به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 429
بازدید دیروز: 6,132
بازدید هفته: 429
بازدید ماه: 91,292
بازدید کل: 23,753,097
افراد آنلاین: 10
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۲۲ اردیبهشت ۱٤۰۳
Saturday , 11 May 2024
السبت ، ۳ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۵۶۸ - گفتگو با حجت‌الاسلام سید حسین مؤمنی و حاج مهدی سلحشور ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
گفتگو با حجت‌الاسلام سید حسین مؤمنی و حاج مهدی سلحشور
 
هیئت‌ها حفظ سلامت عزاداران حسینی(ع)
 
و رعایت پروتکل‌ها را وظیفه خود می‌دانند 
 
۱۳۹۹/۰۵/۲۷
 
 
حجت‌الاسلام سید حسین مؤمنی و حاج مهدی سلحشور دو چهره سرشناس هیئتی کشورمان بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از دادن فرصت سوءاستفاده به دشمن در جریان مراسمات عزاداری ماه محرم تأکید کردند.
کم‌کم ماه محرم و ایام عزاداری سید و سالار شهیدان و یاران باوفایش از راه می‌رسد. این محرم اما به‌دلیل شیوع بیماری کرونا و تغییراتی که در زندگی مردم طی ماه‌های اخیر به‌وجود آمده با سال‌های گذشته تفاوت دارد. امسال در کنار همه ملاحظات و برنامه‌ریزی‌های ثابت مسئولان هیئت‌ها، پروتکل‌های بهداشتی خاص این ایام نیز که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شده است، به برنامه مدیریت مراسمات عزاداری اضافه شده است. البته هیئتی‌ها که الحق در ایام اخیر و مبارزه با کرونا و همدلی مؤمنانه با مشارکت جهادی خود مثل همیشه نمره قبولی گرفته‌اند قطعاً در آزمون برگزاری مراسم عزاداری با شیوه‌های اعلامی‌ هم سربلند خواهند بود. دشمنان که همواره با اصل برگزاری هیئت‌های مکتبی و انسان‌ساز مخالف بوده‌اند در شرایط خاص امسال باز هم با همه ابزار رسانه‌ای خود از جمله فضای مجازی به دنبال زیر سؤال بردن مراسم عزاداری محرم هستند اما هیئتی‌های بصیر و هوشیار کشورمان همچون همیشه داغ این سوءاستفاده را به دل دشمن خواهند گذاشت.
در این رابطه با دو چهره سرشناس و فعال هیئتی کشورمان، حجت‌الاسلام سید حسین مؤمنی و حاج مهدی سلحشور به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم.
رعایت مسائل بهداشتی در هیئت‌ها مسئله جدیدی نیست
حاج مهدی سلحشور مداح اهل‌بیت و مسئول هیئت فاطمیون قم در گفت‌وگو با کیهان اظهار داشت: ضرورت عزاداری حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام بر همه واضح است و به‌نظرم این کلام حضرت امام در این زمینه کفایت می‌کند که فرمودند این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.
سلحشور افزود: اگر کسی هم در این ایام، در برپایی عزای سیدالشهداء علیه‌السلام ‌تردید ایجاد کرد اگر نگوییم مغرض بودند، بی‌معرفتی به امام حسین علیه‌السلام کردند که به هیچ وجه درست نبود.
