به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,392
بازدید دیروز: 2,852
بازدید هفته: 12,431
بازدید ماه: 18,221
بازدید کل: 23,506,593
افراد آنلاین: 6
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۱۰ فروردین ۱٤۰۳
Friday , 29 March 2024
الجمعة ، ۱۹ رمضان ۱٤٤۵
فروردین 1403
جپچسدیش
321
10987654
17161514131211
24232221201918
31302928272625
آخرین اخبار
۲ - جزئیات ترور دانشمند جوان هسته‌ای در تهران ۱۳۹۰/۱۰/۲۱

 

مصطفی احمدی روشن ترور شد.

  ۱۳۹۰/۱۰/۲۱

مصطفی احمدی روشن - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادهمشهری آنلاین - تصاویر جدید از شهید مصطفی احمدی روشن و فرزند خردسالش

موساد در یک عملیات در سال‌های 1389 و 1390، شماری از اساتید و عناصر فعال در برنامه هسته‌ای ایران را از طریق بمب گذاری و شلیک مستقیم ترور کردند. یکی از این سوژه‌های ترور موساد، مصطفی احمدی روشن معاون بازرگانی سایت هسته‌ای نطنز بود که پس از خروج از خانه در ساعت 8:30 روز 21 دی 1390 توسط یک موتورسیکلت سوار با چسباندن یک بمب مغناطیسی در خیابان گل نبی تهران (میدان کتابی) ترور شد. اسوشتیدپرس پس از این ترور در محل حادثه حضور پیدا کرده بود و گزارشی از جزئیات حادثه تهیه کرده بود که اکنون در تابناک می‌بینید.

 

در انفجاری که صبح امروز در مقابل دانشگاه علامه تهران رخ داد، دکتر مصطفی احمدی روشن دانشمند هسته ای به شهادت رسید.

به گزارش خبرنگار سیاسی مشرق، ساعتی پیش انفجار مهیبی در مقابل دانشگاه علامه تهران رخ داد که طی آن دکتر مصطفی احمدی روشن دانشمند هسته ای به شهادت رسید.

جزئیات این حادثه تروریستی به شرح زیر است:

*شهید احمدی روشن از دانشمندان هسته ای متولد سال 1358 و استاد دانشگاه صنعتی شریف بوده که در سال 1382 از این دانشگاه فارغ التحصیل شده است.

*ساعت ۸:۳۰ صبح امروز یک ‌موتورسیکلت با چسباندن یک بمب مغناطیسی به یک دستگاه پژو ۴۰۵ در حوالی پل سیدخندان ابتدای خیابان گل نبی این خودرو را منفجر کرد.

‌این خودرو سه سرنشین داشته که یک نفر از آنها به اسم مصطفی احمدی روشن کشته شده و دو نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

حسن عباسی، مدیر روابط عمومی اورژانس تهران از انتقال مجروحان این حادثه به بیمارستان ایرانمهر و بیمارستان رسالت خبرداد.
 
برخی می گویند که راننده خودروی منفجر شده از محافظان شهید احمدی روشن بوده است.

این شهید یکی از مدیران نیروگاه نطنز اصفهان در بخش تامین کالا و خرید تجهیزات هسته ای در بخش غنی سازی بود.

صفر علی براتلو دبیر شورای تامین استان تهران در این زمینه گفت: این بمب از نوع مغناطیسی و همان‌هایی است که قبلا نیز برای ترور دانشمندان از آنها استفاده می‌شده و در واقع کار صهیونیست‌هاست.
 
جزئیاتی از سوابق علمی شهید احمدی‌
سیدعباس موسوی از همکاران مصطفی احمدی‌روشن‌‌ گفت: مصطفی احمدی‌روشن‌ ورودی سال 77 مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف بوده ‌که در سال 81_82 از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده است.

وی افزود: وی متأهل بوده و همسر وی نیز دانشجوی شیمی کارشناسی ارشد دانشگاه شریف است.

