بخش پایانی نامه امام سجاد(ع) به محمدبن شهاب زهری:... «أ و لیس بدعائه إیّاک حین دعاک جعلوک قطباً أداروا بک رحى مظالمهم». عجیب تشبیهى است. میگوید اى بیچاره! آیا تو نفهمیدى اینها که از تو خواستند پیش شان بروى، دل شان براى خدا و دین و قرآن و حدیث و سنّت نسوخته بود و نگران محو حقایق و فضایل نبودند بلکه به جهت دیگرى تو را خواستند؟ تو را خواستند تا اینکه تو را میلهاى قرار بدهند که بر این میله، سنگ آسیاى مظالم خود را بگردانند؛ میلهاى که اگر نباشد، سنگ آسیا نمیگردد و آسیا به کار نمىافتد. اى محمّدبن شهاب! تو همان میلهاى هستى که سنگ آسیاى مظالم بنىامیّه بر روى گردن تو و بر محور تو میچرخد. ببین این نقش، چه نقش عظیمى است؛ چه موقعیّت حسّاس و خطیرى است که محمّدبن شهابها داشتهاند و دارند. «و جسراً یعبرون علیک إلى بلایاهم»؛ تو را پلى قراردادند که از روى تو رد شدند و به بدبختىها و مسکنتها و بیچارگىهایشان رسیدند. «و سلّما إلى ضلالتهم»؛ نردبانى بهسوى گمراهى آنها شدى. «داعیاً إلى غیّهم»؛ دعوتکننده گمراهى آنها شدى. «سالکاً سبیلهم»؛ رونده راهشان شدى. پس تو هم با آنهایی، تو هم از آنهایی، تو هم در راه آنهایی؛ سر خودت را کلاه نگذار، نگو من محمّدبن شهابم و عالمم و او عبدالملک است و اموى است و من دوستدار امام سجّادم؛ نه، تو هم جزو آنهایی، تو هم یکى از افراد همان کاروانِ رو به جهنّمى. «یدخلون بک الشّک على العلماء»؛ بهوسیله تو در دل دانایان شک وارد کردند. این تردید را در هر عالمى بهوجود آوردند که اگر این راه خطاست، پس چرا محمّدبن شهاب رفت؟ چرا من نروم؟ چه مسئولیّت خطیرى است! تو را وسیلهاى قراردادند که دانایان را، حتّى آگاهان را بهسوى خود بکشانند، امّا توی نادانِ غفلتزده نفهمیدى که از تو چه استفادهاى دارند میکنند. «یدخلون بک الشّک على العلماء و یقتادون بک قلوب الجهّال الیهم»؛ این جمله همانى است که عرض کردم: نقش قدرتهاى مذهبى و روحانى در طول تاریخ براى حکومتها. حرفهایی که ما امروز به آنها میرسیم، امام چهارم در سیزده قرن پیش آنها را گفته. «و یقتادون بک قلوب الجهّال الیهم»؛ بهوسیله تو دل جاهلان را بهسوى خود جلب میکنند، مردم را بهسوى خود علاقهمند میکنند و به دنبال خود میکشانند. این، نقش توست اى محمّدبن شهاب! بس باشد. روایت مفصّل است و باز هم ادامه دارد.
این هم نقش امام سجّاد(علیهالسّلام) و دیگر ائمّه معصومین (علیهمالسّلام) است در مقابل علماى زمان، علماى سوء، فقهاى نابکار، روحانیان و پرچمداران مذهب و داعیهداران دین که در خدمت اهداف دولت و حکومت و قدرت قرار میگیرند. آیا باز هم میتوانید بگویید امام سجّاد(علیهالسّلام) خانهنشین بود وگریه میکرد؟ امام سجّاد(علیهالسّلام) چرا این نامه را نوشت؟
یک مسئله، مسئلهى شعرا است. هماناندازهاى که علما و دانشمندان و فقها نقش حسّاسى دارند، در منطقهاى دیگر و در سطحى دیگر، عین همین نقش را بهصورت دیگرى شاعران دارند. شعرا همیشه در هر اجتماعى نقش دارند. در همه اجتماعاتى که بهسوى راهى و هدفى میروند، شاعر نقش اساسى دارد؛ همیشه اینجور است. درباره نقش شاعر، بنده به نظرم مىآید که در یکى دو سال قبل از این در اینجا مختصرى صحبت کردهام. مسئولیّت عظیمى بر دوش شاعران هر زمانى هست. توجّه ندارند که این هرزهگوییها و هرزهدراییها و تعقیب غیر مستقیم سیاستهاى ظالمانهاى که امروز در جهان حکمفرماست و هر زمانى حکمفرما بوده، چقدر جرم است. این شعرایی که فرهنگ را و سطح بینش جامعه را در حد مسائل سکسى پایین مىآورند، شعر عریان میگویند، ادب بىپرده و بىادب را براى مردم مطرح میکنند، نمیدانند چه جنایتى میکنند. بزرگترین جنایتهایی که در این سطح ممکن است انجام بگیرد، این کار است؛ و این را شعرا، مخصوصاً شعراى جوان بدانند که سلاح شعرشان خیلی برّنده است. زبان شعر نو از شعر کلاسیک خیلى رساتر و گویاتر است. خود من علاقهمندم به شعر نو و زبان گویا و رساى شعر نو؛ البتّه درستها و باضابطههایش، نه هر چرندى. اگر چنانچه