به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 14,180
بازدید دیروز: 23,157
بازدید هفته: 121,679
بازدید ماه: 168,867
بازدید کل: 23,657,268
افراد آنلاین: 96
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۳۱ فروردین ۱٤۰۳
Friday , 19 April 2024
الجمعة ، ۱۰ شوّال ۱٤٤۵
فروردین 1403
جپچسدیش
321
10987654
17161514131211
24232221201918
31302928272625
آخرین اخبار
۵۰ - مراسم تشییع دیروز در قم برگزار شد: آیت‌الله یزدی یار راستین امام و رهبری دعوت حق را لبیک گفت ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
مراسم تشییع دیروز در قم برگزار شد:
 
آیت‌الله یزدی یار راستین امام و رهبری دعوت حق را لبیک گفت
 
  ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
 

پیکر آیت‌الله یزدی ساعت ۱۶ امروز تشییع می‌شود/ خاکسپاری در حرم حضرت معصومه  (س) / نماز میت را آیت الله مکارم اقامه می‌کند

مراسم تشییع آیت الله یزدی در قم+عکس | ثریانتمراسم تشییع پیکر آیت الله یزدی - قم

 

آیت‌الله محمد یزدی، یار راستین امام و رهبری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عضو مجلس خبرگان رهبری که از چندی پیش به‌دلیل کهولت سن و بیماری دستگاه گوارشی در بستر بیماری بود روز گذشته در ۸۹ سالگی به دیدار حق شتافت.
پیکر آیت‌الله یزدی در حرم کریمه اهل‌بیت(س) آرام گرفت
مراسم تشییع و خاکسپاری آن فقیه مجاهد و مبارز خستگی‌ناپذیر عصر دیروز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، با حضور مراجع تقلید، علما و شخصیت‌های برجسته حوزوی و عموم مردم برگزار شد.
به گزارش رسا، آیات شب‌زنده‌دار، حسینی بوشهری، مقتدایی، اعرافی، کعبی، اراکی، غروی، بهشتی، طبسی، فقیهی و مسئولان و شخصیت‌های حوزوی در این مراسم حضور داشتند.
همچنین نمایندگانی از سوی دفتر مقام معظم رهبری، بیوت مراجع تقلید، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری نیز در این مراسم حاضر بودند.
علما، اساتید، شخصیت‌ها و فضلای حوزه با قرائت قرآن و ذکر فاتحه و عزاداری با یار وفادار و صدیق امام و رهبری وداع کردند.
بر اساس این گزارش، آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید بر پیکر مطهر آیت‌الله یزدی اقامه نماز کرد. سپس پیکر این عالم وارسته در حرم کریمه اهل‌بیت(س) به خاک سپرده شد.
ایشان از پیشگامان و مبارزان انقلاب اسلامی، پشتوانه‌های استوار آن و دارای اندیشه و مدیریت اسلامی و انقلابی بود.
به گزارش فارس، ریاست دادگاه انقلاب اسلامى قم، ریاست دفتر امام(ره) در قم، نمایندگى مجلس خبرگان قانون اساسى، عضویت در شوراى بازنگرى قانون اساسى، ریاست قوه قضائیه با حکم مقام معظم رهبرى در دو دوره پنج ساله، نمایندگى رؤساى سه قوه در هیئت سه نفره حل اختلاف بین شهید رجایى و بنى‏‌صدر، نمایندگى مجلس خبرگان رهبرى، نائب‌رئیس و قائم‌مقام اجرائى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ریاست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عضویت در دوره چهارم و پنجم شورای عالی حوزه‌های علمیه و رئیس دوره پنجم آن شورا از جمله مسئولیت‌های وی بوده است.
آیت‌الله شیخ محمد یزدی در سال 1310 در خانواده اهل علم دیده به جهان گشود. پدر ایشان، مرحوم «شیخ على یزدى» از شاگردان آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری و امام جماعت یکی از مساجد اصفهان بود.
وی دروس ابتدایی را در محضر پدر و در حوزه علمیه اصفهان فرا گرفت. بعد از حضور آیت‌الله بروجردی در قم و رونق یافتن این حوزه، ایشان به قم هجرت کرد و در مدرسه فیضیه مستقر شد و مابقی دروس سطح حوزه مانند رسائل و مکاسب و کفایه را از محضر اساتید قم همچون آیت‌الله شیخ مرتضى حائرى و آیت‌الله مرعشى فراگرفت و سپس در درس خارج فقه آیات عظام بروجردی، امام خمینی، اراکی و درس تفسیر علامه طباطبایی شرف حضور پیدا کرد.
آیت‌الله یزدی جزو حلقه اول درس خارج فقه امام خمینی(ره) در مسجد سلماسی قم به‌شمار می‌رفت و همین آشنایی موجب شد با شروع نهضت امام با ایشان همراه شود.
به گزارش تسنیم، امام خمینی(ره) به‌ تاریخ 14 اسفند 46 در نامه به آیت‌الله یزدی وعده پیروزی انقلاب را می‌دهند و می‌نویسند؛ «با اطمینان نفس به شما آقایان محترم وعده فرج قریب می‌دهم، چه عمر من در این آخر وقت به آن برسد یا نه. آتشی که در کانون سینه‌ها و قلب‌ها روشن شده است، خاموش‌شدنی نیست یا لااقل به این زودی خاموش نخواهد شد و ممکن است شما‌ها شاهد انفجار عظیم آن باشید.»
