به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 105
بازدید دیروز: 4,191
بازدید هفته: 15,357
بازدید ماه: 15,357
بازدید کل: 23,677,183
افراد آنلاین: 3
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۰۷ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 26 April 2024
الجمعة ، ۱۷ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۵۰ - امام جعفر صادق(ع) : تعالیم مشترک کتب آسمانی ۱۳۹۹/۰۴/۰۴

تعالیم مشترک کتب آسمانی 

امام جعفر صادق(ع) به یکی از شاگردانش فرمود: از من چه چیزهایی را آموخته‌ای؟ گفت: آقاجان هشت مسئله را فرا گرفته‌ام. حضرت فرمود: آنها را برایم توضیح بده.
گفت: 1- هر چیز مورد علاقه را که دیدم،‌ هنگام مردن از صاحبش جدا می‌شود،‌ همت خود را از آن گرفتم و صرف چیزی کردم که از من جدا نمی‌شود، بلکه موقع تنهایی‌ام مونس من گردد و آن انجام دادن کار نیک است. امام فرمود: سوگند به خدا که کار خوبی کردی.
2- گروهی از مردم را دیدم که به فامیل و مال و فرزند افتخار می‌کنند. در حالی که این امور افتخاری ندارد، و من افتخار بزرگ را در این سخن یافتم که می‌فرماید: «ان اکرمکم عندالله اتقیکم» قطعا گرامی‌ترین شما پیش خدا پرهیزکارترین شما است (حجرات- 13) لذا کوشش نمودم تا اینکه نزد خدا عزیز و گرامی باشم. امام فرمود سوگند به خدا که کار خوبی کرده‌ای....
3- مردم را سرگرم بازی دیدم، اما من به سخن خدا گوش دادم که فرمود:«و اما من خاف مقام ربه و نهی النفس عن الهوی فان الجنهًْ هی الماوی» و اما کسی که از مقام پروردگارش ترسید و خود را از هوی نفس بازداشت پس همانا جایگاه وی بهشت است(نازعات- 40) لذا تلاش کردم تا با هواهای نفسانی خود مبارزه کنم تا اینکه سر به طاعت خدا نهاده باشم. حضرت فرمود: سوگند به خدا که کار نیکی انجام داده‌ای.
4- دیدم هر کس چیزی را که دارد، دوست داشته و در نگهداری آن می‌کوشد. اما من به این آیه توجه کردم« من ذا الذی یقرض الله قرضا حسنا فیضاعفه و له اجرکریم» کیست آن کس که به خدا وام نیکو دهد تا آن را برایش دو چندان کند و او را در آخرت پاداشی کریمانه باشد؟ (حدید-11) لذا هر چیز ارزشمندی را تقدیم خدا کردم تا ذخیره روزی باشد که به آن نیازمندم. امام فرمود: سوگند به خدا که کار خوبی کرده‌ای...
5- دیدم مردم به خاطر روزی نسبت به یکدیگر حسد می‌ورزند. اما خدا فرمود: این ما هستیم که معیشت مردم را در دنیا میانشان تقسیم می‌کنیم و بعضی را بر دیگران برتری دادیم تا همدیگر را به خدمت بگیرند و رحمت پروردگارت از آنچه مردم ذخیره می‌کنند بهتر است. (زخرف-32) لذا من به هیچ‌ کس حسد نمی‌کنم و اگر چیزی را از دست دادم برایش غصه نمی‌خورم. امام صادق(ع) فرمود: سوگند به خدا که کار خوبی کرده‌ای.
6- دیدم مردم نسبت به یکدیگر کینه‌ورزی و دشمنی می‌کنند، اما خدا فرمود: «ان‌الشیطان لکم عدو فاتخده عدواً» حقیقتا شیطان دشمن شما است: پس او را دشمن بگیرید (فاطر-6) لذا به جای دشمنی با مردم به دشمنی با شیطان پرداختم. امام فرمود: سوگند به خدا که کار نیکی کرده‌ای.
7- دیدم مردم در طلب روزی بسیار تلاش می‌کنند. اما قرآن می‌گوید: جن و انس را نیافریدم مگر اینکه مرا بندگی کنند. از آنان هیچ رزقی نمی‌خواهم که مرا اطعام کنند. همانا خدا روزی‌رسان و صاحب قدرتی استوار است. (ذاریات - آیات 56 تا 58)
لذا یقین کردم که وعده و گفتار خدا راست است. دل به وعده او بستم و به سخن او راضی شدم و به‌جای اینکه نگران روزی باشم به حقی که او برعهده من دارد توجه نمودم. امام فرمود: سوگند به خدا که کار خوبی کرد‌ه‌ای.
8- دیدم گروهی به تندرستی و سرمایه و مال فراوان خود و انسان‌های مثل خود دل بسته‌اند. اما خدا فرمود: و هرکس از خدا پروا کند برای او راه خروجی پدید می‌آورد، و او را از جایی که گمان نمی‌برد روزی می‌رساند. و هرکس بر خدا توکل کند او برایش کافی است (طلاق- 2و3) لذا بر خدا توکل نمودم و دل از غیر خدا بریدم. امام فرمود: سوگند به خدا که تعالیم تورات و انجیل و زبور و قرآن و سایر کتاب‌های آسمانی همه بر محور همین هشت مسئله دور می‌زند(1)
____________
1- مجموعه ورام، ج 1،‌ ص 555