موسوی درباره پروژه مشترک خود با شهید احمدی روشن یادآور شد: شهید احمدی روشن در یک پروژه مشترک در خصوص ساخت غشا‌های پلیمری برای جداسازی گاز فعالیت می‌کرده است و در آن زمان بنده دانشجوی کارشناسی ارشد بودم که آقای احمدی‌روشن نیز به عنوان دانشجوی کارشناسی رشته نفت با بنده و آقای روستاآزاد همکاری می‌کرد.

کوثری: ترور احمدی روشن هدفمند بوده است
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت: ترور يكي ديگر از اساتيد دانشگاه آنهم در سالگرد ترور شهيد عليمحمدي هدفمند بوده و براساس گزارشات رسيده ترور اين استاد كاملا مشابه ترور دكتر شهرياري است.

واكنش همسر شهيد علي محمدي به شهادت احمدي روشن
همسر شهيد مسعود علي محمدي ضمن اعلام انزجار و محكوم كردن شهادت يكي ديگر از دانشمندان هسته اي ايران اظهار داشت: ترور اين استاد گرانقدر عمل بسيار منفورانه‌اي است و آنرا محكوم مي كنم و اگر دنيا خواهان عدالت و آزادي است، بايد در جهت مقابله با ترور ها جلوي اقدامات قييح اسرائيل را بگيرد.

جلسه ویژه کمیسیون امنیت ‌برای بررسی عملیات تروریستی
به دنبال این حادثه تروریستی کمیسیون امنیت ملی و سیاست مجلس عصر امروز با هدف پیگری ابعاد مختلف این حادثه تروریستی تشکیل جلسه می‌دهد.
بر اساس این گزارش، احتمالا برخی مسئولان و مقامات امنیتی و اطلاعاتی در این جلسه حضور خواهند داشت.
 
بازتاب جهانی ترور دانشمند هسته ای ایران
امروز صبح تیتر یک خبرگزاری صهیونیستی هاآرتص به انفجار بمب در روبروی داشگاه علامه اختصاص داشت. این خبرگزاری اعلام کرد که انگشت اتهام مردم ایران بر روی مقامات صهیونیستی و ایالات متحده است و این دو کشور را در حوادث تروریستی چند سال گذشته و ترور دانشمندان هسته ای جمهوری اسلامی ایران می دانند.

خبرگزاری بی بی سی نیز خبر ترور دانشمند هسته ای کشورمان را در صدر اخبار خود قرار داد و با انتقال این خبرکه مقامات ایرانی رژیم صهیونیستی و ایالات متحده را مسئول شهادت دانشمند هسته ای خود می دانند، همان خط خبری خبرگزاری هاآرتص را دنبال نمود.

سایر خبرگزاری های بین المللی نیز چون راشا تودی، سی بی اس، دوچه وله، شین هوا و همچنین یورو نیوز نیز در اخبار ماهواره ای خود خبر ترور دانشمند هسته ای کشورمان را بازتاب دادند.
 
نمایندگان مجلس ترور یک استاد دانشگاه را محکوم کردند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز با سر دادن شعارهای مرگ بر امریکا و مرگ بر اسرائیل ترور یک استاد دانشگاه را محکوم کردند.
سیدشهاب الدین صدر که ریاست بخشی از جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت با اشاره به ترور یک استاد دانشگاه کشورمان گفت: جنایتکاران خودفروخته استاد مصطفی احمدی روشن یکی دیگر از استادان کشورمان را به شهادت رساندند.
نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی گفت: تجربه سی و چند ساله ترورهای کور مسئولان و دانشمندان ما نشان داده است که آنها نمی توانند کاری از پیش ببرند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان صدر با شعارهای مرگ بر امریکا و مرگ بر اسرائیل جنایت صبح امروز را محکوم کردند.

دانشگاه شريف:شهيد احمدي روشن معاون بازرگاني سايت نطنز بوده است 
دانشگاه صنعتي شريف درپي شهادت دانش آموخته‌ي دانشگاه صنعتي شريف بيانيه‌اي منتشر كرد.

متن اين بيانيه به شرح ذيل است:

بدينوسيله شهادت مظلومانه دانش آموخته‌ي دانشگاه صنعتي شريف مهندس مصطفي احمدي روشن بدست عوامل استکبار جهاني را به ملت مسلمان ايران تسليت عرض مي‌نمائيم.