وی ادامه داد: ما موظف هستیم رعایت همه جوانب بهداشتی را در جلسات بکنیم و خدایی نکرده موجبات سوءاستفاده دشمن و نگرانی دوستان را فراهم نکنیم. رهبر عزیزمان، مراجع بزرگوارمان، اطبا و متخصصین متدین و اهل فن، حافظین سلامت همه تأکیدشان بر این است پروتکل‌های بهداشتی در جلسات رعایت شود لذا باید همه رعایت کنیم و به همدیگر توصیه کنیم  و دقت کنیم که خدایی نکرده این ویروس منحوس شیوع پیدا نکند.  البته قاطبه مردم و اکثریت هیئت‌ها اهل رعایت هستند و همیشه هم همین طور بوده است. شما نگاه کنید در گذشته که این ویروس کرونا نبود در رعایت مسائل بهداشتی هیئت‌های ما چه در بحث  پاکیزه و تمیز نگه داشتن مکان جلسات عزاداری، چه در بحث بخت و پز غذا و نذورات و دیگر مسائل پیشتاز و اهل رعایت بودند، لذا رعایت مسائل بهداشتی در هیئت‌ها مسئله جدیدی نیست، فقط به‌خاطر این ویروس منحوس باید کمی ‌با دقت  بیشتر مسائل بهداشتی را رعایت کنیم که ان‌شاء‌الله همین طور خواهد بود.
دشمن، نگران سلامت مردم نیست
این مداح اهل‌بیت(ع) گفت: دشمن، نگران سلامت مردم نیست بلکه با این دستگاه سیدالشهداء علیه‌السلام مخالفند چون از عزاداری محرم امام حسین علیه‌السلام ضربه خوردند لذا از هر بهانه‌ای استفاده می‌کنند که به دستگاه عزاداری حضرت امام حسین علیه‌السلام خدشه وارد کنند و این قضیه کرونا را بهانه جدیدی قرار دادند برای زدن هیئت‌ها و مجالس عزاداری، لذا باید حواس‌مان جمع باشد چون دشمن درکمین نشسته است که اگر بر فرض یک جایی، یک اشتباهی در این زمینه به‌وجود آمد آن را بزرگ کند چون همان طور که گفتم آنها نگران سلامت مردم نیستند و ما وظیفه خود می‌دانیم و تمام  تلاش خود را می‌کنیم که ضمانت سلامت عزیزانمان را در جلسات عزاداری سیدالشهدا فراهم کنیم.
پیشتازی هیئتی‌ها و روحانیت به مردم در ایام کرونا
سلحشور یادآورشد: شما ببینید در اوایل شیوع این بیماری منحوس، در مدت این پنج شش ماه، این بچه‌های هیئتی‌ها و دیگر اقشار از جمله روحانیت بودند که پیشقراول، پیشتاز و جلو‌دار امر خدمت‌رسانی  به مردم شدند، چه با حضور خودشان در بیمارستان‌ها و کمک‌رسانی به کادر درمان در بیمارستان و خدمت به بیماران کرونایی، چه در بحث تهیه و توزیع ارزاق و بسته‌های معیشتی برای افراد کم برخوردار و محروم جامعه و کارهای فراوان دیگری در این زمینه که توسط بچه هیئتی‌ها انجام شد هیئتی‌های ما  اتفاقات بسیار خوبی رقم زدند و بنده به‌عنوان یک خادم و کوچک همه هیئتی‌های عزیز سرم را بالا می‌گیرم و افتخار می‌کنم به این عزیزان که چه‌طور عاشقانه مانند زمان دفاع مقدس خدمت کردند و کمک می‌کردند، این باعث افتخار است و همه اینها به برکت اهل‌بیت علیهم‌السلام و همین مجالس سیدالشهدا است که این عزیزان را این‌طور‌ تربیت کرده که در امر خدمت مردم همیشه جزو نفرات اول و صفوف اول باشند.
