به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,468
بازدید دیروز: 4,463
بازدید هفته: 12,529
بازدید ماه: 12,529
بازدید کل: 23,674,357
افراد آنلاین: 5
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
پنج‌شنبه ، ۰۶ اردیبهشت ۱٤۰۳
Thursday , 25 April 2024
الخميس ، ۱۶ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۵۱۶ - مهدی جبرائیلی تبریزی : خیرخواهی به وسعت جهان در ادعیه ماه رمضان ۱۳۹۹/۰۲/۳۱

خیرخواهی به وسعت جهان در ادعیه ماه رمضان 

مهدی جبرائیلی تبریزی | دامپزشک نیوز  

 مهدی جبرائیلی تبریزی
ماه مبارک رمضان به تنهایی مکتبی است که تربیت انسان و کمال او در آن مد نظربوده و اهل معنا را فرصتی بی‌بدیل به حساب می‌آید. محاسبات دقیق از امساک ظاهری گرفته تا مراقبت از جوارح تا خطورات و ذهنیات همه و همه، با هدف تربیت انسان در لایه­‌ها و یا مراتب مختلف روحی، ماه رمضان را بر اهل‌­الله ،مبارک گردانیده است.
توجه به اذکار و دستورات و آداب ویژه این ماه‌، نشان می­‌دهد که صرف گوشه‌­گزینی و ذکرفردی در خلسه تنهایی، درمکتب تربیت معنوی اسلام به هیچ عنوان مورد قبول نیست، هرچند ارزشمند و لازم است.
ازجمله درسهای این مکتب، ایجاد درد و دغدغه نسبت به همنوعان است. که خود اثر تربیتی در فرد دارد و آن کمال و کرامت است. هر کس که از خودبینی و منیت به درآید و نیت و همت دیگران را کند؛ عظمت می‌­یابد.
خیرخواهی و مهرورزی، صفتی از صفات خداوند است که انسان با آن رنگ الهی می‌گیرد واین رنگ آرامش بخش است. دلنواز و جان­فزاست و دنیایی از زیبائیها را می­‌نمایاند.
دریکی از دعاهای وارده در این ماه می­‌خوانیم:
اللَّهُمَّ أَدْخِلْ عَلَى أَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَاللَّهُمَّ أَغْنِ كُلَّ فَقِيرٍ اللَّهُمَّ أَشْبِعْ كُلَّ جَائِعٍ‏اللَّهُمَّ اكْسُ كُلَّ عُرْيَانٍ اللَّهُمَّ اقْضِ دَيْنَ كُلِّ مَدِينٍ‏ اللَّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ كُلِّ مَكْرُوبٍ اللَّهُمَّ رُدَّ كُلَّ غَرِيبٍ اللَّهُمَّ فُكَّ كُلَّ أَسِيرٍ اللَّهُمَّ أَصْلِحْ كُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِينَ‏اللَّهُمَّ‌اشْفِ كُلَّ مَرِيضٍ اللَّهُمَّ سُدَّ فَقْرَنَا بِغِنَاكَ اللَّهُمَّ غَيِّرْ سُوءَ حَالِنَا بِحُسْنِ حَالِكَ‏اللَّهُمَّ اقْضِ عَنَّا الدَّيْنَ وَ أَغْنِنَا مِنَ الْفَقْرِ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ(خدایا دل اهل قبور را شاد کن،خدایا هر تهیدستى را بی‌نیاز کن،خدایا هر گرسنه‏اى را سیر کن، خدایا هر برهنه‏اى را بپوشان، خدایا قرض هر بدهکارى را ادا کن.خدایا غم هر غمزده‏اى را برطرف کن، خدایا هر غریبى را به وطن بازگردان، خدایا هر اسیرى را آزاد فرما، خدایا هر فسادى را در کار مسلمانان اصلاح گردان، خدایا هر بیمارى را درمان ده،خدایا راه تهیدستى ما را با توانگری ات ببند، خدایا بدحالى ما را به خوبى حال خود تغییر ده، خدایا وام ما را بپرداز، و ما را از تهیدستى بی‌نیاز کن که تو بر هرچیز توانایى).
