دو نوع فعّالیّت تبلیغى (یکى بهصورت بیان حقایق و اظهار مسائل لازم و تبیین فکر و ایدئولوژى که کار امام حسن و برادرش امام حسین(علیهماالسّلام) بود و یکى هم بهصورت فریادهاى پرخروشى که بهوسیله حُجرها و رُشیدها و عمروبن الحمقها برآورده میشد و این فریادها که داعیه تشیّع در آنها بود، با خون این بزرگمَردان امضا میشد) انجام گرفته بود، امّا کافى نبود. کافى برای چه چیز نبود؟ براى یک حرکت منظّم از طرف خاندان پیغمبر(صلّیالهعلیهوآله) کافی نبود، که اینها بهطور منظّم و روشن یک حرکتى بکنند و زمام حکومت و قدرت را در دست بگیرند و این حرکت هم حرکتى باشد که با موفّقیّت توأم باشد.
تحلیل قیام امام حسین(علیهالسّلام)
ممکن است سؤال کنید که اگر (فعالیت تبلیغی) کافى نبود، پس چرا حسینبن على(علیهالسّلام) قیام کرد؟ مسئله فلسفهى شهادت حسینبن على(علیهالسّلام) در نظر من یک مسئلهاى است که اگر بخواهیم آن را بیان کنیم، لااقل محتاج یک ساعت، یک ساعت و نیم توضیح و مقدّمهچینى است. در این زمینه حرف هم هست و بنده در یکى از سالهاى گذشته در این زمینه صحبت کردهام.1 عقیده شخص خود من این است که حسینبن على(علیهالسّلام) نه آنجورى که بعضى فکر کردهاند، فقط براى حکومت آمد، که بعد از آنکه ببیند حکومت گیرش نمىآید و مسئله کشته شدن هست، به فکر برگشتن بیفتد؛ و نه آنچنانکه بعض دیگرى تصوّر کردهاند، فقط براى شهادت آمد؛ نه، هیچکدام از این دو نبود.
فقط براى حکومت نبود، چون از کیفیت رفتار آن حضرت، کاملاً مشهود بود که حساب شهادت را هم کرده؛ کاملاً روشن بود که فکر آینده خونین خود و اصحاب خود را کرده است. فقط براى شهادت نبود، چون خودش میفرمود که دارم میروم براى اینکه حق را اقامه کنم و امر به معروف و نهى از منکر کنم؛ و برداشت شیعیان معاصر آن حضرت از این حرکت جز این نبود که آن بزرگوار براى ایجاد یک محیط اسلامى تلاش میکند. بنابراین یک چیز ثالثى بود و اگر بنده بخواهم آن چیز ثالث را در یک عبارت _ اگرچه آن عبارت مجمل و مبهم باشد _ براى شما بیان کنم و تفصیل را موکول کنم به جاى خود و فرصت مناسب، باید بگویم که امام حسین(علیهالسّلام) حرکت کرد براى انجام یک واجبى که آن واجب تا آن ساعت در اسلام انجام نگرفته بود و حتّى شخص خود پیغمبر(صلّیالهعلیهوآله) هم نمیتوانست آن واجب را انجام دهد. این واجب جورى است که حتّى شخص پیغمبر(صلّیالهعلیهوآله) هم که بشیر و نذیر است _ یعنى رهبر انقلاب است، پدیدآورنده انقلاب دینى است _ نمیتوانست آن را انجام دهد؛ یک نفر دیگرى باید این واجب را انجام میداد که ادامه وجود پیغمبر(صلّیالهعلیهوآله) باشد و بر همان خط و روى همان ممشا و خطّمشى حرکت کرده باشد و او حسینبن على(علیهالسّلام) است.
هدف قیام امام حسین(علیهالسلام)
آن واجب چه بود؟ آن واجب عبارت بود از تجدید انقلاب اسلامى، بعد از پدید آمدن ارتجاع؛ به خط باز آوردن قطار منظّم جامعه اسلامى، پس از خارج شدن این قطار از خط. حسینبن علىعلیهالسلام با عمل خود نشان داد که هرگاه قطار منظّم جامعه اسلامى از خط منحرف شد، ممشاى انقلابى اسلام هرگاه فراموش شد، باید اینجور عمل کرد و اینجور باید این قطار را به خط باز آورد؛ و این کارى بود که طبعاً خود پیغمبر(صلّیالهعلیهوآله) نمیتوانست بکند؛ چون در زمان رهبر یک انقلاب که ارتجاع پیش نمىآید؛ ارتجاع مربوط به بعد است.
