به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,653
بازدید دیروز: 2,123
بازدید هفته: 9,840
بازدید ماه: 15,630
بازدید کل: 23,504,003
افراد آنلاین: 5
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
پنج‌شنبه ، ۰۹ فروردین ۱٤۰۳
Thursday , 28 March 2024
الخميس ، ۱۸ رمضان ۱٤٤۵
فروردین 1403
جپچسدیش
321
10987654
17161514131211
24232221201918
31302928272625
آخرین اخبار
۵۳ - مترجم شهناز سلطانی: دانشمند هسته‌ای ایران با چه مدل سلاحی ‌ترور شد؟ ۱۳۹۹/۰۹/۲۶

 

دانشمند هسته‌ای ایران با چه مدل سلاحی ‌ترور شد؟ 

  ۱۳۹۹/۰۹/۲۶


شهید فخری زاده با این سلاح نظامی ترور شد /«تیربار اتوماتیک» چگونه کار  می‌کند؟ +عکس - خبرآنلاین

بیایید درباره تسلیحات برجکی کنترل از راه دور و ‌ترور دانشمند برجسته هسته‌ای ایران صحبت کنیم.  به‌نظر می‌رسد این سناریو مستقیما از یک فیلم پرطرفدار‌ هالیوودی برگرفته شده، ولی واقعاً تسلیحات برجکی کنترل از راه دور وجود دارند.
یک مقام رسمی ‌ارشد ایران ادعا کرده اسرائیل دانشمند برجسته هسته‌ای - محسن فخری‌زاده-  را کشته است، آن هم با استفاده از سلاح کنترل از راه دور یا تماما خودکار که روی یک وانت نیسان قرار گرفته و هیچ قاتل انسانی واقعی در این عملیات پیچیده وجود ندارد.
هیچ مدرک  محکمی ‌برای این ادعا ارائه نشده است و به ‌نظر می‌رسد این نوع ‌ترور از فیلم اکشن «شغال» در سال 1997 برگرفته شده، اما غیرممکن نیست و شدنی است.
در ماه جولای یک شرکت اسرائیلی از یک اسلحه برجکی قابل حمل رونمایی کرد که به گفته آنها می‌تواند اهدافش را به شکل خودکار اسکن و روی آنها تمرکز کند و سپس به وسیله یک اپراتور با استفاده از یک دستگاه بی‌سیم مثل تبلت به آن شلیک کند.
«علی شمخانی» یک ژنرال در سپاه قدرتمند پاسداران انقلاب اسلامی ایران است که هم اکنون سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی ایران را دارد، در مراسم تشییع پیکر فخری‌زاده  ادعا کرد اسرائیل این دانشمند را آن هم با استفاده از سلاح خودکار و یا کنترل از راه دور ‌ترور کرده است.
 به ‌نظر می‌رسد اولین‌بار «فارس» خبرگزاری نیمه‌رسمی ‌ایران که ارتباطی هم با سپاه پاسداران ایران دارد، جزییاتی را درباره ادعای  ‌ترور به شکل کنترل از راه دور منتشر کرد.
در این حمله دانشمند هسته‌ای ایران کشته شد. وی یک افسر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم بود و کسی بود که به گفته سازمان اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل این دانشمند در طول دهه‌های متمادی مسئول توسعه تسلیحات هسته‌ای ایران بوده است. بنابراین او را 27 نوامبر در شهر آبسرد در کمتر از 50 مایلی شرق تهران پایتخت ایران ‌ترور کردند.
«دشمن از یک متد جدید پیچیده برای ‌ترور استفاده کرد و از یک راه تخصصی و ویژه برای موفقیت در رسیدن به  اهدافش بهره گرفت». این را شمخانی در مراسم خاکسپاری فخری‌زاده عنوان کرد.
طبق اظهارات شمخانی و گزارش خبرگزاری فارس و اخبار رسانه‌های دیگر ایرانی وی در زمان این حمله برای گذراندن تعطیلات آخر هفته با همسرش در شهر آبسرد بود.
مدت زمان کوتاهی بعد از چرخش کاروان، یک اسلحه برجکی با کنترل الکترونیکی که داخل یک نیسان آبی پارک‌شده کار گذاشته بودند به سمت خودروی فخری‌زاده شلیک کرد. ماشین توقف کرد و گفته می‌شود دانشمند پیاده شد، ظاهرا نمی‌دانست صدایی‌هایی که از برخورد ‌اشیا به ماشین شنیده بود، در واقع تیراندازی بوده است.
