به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 34
بازدید دیروز: 2,852
بازدید هفته: 11,073
بازدید ماه: 16,863
بازدید کل: 23,505,235
افراد آنلاین: 7
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
پنج‌شنبه ، ۰۹ فروردین ۱٤۰۳
Friday , 29 March 2024
الجمعة ، ۱۹ رمضان ۱٤٤۵
فروردین 1403
جپچسدیش
321
10987654
17161514131211
24232221201918
31302928272625
آخرین اخبار
۹ - به بهانه سالگرد شهادت دکتر مسعود علی‌محمدی، دانشمند برجسته هسته‌ای ایران؛ ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
 
 
 
 
شهید علی‌محمدی؛ اولین دکترای فیزیک ایران و اولین شهید هسته‌ای ایران/ داغت  چهار ساله شد دکتر؛ راهت همچنان ادامه دارد

تازه داغ مردم ایران از حتک حرمت عاشورای حسینی در سال 88 توسط فتنه‌گران بر اثر حماسه تاریخی 9 دی اندکی تسکین پیدا کرده بود که خبر ترور یکی از بزرگان و دانشمندان موثر برنامه هسته‌ای کشورمان توسط نیروهای اطلاعاتی بیگانه، کام ایرانیان را تلخ کرد؛ تلخی فراوانی که با انتشار جزئیاتی از زندگی شهید دکتر مسعود علی‌محمدی بیشتر شد.

گروه سیاسی - رجانیوز: تازه داغ مردم ایران از حتک حرمت عاشورای حسینی در سال 88 توسط فتنه‌گران بر اثر حماسه تاریخی 9 دی اندکی تسکین پیدا کرده بود که خبر ترور یکی از بزرگان و دانشمندان موثر برنامه هسته‌ای کشورمان توسط نیروهای اطلاعاتی بیگانه، کام ایرانیان را تلخ کرد؛ تلخی فراوانی که با انتشار جزئیاتی از زندگی شهید دکتر مسعود علی‌محمدی بیشتر شد.

به گزارش رجانیوز، این روزها مصادف است با چهارمین سالگرد شهادت مظلومانه دکتر مسعود علیمحمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران. دکتر مسعود علیمحمدی که در صبح‌گاه بیست و دوم دی ماه 88 در اثر انفجار بمبی که کنار منزلش کار گذاشته شده بود به شهادت رسید، استاد پایه 22 فیزیک دانشگاه تهران و نماینده ایران در پروژه سزامی (مرکز تابش سینکروترون برای تحقیقات و علوم کاربردی در خاورمیانه) بود.

دکتر مسعود علیمحمدی که نخستین دانش آموخته دکتری فیزیک داخل کشور به شمار می‌رود تا زمان شهادت بیش از 80 مقاله در معتبرترین مجلات علمی جهان به چاپ رسانده و در سال 86 در بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی حائز رتبه دوم پژوهش‌های بنیادی شده بود.
 
مسعود علیمحمدی، سوم شهریور 1338 در تهران متولد شد. تحصیلات دانشگاهی‌اش را با قبولی‌ در مقطع کارشناسی رشته فیزیک در دانشگاه شیراز از سال 1356 آغاز کرد که در مجموع به دلیل هفت ترم تعطیلی دانشگاه‌ها پس از انقلاب فرهنگی، هشت سال به طول انجامید.
 
به گزارش ایسنا، وی با وجود دریافت امتیاز استفاده از بورس تحصیلی‌ برای رفتن به خارج از کشور با قبولی در دوره‌ کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف در سال 1364، تصمیم به ادامه تحصیل در رشته‌ فیزیک در داخل کشور گرفت.
 
سه سال بعد همزمان با فارغ التحصیلی از این دوره، به عنوان یکی از پذیرفته‌شدگان اولین دوره‌ دکتری فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در کنار دیگر دوستانش به تحصیل خود ادامه داد.
 
تحقیقات پایان نامه‌ دکتری وی در زمینه‌ «نظریه‌ ریسمان» زیر نظر دکتر حسام‌الدین ارفعی انجام شد.
 
بعدها خود وی از یکی مقالاتش که در دوره دکتری راجع به مدل WZW با گروه (3) SU در تراز k= 3 نوشته بود به عنوان یکی از کارهای مهمش یاد کرد.
 
وی در سال 1371 به عنوان نخستین دانش آموخته دوره‌ دکتری فیزیک در داخل کشور از پایان‌نامه خود دفاع کرد.
 
