به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 218
بازدید دیروز: 5,718
بازدید هفته: 218
بازدید ماه: 21,188
بازدید کل: 23,683,010
افراد آنلاین: 5
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۰۸ اردیبهشت ۱٤۰۳
Saturday , 27 April 2024
السبت ، ۱۸ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
خوان حکمت (۲۶۲) : فرمان جنگ با مستکبران ناقض عهد و پیمان ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
خوان حکمت
 
فرمان جنگ با مستکبران ناقض عهد و پیمان
 
 ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
 
 
بسم الله الرّحمن الرّحیم
اگر درقضیه غزّه، نصیحت، سفارش، مسائل بین‌الملل و این عناوینی كه ـ متأسفانه ـ الفاظ بی‌محتواست؛ مانند حقوق بشر هیچ اثر نمی‌كند، برای این است كه این ابزار به دست كسی است كه به طرف سقوط دارد حركت می‌كند؛ لذا از هر سنگی سخت‌تر است، از هر گیاهی پَست‌تر است و از هر شیطانی درنده‌تر و پَست‌تر است.
ذات اقدس اله به رسول خود فرمود تو اسرائیلی‌ها را درست نمی‌شناسی و من به تو می‌گویم، فعل «لا تَزالُ» را برای چیزهایی كه مفید استمرار باشد به كار می‌برند، فرمود: «لا تَزالُ تَطَّلِعُ عَلی‏ خائِنَةٍ مِنْهُمْ؛ تو همواره بر خیانتى از آنان آگاه مى‌شوى»؛(1) اینها هر روز در برابر پیغمبر دارند نقشه می‌كشند، فرمود بدان با چنین دشمنی روبرو هستی، او كه نصیحت‌پذیر نیست و هر روز هم دارد نقشه می‌كشد؛ الآن آتش‌بس بلافاصله نقض، هیچ نباید توقع داشت كه او مثلاً عاطفه‌ای، رحمی، عقلی، درایتی، هوشی، انصافی و تعهّدی داشته باشد؛ مشركان هم همین‌طور بودند و اینها هم از همان قبیل‌ هستند، فرمود: «در‌باره هیچ مؤمنى مراعات خویشاوندى و پیمانى را نمى‌كنند و آنان همان تجاوزكارانند.»(2)
فرمان قرآن برای مبارزه با دشمنان ناقض عهد
اینكه فرمود من می‌گویم با اینها بجنگید، نه برای اینكه اینها كافر هستند، انسان با بسیاری از كفار می‌تواند رابطه مسالمت‌آمیز داشته باشد؛ در آیه هفت و هشت سوره مباركه «ممتحنه» هم همین بیان هست، فرمود: «خدا شما را از نیکی کردن و رعایت عدالت نسبت به کسانی که در راه دین با شما پیکار نکردند و از خانه و دیارتان بیرون نراندند نهی نمی‌کند؛ چرا که خداوند عدالت‌پیشگان را دوست دارد.» فرمود ما نمی‌گوییم با كافر رابطه نداشته باشید، با كافری كه مزاحم شما نیست رابطه داشته باشید؛ اما با مستكبر رابطه نداشته باشید، نه برای اینكه كافر است و نه برای اینكه مؤمن نیست «فَقاتِلُوا أَئِمَّهًْ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَیْمانَ لَهُمْ؛ با سردمداران کفر بجنگید، زیرا آنان پایبند هیچ پیمانی نیستند»(3) نه «لا اِیمان لهم»، چون هیچ قطعنامه‌ای، هیچ پیوندی، هیچ كنوانسیونی، هیچ میثاق بین‌المللی، هیچ چیزی برای آنها محترم نیست، نه چون كافر هستند، خیلی از كفّار می‌باشند كه زندگی مسالمت‌آمیزی با مسلمانان دارند. نفرمود «فَقاتِلُوا أَئِمَهًْ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا اِیمان لَهُمْ»، فرمود: «إِنَّهُمْ لا أَیْمانَ لَهُمْ»؛ چون به هیچ سوگند، عهدنامه، میثاق، قطعنامه و هیچ چیزی ملتزم نیستند.
