به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 5,207
بازدید دیروز: 23,157
بازدید هفته: 112,706
بازدید ماه: 159,893
بازدید کل: 23,648,295
افراد آنلاین: 100
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۳۱ فروردین ۱٤۰۳
Friday , 19 April 2024
الجمعة ، ۱۰ شوّال ۱٤٤۵
فروردین 1403
جپچسدیش
321
10987654
17161514131211
24232221201918
31302928272625
آخرین اخبار
۶ - سید ابوالحسن موسوی طباطبایی : جرعه‌ای از مائده آسمانی دفاع مقدس ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
جرعه‌ای از مائده آسمانی دفاع مقدس
 
  ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
 
امروز دیگر سخنرانی در باب دفاع مقدس کارآیی گذشته را ندارد - ایسنا 
۱. اسلام عزیز پیشگام بودن در ارزش‌ها و سبقت داشتن در قابلیت‌های انسانی را ارج می‌نهد و قرآن کریم، پیشاهنگان و پیشروان در این عرصه‌ها را می‌ستاید و برای آنان جایگاهی خاص قائل است. آیه صدم سوره توبه، پیشگامانِ نخستین (السابِقُونَ الاَوّلُونَ) از مهاجرین و انصار را به‌عنوان کسانی می‌داند که خدا از آنان راضی و ایشان نیز از خدا خوشنودند و سرانجامشان زندگانی جاوید در بهشت و رستگاری عظیم است. در آیه دهم سوره واقعه نیز این افراد، مقرّب و صاحب منزلت ‌شمرده شده‌اند.
(والسّابِقُونَ السّابِقُونَ اولئِکَ المُقَرّبُونَ)
از جمله افتخارات ما شیعیان، پیروی از امامی‌است که در همه شئون اسلام، پیشتاز بوده و این لباسِ فاخر جز قامت رعنای آن امامِ اَنام بر هیکل هیچ‌کس برازنده و استوار نیامده است. امیر مؤمنان علی علیه‌السلام آن پیشرو و طلایه‌داری‌ست که نام مقدسش پیوسته در صدر جای دارد: 
نخستین موحد، نخستین ایمان آورنده، نخستین تصدیق‌کننده رسول خدا(ص)، نخستین نمازگزار، نخستین برگزیده پس از پیامبر، نخستین یاور پیامبر(ص)، نخستین جهادگر، نخستین مظلوم، نخستین کوبنده دروازه بهشت، نخستین شفاعت‌کننده، نخستین گذرنده از پل صراط و ...
۲. دفاع مقدس در عصر ما گوهر تابنده‌ای است که بر قله کرامت‌های انسانی می‌درخشد. مجموعه‌ای از ناب‌ترین حالات تا شگفت‌ترین رویدادها. با این وجود آنچه که دفاع مقدس را متمایز و برجسته‌تر می‌کند، پیشرو و پیشگام بودنِ آن است. دفاع مقدس را می‌توان مصداق بارز «السابقون» دانست که بکر و بی‌پیشینه-  اصیل و بی‌تقلید- بدیع و نخستین-  و پیشتاز و بدون مشابه است.
دفاع مقدس رونوشت و رونویسی نیست که خودْ نسخه اصل و منحصر به فرد است و می‌توان آن را با جنگ بدر کبری در صدر اسلام مقایسه نمود. آن هنگام که سپاهِ سیصد و سیزده نفره مهاجرین و انصار بدون هیچ سابقه‌ای در جهاد و با بهره‌مندی از کمترین امکانات و جنگ افزار در برابر هزار نفر سپاه مشرکان که غرق در پولاد و سلاح بودند به پیروزی درخشانی دست یافتند و عده‌ای را کشتند و شماری را به اسارت گرفتند.
و این‌گونه غزوه بدر، مبدأ جهاد فی سبیل‌الله شد و عدد لشکریانِ آن (۳۱۳ نفر) الگوی شمار یاوران حضرت بقیه‌الله ارواحنا فداه گردید.
دفاع مقدس معدن تجارب، مخزن فضایل، چشمه‌ جوشان و زاینده و مبدأ و سرمنشأ همه خیرات است. دفاع مقدس مَولد و مُولّد جریان مقاومت در گستره گیتی است و مدافعان حرم یکی از حسنات آن به شمار می‌رود. آری! شهادت در آن سوی مرزها در ساحت کبریایی اهل‌بیت علیهم‌السلام، ثمره‌ای گوارا از شجره دفاع مقدس است.
دفاع مقدس دبستانی‌ست که نوآموزانش یک شبه ره صد ساله رفتند و فارغ‌التحصیلانش در قهقهه مستانه‌ و در شادی وصلشان، عِندَ رَبّهِم یُرزَقون‌اند و نیز جانبازانی که قطعه‌ای از پیکر خود را به بهشت فرستاده و خود در این ظلمتکده کنار ما مانده‌اند تا حماسه پر شکوه‌شان را فراموش نکنیم.
دفاع مقدس دایره المعارفی از واژگان روحانی و ملکوتی است؛ سنگر، عملیات، رزمنده، جانباز، آزاده، شهید، مفقود الاثر، شهید گمنام و... هر یک از این واژه‌ها کهکشانی از معنویت و اقیانوسی از اسرار با خود دارند.
دفاع مقدس شرابی‌ست با طعم بهشت و رنگ خدا که ساغر ملت را لبریز می‌سازد. جوهره‌ای‌ست‌ برای آزمودن صحت و خطا در تصمیمات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادیِ قوای سه گانه و سنگ محکی‌ست برای جدا ساختن سره از ناسره کارگزاران نظام.
و ما به تجربه آموخته‌ایم هر دولتی که از آرمان‌های راه گشای دفاع مقدس فاصله گرفت و از مسیر روشن آن رویگردان شد و دل به بیگانه سپرد، در کوره راه‌های مخوف گمگشتگی، سرگِران و متحیّر به گِرد خود چرخید، سنگ خایید و چنگ به دیوارها کشید و عمر و سرمایه‌ ملت و کشور را به ورطه نابودی برد و سرانجام از خسارت عظیم بی‌تدبیری خویش، نومید و تهیدست به کنجی فرو نشست. تا آن روز که در پیشگاه خدای قهار، پرونده او گشوده شود. و وای از آن روز سخت و هولناک!
و سرانجام آنکه دفاع مقدس هفته‌ای برای یادبودهای سالانه نیست که خونِ پیوسته جاری در شریان این مرز و بومِ زخم خورده از خویش و بیگانه است. دفاع مقدس، هویت ملی و مکتبیِ کشور پرآوازه و سند عزت و آزادگیِ ملت بزرگ ماست.
سید ابوالحسن موسوی طباطبایی