به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,517
بازدید دیروز: 2,123
بازدید هفته: 9,704
بازدید ماه: 15,494
بازدید کل: 23,503,867
افراد آنلاین: 4
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
پنج‌شنبه ، ۰۹ فروردین ۱٤۰۳
Thursday , 28 March 2024
الخميس ، ۱۸ رمضان ۱٤٤۵
فروردین 1403
جپچسدیش
321
10987654
17161514131211
24232221201918
31302928272625
آخرین اخبار
۱۰۴ - به تو از دور سلام: این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست ۱۳۹۹/۰۷/۱۵

 

به تو از دور سلام:
 
این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست
 
  ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
 
 
حب‌الحسین(علیه‌السلام) روح نهفته در کالبد حق‌طلبان است و شرایط ویژه کرونا را در جوشش قلوب دلباختگان امام حسین(علیه‌السلام) که دخالتی نیست.
طریق‌الحسین(علیه‌السلام) اگرچه امسال پهنه قدم‌های بسیاری از عاشقان نیست اما دل‌ها در آن غوغا می‌کنند. اربعین امسال، کربلا مرکز اجتماع دل‌هاست. دل‌هایی متصل و به هم پیوسته. حب‌الحسین(علیه‌السلام) روح نهفته در کالبد حق‌طلبان است و شرایط ویژه کرونا را در جوشش قلوب دلباختگان امام حسین (علیه‌السلام) که دخالتی نیست.
عاشقان سرور آزادگان جهان و سید شهیدان، امسال با قلوب‌شان در کنگره جهانی اربعین شرکت می‌کنند و البته از فراهم نبودن شرایط برای حضور جسمانی غبطه می‌خورند؛
گرچه دوریم به یاد تو سخن می‌گوییم‌
بُعد منزل نبوَد در سفر روحانی
مقتدای انقلاب هم سی‌ویکم شهریور فرمودند: «حالا بحث اربعین پیش آمده، بعضی‌ها خب عاشق امام حسین هستند، عاشق اربعینند؛ [خب،] معلوم است، همه‌ ما [هستیم]؛ حالا خیلی از شماها که خودتان رفته‌اید، بنده که محروم بودم و مشتاق هم بودم -گرچه دوریم به یاد تو سخن می‌گوییم ـ امّا خب رفتن برای راهپیمایی اربعین، فقط متوقّف به صلاحدید مسئولان ستاد ملّی مربوط به کرونا است. اگر گفتند نه -که تا الان گفتند نه- باید همه تابع باشند، همه باید تسلیم باشند. اینکه مثلاً فرض کنید ما بلند شویم برویم لب مرز اظهار ارادت به حضرت بکنیم، نه [نمی‌شود]؛ از داخل خانه اظهار ارادت کنیم. دو سه زیارت مهم روز اربعین وارد است؛ روز اربعین، همه‌ مردم بنشینند زیارت اربعین را با حال، با توجّه بخوانند و شِکوه کنند پیش امام حسین (علیه‌السّلام) و بگویند یا سیّدالشّهداء، ما دلمان می‌خواست بیاییم، نشد، وضع این جوری است تا یک نظری بکنند، یک کمکی بکنند.»
«این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست» امام حسین(علیه‌السلام) نجات‌بخش تاریخ است. اساس دین با عاشورا پیوستگی و اتصال دارد. دین خدا به برکت عاشورا بقاء یافته است. سالار شهیدان برای اصلاح جامعه مسلمین و بقای دین همه داشته‌های خود را به میدان آورد و فداکاری کرد و به ما درس داد که اگر کسانی خواستند دین را از بین ببرند، مؤمنین باید جان خود را فدا کنند تا دین حفظ شود زیرا دین برنامه سعادت بشر است و اگر تحریف و مغلوط شود، بشر به سعادت و تکامل نمی‌رسد. برای حفظ دین و راه سعادت بشر باید فداکاری کرد. سرور آزادگان جهان می‌فرمایند؛ «من قیام می‌کنم تا نشانه‌های دین و پرچم دین را برافرازم.» «لنری المعالم من دینک» یکی از نشانه‌‎های مؤمن در روایتی که از امام حسن عسکری (علیه‌السلام) نقل شده است، زیارت اربعین است. در این زیارت عرض می‌کنیم: «و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من‌الجهالهًْ و حیرهًْ الضّلالهًْ» «[امام حسین (علیه‌السلام)] خون خود را نثار کرد، تا مردم را از جهالت و سرگردانی و حیرتی که در گمراهی است، نجات بدهد.»