پروتکل‌های برگزاری مراسمات محرم  باید زودتر اعلام می‌شد
وی ضمن اظهار گلایه از ستاد ملی کرونا گفت: این ستاد خیلی دیر این پروتکل‌های برگزاری مراسمات محرم را فرستادند، آنها می‌توانستند خیلی زودتر این پروتکل‌‌ها را آماده کنند که هیئتی‌های عزیز راحت‌تر و بهتر بتوانند فضای هیئت‌ها را مناسب با پروتکل‌ها آماده کنند و این دیر اعلام کردن مشکلاتی را ایجاد کرده است. نکته دیگر این است که بعضی دوستان هیئتی ما در شهرستان‌ها به ما می‌گویند بعضی مسئولان و مدیران استان‌ها در این زمینه سلیقه‌ای رفتار می‌کنند که باید از سلیقه‌ای رفتار کردن و ذوقی رفتار کردن پرهیز شود و نیاز است مسئولان امر در این زمینه بیشتر دقت کنند که سلیقگی رفتار نشود، چرا که همه به دنبال این هستیم که مردم عزیز بدون نگرانی نسبت به سلامتی خودشان در جلسات عزاداری شرکت کنند تا هم زمینه انتقال این ویروس منحوس فراهم نشود، هم جلسات به نحو احسن و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود لذا نیاز به همکاری دوجانبه است.
 توزیع غذای گرم بین نیازمندان با همت هیئت
مسئول هیئت فاطمیون قم افزود: ما در هیئت فاطمیون به لطف و مدد خدای متعال و عنایت اهل‌بیت علیهم‌السلام توانستیم در ماه مبارک رمضان حدود 140 هزار وعده غذای گرم در سحر‌های ماه مبارک بین مردم محروم توزیع کنیم و امیدواریم در راستای آن طرح عظیم که با عنوان علی یاوران در ماه مبارک رمضان انجام شد، در ماه محرم نیز توفیق پیدا کنیم این کار را ادامه بدهیم.
سلحشور اظهار داشت: امسال هم به دلیل رعایت مسائل بهداشتی و پروتکل‌ها تصمیم گرفته شد هیئت فاطمیون قم در صحن جامع مهدوی مسجد مقدس جمکران مراسم امسال عزاداری خود برپا کند و در خدمت عزاداران عزیز باشیم.
وی ادامه داد: یک تشکر ویژه از عزیزمان در کادر درمان در این ایام پنج شش ماه ایستادند، زحمت کشیدند و شهید دادند دارم و امیدوارم این شهدای عرصه سلامت سر سفره با کرامت سید الشهدا مهمان باشند.
 عزای امام حسین(ع) خاری است در چشم دشمن
حجت‌الاسلام سید حسین مؤمنی از روحانیون و وعاظ مطرح کشورمان که حضوری فعال در هیئت‌های مختلف دارد نیز در گفت‌وگو با کیهان اظهار داشت: قریب 15 سال است تحلیل‌گران آمریکایی‌ها مطلبی را مطرح کردند مبنی بر اینکه دو چیز است که مانع تحقق برنامه‌های ما در ایران می‌شود؛ یک مرجعیت، دوم عزای امام حسین علیه‌السلام که این خاری شده است در چشم آنها.
مؤمنی افزود: در این ماه‌های اخیر این هجمه‌ها بیشتر شده است و در این ایام کرونا بحث تقابل علم و دین و بحث انتقال ویروس در عزاداری‌ها را مطرح کردند لذا با تعطیل شدن جلسات عزاداری سیدالشهدا علیه‌السلام یقینا دشمن به اهداف خود می‌رسد و به آن نقشه‌های شومی‌که داشته است دست پیدا می‌کند.
وی تأکید کرد: بنیاگذار این نظام مقدس فرمودند هرچه ما داریم از محرم و صفر داریم. محرم و صفر است که این نهضت را زنده نگه داشته است. امام فرمودند جبهه‌های ما را این منبر‌ها و روضه‌هاست که نگه داشته است پس تعطیل شدن این روضه‌ها و منبرها باعث عدم تحقق فرمایش امام و کلام امام می‌شود.
