به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,924
بازدید دیروز: 2,464
بازدید هفته: 8,522
بازدید ماه: 8,522
بازدید کل: 23,670,350
افراد آنلاین: 6
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
چهارشنبه ، ۰۵ اردیبهشت ۱٤۰۳
Wednesday , 24 April 2024
الأربعاء ، ۱۵ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۱۸۳- استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی : مسح بر موهای بلند سر ۱۳۹۹/۰۶/۲۸

 استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی :

مسح بر موهای بلند سر

مسح بر موهای بلند سر
س) اگر با شانه کردن موی سر، موها تا مثلاً مقابل چشم می‌رسد، آیا لازم است برای مسح سر، فرق باز کنیم؟
ج) مسح بر روی مویی که در قسمت جلوی سر روییده کفایت می‌کند، البته اگر مویی که در قسمت جلوی سر روییده به اندازه‌ای بلند باشد که با شانه زدن از قسمت جلوی سر بگذرد، مسح روی آن مقدار که از جلوی سر می‌گذرد صحیح نیست؛ چه این موها آویزان باشد و چه روی قسمت جلوی سر جمع شده باشد.


مصرف کفاره
س) در صورتی که پول گندم را بابت فدیه یا کفاره روزه به مؤسسه خیریه‌ای بپردازیم، آیا مؤسسه موظف است صرفاً نان خریده و به فقرا دهد و یا به‌صورت کلی می‌تواند برای اطعام فقرا مصرف کند، مثلاً مقداری روغن و گوشت به فقیر بدهد؟
ج) باید به تعداد فقیری که مدنظر پرداخت‌کننده است، برای هر فقیر ۷۵۰ گرم، فقط طعام (گندم، جو، آرد، نان، برنج و امثال آن) تهیه و پرداخت شود؛ بنابراین تهیه روغن و امثال آنکه طعام محسوب نمی‌شود صحیح نیست و اگر پولی که مؤسسه دریافت کرده است معادل پول ۷۵۰ گرم گندم بابت هر کفاره است، نباید طعامی ‌برای فقرا تهیه شود که قیمت آن بیشتر از قیمت ۷۵۰ گرم گندم می‌باشد، زیرا در این صورت پرداخت تعداد کفاره‌ای که مدنظر پرداخت‌کننده بوده است، انجام نمی‌شود.


خواندن دعای فرج در قنوت نماز
س) آیا در قنوت نماز می‌توان دعای فرج (الهی عظم البلاء) را قرائت کرد؟
ج) خواندن دعای مذکور تا جایی که مخاطب خداست ‌اشکال ندارد ولی مابقی که مخاطب غیرخدا می‌باشد جایز نیست و باعث بطلان نماز می‌شود.

 
گوش دادن به خوانندگی زن
س) آیا گوش دادن به صدای خواننده زنی که تک‌خوانی می‌کند، برای مرد نامحرم حرام است؟
ج) از گوش دادن به آنکه معمولا مفسده دارد، اجتناب شود.


خروج از محل اقامت ده روز
س) مسافری که می‌خواهد ده روز در شهری اقامت داشته باشد و در بین ده روز به اطراف آن شهر هم برود، آیا نماز او تمام است یا شکسته؟
ج) اگر قصد خروج به مقدار کمتر از مسافت شرعی دارد، در صورتی که خروج او به‌گونه‌ای باشد که عرفا اقامت ده روز در آن شهر صدق کند ‌اشکال ندارد، مثلا دو سه بار بخواهد برود و حداکثر تا نصف روز برگردد، می‌تواند قصد اقامت کند و خروج او منافاتی با قصد اقامت ده روز ندارد، ولی قصد خارج شدن در یک دفعه به مدت ۱۵ ساعت محل ‌اشکال است.


انجام معاملات بورس با قرار داد مضاربه
س) آیا در قرارداد مضاربه، عامل می‌تواند سرمایه را در بورس، برای خرید و فروش سهام به کار بگیرد؟
ج) قرارداد مضاربه برای خرید و فروش سهام، ‌اشکال ندارد و باید سهم هر یک از دو طرف از سودهای به دست آمده از خرید و فروش، به‌صورت درصد تعیین شود و تعیین مقدار معین از سود به‌صورت ماهانه برای سرمایه‌گذار، صحیح نیست، اما برای پرداخت مبلغ معین در هر ماه، می‌توان پس از تعیین درصد سهم عامل و سرمایه‌گذار از سود، ماهانه مبلغی به‌عنوان علی‌الحساب به سرمایه‌گذار پرداخت شود و در پایان قرارداد بر اساس درصد تعیین شده در متن قرارداد، سهم هر یک از عامل و سرمایه‌گذار، محاسبه یا مصالحه شود.