دکتر علیمحمدی پس از یک سال همکاری با دانشگاه تربیت معلم تهران از سال 1372 به طور رسمی به عضویت هیات علمی دانشکده‌ فیزیک دانشگاه تهران درآمد و در همان سال‌ها برای مدتی کارهای پژوهشی خود را به همراه دیگر دوستانش در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی پی‌گیری می‌کرد.
 
او تا لحظه‌ شهادتش در نهایت خلوص، از آن چه در توان داشت در جهت پیشرفت روز افزون کشور در زمینه‌ پژوهش، آموزش و مدیریت علمی دریغ نورزید.
 
پس از تمام ارتباطش با پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، تلاش‌های زیادی جهت راه‌اندازی پژوهشکده «فیزیک کاربردی» در دانشگاه علم و صنعت ایران کرد که به دلایلی این تلاش‌ها به نتیجه‌ مطلوب نرسید.
 
یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های وی، همواره تعریف روندی قانو‌ن‌مند بر وجود ملاک ها و معیارهای علمی برای انتخاب مدیران علمی بود. از جمله سمت‌های مدیریت علمی او ریاست گروه فیزیک، معاونت پژوهشی پردیس علوم و عضویت در هیات ممیزی دانشگاه تهران بود.
 
علیمحمدی در زمینه‌ آموزش، معلمی توانمند وکم‌نظیر بود. او کار تدریس را به گفته‌ خودش، از سال آخر کارشناسی یعنی از سال 1363 با مربیگری آزمایشگاه آغاز کرده بود.
 
وی درس‌های متنوعی از جمله‌ مکانیک کوانتومی، مکانیک کلاسیک، ذرات بنیادی، نظریه‌ میدان‌های کوانتومی و مکانیک آماری را در دانشکده‌ فیزیک ارائه می‌کرد. او همچنین کتاب مکانیک کوانتومی نوشته‌ ساکورایی را به همراه حمید‌رضا مشفق به فارس برگردانده است.
 
علیمحمدی با تمام فعالیت‌هایش، یکی از پژوهشگران تراز اول فیزیک ایران بود. طبق گزارش برآمده از ISI Web of Knowledge، پنجاه و شش مقاله علمی در مجلات معتبر ISIچاپ کرده است. میانگین تعداد ارجاعات به هر مقاله‌اش تا سال 89 در حدود 8.5 و شاخص h (تعداد n مقاله با بیش از n ارجاع) او 13 گزارش شده بود.
 
زمینه‌ تحقیقاتی وی عمدتا فیزیک انرژی‌های زیاد، مدل‌های حل پذیر، تا حدودی ماده چگال نرم و در اواخر، گرانش و کیهان شناسی بود.
 
او درسال 1386 یکی از برگزیدگان جشنواره بین‌المللی خوارزمی بود که طرحش رتبه‌ دوم پژوهش‌های بنیادی را کسب کرد.
 
به گفته همکاران، وی یکی از کارهای خوب تحقیقاتی‌اش را کار مشترکش با دکتر محمد خرمی در مورد «بررسی کلی گذار فاز مدل‌های یانگ میلز تعمیم یافته» می‌دانست. پر ارجاع‌ترین مقاله وی نیز مقاله‌ای بود در مورد پروسه‌های کاتورهیی غیر تعادلی که با همکاری محمد خرمی و وحید کریمی‌پور نوشته شد.
 
شهید علیمحمدی پایان‌نامه‌های بسیاری در مقاطع مختلف کارشناسی ارشد و دکتری فیزیک را به عنوان استاد راهنما هدایت کرد.
 
وی خرداد ماه سال 87 به عنوان یکی از دو نماینده ایران در پروژه سزامی (مرکز تابش سینکروترون برای تحقیقات و علوم کاربردی در خاورمیانه) منصوب شده بود.
 
دکتر علیمحمدی در ساعت ۷:۳۰ صبح ۲۲ دی ۱۳۸۸ هنگام خروج از منزل در اثر انفجار بمبی که در یک موتورسیکلت در کنار در منزلش جاسازی شده بود به شهادت رسید.
 
پیکر استاد شهید دکتر علیمحمدی، پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۸ با حضور انبوه تشییع کنندگان در جوار امامزاده علی اکبر در شمال تهران به خاک سپرده شد.
 