مهندس احمدي روشن فارغ التحصيل 1381 رشته‌ي مهندسي شيمي دانشگاه صنعتي شريف و معاون بازرگاني سايت نطنز بوده است.

به گفته‌ي اساتيد دانشگاه شريف ايشان از دانشجويان برجسته در حوزه‌هاي علمي و فرهنگي بوده‌اند.

وي در سال 1380 و در دوران تحصيل خود در اين دانشگاه در پروژه ساخت غشاهاي پليمري براي جدا سازي گازها که براي اولين بار در کشور انجام مي‌شد همکاري داشته است. از ايشان چندين مقاله‌ي ISI به زبان‌هاي انگليسي و فارسي منتشر شده است.
 
راهپیمایی دانشجویان در اعتراض به ترور دانشمندان
هیئت‌های دانشجویی استان تهران در اعتراض به ترور دانشمندان هسته‌ای کشور و تجدید میثاق با رهبر معظم انقلاب و با هدف ادامه راه اساتید شهید عرصه جهاد علمی صبح شنبه راهپیمایی می‌کنند.

این راهپیمایی از مقابل دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا دفتر مقام معظم رهبری واقع در خیابان فلسطین رأس ساعت ۷ صبح برگزار می‌شود.
 
شهید احمدی روشن از شاگردان آیت الله خوشوقت بود
به گفته دوستان وی شهید احمدی روشن شخصی ولایتمدار و از شاگردان آیت الله خوشوقت استاد اخلاق تهران بوده است. معاون بازرگانی سایت نطنز شخصی شوخ و باصفا و در عین حال در مدیریت جدی و قاطع بوده است.

وی در دوران دانشجویی معاون فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه شریف بوده است. همچنین وی در راهپیمایی عظیم 9دی 88 روز تجدید بیعت با ولایت حضور داشته است.

از شهید احمدی روشن یک فرزند به نام "علی" به یادگار مانده است.

ضبط تصاویر موتورسواران عامل ترور
سرنخ‌های جدید از ترور شهید احمدی روشن به دست آمده و در دست بررسی است و دوربین‌ها تصاویر موتورسواران عامل ترور را ضبط کرده‌اند.

بذرپاش: شهید احمدی‌روشن دانشجوی شاخص بسیجی دانشگاه شریف بود
مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف گفت: شهید مصطفی احمدی‌روشن از جمله دانشجویان شاخص بسیجی دانشگاه صنعتی شریف و عاشق ولایت و رهبری بود.
 
مهرداد بذر‌پاش با اشاره به اینکه شهید مصطفی احمدی‌روشن از جمله دانشجویان شاخص بسیجی دانشگاه صنعتی شریف و عاشق ولایت و رهبری بود گفت: شهید مصطفی احمدی‌روشن در زمان مسئولیت این جانب در بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف، مسئول فرهنگی بسیج دانشجویی این دانشگاه بود.

وی با اشاره به اینکه شهید احمدی‌روشن نماد یک دانشجوی متعهد و متخصص بود و دو بال علم و ایمان داشت، خاطرنشان کرد: دانشگاه صنعتی شریف از این شهید خاطرات زیادی دارد و این خاطرات را فراموش نخواهد کرد.

واکنش معاون اول رييس جمهور به ترور شهید احمدي روشن 

معاون اول رييس جمهور با محكوم كردن حادثه تروريستي صبح امروز (چهارشنبه) كه منجر به شهادت «مصطفي احمدي روشن» يكي ديگر از دانشمندان كشورمان شد، گفت: دشمنان ملت ايران بدانند با اينگونه اقدامات تروريستي نمي توانند، مانع پيشرفت جمهوري اسلامي ايران در عرصه هاي مختلف علمي شوند.

محمدرضا رحيمي پيش از ظهر امروز - چهارشنبه- در جلسه هيات دولت اظهار داشت: امروز كساني كه مدعي مبارزه با تروريسم هستند، دانشمندان ايران را هدف قرار داده‌اند، اما بايد بدانند كه دانشمندانِ ما هر روز استوارتر و راسخ تر از گذشته در راستاي آرمان هاي جمهوري اسلامي ايران و پيشرفت هاي علمي گام برمي‌دارند.