رهبر انقلاب درباره این جمله می‌فرمایند؛ «... این جمله چه‌قدر پُرمغز و دارای چه مفهوم مترقی و پیشرفته‌ای است.»
فداکاریِ بزرگ امام حسین(علیه‌السلام) وجدان و ضمیر تاریخ و جامعه اسلامی را بیدار کرد و الگویی برای بعد شد. پشتوانه پیروزی نهضت اسلامی و روح آن توجه به سالار شهیدان و حادثه عاشوراست. انقلاب شکوهمند اسلامی از برکات همان حادثه عظیم است.
روزی که یاد نهضت حسینی برای همیشه جاودانه شد
امروز در آستانه اربعین اگر بخواهیم شناختی از ماهیت آن به دست آوریم، شایسته است، به بیانات حکیم انقلاب رجوع کنیم؛ حضرت‌آقا بیست‌ونهم شهریور 1368 در دیدار اقشار مختلف مردم فرمودند؛ «اساساً اهمیت اربعین در آن است که در این روز، با تدبیر الهی خاندان پیامبر(ص)، یاد نهضت حسینی برای همیشه جاودانه شد و این کار پایه‌گذاری گردید. اگر بازماندگان شهدا و صاحبان اصلی، در حوادث گوناگون - از قبیل شهادت حسین‌بن‌علی(علیه‌السّلام) در عاشورا - به حفظ یاد و آثار شهادت کمر نبندند، نسل‌های بعد، از دستاورد شهادت استفاده زیادی نخواهند برد. درست است که خدای متعال، شهدا را در همین دنیا هم زنده نگه می‌دارد و شهید به‌طور قهری در تاریخ و یاد مردم ماندگار است؛ اما ابزار طبیعی‌ای که خدای متعال برای این کار - مثل همه‌ کارها - قرار داده است، همین چیزی است که در اختیار و اراده ماست. ما هستیم که با تصمیم درست و بجا، می‌توانیم یاد شهدا و خاطره و فلسفه‌ شهادت را احیا کنیم و زنده نگه‌داریم.»
ایشان در ادامه به نقش ویژه حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) و امام سجاد(علیه‌السلام)‌اشاره کردند و بیان داشتند؛ «اگر زینب‌کبری(سلام‌الله‌علیها) و امام سجّاد(صلوات‌الله‌علیه) در طول آن روزهای اسارت - چه در همان عصر عاشورا در کربلا و چه در روزهای بعد در راه شام و کوفه و خود شهر شام و بعد از آن در زیارت کربلا و بعد عزیمت به مدینه و سپس در طول سال‌های متمادی که این بزرگواران زنده ماندند - مجاهدات و تبیین و افشاگری نکرده بودند و حقیقت فلسفه‌ عاشورا و هدف حسین‌بن‌علی و ظلم دشمن را بیان نمی‌کردند، واقعه عاشورا تا امروز، جوشان و زنده و مشتعل باقی نمی‌ماند.»