افشای جزئیات آموزش ترور شهید علیمحمدی از زبان عامل ترور
 
عامل اصلی ترور شهید دکترمسعود علیمحمدی و از اعضای یکی ازشبکه های تروریستی موساد در مصاحبه ای بخشی از چگونگی آموزش ترور را در پادگانی در نزدیکی تل اویو تشریح کرد.
 
 
مجید جمالی فش در مصاحبه ای که بخشهای کمی از آن از بخشهای مختلف خبری سیما پخش شد گفت در سفری که به تل اویو انجام دادیم در پادگانی در اتوبان اورشلیم -تل اویو با چند افسر ارشد اسرائیلی آشنا شدم و در انجا اموزشهای مختلف از جمله تعقیب و گریز -ضد تعقیب و چسباندن بمب زیر خودرو را فرا گرفتم .بگفته این تروریست برای تمرین عملیات بمب گذاری با استفاده از موتوردر این پادگان اموزشهایی خاصی به او داده شده است.
 
جمالی فش در بخش دیگری از این مصاحبه با تشریح جزئیات بیشترگفت: پس از اینکه در باره ترور دکتر علیمحمدی از زوایای مختلف توجیه روانی وعملیاتی شدم وچند بار عملیات بمب گذاری را در پادگانی در نزدیک تل اویو تمرین کردم ماکت بسیار دقیقی از منزل دکتر علیمحمدی ومحیط اطراف منزل وی در اختیار من قرار گرفت تا کاملا با محیط وشرایط واقعی عملیات ترور وی اشنا شوم . بخشهای دیگری از این مصاحبه در بخشهای خبری فردا در صدا وسیما پخش خواهد شد.
 
چوبه دار؛ پایان کار همکار موساد در ترور شهید علی‌محمدی
 
دی ماه سال ۸۹ بود که وزارت اطلاعات از کشف و دستگیری عوامل ترور شهید علی‌محمدی و انهدام شبکه جاسوسی موساد که در این زمینه فعالیت می‌کرد، خبر داد. شهید علی‌محمدی ۲۲ دی ماه سال ۸۸ در مقابل منزل خود بر اثر انفجار بمبی به شهادت رسید. وی استاد برجسته فیزیک نظری بود که در زمینه ذرات بنیادی و نظریه میدان‌ها تحقیقات می‌کرد.
 
دو روز پس از ترور شهید دکتر علی‌محمدی، سایت وزارت خارجه رژیم صهیونیستی به نقل از برخی مطبوعات این رژیم اذعان کرد دکتر مسعود علی محمدی دانشمند هسته‌ای و استاد دانشگاه ایران برای محافل اسرائیلی شناخته شده بود.
 
سایت همدمی (ارگان رسمی وزارت خارجه اسرائیل به زبان فارسی) به نقل از روزنامه‌هایی چون معاریو و هاآرتص، نوشته بود دکتر علی محمدی به واسطه حضور در همایش‌های علمی بین المللی، برای اسرائیلی‌ها که در پوشش پژوهشگر در این محافل علمی شرکت می‌کنند، شناخته شده بود. این روزنامه‌ها، از یک‌سو اذعان کردند که دکتر علی محمدی در همایش‌های مذکور کم حرفی پیشه می‌کرد- که علی القاعده این رازداری برای صهیونیست‌ها گران تمام شده- اما از طرف دیگر برای گم کردن رد پای سازمان موساد تلاش کردند به تحریف چهره اسلامی و انقلابی و میهن دوست شهید علی محمدی بپردازند، شیوه‌ای که صهیونیست‌ها برای تخریب وجهه دشمنان تسلیم ناپذیر خود در پیش می‌گیرند و می‌کوشند انگ همراهی به وی بچسبانند.
 
جاودان نفر از همکاران رادیو و وزارت خارجه رژیم صهیونیستی طی مقاله‌ای در گاردین تصریح کرده بود «ترور دکتر علی محمدی بخشی از نبرد سرویس‌های اطلاعاتی غربی با جمهوری اسلامی به ویژه در زمینه برنامه هسته‌ای و مذاکرات مربوط به آن است.»
 
 
در واقع سمفونی تروریسم بین‌الملل چند صباحی است که خوب می‌نوازد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ساز را با انتشار اسامی اساتید دانشگاه‌های معتبر ایران به بهانه همکاری با برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران کوک می‌کند؛ شورای امنیت این نام‌ها را در فهرست تحریم و قطعنامه می‌آورد و تروریست‌ها یک به یک در کنار اسامی اساتید ایرانی تیک می‌زنند.
 
