به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 4,154
بازدید دیروز: 4,463
بازدید هفته: 15,215
بازدید ماه: 15,215
بازدید کل: 23,677,041
افراد آنلاین: 8
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
پنج‌شنبه ، ۰۶ اردیبهشت ۱٤۰۳
Thursday , 25 April 2024
الخميس ، ۱۶ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۴۷ - حجت‌الاسلام محمدحسن راستگو درگذشت/ قصه‌گوی نسل قصه‌های آسمانی ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
 
حجت‌الاسلام محمدحسن راستگو درگذشت،
 
۱۳۹۹/۰۹/۰۲
 
حجت الاسلام راستگو ؛ عمو راستگوی بچه‌ها دار فانی را وداع گفت - همشهری آنلاین

  فارس نوشت: حجت‌الاسلام محمدحسن راستگو کارشناس حوزه تعلیم و تربیت که بچه‌ها به عنوان «عمو راستگو» می‌شناختنش، در گذشت.

حجت‌الاسلام محمدحسن راستگو کارشناس حوزه تعلیم و تربیت سال ۱۳۳۲ هجری شمسی در شهر مشهد به دنیا آمد. او در سال دوم دبیرستان به حوزه علمیه مشهد وارد و سطح را در مشهد و تتمه سطح و دروس خارج حوزه را در قم گذراند. او مبتکر برنامه ویژه تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان به صورت کلاس، اردو، دروس کلاسیک برای مربیان پرورشی، مراکز تربیت معلم، حوزه‌های علمیه و صدا و سیمای جمهوری اسلامی بود. (برنامه‌های بازی با کلمات، راز دایره ها و ...)

تحقیقات او در زمینه‌های عقاید، تعلیم و تربیت، روانشناسی، اخلاق، احکام، تاریخ، قصص قرآن، قصص کودکان و نوجوانان، مشاوره و راهنمایی، تفسیر قرآن، مسائل اجتماعی، ادبیات عرب، ادبیات فارسی، شعر و برنامه‌ریزی درسی است.

راستگو سال‌ها مدیریت مرکز مربی کودکان در حوزه علمیه و همچنین به مدت ۳۵ سال اجرای برنامه‌های متعدد تلویزیونی برای کودکان را برعهده داشت. او پس از تحصیل علوم حوزوی تا خارج فقه و اصول به فعالیت در زمینه کلاس‌های ویژه کودکان و برپایی اردو پرداخت. راستگو در ده‌ها کشور آسیایی، آفریقایی و اروپایی به اجرای برنامه پرداخت.

 

پیکر حجت‌الاسلام راستگو در مشهد تشییع شد
 
  ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
پیکر حجت‌الاسلام راستگو در مشهد تشییع شد
پیکر مرحوم حجت‌الاسلام محمدحسن راستگو از کارشناسان مسائل کودک و نوجوان دیروز (سه‌‌شنبه) با حضور برخی از مردم و مسئولان مشهد در منطقه خواجه ربیع این شهر تشییع و در قطعه مشاهیر آرامگاه این منطقه به خاک سپرده شد.
در این مراسم شرکت‌کنندگان با قرائت زیارت عاشورا یاد آن مرحوم را گرامی داشتند. نماز میت نیز توسط یکی از علمای حوزه علمیه اقامه شد.
دوشنبه شب نیز مراسم نماز و تشییع پیکر مرحوم راستگو در حرم حضرت معصومه (س) در قم برگزار شده بود.
حجت‌الاسلام محمدحسن راستگو از کارشناسان مسائل کودک و نوجوان دوم آذرماه در سن ۶۷ سالگی در قم دار فانی را وداع گفت. وی در سال ۱۳۳۲ هجری شمسی در شهر مشهد به دنیا آمد. سال دوم دبیرستان وارد حوزه علمیه مشهد و سپس برای ادامه تحصیل وارد حوزه علمیه قم شد.
مرحوم راستگو سال‌های متمادی به ‌عنوان کارشناس در برنامه‌های متنوع تلویزیونی حضور داشت و برای کودکان و نوجوانان مسائل دینی و مذهبی را تبیین می‌کرد و مبتکر برنامه ویژه تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان به صورت کلاس، اردو، دروس کلاسیک برای مربیان پرورشی، مراکز تربیت معلم و حوزه‌های علمیه و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بود.
تحقیقات این مرحوم در زمینه‌های عقاید، تعلیم و تربیت، روانشناسی، اخلاق، احکام، تاریخ، قصص قرآن، قصص کودکان و نوجوانان، مشاوره و راهنمایی، تفسیر قرآن، مسائل اجتماعی، ادبیات عرب، ادبیات فارسی، شعر و برنامه‌ریزی درسی بود.
در پی درگذشت حجت‌الاسلام راستگو، رئیس‌جمهوری و تعداد دیگری از مسئولان پیام تسلیت صادر کردند.

 

 

قصه‌گوی نسل قصه‌های آسمانی

پژمان کریمی
در سال‌های نخست انقلاب اسلامی - سیما تولید اندکی داشت. هم از حیث نیروی آزموده و در عین حال متعهد و هم از لحاظ فن‌آوری، شرایط برای تولید آثار جذاب و انبوه برای کودکان و نوجوان فراهم نبود. کمبود بودجه نیز معضل بزرگی بود. از  طرفی هم، سیمای جمهوری اسلامی باید آنتن را با محصولات و تولیدات متناسب با فضای جامعه دینی و انقلابی تدارک می‌دید. در آن شرایط سخت، مجموعه برنامه‌ای جذاب با نام «بازی با کلمات» با اجرای حجت‌الاسلام محمدحسن راستگو تهیه و پخش گردید. در هر برنامه از این مجموعه، حجت‌الاسلام راستگو؛ صمیمانه، با ادبیاتی ساده و خودمانی و به شکلی نمایشی، قصه‌های قرآنی و تاریخ اسلام را بازخوانی می‌کرد. با خط خوش خود، مخاطب را با هنر خوشنویسی آشنا و مجذوب نمود. احکام اسلامی را به تناسب موضوع هر برنامه، بیان می‌کرد. بازی با جدول کلمات را به شیوه‌ای جذاب و با تأکید بر عنصر شگفتی، ارائه می‌نمود. بی‌تردید این مربی خاص و صمیمی ‌کودکان و نوجوانان، سهمی ‌بزرگ در تعلیم و ‌تربیت مخاطبان دهه 60 ایفا کرد و نامی ‌و چهره‌ای به‌یادماندنی بجا گذاشت.
او ثابت کرد که بدون بهره از امکانات مادی، بی‌تکیه به فن‌آوری‌های پیچیده فنی و تنها با تأکید بر «اخلاص و علم و سادگی» می‌توان کارهای بزرگ و درخشان کرد و دل‌ها را مشتاق معنویت ساخت.
تأثیر وی بر مخاطبان آن روزها، به حدی بود که با وجود گذشت چند دهه از توقف  مجموعه یادشده؛ هنوز حجت‌الاسلام راستگو در ذهن و دل «کودکان و نوجوانان  دهه 60» یادآور قصه‌ها و خاطرات جذاب است که با رنگ و رایحه خاص خود را داشت.
او مدتی برای ضبط برنامه از قم به تهران و  به رادیو می‌آمد و همچنان مهربان و صمیمی‌ و مصمم برای آموزش.
حجت‌الاسلام راستگو راوی کودکی، نسلی بود که هنوز مشتاق قصه‌های آسمانی است!