مؤمنی ادامه داد: نکته بعدی این است که همان طور که بدن ما نیاز به تغذیه دارد و بدون تغذیه امکان حیات و زندگی کردن نیست، روح ما هم نیاز به تغذیه دارد و این اثبات شده است.در این سالیان اخیر تحقیقات میدانی وسیعی صورت گرفته است و بهترین مسلک برای تغذیه روح، اتصال به اهل‌بیت علیهم‌السلام است به‌ویژه سیدالشهدا علیه‌السلام که این تغذیه روح است.  عزای سیدالشهدا باعث می‌شود که بسیاری از مشکلات تاریخی ما، مشکلات جامعه ما و مشکلات فردی ما مرتفع بشود.
جلسات عزاداری باید برگزار شود البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی
وی اظهار داشت: خب حالا ویروسی آمده است به اسم کرونا، با توجه به مقدماتی که عرض کردم نباید مانع از برگزاری جلسات بشود چون هم دشمن شاد می‌شود هم جامعه ما  از آن آرامش روانی خارج می‌شود. وقتی جلسات عزاداری سیدالشهدا تعطیل شود پیامدها و خساراتی به بار می‌آورد که عرض کردم لذا باید جلسات برگزار شود البته با رعایت دستور العمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی.
این روحانی مطرح گفت: باید از آنهایی که به دنبال تعطیلی عزاداری هستند، سؤالی پرسیده شود که انتقال ویروس آیا فقط از طریق جلسات است؟ کسانی که در وادی اهل‌بیت علیهم‌السلام و وادی دین نیستند اینها چقدر در انتقال این ویروس نقش داشتند؟ شما کنار دریا را ایام تعطیلی غدیر دیدید، در هر مناسبتی دیدید چقدر راه شمال شلوغ است. چرا قرنطینه نکردند چرا ورودی و خروجی شهرها را نبستند؟ به عزای سیدالشهدا می‌رسند اینجا تعصب و غیرت پیدا می‌کنند می‌گویند که باید عزا تعطیل بشود. تعطیلی مجالس عزاداری سیدالشهدا به نفع دشمن است و به ضرر ما، چه از لحاظ تاریخی، چه از لحاظ اجتماعی و چه از لحاظ فردی، لذا باید این جلسات برگزار شود البته همان‌طور که عرض کردم با رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی.
مؤمنی افزود: یک نکته‌ای عرض کنم نسبت به پروتکل‌هایی که ستاد ملی مبارزه با کرونا در مورد مراسمات محرم منتشر کردند، اولا اینکه باید جلسات عزاداری به چه صورت و به چه نحوی برگزار شود باید حتما از خبره در این زمینه استفاده می‌شد ولی ظاهرا استفاده نشده است. دوما از بعضی بند‌های آن دستورات، مشخص و واضح است کار کارشناسی دقیقی صورت نگرفته است. سوما در هر صورت هر مطلب و دستوری که بدهند چون رهبر معظم انقلاب فرمودند ما هم تمکین می‌کنیم و امتثال می‌کنیم و نظرشان را گوش می‌دهیم و یقینا خلاف آن عمل نخواهیم کرد اما همان طور که عرض شد کاملاً مشخص است که از مطالب و بندهای مطرح شده کار کارشناسی دقیقی انجام نشده است و نیاز به بررسی بیشتر با اهل خبره در این زمینه دارد.
لزوم وحدت برای ناکامی ‌دشمن
وی در پایان تأکید کرد: یک تقاضایی می‌کنم از دغدغه‌مندان و عزیزانی که در این عرصه جلسات و هیئت‌های مذهبی مسئولیت دارند، آقایان وعاظ و منبری‌ها، آقایان ذاکران و مادحین تقاضا می‌کنم هرکسی هر تصمیمی‌گرفت مراقب باشید ایجاد نزاع، اختلاف و جدایی بین ما نیفتد. بیرق امام حسین علیه‌السلام بیرق اتحاد است. زیر این بیرق نباید نزاع و اختلافی به‌وجود بیاید. اینجا باید ایجاد وحدت بشود لذا مراقب باشیم دشمن بین ما ایجاد نزاع و اختلاف نکند.





نوع مطلب :