با حضور امام(ره) در 10 اسفندماه 57 در قم، امام در منزل آیت‌الله یزدی سکونت داشتند و هماهنگی ملاقات‌ها را در دورانی که امام در قم حضور داشتند انجام می‌داد و مسئولیت دفتر امام(ره) در قم نیز به‌عهده ایشان بود.
آنچه آیت‌الله یزدی ۳۰ سال پیش
درباره مرجعیت آیت‌الله خامنه‌ای گفت
آیت‌الله محمد یزدی ۳۰ سال قبل درباره مرجعیت رهبر انقلاب نوشت: حضرت آیت‌الله حاج سیدعلی خامنه‌ای، رهبر انقلاب و جمهوری اسلامی ایران «دام‌ظله‌الشریف» فقیهی والامقام و مجتهدی عالی‌رتبه هستند که بر علوم مؤثر در استنباط تسلطی در حد بسیار بالا دارند.
خداوندا تو شاهدی
در این دستنوشته به تاریخ 27/3/1369 آمده است: «حضرت آیت‌الله حاج سیدعلی خامنه‌ای رهبر انقلاب و جمهوری اسلامی ایران «دام‌ظله‌الشریف» فقیهی والامقام و مجتهدی عالی‌رتبه هستند که بر علوم مؤثر در استنباط تسلطی در حد بسیار بالا دارند؛ زائد بر لغت و ادبیات و اصول و حدیث و تفسیر، حتی در رجال و درایه که در استحکام فتوی نقشی بسزا دارد، خود استاد و عالمی‌هستند و در استنباط و رد فروع بر اصول و فتوی مبانی محکمی ‌دارند و در مسائل مستحدث و جدید مورد نیاز جامعه اسلامی با اطلاعات وسیع و نظرات دقیق فتاوای جالبی دارند. همین مزایا و دیگر فضائل علمی‌و اخلاقی ایشان ملاک انتخاب فقهای محترم و مجتهدشناسان اعضای محترم مجلس خبرگان بوده است. خداوندا تو شاهدی اگر ایشان در سمت و مقام و مسئولیت سنگینی که به عهده ‌دارند نبودند، من به‌عنوان یک طلبه کوچک با اطلاع محدود خود همین شهادت را می‌دادم.»
دیگر برای من حقوق واریز نکنید
آیت‌الله سید احمد خاتمی، عضو فقهای شورای نگهبان در گفت‌وگو با رسا، جریان وقف خانه آیت‌الله یزدی برای حوزه علمیه را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: بنده نسبت به زهد و دنیا‌گریزی ایشان شهادت می‌دهم؛ من ندیده‌ام از ایشان که حرصی نسبت به جایگاهی داشته باشند؛ ایشان همین حدود یکی دو ماه گذشته خانه خودشان را وقف حوزه علمیه کرده‌اند و در این یک ماهی که حالشان خوب نبود به آیت‌الله جنتی پیغام دادند که «دیگر برای من حقوق واریز نکنید، زیرا بنده به جلسات نیامده‌ام و استحقاق حقی را ندارم»؛ اینها گوشه‌ای از یک روحیه و منشی است که ایشان یک عمر با آن زندگی کرده‌اند.
آیت‌الله نوری همدانی از مراجع تقلید، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جامعه روحانیت مبارز، آیت‌الله جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری و دبیر شورای نگهبان، آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور، آیت‌الله رئیسی رئیس قوه قضائیه، آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، علی لاریجانی مشاور رهبر معظم انقلاب، حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان تولیت مسجد جمکران و عباسعلی کدخدایی قائم‌مقام شورای نگهبان با صدور پیام‌های جداگانه رحلت آیت‌الله یزدی را تسلیت گفتند.
موسوی جوهره خود را معرفی کرد
آیت‌الله یزدی که همواره در دفاع از ولایت فقیه و آرمان‌های انقلاب اسلامی ثابت قدم بود، در ایام غبارآلود فتنه 88 نیز در حالی که برخی خواص روزه سکوت گرفته و اقدامات فتنه‌گران را محکوم نکردند، از جمله کسانی بود که به صراحت، از همان روزهای نخست فتنه 88 را محکوم و در روشنگری ماجرا برای مردم، کوشش کرد.
به گزارش رجانیوز، پس از نامه سرگشاده‌ هاشمی‌ رفسنجانی به رهبر انقلاب اسلامی در ۱۹ خردادماه ۸۸ و به کار بردن تعابیری مانند اینکه آتشفشان‌هایی در جامعه شکل خواهد گرفت، آیت‌الله یزدی گفت: مردم ما به راحتی می‌توانند قضاوت کنند. وقتی مقام معظم رهبری در آخرین سخنرانی‌شان در روز ۱۴ خرداد در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) با صراحت همه مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کردند و امر به خودداری از درگیری و برخوردها فرمودند و تصریح کردند که اگر جایی کسانی دنبال ایجاد درگیری هستند یا خائن یا غافل هستند، دیگر چه عبارتی بالاتر از این است؟