معاون اول رييس جمهور تصريح كرد: اين حادثه تروريستي كه به وسيله عوامل استكبار و قدرت هاي وابسته صورت گرفت منجر به شهادت يكي ديگر از دانشمندان و نخبگان كشور شد كه شهادت وي را به مقام معظم رهبري، رييس جمهور و همه ملت بزرگ ايران تسليت عرض مي كنيم.

رحيمي افزود: اين اقدام تروريستي به وسيله عوامل رژيم صهيونيستي و كساني رخ داد كه مدعي مبارزه با تروريسم هستند اما در حقيقت راه مبارزه با بشريت و جنبه هاي شريف انساني را در پيش گرفته اند تا بدينوسيله دانشمندان را از عرصه خدمت به بشريت خارج كنند.

معاون اول رييس‌جمهور اضافه کرد: ترور يك دانشمند خيانت به عرصه علم و فناوري و جلوگيري از خدمت به بشريت است.

رحيمي در ادامه با اشاره به اين‌كه اينگونه اقدامات مصداق بارز تروريسم دولتي است، افزود: قطعا پيام مظلوميت دانشمندان و فرهيختگان را به گوش همه جهانيان خواهيم رساند و دشمنان ملت ايران را در عالم با رسوايي مواجه خواهيم كرد.

پیکر شهید احمدی‌روشن به پزشکی قانونی منتقل شد
قاضی پرونده با حضور در نزدیک‌ترین کلانتری محل حادثه دستور انتقال پیکر شهید احمدی‌روشن را به پزشکی قانونی صادر کرد.

براساس آخرین اخبار، با توجه به حجم بالای انفجار در ساعات ابتدایی حادثه امکان خروج پیکر این شهید از داخل خودرو وجود نداشت که مسئولان امنیتی مجبور شدند خودرو را به همراه پیکر شهید توسط جرثقیلی به یکی از کلانتری‌های نزدیک محل حادثه انتقال دهند.

در حال حاضر خودروی پژو 405 که شهید احمدی‌روشن در داخل آن بود جهت بررسی‌های لازم در اختیار دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور قرار گرفته است.

شهادت فرد همراه شهید احمدی‌روشن در بیمارستان

دقایقی پیش قردی که همراه این شهید در خودرو بود علیرغم تلاش پزشکان، در بیمارستان‌ رسالت تهران به شهادت رسید.

در حال حاضر هویت همراه شهید مصطفی احمدی‌روشن مشخص نشده و قاضی پرونده دستورات لازم برای انتقال پیکر این شهید را به پزشکی قانون صادر کرد.
 
اطلاعيه جبهه متحددر محكوميت ترور امروز تهران
جبهۀ متحد اصولگرایان با صدور اطلاعيه اي ترور مهندس مصطفی احمدی روشن بدست عوامل استکبار جهانی را محكوم و اين مصيبت را تسليت گفت.
 

جلالی ترور روشن بیانگر درز اطلاعات محرمانه ایران از مجامع بین‌المللی است
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ترور مصطفی احمدی روشن را نشانه اوج استیصال دشمنان خواند و گفت: این نوع ترورها نشان می دهد اطلاعاتی که از طرف جمهوری اسلامی به مجامع بین المللی داده شده در اختیار دشمنان قرار داده اند.
کاظم جلالی در حاشیه برگزاری جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس در جمع خبرنگاران پارلمانی با اشاره به ترور مصطفی احمدی روشن، اظهار داشت: احمدی روشن از شخصیت های علمی کشور بود که همانند شهید شهریاری در خیابان ترور شد.

وی گفت: بیشتر ترورهای سیاسی صهیونیستی - آمریکایی به این شکل است در گذشته نیز مشخص شد. ترورهای پیشین نیز از سوی سیستم های امنیتی اطلاعاتی رژیم صهیونیستی بوده است.