ما الآن با دو خطر «جهل» و «دشمن» روبرو هستیم. اگر از ما كسی بگوید كه ـ خدای ناكرده ـ فارغ‌التحصیل است، همین اوّلین روز سقوط اوست. اولاً تا نفس می‌كشیم به دنبال سواد و علم باید باشیم، اگر این شد، فناوری برای ما خیلی آسان است؛ این وظیفه همه ماست، چه حوزوی و چه دانشگاهی، دوم هم بدانیم با چه كسی روبرو هستیم، نه با كافر روبرو هستیم و نه با «لا اِیمان له» روبرو هستیم بلکه با «لا أَیْمانَ لَهُمْ» روبرو هستیم، شما كدام قطعنامه را تصویب كردید كه او امضا كرد؟! اینكه گرگ نیست، این «أضلّ من السبع» است؛ اینكه سنگ نیست، این «أَشَدُّ قَسْوَةً» است.
چرا انسان از فرشته بالاتر می‌شود؟! برای اینكه سرمایه‌ای دارد كه فرشته ندارد، چرا انسان از سنگ پَست‌تر می‌شود؟ برای اینكه سرمایه‌ و قوّتی دارد كه سنگ ندارد، این در انسان هست؛ چنین موجودی از صفر شروع می‌كند به صد می‌رسد و ما با این روبرو هستیم. بنابراین هم وظیفه ما این است كه عالِم بشویم، هم وظیفه ما این است كه دشمن را بشناسیم، كسی كه «لا أَیْمانَ لَهُمْ» را بشناسیم.
دموکراسی توخالی غربی‌ها
اینکه منتظر باشیم كه سازمان ملل و مانند آن به داد ما برسد، این صحیح نیست. اینها كه می‌بینید دم از دموكراسی و مانند آن می‌زنند از بس آدم كشتند خسته شدند. در جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم هفتاد یا هشتاد میلیون را كشتند، همین‌ها كشتند ما كه نكشتیم. الآن جمعیت به هفت میلیارد رسیده، آن وقت كه آنقدر نبود، هفتاد یا هشتاد میلیون در آن وقت خیلی بود، از بس كشتند، دیگر جایی آرام نمانده نبود، در كمتر از پنجاه سال جنگ جهانی اول و دوم را راه‌اندازی كردند و تقریباً هفتاد هشتاد میلیون نفر را كشتند. از بس آدم كشتند خسته شدند که حالا دم از دموكراسی می‌زنند، ما با اینها روبرو هستیم.
ضرورت رصد اتاق فکر دشمنان
حضرت امیر(ع) یك بیان نورانی در جنگ دارد؛ پرچم جنگ جمل را به دست پسرش ابن‌حنفیه داد و فرمود تو در جنگ مواظب باش، همه سربازها كه برای كشتن تو نیامدند تو با یك سرباز روبرو هستی، حواست جمع باشد که اتاق جنگ و اتاق فكر كجاست. حضرت دو بیان دارد: یكی اینكه نترس و با یک نفر جنگ کن، برای اینكه همه كه با تو كار ندارند و دوم كه اساسی است فرمود: «ارْمِ‏ بِبَصَرِكَ‏ أَقْصَی‏ الْقَوْمِ»(چشمت را به دورترین صفوف دشمن بدوز)؛(4) اتاق جنگ شام را ببین که چه كسی آنجا دستور می‌دهد؟ شما غزّه را نبینید، آن حرف‌های اوباما و مانند اوباما را ببینید، ما با آنها روبرو هستیم.
محرومیت، رهاورد بی‌توجهی به میراث امام(ره)
همه ما واقعاً باید احساس وظیفه كنیم، احساس مسئولیت كنیم، راه باز است و این راه را امام و شهدا كه حشرشان با انبیا و اولیای الهی باشد برای ما باز كردند.آن‌كه همه علوم به دست اوست به ما گفت مناجات كنید و این كشور هم كه دارای شناسنامه است، مردان بزرگ از این سرزمین برخاستند و آن روزی هم كه دست ما خالی بود، امام و شهدا دیگران را از این مملكت طرد كردند، پس همه چیز ممكن است. الآن اگر ـ خدای ناكرده ـ ما نتوانیم آن نام امام، یاد امام، روش امام، خوی امام، خُلق امام، فكر امام، كتاب امام و تصویر امام را حفظ كنیم، ممكن است محرومیّت همراه ما بیاید.
 بیانات حضرت آیت الله جوادی آملی (دام‌ظله)
در جلسه درس اخلاق؛ 3 / 5 / 1393 .
مرکز اطلاع‌رسانی اسرا
_______________________
1.مائده، 13 .
2. توبه، 10.
3. توبه، 12.
4. نهج‌البلاغه، خطبه11.