یک شاعرى _ چه امروز، چه هر روز دیگرى _ با این سلاح برّا بپردازد به مسائلى که در درجه اوّل احتیاج این ملّت نیست، بزرگترین گناه را انجام داده؛ و همیشه همینجور بوده است؛ منتها انحرافهایی که در عالم شعر به وقوع میپیوندد، چند نوع است: یک روزى انحراف این بود که شاعر شعر میگفت براى صله؛ یعنى براى پول. پول را آدم نادار نمیداد؛ وَالّا اگر نادار هم میداد، براى او هم شعر میگفت. اگر فقیرِ سر کوچه هم حاضر بود بدره1 زر را در مقابل فلان شاعر بیندازد، قصیده را به جاى اینکه براى یک پولدارى بگوید، براى او میگفت. اگر عنصرى میدانست که همان دیگدان زر و کمربند مرصّع و جواهرنشان را فلان بقّال سر کوچه هم برایش درست میکند، حاضر بود برای او هم شعر بگوید:
شنیدم که از نقره زد دیگدان
ز زر ساخت آلات خوان عنصرى2
عنصرى، شاعر گذشته ما، دیگدانش را از نقره میگذارد؛ آلات سفره را از طلا درست میکند. خب، این را هرکس به او میداد، حاضر بود برایش شعر بگوید؛ منتها در آن زمان غیر از سلطان محمود کسى را نداشت که به او بدهد. سلطان محمود هم بىدریغ میداد، او هم شعر میگفت. این یکجور انحراف بود، که البتّه در روزگارهاى بعد کمتر شد.
پانوشتها:
همیان و کیسه.
خاقانی.
منوی اصلی
ورود اعضا
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: | 2,869 |
---|---|
بازدید دیروز: | 6,907 |
بازدید هفته: | 50,739 |
بازدید ماه: | 248,514 |
بازدید کل: | 25,858,878 |
افراد آنلاین: | 6 |
اوقات شرعی
اوقات شرعی به وقت زنجان
اذان صبح: | |
---|---|
طلوع خورشید: | |
اذان ظهر: | |
غروب خورشید: | |
اذان مغرب: |
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۲۹ فروردین ۱٤۰٤
Friday , 18 April 2025
الجمعة ، ۲۰ شوّال ۱٤٤۶
فروردین 1404 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
ج | پ | چ | س | د | ی | ش |
1 | ||||||
8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 |
15 | 14 | 13 | 12 | 11 | 10 | 9 |
22 | 21 | 20 | 19 | 18 | 17 | 16 |
29 | 28 | 27 | 26 | 25 | 24 | 23 |
31 | 30 |
آخرین اخبار
سرلشکر سلامی: ارتش در یک هماهنگی و همدلی شکوهمند با سپاه موجب عصبانیت دشمنان شده است ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(39 بازدید)
(39 بازدید)
در حیاط دولت مطرح شد: از بهکارگیری نیروگاههای تجدیدپذیر تا پیگیری دستور رئیسجمهور برای ممنوعیت واردات پارچه ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(59 بازدید)
(59 بازدید)
امیرحسین ثابتی، نماینده مجلس: اموال کشور را از «ترامپهای داخلی» پس بگیرید ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(32 بازدید)
(32 بازدید)
به بهانه روز ارتش جمهوری اسلامی: حکایت پرفراز و نشیب ارتش در این سرزمین ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(47 بازدید)
(47 بازدید)
امیر سرتیپ صباحیفرد: نیروی پدافند هوائی کشور در تربیت نیروی جوان متخصص سرآمد است ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(48 بازدید)
(48 بازدید)
محسن اسماعیلی به عنوان «معاون راهبردی و امور مجلس رئیسجمهور» منصوب شد ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(28 بازدید)
(28 بازدید)
برگزاری راهپیمایی عظیم «انا علی العهد» با حضور مردم ایران از 31 استان و نمایندگان 70 ملیت در قم ۱۴۰۴/۰۱/۲۷ ۰٤/۰۱/۲۸
(41 بازدید)
(41 بازدید)
رهبر انقلاب در دیدار جمعی از مسئولان ارشد سه قوه: مسائل کشور را به مذاکره گره نزنید اشتباه برجام تکرار نشود ۱۴۰۴/۰۱/۲۶ ۰٤/۰۱/۲۷
(118 بازدید)
(118 بازدید)
۶۵ - ده گفتار از رهبرمعظم انقلاب در تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصوم(ع) -نقش مهم شعر در حرکتهای اجتماعی ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
ده گفتار از رهبرمعظم انقلاب در تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصوم(ع) - ۶۵
نقش مهم شعر در حرکتهای اجتماعی