جلالی گفت: این نوع ترورها نشان می دهد اطلاعاتی که از طرف جمهوری اسلامی به مجامع بین المللی داده شده در اختیار دشمنان قرار داده اند در حالیکه جایی مانند آژانس باید مورد اعتماد ملت ها باشد. چرا به نوعی اسرار ملت ها و دولت ها در اختیار تروریست ها قرار می گیرد این یک سئوال اساسی است.

وی ادامه داد: همچنین یک سئوال اساسی دیگر این است که چرا کشورهای بزرگی که عضو مجامع بین المللی هستند از عضویت خود در این مجامع برای دشمنی علیه ایران استفاده می کنند، به طوریکه بعد از صدور قطعنامه ها این دشمنی استمرار پیدا می کند و کار به ترور کشیده می شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفت: این ترورها فاقد ارزش عملیاتی است و ترور کور است. این اوج استیصال آنهاست که نتوانسته اند در برابر اراده ملت ایران مقاومت کنند و به چنین اعمال شرمین و ننگینی روی می آورند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا دانشمندان ایرانی از سوی دستگاه های امنیتی مورد حفاظت قرار می گیرند، گفت: در این خصوص دستگاه های امنیتی وظایف خود را در صیانت از دانشمندان ایرانی تا حدود زیادی انجام داده اند.

جلالی درباره نحوه ترور روشن نیز گفت: اطلاعات دقیقی هنوز در این باره نداریم اما کمیسیون امنیت ملی موضوع را حتما مورد بررسی قرار می دهد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا بنا بر اخبار منتشر شده کمیسیون امنیت ملی عصر امروز برای بررسی این موضوع تشکیل جلسه می دهد گفت: کمیسیون جلسه را بررسی می کند اما امروز چهارشنبه جلسه ای ندارد.

پیام سردار نقدی به مناسبت شهادت مصطفی احمدی روشن
رئیس سازمان بسیج مستضعفین در پیامی تاکید کرد: دولت تروریستی امریکای جهان خوار و رژیم غاصب صهیونیستی با آموزش معدودی فریب خورده به کشتار و ترور دانشمندان ارزشمند و متدین ایران اسلامی می‌پردازد.
 
"رادان" از جزئیات ترور می‌گوید
مرتضی تمدن استاندار تهران در خصوص نحوه و جزئیات ترور شهید مصطفی احمدی‌روشن اظهار داشت: قرار است مسئولان ارشد کشور در این زمینه صحبت کنند و بر اساس هماهنگی‌ها تنها سردار رادان در این زمینه صحبت خواهد کرد.
 
حضور همسران دانشمندان شهيد هسته اي در منزل شهيد احمدي روشن
همسران دانشمندان شهيد هسته اي كشورمان، شهيد عليمحمدي، شهيد شهرياري و  شهيد رضايي نژاد با حضور در منزل شهيد احمدي روشن به خانواده اين شهيد دلداري داده و براي آنان از درگاه خداوند صبر مسئلت كردند.
 
بيانيه سازمان انرژی اتمی درباره ترور شهید روشن
سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای، ترور ناجوانمردانه شهید مهندس ' مصطفی احمدی روشن' و یكی از همكارانش را محكوم و اعلام كرد: این شهید از خدمتگزاران صنعت هسته ای كشور بود.
 
تعیین هویت فرد همراه شهید احمدی‌روشن
فرد همراه شهید مصطفی احمدی‌روشن که صبح امروز در اقدامی تروریستی در خیابان گل‌نبی تهران مورد سوء قصد قرار گرفت، رضا قشقایی متولد 1357 و راننده شهید مصطفی احمدی روشن بوده است.
رضا قشقایی در پی اقدام تروریستی صبح امروز مجروح شد و به بیمارستان رسالت تهران انتقال پیدا کرد اما علیرغم تلاش پزشکان ساعاتی پیش به شهادت رسید.

بازرسان آژانس انرژی اتمی با شهید "احمدی روشن" دیدار کرده اند
بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی چندی پیش از به شهادت رسیدن شهید احمدی روشن با وی ملاقاتی داشته اند.

گفتنی است نام دانشمندان هسته ای ایران که در ماه های گذشته به شهادت رسیده اند در لیست تحریم شورای امنیت سازمان ملل بوده است.