مقدّمتا باید این را بدانیم که ائمّه اهلبیت(ع) _که بیشتر، تکیه ما روى هشت امام مابین امام سجّاد و امام عسکرى(ع) است_ اینکه میگوییم مجاهد بودند و جهاد میکردند، یعنى چه؟ لازم است بنده این را براى شما درست تبیین کنم. وقتی که ما میگوییم امام صادق(ع) جهاد میکرد، مىبینید که مستمع فوراً سؤال میکند _ البتّه شما آقایان که خیلى نجیبید و این سؤال را نمیکنید، بعدا هم سؤال نمیکنید؛ آنهایی که مستمع این حرفها نیستند، به همین دلیل که مستمع نیستند، سؤال میکنند _ کجا امام صادق(ع) جهاد میکرد آقا؟ ما که شمشیرى دست امام صادق ندیدیم. ما که از امام صادق(ع)، میدان جنگى نشنیدیم. بنده از این سؤالات گوناگونى که در این زمینه مطرح میشود، احساس میکنم که اصطلاح جهاد _ این واژهى مخصوص _ در فرهنگ اسلام، یک اصطلاح ناشناخته است. مقدّمهاى که میخواستم بگویم، همین بود. این را باید بیان کنیم که جهاد یعنى چه؟
دو تفسیر غلط و یک تفسیر صحیح از جهاد
درباره جهاد دو تفسیر غلط وجود دارد و یک تفسیر درست. آن دو تفسیر غلط، دو نقطهى مقابل هم است؛ یکى از یک جهت، انحرافى است؛ یکى از جهت مقابل آن، انحرافى است. میدانید که واژه «جهاد» در قرآن در موارد زیادى استعمال شده و در روایات چندین برابر قرآن استعمال شده، و یکى از واجبات دین اسلام جهاد است. واژه جهاد در قرآن، غیر از این اصطلاح در فقه شیعه است. در فقه شیعه، به حسب متداول و معروف میان فقها، بخصوص در قرنهاى بعد از آغاز غیبت _ یعنى از قرن پنجم به این طرف_ واژه جهاد فقط به یک معناى محدودى اطلاق میشود، امّا در قرآن اینجور نیست. در قرآن معناى جهاد با معناى جهاد در فقه اسلامى و در کتب فقهیّه و در حقوق اسلامى قیاس نمیشود.
یک تفسیر غلط از جهاد جهاد بودن هر تلاشی
آن دو معناى انحرافى که عرض کردم، یکىاش این است: میگویند جهاد برطبقِ لغت، یعنى کوشش؛ و جهاد در راه خدا، یعنى مطلقِ کوشش در راه خدا. براى اینکه این معنا را درست در خارج پیاده کنند، میگویند هر کارى که شما براى خدا میکنید، یک کوششى است و یک جهاد است. مثلاً فرض بفرمایید که شما اوّل صبح، ساعت 8 از منزل، از زیر کرسى، از کنار بخارى گرم، از توی اتاق راحت، زحمت میکشید، به خودتان رنج میدهید، بیرون مىآیید؛ دست میکنید در جیب، یک زحمت است؛ سوییچ ماشین را از جیب در مىآورید، یک زحمت است؛ درِ این ماشین هشتاد نود هزار تومانى را باز میکنید، یک زحمت است؛ سوار ماشین میشوید، نمیدانم گاز میدهید، دنده عوض میکنید، بالاخره ماشین را راه مىاندازید و در خیابانهاى شلوغ تهران با این ناراحتىها! حرکت میکنید و مىآیید تا بازار، اینها همهاش زحمت است؛ خدا اجرتان بدهد! بعد تشریف مىآورید درِ حجره یا توی اداره یا فلان گوشه دیگر مىنشینید، این شاگرد مىآید، آن منشى مىآید، با این یک کلمه حرف میزنید، با آن یک کلمه حرف میزنید آفتاب تا آفتاب؛ از طلوع تا غروب زحمت زیادی میکشید تا هزار تومان گیرتان بیاید.
خب، زحمت میکشید؛ منتها چون این زحمت براى این است که رزق حلالى را تحصیل کرده باشید و پرتقال و موز و چلوکباب و بوقلمون! و دیگر چیزها را براى آقازادهها بخرید و به آنها بدهید بخورند، این کار شما جهادى است در راه خدا؛ کوشش است دیگر.1 کوشش نیست؟ زحمت نیست؟ تلاش نیست؟ خب، تلاش است دیگر؛ تلاش معاش. لذاست که میگویند رزق حلال تحصیل کردن، یک نوع جهاد است.2 اسم این را میگذارند جهاد. از اینجا شما شروع کنید تا بزرگترین کارها و کوچکترین کارها که اینها همهاش یک تلاشى است؛ اگر براى خدا بود، جهاد است.
