شکوه تشییع آن مرد الهی خلاصه شد و نتوانستیم آن‌گونه که باید از عموم امت، در انتقام سخت استفاده کنیم. فروکاستن انتقام سخت به درهم ‌کوبیدن یک پایگاه آمریکایی، درست نیست. باید همه جبهه مقاومت، نه ‌فقط مردم ایران، بتوانند جای خود را در عرصه نبرد با استکبار پیدا کنند؛ همه حس کنند که می‌توانند به دشمن ضربه زنند و در آن فتح نهایی، سهیم باشند.
طلوعی افزود: شاید می‌شد در پی آن حادثه، به تصمیماتی ادامه‌دار، چون گشودن فضای نقش‌آفرینی مردمی در جبهه مقاومت اندیشید. خلاصه اینکه ما نیاز داریم به مردم به‌عنوان یک قوه توانمند در عرصه حکمرانی نگاه کنیم.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران اظهار داشت: از مهم‌ترین کارکردهای این حضور، استفاده از مردم در جایگاه نظارتی است. در صورت تحقق شفافیت و فراهم آوردن بستر نظارت مردمی در موضوعات مختلف، این امکان به‌وجود می‌آید که مردم بر مسئولین نظارت کنند. این امکان پیش می‌آید که فسادها کم شود و تبعیض‌ها از بین رود.
وی گفت: علاوه‌بر نظارت و مبارزه با فساد، حضور مردم می‌تواند موجب موفقیت در مبارزه اقتصادی، تقویت و شکل‌دهی هسته‌‌های مقاومت و حل بسیاری از مسائل نظام اسلامی‌ شود. بسترآفرینی و باز کردن عرصه برای حضور مردم لازم به‌نظر می‌رسد.
طلوعی با‌ اشاره به جوان‌گرایی به‌عنوان امری لازم و دشوار، تصریح کرد: امروز، با توجه به بازنشستگی بسیاری از مسئولان، جوان‌گرایی در عرصه مدیریت کشور ضروری است. امکان ادامه دادن با مدیران قبلی وجود ندارد و لازم است که در فرآیندی معقول، این مهم اتفاق افتد.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران اضافه کرد: از مسائلی که ما امروز جدا نیازمند آنیم، تغییر نظام ارزشی حاکم بر مسئولیت در جمهوری اسلامی است. باید حرکت کنیم به سمت دورانی که مسئولیت بیشتر، برابر باشد با شفافیت و پاسخگویی بیشتر، برابر باشد با برخورداری کمتر.
وی افزود: این‌گونه به‌نظر می‌رسد که ما نیازمند یک پوست‌اندازی جدی در لایه مسئولین کشور هستیم و برای این مهم، دوران گذاری لازم است تا به‌درستی و سلامت از این مسیر عبور کنیم و هدایت و راهبری این دوران گذار، تنها از عهده حضرتعالی برمی‌آید.




نماینده اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی:
سیاست‌بازان برخلاف رهبران انقلاب مردم را همه‌کاره انقلاب نمی‌دانند

علی اسکندری نداف، دبیر و نماینده اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی هم طی سخنانی در دیدار با رهبر معظم انقلاب گفت: ما امروز با علم به اینکه ناکارآمدی مجلس و دولت علتِ عمده مشکلات حال حاضر کشور است، بنا داریم به ریشه‌یابی دلایل برخی ناکارآمدی‌ها در دستگاه‌های تحت نظر رهبری بپردازیم. و همچنین تا حدی به این سوال جواب بدهیم که چرا در برخی موارد راه‌حل‌های کارشناسیِ درست، در کشور اجرایی نمی‌شود.
اسکندری افزود: بعضاً می‌بینیم مسئولین فعلی و آتی قوای دیگر و فلان بنیاد و ستاد نیز علی‌رغم اینکه از ظرفیت‌های کنونی خود برای خدمت به مردم به‌صورت کامل استفاده نکرده‌اند، شیفته خدمت به مردم در مقام ریاست‌جمهوری هستند!
وی گفت: در زمینه انتصابات باید سازوکاری تدوین شود که هر فرد پیش از انتصاب، اهداف عینی با زمان‌بندی مشخص داشته باشد و در صورتی که در آن بازه زمانی، اهداف مدنظر محقق نشد، عزل شود.
نماینده اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی تاکید کرد: گیریم بعد از گذشت چندسال همگان به این نتیجه برسند که مدیر نهادی نظیر صداوسیما توانایی لازم برای اداره رسانه ملی را ندارد، متاسفانه آن مدیر نه‌تنها هیچ هراسی از عزل شدن ندارد، بلکه خیالش از ابقای دوباره‌اش نیز راحت است.
وی افزود: این موضوع محدود به انتصابات نمی‌شود. در دنیا رویه است و در قانون اساسی ما نیز تعبیه شده که اگر دولتی بعد از رسیدن به قدرت، ایده‌اش شکست خورد از طُرق قانونی کنار گذاشته شود؛ اما متاسفانه درحال حاضر شکست ایده‌ها و ناکارآمدی‌، حتی به قیمت ایجاد بحران و هزینه‌های سنگین برای نظام هم، موجبات عزل و استیضاح را فراهم نمی‌آورد!
اسکندری با بیان اینکه مانع دومِ به‌ثمر رسیدن راه‌حل‌های موجود، کم‌توجهی به خواست و مشارکت مردم است، افزود: در نگاه انقلاب و رهبرانش، مردم همه‌کاره انقلابند. اما سیاست‌زده‌ها و سیاست‌بازان، به این حرف‌ها اهمیت نمی‌دهند.
اسکندری اظهار داشت: برخی سازوکارهای موجود مانع مشارکت فعال مردم است. مثلاً در حال حاضر، مردم جز انتخابات مسیری برای مطالبه حقوق‌شان یا اعتراض به تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان کشور نمی‌یابند؛ لذا در مواردی مثل وقایع آبان 98، باب سوءاستفاده دشمن از مطالبه و ناراحتی مردم باز می‌ماند.
وی ادامه داد: باید مسیرهای جایگزینی برای اعمال نظر، اعتراض و مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌ها اتخاذ شود. مردمی که اجازه مشارکت در بازه‌های غیر انتخابات نداشته باشند و از شنیده شدن صدای‌شان در حاکمیت ناامید شوند، دیگر به صندوق رأی هم اقبالی نخواهند داشت. همان‌طور که انتخابات اخیر می‌توانست مشارکتی بسیار بالاتر از آنچه محقق شد، داشته باشد.
وی گفت: همه آن چه گفتیم از باب دغدغه‌ای است که نسبت به کارآمدی جمهوری اسلامی داریم. نظامی که برای شهیدان از 17 شهریور 57 تا دفاع مقدس تا مدافعان حرم؛ و از اندرزگو و رجایی تا حججی و  قاسم سلیمانی از جان عزیزتر بود و دریغا که لحظه‌ای از این فرصت بی‌نظیر تاریخی غفلت شود و اکنون که مستکبران و طواغیت عالم  به غیظ آمده و از الگو شدن گفتمان انقلاب اسلامی در هراسند ما نیز باید با رفع موانع داخلی و بسیج حداکثری همه توان‌ها نور امید را در توده‌های مستضعف جهان زده نگه داریم و بشریت را مشتاق ظهور عدالت‌گستر نهایی کنیم.