رهبر معظم انقلاب سپس فرمودند: «چرا امام صادق(علیه‌الصّلاهًْ‌والسّلام) - طبق روایت - فرمودند که هر کس یک بیت شعر درباره‌ حادثه‌ عاشورا بگوید و کسانی را با آن بیت شعر بگریاند، خداوند بهشت را بر او واجب خواهد کرد؟ چون تمام دستگاه‌های تبلیغاتی، برای منزوی کردن و در ظلمت نگه‌داشتن مسئله‌ عاشورا و کلاً مسئله‌ اهل‌بیت، تجهیز شده بودند تا نگذارند مردم بفهمند چه شد و قضیه چه بود. تبلیغ، این‌گونه است. آن روزها هم مثل امروز، قدرت‌های ظالم و ستمگر، حداکثر استفاده را از تبلیغات دروغ و مغرضانه و شیطنت‌آمیز می‌کردند. در چنین فضایی، مگر ممکن بود قضیه عاشورا - که با این عظمت در بیابانی در گوشه‌ای از دنیای اسلام اتفاق افتاده - با این تپش و نشاط باقی بماند؟ یقیناً بدون آن تلاش‌ها، از بین می‌رفت. آنچه این یاد را زنده کرد، تلاش بازماندگان حسین‌بن‌علی(علیه‌السّلام) بود. به همان اندازه که مجاهدت حسین‌بن‌علی(علیه‌السّلام) و یارانش به عنوان صاحبان پرچم، با موانع برخورد داشت و سخت بود، به همان اندازه نیز مجاهدت زینب (علیهاالسلام) و مجاهدت امام سجّاد(علیه‌السّلام) و بقیه بزرگواران، دشوار بود. البته صحنه آنها، صحنه‌ نظامی نبود؛ بلکه تبلیغی و فرهنگی بود. ما به این نکته‌ها باید توجه کنیم.»
درس اربعین
ایشان در ادامه درس اربعین برای ما را اینگونه بیان فرمودند؛ «درسی که اربعین به ما می‌دهد، این است که باید یاد حقیقت و خاطره‌ شهادت را در مقابل طوفان تبلیغات دشمن زنده نگهداشت. شما ببینید از اول انقلاب تا امروز، تبلیغات علیه انقلاب و امام و اسلام و این ملت، چه قدر پرحجم بوده است. چه تبلیغات و طوفانی که علیه جنگ به راه نیفتاد جنگی که دفاع و حراست از اسلام و میهن و حیثیت و شرف مردم بود. ببینید دشمنان علیه شهدای عزیزی که جانشان - یعنی بزرگ‌ترین سرمایه‌شان - را برداشتند و رفتند در راه خدا نثار نمودند، چه کردند و مستقیم و غیرمستقیم، با رادیوها و روزنامه‌ها و مجله‌ها و کتاب‌هایی که منتشر می‌کردند، در ذهن آدم‌های ساده‌لوح در همه جای دنیا، چه تلقینی توانستند بکنند.»
رسانه پرقدرت عاشورا
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای بیست و یکم مهرماه 1398 در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه امام‌حسین(ع)، فرمودند: «... از روز اوّل هم که اربعینی به وجود آمد، اهمیت اوّلین اربعین به همین اندازه بود. اهمیت اربعینِ اوّل این بود که رسانه پُرقدرت عاشورا است. از روز عاشورا تا روز اربعین -بنابر یک روایت روزی است که اهل‌بیت برگشتند به کربلا- این چهل روز، چهل روزِ فرمانروایی منطقِ حق در میان دنیای ظلمانی حاکمیّت بنی‌امیّه و سفیانی‌ها بود. رسانه‌ حقیقی [یعنی] فریاد زینب کبری، فریاد حضرت سجّاد؛ در کجا؟ در کوفه، در شام، در آنجایی که ظلمات محض بود؛ اینها بزرگ‌ترین رسانه بود. همین‌ها بود که عاشورا را نگه‌داشت، همین‌ها بود که عاشورا را به امروز رساند. تاریخ و ریشه این روز اربعین و ماجرای اربعین این است. آن روز اهل‌بیت (علیهم‌ السّلام) طوفانی به‌پا کردند با این حرکت چهل‌روزه؛ یک طوفان به پا شد در آن اختناق عجیب.»
دلتنگی عراقی‌ها برای ایرانی‌ها در اربعین ۹۹
میان دو ملت ایران و عراق ارتباط و پیوندی عمیق و ریشه‌دار برقرار است. میهمان‌نوازی و کَرَم از صفات ممتاز عراقی‌هاست. در این دنیای مادی، رفتار برجسته عراقی‌ها در پذیرایی از زوار اربعین، بسیار قابل توجه است. مردم عراق که هر ساله در مسیر زیارت سیدالشهدا(علیه‌السلام)، همراه و همگام زوار ایرانی بودند و در موکب‌هایشان از زائران ایرانی پذیرایی می‌کردند، امسال نائب‌الزیاره ایرانی‌ها خواهند بود. آنها تصاویر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را که شبانه و بزدلانه توسط آمریکایی‌های خبیث و خون‌آشام ترور شدند، در طریق‌الحسین(علیه‌السلام) نصب کرده‌اند.