میگویند: «آقا! جهادى که در اسلام هست: «و جهدوا فى الله حقّ جهاده» 3_ یعنى اینکه تلاش کنید در راه خدا، آنجورى که لازم است تلاش کرد_ این است؛ تلاش کنید براى کسب، تلاش کنید براى علم، تلاش کنید براى زندگى، تلاش کنید براى دیدار دوستان. هر زحمتى که بکشید، جهاد فی سبیلالله است. محصّلى که درس میخواند و زحمت میکشد و آن فرمولهاى مشکل را حل میکند، یا آن مسئله فقهى یا نحوى یا اصولىِ مشکل را حل میکند، اگر این کار او برای خدا است یعنی براى خیر مسلمانها است و با توجّه به خدا است، این یک جهاد است.» و از این قبیل.
این یک تفسیر از جهاد است در نظر یک عدّه. لذاست که میبینید خودشان را از مجاهدین میدانند دیگر؛ میگویند: «آقا! ما هم جهاد میکنیم». وقتی که با او حرف بزنى، براى اینکه تعجّب نکنى از او که جهاد میکند، به خودت هم تمسّک میکند که: «آقا! شما هم جهاد میکنى. همین که درِ دکّان آمدى و در را باز کردى و نشستى، جهاد است!» این تفسیر، تفسیر غلطى است و خیلى هم غلط است.
پانوشتها
1- این بیان و مثالها، تعریض و اعتراضی است به سبک زندگی غیر زاهدانه و متجمّلانه _ بهحسب معیارهای آن زمان _ برخی مخاطبان گرچه مخاطبان، متدیّن و بلکه اهل مبارزه باشند.
2- کافی، کلینی، ج5، ص88
3- سورهی حج، بخشی از آیهی78
منوی اصلی
ورود اعضا
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: | 2,891 |
---|---|
بازدید دیروز: | 6,907 |
بازدید هفته: | 50,761 |
بازدید ماه: | 248,536 |
بازدید کل: | 25,858,900 |
افراد آنلاین: | 8 |
اوقات شرعی
اوقات شرعی به وقت زنجان
اذان صبح: | |
---|---|
طلوع خورشید: | |
اذان ظهر: | |
غروب خورشید: | |
اذان مغرب: |
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۲۹ فروردین ۱٤۰٤
Friday , 18 April 2025
الجمعة ، ۲۰ شوّال ۱٤٤۶
فروردین 1404 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
ج | پ | چ | س | د | ی | ش |
1 | ||||||
8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 |
15 | 14 | 13 | 12 | 11 | 10 | 9 |
22 | 21 | 20 | 19 | 18 | 17 | 16 |
29 | 28 | 27 | 26 | 25 | 24 | 23 |
31 | 30 |
آخرین اخبار
سرلشکر سلامی: ارتش در یک هماهنگی و همدلی شکوهمند با سپاه موجب عصبانیت دشمنان شده است ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(39 بازدید)
(39 بازدید)
در حیاط دولت مطرح شد: از بهکارگیری نیروگاههای تجدیدپذیر تا پیگیری دستور رئیسجمهور برای ممنوعیت واردات پارچه ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(59 بازدید)
(59 بازدید)
امیرحسین ثابتی، نماینده مجلس: اموال کشور را از «ترامپهای داخلی» پس بگیرید ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(32 بازدید)
(32 بازدید)
به بهانه روز ارتش جمهوری اسلامی: حکایت پرفراز و نشیب ارتش در این سرزمین ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(47 بازدید)
(47 بازدید)
امیر سرتیپ صباحیفرد: نیروی پدافند هوائی کشور در تربیت نیروی جوان متخصص سرآمد است ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(48 بازدید)
(48 بازدید)
محسن اسماعیلی به عنوان «معاون راهبردی و امور مجلس رئیسجمهور» منصوب شد ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(28 بازدید)
(28 بازدید)
برگزاری راهپیمایی عظیم «انا علی العهد» با حضور مردم ایران از 31 استان و نمایندگان 70 ملیت در قم ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(41 بازدید)
(41 بازدید)
رهبر انقلاب در دیدار جمعی از مسئولان ارشد سه قوه: مسائل کشور را به مذاکره گره نزنید اشتباه برجام تکرار نشود ۱۴۰۴/۰۱/۲۶ ۰٤/۰۱/۲۷
(118 بازدید)
(118 بازدید)
۲۱ - ده گفتار از رهبرمعظم انقلاب در تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصوم(ع)- تبیین معنای جهاد در سیره امامان(ع) ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
ده گفتار از رهبرمعظم انقلاب در تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصوم(ع)-۲۱:
تبیین معنای جهاد در سیره امامان(ع)