دراین دعای نورانی برای اهل قبور نشاط و سرور درخواست می‌کنیم. تمام فقیران وگرسنگان، برهنگان، بدهکاران، غمگینان و بیماران، دغدغه ما هستند و جالب اینکه هیچ قیدی در این فرازها وجود ندارد. نه قید اعتقادی ونه ملیتی و نه جنسیتی و نه قشری از انسانها. ناگفته معلوم است که این دعاها بطور مطلق به استجابت نمی‌­رسد، یعنی تمام بیماران شفا به معنای رهایی از بیماری نمی‌­یابند، پس سرّی است که در ابتدای سخن گذشت. هدف، رشد انسان به گستره همه عالم است هرچند در گوشه‌­ای بنشسته باشد. به عبارت دیگرهدف آن است که نگاه جهان شمول پیدا بکند و روحش چنان وسیع و بزرگ شود که جهانی بیندیشد و تنها در محدوده خود و بستگان و قوم و قبیله و ملت خویش محصور نماند.
اینکه در روایات فرموده­‌اند : «نیهًْ المؤمن خیر من عمله»، نیّت آدم با ایمان از عمل او بهتر است. (کافى، ج 2، ص 82) به این معناست که فرد مومن شمه­‌ای از رحمانیت خداوندی را در خویش متجلی می­‌کند و برای همه می­‌خواهد آنچه برای خود می­‌خواهد، هرچند به خاطر دارایی و توانایی محدودش در عمل نمی‌­تواند همگان را دریابد. نکته مهم دیگر اینکه خیرخواهی فقط در فکر و نیت ودعا نیست، بلکه باید در عمل هم عینیت یابد، به هر اندازه‌­ای که توانایی وجود داشته باشد.
اهمیت خیر خواهی در آموزه‌های دینی
خیرخواهی نیاز امروز دنیا وجامعه ماست. درجامعه خیرخواه، منکرات و ناملایمات جایگاهی ندارند. مگر می‌شود فرد وجامعه­ اهل خیر؛ اختلاس، دزدی، گرانی، احتکار و... را تجربه کند؟! چرا که اولا آحاد جامعه خیر می‌­خواهند، پس شرنمی­‌خواهند که باشد، ثانیا خیرخواهان با شر ومنکر مقابله می­‌کنند که خودخیرخواهی دیگر است. فریضه امربه معروف و نهی از منکر شأنیتی اینچنین دارد.
اميرمؤمنان(ع)، اجتماعى را که دارای «نصيحتگر» و «نصيحت‌پذير» نباشد، فاقد خير و نيكى می‌داند(شرح غررالحكم، ج6، ص427).
جایگاه خیرخواهی در رديف اصول اخلاق اجتماعى اسلام قرار دارد. بلکه بالاتر از آن رسول گرامى اسلام (صلی الله علیه و آله) کل دين را خيرخواهى می­‌دانند. پرسيدند: براى چه كسى؟ فرمود: براى خدا، پيامبرش، کتابش، پيشوايان دين، مومنین و انبوه مسلمانان.(روضهًْ الواعظين و بصيرهًْ المتعظين؛ ج‏2 ؛ ص424).
و درسخنى ديگر منزلت انسان خیرخواه و نصيحتگر را دربهشت، همنشین خود بیان می‌کنند. (الكافي؛ ج‏1؛ ص404).
