به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 10,183
بازدید دیروز: 22,691
بازدید هفته: 94,526
بازدید ماه: 141,755
بازدید کل: 23,630,115
افراد آنلاین: 81
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
پنج‌شنبه ، ۳۰ فروردین ۱٤۰۳
Thursday , 18 April 2024
الخميس ، ۹ شوّال ۱٤٤۵
فروردین 1403
جپچسدیش
321
10987654
17161514131211
24232221201918
31302928272625
آخرین اخبار
۱۰ - «سزامی» ماری که شهید علی‌محمدی را گزید ۱۳۹۲/۱۰/۲۵

«سزامی» ماری که شهید علی‌محمدی را گزید

  ۱۳۹۲/۱۰/۲۵

 سزامی» ماری که شهید علی‌محمدی را گزید | خبرگزاری فارس

سال ۸۸ علاوه بر اینکه دوره‌ای پرتلاطم در عرصه سیاسی ایران محسوب می‌شد، به عنوان نقطه آغاز یکی از مهمترین عملیات‌های تروریستی برای مهار یک برنامه صلح‌آمیز علمی و فناوری در عرصه جهانی شناخته می‌شود.

به گزارش فارس،سال 1388 علاوه بر اینکه دوره پرتلاطم در عرصه سیاسی ایران محسوب می‌شد به عنوان نقطه آغاز یکی از مهمترین عملیات‌های تروریستی برای مهار یک برنامه صلح‌امیز علمی و فناوری در عرصه جهانی شناخته می‌شود.
 
ترور دانشمندان و متخصصان حوزه‌های حساس علمی بخصوص در حوزه انرژی هسته‌ای مورد تازه‌ای محسوب نمی‌شود بلکه بارها و در دوره‌های زمانی گوناگون به منظور مقابله با توان علمی رو به رشد کشورهای مستقل این حربه به کار گرفته شده است و در این حوزه دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی پیشتاز است.
 
*از سمیر نجیب تا علی محمدی
 
ترور و گروگانگیری اعضای تیم تحقیقاتی موشکی مصر در دهه 60 به منظور متوقف کردن توان رو به پیشرفت علمی این کشور، انهدام هسته مرکزی رآکتور ازیراک در کشور فرانسه به منظور جلوگیری ارسال آن به عراق و ترور سمیر نجیب دانشمند مصری که در برنامه هسته‌ای این کشور فعال بود بخشی از کارنامه تروریستی موساد در این حوزه به شمار می‌رود.
 
با پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران و به خصوص دستیابی به توان غنی‌سازی 20 درصد استفاده از حربه ترور متخصصان هسته‌ای ایران و خرابکاری در برنامه هسته‌ای در دستورکار سازمان‌های اطلاعاتی غرب قرار گرفت.
 
*جنگ نرم سهم آمریکا، جنگ سخت سهم رژیم صهیونیستی
 
در این باره تقسیم کاری بین دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و دستگاه اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا صورت گرفت که بار حملات تروریستی خشن برعهده موساد قرار گرفته و حملات سایبری و نرم به طرف آمریکایی در چارچوب طرح المپیک اختصاص یافت.
 
*اولین دانشجوی دوره دکتری
 
ترور شهید مسعود علی محمدی اولین اقدام تروریستی در این حوزه محسوب می‌شد که صبح روز 22 دی ماه و در سن 50 سالگی با استفاده از یک دستگاه انفجاری کنترل از راه دور در مقابل منزل خود به شهادت رسید.
 
شهید علی محمدی را می‌توان یکی از پیشگامان حوزه فیزیک ذرات در داخل کشور عنوان کرد که به جای تحصیل دکتری در دانشگاه‌های خارجی جز اولین دانشجویانی بود که در دانشگاه صنعتی شریف به کسب این رتبه علمی پرداخت.
 
شهید علی محمدی در حوزه‌هایی همچون مکانیک کوانتومی، الکترومغناطیس، ذرات بنیادی و مکانیک آماری دانشجویان بسیاری را تربیت کرد که برخی از آنها هم‌اکنون در پروژه‌های علمی کشور مشغول به فعالیت هستند.
 
*از جبهه های جنگ تا دانشگاه مالک اشتر
 
وی در دوران جنگ تحمیلی و در شرایطی که کشور با هجوم همه‌جانبه دشمن به مرزهای فیزیکی روبه‌رو بود با همکاری با نهادهای نظامی توانست خدمات چشمگیری را در کشور انجام دهد.
 
حوزه تلاش‌های وی در این باره به قدری گسترده بود که سازمان بسیج مستضعفین در پیام تسلیت خود به تدریس وی در دانشگاه مالک اشتر و دانشگاه امام حسین (ع) اشاره کرد.
 
*مقابله با تندروی
 
گرچه در همان زمان برخی رسانه‌ها تلاش کردند تا سلایق سیاسی وی را به عنوان پرده‌ای برای نشان دادن مخالفت وی با جریان‌های سیاسی داخلی نظام تلقی کنند اما وی در دوره‌های مختلف و در کلاس‌های درس خود بر ضرورت اعتدال و جلوگیری از هرگونه تندروی تاکید کرده بود.
 
تندروی‌هایی که به صراحت در گفت‌وگو با همسر خود آن را دلیل به هم ریختن فضای دانشگاه عنوان کرده بود. تندروی‌هایی که در سال 88 زمینه آشوب و اشتعال فضای داخلی کشور را فراهم کرده بود و به بیگانگان فرصت دخالت در مهمترین مسائل داخلی کشور را داده بود.
 
*سزامی علی محمدی را گزید
 
بعدها برخی از کارشناسان اطلاعاتی و نظامی بر ترور شهید علی محمدی توسط سرویس‌های جاسوسی بیگانه تاکید کردند. میر جاودان‌فر یک روزنامه‌نگار اسرائیلی به صراحت به این نکته اشاره کرد که ترور علی محمدی به دلیل نقش وی در توسعه زیرساخت‌های علمی ایران صورت گرفته است.
 
روزنامه روسی کامرسنت نیز در مقاله‌ای بر این نکته عنوان کرد که ترور علی محمدی به عنوان یک حربه جدید از سوی اسرائیل برای توقف برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد بعدها روشن شد که حضور شهید علی محمدی در برنامه هسته‌ای سزامی و حضور هم‌زمان جاسوسان اسرائیلی در این پروژه نقش مهمی در افشای جایگاه وی و رهگیری علی محمدی برای ترور وی داشت.
 
*پایان داستان ترور
 
در این میان جستجوهای دستگاه‌های اطلاعاتی ایران برای رهگیری عوامل ترور به نتیجه رسید و در بیستم آذر ماه 1389 وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که موفق به دستگیری فردی به نام مجید جمالی‌فش به عنوان بانی اصلی این ترور شده است.
 
جمالی‌فش بعدها در اعترافات خود اینگونه اعلام کرد که آموزش‌هایی نظیر تعقیب و گریز و چسباندن بمب‌های مغناطیسی را به خودروهای در حال حرکت در پادگانی در جوار اتوبان تلاویو ـ قدس فرا گرفته است گرچه بعدها رژیم صهیونیستی از تایید این مطلب خودداری کرد اما نشریه آمریکایی تایم در گزارشی با تایید وابستگی جمالی‌فش به موساد اعترافت وی را مورد تایید قرار داد.