به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,880
بازدید دیروز: 3,016
بازدید هفته: 8,956
بازدید ماه: 75,029
بازدید کل: 23,736,839
افراد آنلاین: 4
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
دوشنبه ، ۱۷ اردیبهشت ۱٤۰۳
Monday , 6 May 2024
الاثنين ، ۲۷ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
1454 - حجت‌الاسلام ذوالنور: نظارت‌های برجامی محدودتر می‌شود در طرح مجلس «جرم انگاری» کردیم ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
حجت‌الاسلام ذوالنور:
 
نظارت‌های برجامی محدودتر می‌شود در طرح مجلس «جرم انگاری» کردیم
 
۱۳۹۹/۰۸/۲۱
 
 
رئیس‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها سطح دسترسی‌ها فقط به نظارت پادمان و NPT باز می‌گردد.
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور، رئیس‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با مهر درباره «طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» که یک فوریت آن در مجلس به تصویب رسید، گفت: مطابق با برجام، قرار بر این شد که تولید اورانیوم از
۶ درصد و بالاتر از آن انجام نشود که ما در طرح مذکور این موارد را فعال کردیم و گفتیم که آن اقداماتی را که مطابق با برجام ترک کرده‌ایم، باید انجام شود. برای مثال افزایش غنی‌سازی اورانیوم، افزایش انباشت اورانیوم، بازگرداندن رآکتور
۴۰ مگاواتی آب سنگین اراک به حالت قبل از برجام ظرف مدت معین، نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و مواردی از این دست را در این طرح برای سازمان انرژی اتمی تعیین کرده‌ایم.
وی اظهار داشت: طبق طرح مجلس، سطح دسترسی‌ها فقط به نظارت پادمان و NPT باز می‌گردد و بیش از آن حق نظارتی وجود ندارد.
حجت‌الاسلام ذوالنور گفت: در این طرح دو نکته بسیار مهم وجود دارد. یک نکته مهم این است که اگر اروپایی‌ها بعد از آنکه ما این قانون را اجرایی کردیم، تغییر رفتار دادند، یا آنکه فرض کنیم که آمریکا بخواهد به برجام بازگردد، دیگر این‌گونه نیست که دولت خودش اختیار داشته باشد که اجرای این قانون را متوقف کند، بلکه باید از مجلس اجازه بگیرد.
رئیس‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین خاطرنشان کرد: ما در این طرح جرم انگاری کردیم و اگر دستگاه‌ها به تکالیف محوله خود توجه نکنند، برای آنان مجازات پیش‌بینی شده که این مجازات‌ها سنگین است تا هزینه اجرا نکردن قانون بالا برود و این قانون ضمانت اجرایی داشته باشد. مجازات تعزیرات اسلامی و احکام تعزیراتی ما در قانون مجازات اسلامی در ۸ طبقه دسته‌بندی شده است که ما در این طرح مجازات‌ها را از طبقات ۴ تا ۷ در نظر گرفته‌ایم که در طبقه ۷ علاوه‌بر مجازات‌های متنوع، ۲۰ سال حبس است.
وی بیان داشت: از سوی دیگر این قانون مجلس است و بر این اساس، مدعی‌العموم و یا نهادی که باید ورود کند، فقط قوه قضائیه نیست بلکه هر نماینده مجلسی می‌تواند از تریبون خودش و یا از مسیر قانونی ورود کرده و از دولت مطالبه‌گری کند که چرا تکالیف خود را در این قانون انجام نداده است.
حجت‌الاسلام ذوالنور در بخش دیگری از مصاحبه گفت: خروج ترامپ از برجام اوضاع را پیچیده‌تر کرد اما رئیس‌جمهور ما در این باره گفت که یک مزاحم از برجام رفت! در حالی که بنده همان زمان گفتم که ترامپ به عنوان یک مزاحم از برجام خارج نشد بلکه برای مزاحمت ایجاد کردن بیرون رفت چرا که اگر در برجام می‌ماند، باید آمریکا به تعهداتش عمل می‌کرد و از سوی دیگر به دلیل تعهدات برجامی نمی‌توانستند تحریم‌ها را علیه ما اضافه کنند. لذا ترامپ برای افزایش مزاحمت از برجام خارج شد و ما شاهد بودیم که تحریم‌ها یکی پس از دیگری و از دورانی که ترامپ از برجام خارج شد، افزایش یافت.
رئیس‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: اروپایی‌ها نه به تعهدات خودشان عمل کردند و نه خلأ آمریکا را پر کردند. طبق عرف، قانون و رویه‌ای که در اجرای معاهدات در دنیا وجود دارد، باید طرفین به تعهدات خود عمل کنند. اما ما شاهد بودیم که اروپایی‌ها نیز به تعهدات خود در برجام عمل نکردند و لذا استمرار تعهدات ما بدون پایبندی طرف مقابل به تعهداتش، باعث شد که طرف مقابل ککش هم نگزد و هیچ اقدامی در جهت تأمین حقوق برجامی ما انجام ندهد.