بجاست قضیه­‌ای را که ازجناب استاد عاملی(امام جمعه محترم اردبیل)شنیدم به مناسبت بازگو کنم: نقل کردند که مرحوم آیهًْ‌الله العظمی بروجردی زمانی درعالم رویا محضر حضرت رسول اکرم(ص) شرفیاب می­‌شوند، مجلسی بود که سادات بحرالعلوم حضور داشتند. ایشان می‌­گویند من در ذیل مجلس نشسته بودم که فردی به محض ورود، پیامبراکرم با ‌اشاره به او فرمودند تا در کنار خودشان بنشیند. من با دیدن این صحنه به ذهنم خطورکرد که چرا ایشان با وجود این همه سادات عالم وفقیه، این فرد را درکنار خودشان جای دادند؟ در این حین آن حضرت فرمودند: «لکثره سعیه فی حوائج الناس». (به دلیل سعی تلاشش در جهت رفع نیازهای مردم).
این واقعیت مورد تایید روایات اهل بیت(ع)است: «بى‌شكّ‌ خداوند درميان مخلوقاتش در زمين بندگانى دارد كه درنيازهاى دنيا و آخرت ملجأ و پناه مردمند، براستى اين افراد مؤمنانند و به روز رستاخيز در امان»( تحف­‌العقول / ترجمه جعفری؛ ج ،۱ ص ۳۵۴).
قرآن خیرخواهی پیامبراکرم را این­گونه بیان می­‌کند: «گويا از شدت اندوهِ اينكه آنها ايمان نمى‌آورند، مى‌خواهى جانت را از دست بدهى»!(سوره شعرا، آيه3).
خیرخواهی منش انبیاء بوده است.حضرت‌نوح(ع)950 سال در تبليغ دین خويش به خیرخواهی مردم‌اشاره می­‌کرد: «من پيام‌هاى پروردگارم را به شما ابلاغ مى‌كنم و خيرخواه شما هستم».(سوره اعراف، آيه 63).
حضرت هود(ع) هم می‌فرمود: «من براى شما خيرخواه و امينم».(سوره اعراف، آيه 68).
حضرت صالح (ع)پس از گرفتارشدن قوم خویش به عذاب الهی فرمود که من بر شما خیرخواه بودم اما شما اهل خیر و صلاح را دوست ندارید.(سوره اعراف، آيه 79).
سخن حضرت شعيب(ع) نيز نظير سخن حضرت صالح بود.(سوره اعراف، آيه 93).
از نکات جالب توجه اینکه اسلام نیت وعمل خیر را صرفا فعل اخلاقی تلقی نمی­‌کند، بلکه آن را به‌مثابه عبادتی محبوب به‌شمار می‌آورد.(نهج الفصاحهًْ؛ ص594).
رسول خدا (ص) فرمود: خلق خدا عيال(خانواده و نان خور) خدايند و محبوب‌ترين مردم نزد خدا كسى است كه به عيال خدا سود دهد و براى خاندانى سرور و شادى فراهم آورد.(اصول کافی، ترجمه کمره‌­ای، ج۴، ص ۴۸۵).
نکته دیگر آثار مترتب بر این نوع طرز تفکر و عمل است که ثواب خواندن این دعا را بخشش گناهان تا روز قیامت ذکر شده است(مفاتیح الجنان). ما در مورد کدامین عبادت و آداب شرعی چنین خصوصیتی سراغ داریم؟!
 به نظر می‌­رسد درک پیام‌ها و ‌اشارات متون دینی و تبیین آنها امروزه بیش از هرزمان دیگر ضرورت دارد. با این روش زمینه گرایش به دین را می‌­توان فراهم و بیشترکرد.
اسلام انسان را مسئول می­‌داند و تعهد اجتماعی یکی از ابعاد این مسئولیت است. به بیان دیگر شریعت اسلام رهبانیت و عزلت را نفی و حضور در جمع را نه تنها منافی با عرفان و سیر و سلوک نمی­‌داند، بلکه از لوازم کمال انسان معرفی می‌کند. به تعبیر دیگر فقط نماز نیست که معراج مومن است، ازمتون دینی استفاده می­‌شود که خیرخواهی برای بندگان، انسان را محبوب خداوند قرار می­‌دهد، این محبوبیت خود نردبانی است از جنس نور که تا قله­‌های عرفان کشیده شده است.