پس مسئله حسینبن على(صلواتالهعلیه) این نبود که خاندان پیغمبر(صلّیالهعلیهوآله) درصدد باشند که حقِّ ازدسترفته خود را و حکومت غصبشده خود را مجدّداً پس بگیرند؛ این یک مسئولیّتى بود بهعهده فرزندان حسینبن على(علیهالسّلام)، بازماندگان بیت نبوّت و وُرّاث مکتب امامت؛ یعنى امام چهارم، امام پنجم، امام ششم، امام هفتم تا امام دوازدهم(علیهمالسّلام). هرکدام از این چند بزرگوار اگر موقعیّت را مقتضى میدیدند، باید به دنبال این کار راه مىافتادند و انقلاب اسلامى را بهوجود مىآوردند و حکومتِ ازدسترفته و جامعه تباهشده و نابودشده را مجدّداً به حالت اوّلى و اصلى برمی گرداندند؛ این یک مسئولیّتى بود بر دوش ائمّه اهلبیت(علیهمالسّلام)، از امام سجّاد(علیهالسّلام) به این طرف.
۲ مسئولیّت امام سجّاد و امام باقر(علیهماالسّلام)
خب، چه چیزی بهعهده امام سجّاد و امام باقر(علیهماالسّلام) بود؟ اینها دو مسئولیّت براى خود احساس میکردند و روى این دو مسئولیّت کار میکردند: یک مسئولیّت، تبیین حقایق دین بود و روشن کردن و تطبیق دادن و تشریح کردن اصول اسلامى؛ همان اصولى که جامعه اسلامى آن را فراموش کرده بود. دوّم، تشکیل یک جمعیّت مهذّب، یک گروه مجهّز؛ مردمى که بهوسیله آنها بتوان بر حکومت زمان و بر قدرت زمان فائق آمد و او را از کار برکنار کرد و حق را به حقدار بازگرداند؛ و دیدیم که علىّبن الحسین و فرزندش امام باقر (صلوات الهعلیهم) در این راه کارهایی کردند، که بنده مختصرى و گوشـهاى و اشارهاى از این مطلب را از نظر آقایان محترم گذرانیدم.
پانوشتها:
1- چهار گفتار مربوط به سالهای 51 و 52 وجود دارد که در آن بهطور کافی به تحلیل قیام حسینی(ع) پرداخت شده و این گفتارها در کتاب «دو امام مجاهد» منتشر گردیده است.
منوی اصلی
ورود اعضا
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: | 2,868 |
---|---|
بازدید دیروز: | 6,907 |
بازدید هفته: | 50,738 |
بازدید ماه: | 248,513 |
بازدید کل: | 25,858,877 |
افراد آنلاین: | 6 |
اوقات شرعی
اوقات شرعی به وقت زنجان
اذان صبح: | |
---|---|
طلوع خورشید: | |
اذان ظهر: | |
غروب خورشید: | |
اذان مغرب: |
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۲۹ فروردین ۱٤۰٤
Friday , 18 April 2025
الجمعة ، ۲۰ شوّال ۱٤٤۶
فروردین 1404 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
ج | پ | چ | س | د | ی | ش |
1 | ||||||
8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 |
15 | 14 | 13 | 12 | 11 | 10 | 9 |
22 | 21 | 20 | 19 | 18 | 17 | 16 |
29 | 28 | 27 | 26 | 25 | 24 | 23 |
31 | 30 |
آخرین اخبار
سرلشکر سلامی: ارتش در یک هماهنگی و همدلی شکوهمند با سپاه موجب عصبانیت دشمنان شده است ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(39 بازدید)
(39 بازدید)
در حیاط دولت مطرح شد: از بهکارگیری نیروگاههای تجدیدپذیر تا پیگیری دستور رئیسجمهور برای ممنوعیت واردات پارچه ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(59 بازدید)
(59 بازدید)
امیرحسین ثابتی، نماینده مجلس: اموال کشور را از «ترامپهای داخلی» پس بگیرید ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(32 بازدید)
(32 بازدید)
به بهانه روز ارتش جمهوری اسلامی: حکایت پرفراز و نشیب ارتش در این سرزمین ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(47 بازدید)
(47 بازدید)
امیر سرتیپ صباحیفرد: نیروی پدافند هوائی کشور در تربیت نیروی جوان متخصص سرآمد است ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(48 بازدید)
(48 بازدید)
محسن اسماعیلی به عنوان «معاون راهبردی و امور مجلس رئیسجمهور» منصوب شد ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(28 بازدید)
(28 بازدید)
برگزاری راهپیمایی عظیم «انا علی العهد» با حضور مردم ایران از 31 استان و نمایندگان 70 ملیت در قم ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(41 بازدید)
(41 بازدید)
رهبر انقلاب در دیدار جمعی از مسئولان ارشد سه قوه: مسائل کشور را به مذاکره گره نزنید اشتباه برجام تکرار نشود ۱۴۰۴/۰۱/۲۶ ۰٤/۰۱/۲۷
(118 بازدید)
(118 بازدید)
۴۲- ده گفتار از رهبرمعظم انقلاب در تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصوم(ع) -لزوم انقلاب درونی جامعه ... ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
ده گفتار از رهبرمعظم انقلاب در تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصوم(ع) - ۴۲