قاتل شهید علی‌محمدی در اعترافاتش چه گفت؟ 
 
مجید جمالی فش در جریان اعترافات خود گفت که پیش از انجام این اقدام تروریستی در اسرائیل تحت آموز‌ش‌های گسترده و لازم قرار گرفته بود. عامل ۲۶ ساله موساد در اعترافات خود اذعان کرد با یک فرمانده اسرائیلی به طور خصوصی در این رابطه صحیت‏‎هایی داشته، فرمانده اسرائیلی به او خاطرنشان کرده است که ماموریتش تا چه حد برای تل‎آویو مهم و حیاتی است. 
 
وی در ادامه گفت که فرمانده اسرائیلی از درگیر بودن افراد بسیاری در این عملیات خبر داد و اینکه به شخص وی برای انجام این ماموریت اعتماد شده است واگر من در این عملیات موفق نمی‌شدم همه این افراد جان خود را از دست می‌دادند. او همچنین، به جزئیات آموزش‌های گوناگونی که در اسرائیل دیده بود و نحوه ترور دکتر علی‌محمدی پرداخت.
 
سوال ساده همسر شهید از قاتل شهید علی‌محمدی
 
همسر شهید مسعود علی‌محمدی هنگام برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهامات جمالی فش، با حضور در جایگاه شکات اظهار کرد: من از عامل ترور فقط این سوال را دارم که چطور متوجه نشده که اسراییل دشمن چندین ساله‌ ماست و برای کشتن یک نفر نقشه کشیده است؟ چطور فردی که از او به عنوان سازنده‌ بمب اتم نام برده می‌شود، هیچ محافظی ندارد؟ کشور ما بار‌ها و بار‌ها اعلام کرده که ما به دنبال بمب هسته‌یی نیستیم.
 
وی با تاکید بر اینکه اصل ترور قبیح است، گفت: همه‌ ادیان ترور را رد می‌کنند. آیا دریافت این پول‌ها برای کشتن یک نفر ارزش دارد؟ ما همه می‌دانیم که اسراییل برای ما شمشیر را از رو بسته است. این فرد چطور توانسته خام وعده‌های رژیم صهیونیستی شود؟ 
 
همسر شهید علی‌محمدی ادامه داد: آیا جرم همسرم فقط عشق به وطن بود؟ آیا کسی که وطن خود را دوست دارد باید کشته شود؟ مگر او جز علم‌اندوزی و آموزش چه کاری کرده بود؟ همیشه می‌گفت که من به خاطر شغل معلمی که دارم از آینده خود مطمئنم زیرا به کسی ظلم نکرده بود. همسرم به راحتی به اینجایگاه نرسیده بود و بسیاری از فشار‌ها را تحمل کرده بود.
 
وی در پایان با اعلام تقاضای اعدام برای متهم، گفت: از دستگاه قضایی تقاضا دارم که اسراییل را به علت اقدامات تروریستی در محاکم بین‌المللی به محاکمه بکشاند و امیدوارم خداوند هر فرد و کشور تروریستی را نابود کند.
 
قاتل داشمند هسته‌ای پای چوبه دار چه گفت؟
 
مجید جمالی فشی که در جریان سفر به خارج از کشور با عوامل سرویس امنیتی رژیم صهیونیستی موسوم به موساد ارتباط برقرار کرده بود ، چندین نوبت با عوامل این سرویس در کشورهای مختلف دیدار و نهایتا برای دریافت آموزش‌های مربوط به ترور شهید علی محمدی به اراضی اشغالی فلسطین منتقل و تحت آموزش‌های نظامی و تروریستی قرار گرفته بود. 
 
وی پس از بازگشت به کشور ، با تهیه مقدمات ارتکاب جنایت ، نهایتا با بمب گذاری در یک دستگاه موتورسیکلت، این دانشمند هسته ای کشورمان را در برابر خانه اش به شهادت رساند.
 
با تایید رای دادگاه بدوی درباره جمالی فشی در دیوان عالی کشور حکم اعدام این جاسوس موساد بامداد روز جاری اجرا شد.
 
عامل ترور شهيد علي محمد ي صبح امروز و پيش از اجراي حکم اعدام گفت:در مورد اشتباهات گذشته خودم نمي دانم که چه بگويم خيلي از کار ها و تجربه ها راه برگشت ندارد پايان راه کج و بدي همين جايي است که من ايستاده ام.
 
جمالي فشي در آخرين اظهار نظر خود به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت:من آينه آينده آنهايي هستم که در اين راه گام بر مي دارند.