به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,616
بازدید دیروز: 1,937
بازدید هفته: 3,553
بازدید ماه: 119,059
بازدید کل: 23,780,856
افراد آنلاین: 28
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۳۰ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 19 May 2024
الأحد ، ۱۱ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
1522 - راه‌آهن خواف – هرات با دستور روحانی و ‌اشرف‌غنی افتتاح شد ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
راه‌آهن خواف – هرات با دستور روحانی و ‌اشرف‌غنی افتتاح شد
 
   ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
افتتاح راه‌آهن خواف - هرات ؛ نمونه عالی همکاری ایران و افغانستان
آیین بهره‌برداری از راه‌آهن خواف-هرات با حضور رؤسای جمهوری اسلامی ایران و افغانستان به صورت مجازی برگزار شد.
مراسم افتتاح راه آهن خواف-هرات صبح پنجشنبه (20 آذر) با حضور حجت‌الاسلام روحانی و‌اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان به‌صورت مجازی و ارتباط تصویری برگزار شد.
اجرای قطعات یک، دو و سه راه‌آهن خواف – هرات به طول 140 کیلومتر یکهزار و 800 میلیارد تومان هزینه داشته و راه‌آهن خواف – هرات 225 کیلومتر طول دارد که عملیات اجرایی آن در 4 قطعه اجرا می‌شود.
قطعات یک و دو به طول 78 کیلومتر در خاک ایران و از شهرستان خواف تا مرز شمتیق خراسان رضوی است و قطعات 3 و 4 این خط آهن به طول 147 کیلومتر در خاک افغانستان از شمتیق تا روزنک به طول 62 کیلومتر و از روزنک تا شهر هرات 85 کیلومتر است که امروز 140 کیلومتر از آن افتتاح گردید.
توسعه و تقویت روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران و افغانستان با تسهیل صادرات و واردات کالا و مسافر بین دو کشور، دسترسی مناسب ریلی کشور افغانستان از طریق جمهوری اسلامی ایران به دیگر مناطق بین‌المللی اعم از آب‌های آزاد جنوب، منطقه قفقاز، ترکیه، عراق و اروپا و همچنین امکان توسعه و ایجاد کریدور ریلی از هرات به مزار شریف در شمال شرق افغانستان از اهداف این طرح ملی می‌باشد.
پوشش خدمات ترابری ریلی برای حدود 1/5 میلیون نفر از مردم کشور افغانستان در منطقه هرات، خروج از انزوای جغرافیایی منطقه سنگان در خاک ایران و شهر هرات در افغانستان، شکوفایی فعالیت‌های عمرانی و اقتصادی منطقه شمال غرب افغانستان، کاهش هزینه نسبی حمل‌ونقل و همچنین رفع انحصار حمل کالا از حمل‌ونقل جاده‌ای، کاهش مصرف سوخت در مقایسه با حمل‌ونقل جاده‌ای و افزایش ایمنی در ترابری منطقه از دیگر اهداف این طرح می‌باشد.
توسعه و ثبات افغانستان
توسعه و ثبات ایران و همه منطقه ماست
حجت‌الاسلام روحانی طی سخنانی در این مراسم با بیان اینکه بهره‌برداری از این خط آهن به عنوان یکی از تعهدات توسعه‌ای‌ ما بود که امروز به ثمر رساندیم، گفت: اراده دولت و ملت ایران، بهره‌برداری و استفاده از همه نعمات ممکن به نفع همدیگر است.
وی با ابراز امیدواری به اینکه قطعه 4 خط آهن خواف – هرات از روزنک به هرات به زودی تکمیل و به هرات برسد از آمادگی شرکت‌های ایرانی برای کمک به پیشرفت این پروژه و همچنین در ادامه اتصال راه‌آهن هرات به مزار شریف خبر داد و گفت: با این اتصال مردم افغانستان می‌توانند میلیون‌ها تن کالا جابه‌جا کنند و صدها هزار مسافر جابه‌جا شوند و با افتتاح قطعه 4 این خط آهن مردم هرات می‌توانند به راحتی به مشهدالرضا(ع) متصل و بارگاه ملکوتی این امام(ع) را زیارت کنند.
رئیس‌جمهور کاهش هزینه حمل‌ونقل، کاهش ترافیک مرزی و تسهیل در حمل‌ونقل کالا و توسعه روابط تجاری و اقتصادی را از مزایای راه‌آهن خواف – هرات عنوان کرد و گفت: این خط آهن مسیر ترانزیت کالا را برای مردم افغانستان هموار می‌کند.
روحانی همچنین تأکید کرد روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ایران و افغانستان برای همیشه برقرار خواهد بود و امیدوارم با تشکیل هر چه سریع‌تر کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور همکاری‌ها تداوم یابد.
راه آهن خواف-هرات باعث جهش اقتصادی ایران وافغانستان می‌شود
اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان نیز در سخنانی از افتتاح راه‌آهن خواف – هرات به عنوان یک روز تاریخی در روابط دو کشور نام برد و گفت: امروز شاهد افتتاح پروژه‌ای هستیم که با اراده مشترک دو کشور برای بهره‌برداری مشترک و توسعه همکاری‌های تجاری محقق شد.
رئیس‌جمهور افغانستان راه‌آهن را مفید‌ترین، سریع‌ترین و ارزان‌ترین راه حمل‌ونقل تجارت و ترانزیت کالا عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران نخستین کشوری بود که از طرح توسعه راه‌آهن افغانستان استقبال و با ما همکاری کرد و مردم ما همواره قدردان این تصمیم تاریخی کشور دوست و همسایه ایران هستند. اشرف غنی با‌اشاره به اهمیت توسعه خط آهن و شبکه ریلی در افغانستان و اقدامات انجام شده در این زمینه گفت: افتتاح خط آهن خواف – هرات و اتصال دو کشور ایران و افغانستان از طریق شبکه ریلی در حالی است که قاره آسیا امروز شاهد بزرگ‌ترین تحول اقتصادی در جهان است و توسعه تجارت در بین کشورهای آسیایی را شاهد هستیم.
رئیس‌جمهور افغانستان تأکید کرد: امروز با شرایط حاکم بر جهان ناشی از ویروس کووید 19 ضرورت دارد که کشورهای منطقه با دیدگاه مشترک و اقدام هماهنگ برای استفاده بهینه از منابع طبیعی و امکانات منطقه خود تلاش کنند.
اشرف غنی تأکید کرد: افغانستان خواستار توسعه سرمایه‌گذاری و تجارت با همسایگان، کشورهای منطقه و جهان است و دوستی با دوام با این کشورها سیاست ماست که در این میان کشور دوست و همسایه ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.