آیت‌الله یزدی در روزهایی که موسوی و کروبی پس از شکست در انتخابات، دروغ بزرگ تقلب را مطرح کرده بودند و با لشکرکشی‌های خیابانی سعی در باج‌گیری از نظام را داشتند، در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: میرحسین موسوی دارد جوهره خود را معرفی می‌کند و نظام موظف نیست که در‌باره سلامت انتخابات وی را قانع کند و مردم ما به اجبار به کسی رای نداده‌اند و رای همه مردم اختیاری بوده است. آقای موسوی هنوز زمانی که صندوق‌ها باز نشده بود، اعلام پیروزی کرده ‌است و این کار خلاف قوانین بود.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درخصوص مرحوم‌ هاشمی ‌رفسنجانی نیز بیان داشته بود: آقای هاشمی، ‌روحانی محترم، شناخته‌شده و سابقه‌داری هستند، متأسفانه در ایام انتخابات چه صحبت‌های مطرح شده در مناظرات و چه نامه به رهبری وضعیت خوبی را پیش نیاورد، البته مقام معظم رهبری حیثیت ایشان را حفظ کردند.
البته مواضع صریح و انقلابی آیت‌الله یزدی در فتنه هشت ماهه پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 ادامه‌دار بود.
نامه سرگشاده خبر از فتنه‌گری می‌داد
آیت‌الله یزدی به بخش دیگری از اظهارات مرحوم ‌هاشمی‌ مبنی بر این‌ که بذر‌ تردید در این انتخابات افشانده شد،‌ اشاره کرده و گفته بود: چه کسی بود که اولین بذر‌تردید را افشاند؟ قبل از انتخابات چه کسی به مقام معظم رهبری نامه نوشت و گفت که در خیابان‌ها آتش فتنه ایجاد شده و دود آن به چشم این و آن می‌رود؟ چه کسی جز خود ایشان(مرحوم ‌هاشمی) بذر ‌تردید را افشاند؟ مسئله خیانت و تقلب در انتخابات را چه کسی مطرح کرد و کجا مطرح شد؟ در زمانی که هنوز انتخابات اعلام نشده بود! این چه معنا دارد؟ بذر‌ تردید را چه کسی افشاند؟ باید با آنها برخورد شود. چه گروه‌هایی کمک کردند تا این بذر آبیاری شود و این همه فساد و فتنه در خیابان‌ها ایجاد شده و امنیت کشور را زیر سؤال بردند؟
سکوت در فتنه، حمایت و طرفداری از
جبهه مخالف انقلاب است
وی در واکنش به سکوت مرحوم‌هاشمی‌در ایام فتنه‌انگیزی موسوی و کروبی نیز اظهار داشته بود: بعد از انتخابات و فتنه‌ها و سخنرانی رهبری، سکوت معنادار آقای ‌هاشمی ‌یعنی چه؟ آیا این تنها فقط یک سکوت است؟ این سکوت نوعی حمایت و طرفداری از جبهه مخالف و تایید صحنه‌های خیابانی است.
همچنین آیت‌الله یزدی خطاب به مرحوم ‌هاشمی ‌گفته بود: این‌که می‌گویید فضا را طوری آماده کنید که هر کس حرفش را بزند یعنی چه؟ یعنی موسوی بگوید باید انتخابات باطل شود؟ چون در مناظره در مورد آقای ‌هاشمی‌ صحبت شده است؟ در واقع نمی‌دانم منظور ایشان چه بوده است؟ آقای ‌هاشمی ‌با آن همه سوابقی که دارید و موقعیت کنونی آیا مصلحت کشور این‌طور ایجاب می‌کند؟
هرجا آیت‌الله خامنه‌ای بروند،
ملت و ما دنبال ایشان خواهیم بود
آیت‌الله یزدی ۵ بهمن‌ماه ۸۸ در دیدار مسئولان صداوسیما،  به سخنرانی ‌هاشمی ‌رفسنجانی در جمع اعضای حزب اعتدال و توسعه‌ اشاره و اظهار می‌کند: آقای‌ هاشمی ‌مگر شما در این ۳۰ سال از رهبر جدا بوده‌اید. هر کجا که رهبری بوده‌اند شما نیز بوده‌اید. تجربیات شما چه تفاوتی با تجربیات آقای خامنه‌ای دارد؛ شما در نماز جمعه گفتید نسبت به نتیجه انتخابات ‌تردید دارید ولی مقام معظم رهبری ضمن تأکید بر سالم بودن نتیجه انتخابات فرمودند اگر مشکلی است قانونی عمل کنید. آقای ‌هاشمی ‌اگر امروز می‌خواهید صحبت کنید جسارت به عکس امام و توهین روز عاشورا را محکوم کنید. معنی ندارد که بیایید و دوباره بر مواضع خود پافشاری کنید. آقای ‌هاشمی‌ در دیدار اعضای حزب توسعه و اعتدال گفته است در شرایط فعلی باید افرادی از دو جناح مشکلات را در کنار رهبری حل کنند.
به گزارش فارس، وی گفته بود: کسانی که در مقابل حکومت قرار دارند، از نظام جدا هستند، آن وقت شما می‌گویید افرادی معتدل از دو جناح باید در کنار رهبری مشکلات را حل کنند؟ بگویید افراد معتدل جناح مخالف چه کسانی هستند؟ سخنان ‌هاشمی ‌از دو پهلو صحبت کردن هم بدتر است، معتقدم سخنان ‌هاشمی ‌از سه پهلو هم گذشته است. رهبری بارها و بارها بر خودداری خواص از دو پهلو حرف زدن تأکید کرده‌اند و ایشان در سخنان خود بارها خواسته‌اند که‌ هاشمی ‌به آغوش نظام باز گردد، ولی ‌هاشمی ‌با موضع‌گیری‌های خود هر روز از نظام دورتر می‌شود.
آیت‌الله یزدی، وفاداری خود به رهبر انقلاب را این‌طور مطرح می‌کند: در هر جا که آیت‌الله خامنه‌ای بروند ملت و ما دنبال ایشان خواهیم بود؛ اما آقای ‌هاشمی‌ این را بدانید که دنبال شما نمی‌آییم.
 