نماینده تحکیم وحدت:
 باید نهضت ملی مبارزه با فساد ایجاد شود
 
 علی دهقان دبیر و نماینده انجمن‌های اسلامی دانشجویان ( اتحادیه دفتر تحکیم وحدت) طی سخنانی در این دیدار گفت: سالهاست فساد در لایه‌های مختلف نظام اداری کشور کم یا زیاد رخنه کرده است و به دلیل عدم زیرساخت قانونی مناسب، مردم نیز در مواجهه با هر دستگاهی صرفا می‌توانند نظاره‌گر این مفاسد باشند، در حالیکه نظارت مستمر مردمی در کنار نظارت متمرکز حکومتی می‌تواند نهضت ملی مبارزه با فساد ایجاد کند که این اتفاق نیز معطل تصویب طرح حمایت از گزارشگران فساد در مجلس است.
وی صداوسیما را پاشنه آشیل جمهوری اسلامی دانست و گفت: متاسفانه مسئولین صداوسیما همچون مسئولین شورای عالی فضای مجازی در جنگ شناختی علیه جمهوری اسلامی، تنها نظاره‌گر بمباران باورهای مردم‌اند و ککشان هم نمی‌گزد که سرمایه‌ اجتماعی نظام دارد بر باد می‌رود.
دهقان اظهار داشت: آگاهی نیاز اصلی مردم در این جنگ همه جانبه است؛ که متاسفانه با رویکرد سیاست‌زده و امنیتی در مدیریت صدا و سیما و با هدایت عقل منفصل رسانه‌ ملی یعنی شورای عالی امنیت ملی، نیاز آگاهی در بزنگاه‌ها به جای تامین از سوی نظام، توسط رسانه‌های معاند نظام تامین می‌شود.
وی درباره مسائل حوزه خانواده هم گفت: خانواده اولین نهاد اجتماعی‌ای است، که مانع از هزاران بحران پیدا و پنهان برای جامعه‌ ماست، ولی برای پیشگیری از بحرانِ خودِ آن فکری نمی‌شود... اکنون در آستانه ششمین سالگرد ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت، باز هم باید شاهد گزارش‌های عریض و طویل، اما ویترینی آقایان باشیم؛ این در حالی‌ست که از یک طرف ۳ میلیون زوج نابارور هنوز در انتظار درمان رایگان هستند و از طرف دیگر مشکلات پیشِ روی 12 میلیون جوان ایرانی موجب تاخیر در ازدواج و به تبع آن تاخیر در فرزندآوری شده، همچنین نهادهای منفعل فرهنگی آشکارا ضد سیاست‌های جمعیتی عمل می‌کنند.
وی گفت: در این میان، متاسفانه نبودِ «زیرساخت اجتماعی مادری» نیز مزید بر علت شده است؛ فاجعه اینجاست که در جمهوری اسلامی نقش مادری آنقدر نادیده گرفته شده، که برخی اساتید دانشگاه، به خود اجازه می‌دهند تا همکاری با زنان را مشروط به عدم فرزندآوری کنند.
دهقان افزود: همین مسئله در مشاغل نیز به نوعی وجود دارد و چه بسیارند زنانی که با نبود حمایت‌های این چنینی، بین نقش مادری و فعالیت اجتماعی همچنان در تعارض مانده‌اند یا به ناچار مجبور به انتخاب یکی شدند.
دبیر دفتر تحکیم وحدت اضافه کرد: بحران جمعیت تنها یکی از بحران‌های پیشِ روی خانواده است که با وجود مشخص بودن راهکارها و حتی گاهی تخصیص بودجه، تنها به‌دلیل اهمال متولیان، روز به روز شدیدتر می‌گردد.