«جای عزاداران ایرانی خالیه، بگذارید من بنشینم. اصلاً من می‌خواهم به جای شما ایرانی‌ها توی این راه بنشینم... بنشینم وسط این راه به نیابت از شما. شما ایرانی‌ها که می‌آمدید... جای مداحی ایرانی هم خالیه. بگذارید مداحی ایرانی هم پخش کنم.» این‌ها حرف‌های گزارشگر عراقی است که در گزارشی ویدئویی ملت ایران را مخاطب خود قرار داد.
خبرنگار عراقی بعد از بیان این حرف‌ها، شروع می‌کند به عزاداری و ‌اشک ریختن و برای ایرانی‌ها یک مداحی ایرانی را از گوشی تلفن همراهش پخش می‌کند... «رفیق اربعین فصلِ غم یادته؟/ تو جاده می‌رفتیم با هم یادته؟/ تو هیئت دعامون فقط کربلا…چه راحت می‌رفتیم حرم؛ یادته؟/ کفران نعمت کردم! ببخش آقا... اگه اذیت کردم ببخش آقا/ با هرکسی غیر از تو؛ زبونم لال! اگه رفاقت کردم، ببخش آقا/ قسم به مادرت نذار دلم شکسته بشه، قسم به مادرت نذار که راه بسته بشه/ می‌دونم که از دست تو برمیاد... ترحم به این نوکرِ خونه زاد/ مگه من قراره چقدر عمر کنم؟، دلم روضه‌های محرم میخواد...»
زائران عراقی: نائب الزیاره ایرانی‌ها هستیم
همچنین، فیلمی از کودکی عراقی در فضای مجازی دست به دست می‌شود؛ ویدئویی که در آن دو کودک عراقی با احساساتی معصومانه، چشم به راه زوار ایرانی اربعین حسینی است... یکی از کودکان عراقی خطاب به زوار ایرانی اربعین حسینی ابراز دلتنگی و این پرسش را مطرح می‌کند که چرا امسال نمی‌آیند؟ او خطاب به گزارشگر می‌گوید: «یک ساعت است که توی موکب منتظرشان هستم که بیایند ولی حتی یک نفر هم نیامده است.»
در ویدئوی دیگری، پیرمرد عراقی می‌گوید: «دلتنگ زوار جمهوری اسلامی هستیم، مردمی که عاشق امام حسین(علیه‌السلام) هستند. متاسفانه ویروس کرونا آنها را از ما دور کرده است... ما نزد امام‌حسین و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) برایشان دعا می‌کنیم و نایب‌الزیاره ایرانی‌ها هستیم.»
پدیده فوق‌العاده‌ عظیم، پرمعنا، بی‌نظیر و بی‌سابقه‌ اربعین، اوج گرفتن روحیه مبارزه در راه خدا و اسلام با اقتدای به سالار شهیدان را نمایانگر است. اربعینی‌ها، دنباله‌رو جریان اسلام‌ستیز صدر اسلام را شبکه‌ فاسد و خبیث صهیونیستی، آمریکا، دولت‌های حیله‌گر اروپایی و گاوهای شیرده و کودک‌کش‌های منطقه می‌دانند و در امتداد سلسله پیروزی‌های محور مقاومت برای برچیدن بساط جبهه باطل و محور شرارت آماده‌اند.
مقتدای انقلاب بیست و هفتم شهریور 1398 در دیدار جمعی از کوکب‌داران عراقی، وقتی که آنها شعارهای نابودی آمریکا و رژیم صهیونیستی را سر دادند، تأکید کردند: «با لطف و فضل الهی، این شعارها در آینده نه‌چندان دور محقق، و امت اسلامی بر دشمنان خود پیروز خواهد شد.»