برگزاری مراسم بزرگداشت آیت‌الله یزدی در حرم مطهر حضرت معصومه(س) 
 
  ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
مشرق نیوز - عکس/ مراسم بزرگداشت آیت الله محمد یزدیمراسم بزرگداشت آیت الله محمد یزدی + عکس | بهداشت نیوز
مراسم بزرگداشت آیت‌الله یزدی از سوی دفتر مقام معظم رهبری، نهاد‌های حوزوی روز جمعه در حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد.
این مراسم از سوی دفتر مقام معظم رهبری، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای عالی حوزه‌های علمیه، دبیرخانه خبرگان رهبری، مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و آستان مقدس حضرت معصومه (س) برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز قم، دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، ساده‌زیستی و همراهی با رهبری را از فضایل مرحوم آیت‌الله یزدی عنوان کرد و افزود: این شخصیت ارزشمند الگوی تمام عیار نسل امروز حوزه‌های علمیه است.
 آیت‌الله حسینی بوشهری ، گفت: جهاد با نفس، جهاد با دشمن، جهاد فرهنگی و جهاد خدمات اجتماعی چهار عنصر جهادی ایشان بود.
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، ساده زیستی و همراهی با رهبری را از فضایل مرحوم آیت‌الله یزدی عنوان کرد و افزود: این شخصیت ارزشمند الگوی تمام عیار نسل امروز حوزه‌های علمیه است.
وی با‌اشاره به فعالیت‌های علمی مرحوم یزدی گفت ۱۰۰ تالیف در زمینه فقه‌القران و آیات الحکام از این عالم برجسته به‌جا مانده است.
وی افزود: مرحوم یزدی شخصیتی پارسا و مسئولیت‌پذیر و از یاران امام‌ راحل و مقام معظم رهبری و از پیشگامان نهضت‌اسلامی بود که تمام عمر خویش را وقف خدمت به اسلام و اهل بیت کرد.
وی گفت :جایگاه سیاسی مرحوم یزدی در دوره‌های مختلف وی را پیشتاز حضور در صحنه‌های تاثیرگذار سیاسی معرفی کرد.