 از زاویه دیگر قطعا به‌نظر می‌رسد مواد منفجره همراه با تیراندازی استفاده شده است.
طبق آنچه در خبرگزاری فارس منتشر شده این سلاح به شلیک ادامه می‌دهد و گلوله‌هایی به پهلو و پشت فخری‌زاده اصابت می‌کند که دست‌کم یکی از آنها باعث شکستگی ستون فقراتش شد. یکی از محافظ‌ها که احتمالا در این ماشین بوده، تلاش کرد با پریدن از بالای سر وی نجاتش دهد که او هم زخمی ‌شد و سپس نیسان آبی منفجر شد.
درباره میزان تلفات احتمالی خبری نیست. گفته می‌شود فخری‌زاده ابتدا به یک کلینیک پزشکی محلی منتقل شد و سپس با هلی‌کوپتر به یک بیمارستان نظامی در تهران منتقل شد که ظاهرا در همان کلینیک به‌خاطر شدت جراحات فوت شد.
برخی از گزارش‌ها ادعا کرده‌اند سلاح برجکی به وسیله ماهواره کنترل شده بود و اسلحه پیدا شده آرم و مشخصات صنایع نظامی اسرائیل را دارد، اما تاکنون هیچ تصاویری از بقایای اسلحه یا پایه خودکار آن منتشر نکرده‌اند.
چیزی که کاملاً مهم است و باید به آن توجه کرد این است که این نسخه از حوادث کاملاً با گزارش اولیه خبرگزاری فارس از این حادثه متناقض است که گفته بود ابتدا انفجار رخ داده است و سپس یک تیم از افراد مسلح فخری‌زاده را کشتند. به‌نظر می‌رسد این سناریو یک حمله پیچیده را نشان می‌دهد که در آن نیسان پر از مواد منفجره برای متوقف کردن کاروان استفاده شده است.
این گزارش همچنین مدعی شد که سه- چهار نفر در صحنه مرده بودند از جمله همه مهاجمان. گزارش‌های دیگر رسانه‌های ایرانی که بعدتر منتشر شد، گفت ده نفر مسلح درگیر این ‌ترور بودند و یک تیم 50 نفره نیز برای پشتیبانی آنها و برای کمک به انجام این عملیات در کشور ایران فعالیت داشتند. در ‌ترورهای قبلی که دانشمندان هسته‌ای دیگر ایران را نشانه گرفته بودند و این ‌ترورها منتسب شده بود به اسرائیل از ‌ترکیب بمب‌های نصب شده روی خودروهای دانشمندان و خودروهای دیگر و همین‌طور افراد مسلحی روی موتورسیکلت استفاده شده بود.
ماجرای اسلحه برجکی به‌نظر می‌رسد برای یک فیلم جذاب‌ هالیوودی خیلی مناسب باشد. شاید خیلی خوب یادآور فیلم شغال در 1997 باشد که در آن جنایتکار نامدار که نقش آن را «بوریس ویلیس» بازی کرده، تلاش می‌کند بانوی اول آمریکا را با استفاده از یک مسلسل سنگین کنترل از راه دور که درون یک مینی‏‏ون جاسازی شده، ‌ترور کند.
در همان زمان همان‌طور که قبلاً‌ اشاره شد در ماه جولای یک شرکت اسرائیلی سازنده تسلیحات هوشمند از جدیدترین محصول اضافه شده به خانواده محصولات SMASH خود، به نام SMASH HOPPER که همچنین به‌عنوان «سامانه سلاح سبک کنترل از راه دور IRCWS  نیز شناخته‌شده، رونمایی کرد. این سیستم مرکب از یک اسلحه SMASH2000 که در آن دید اسلحه کامپیوتری شده و یک سه پایه کنترلی است که به گفته این شرکت، می‌تواند روی یک پایه زمینی یا روی یک ماشین نصب شود.
سیستم نشانه‌گیری اسلحه SMASH2000  توانایی شناسایی خودکار اهداف و قفل کردن روی آنها را دارد و به اپراتور این امکان را می‌دهد که در بیشتر مواقع موفق به زدن ضربه شود.
SMASH HOPPER با ایجاد قابلیت‌های ذاتی به اپراتور SMASH2000  این امکان را می‌دهد که برجک اسلحه را برای اسکن خودکار و قفل کردن روی اهدافش تنظیم کند و بعد فرمان شلیک بدهد. همچنین کاربر اگر بخواهد می‌تواند برجک اسلحه را دستی هم تنظیم کند. همه اینها را می‌توان با استفاده از دستگاهی از نوع تبلت با سیم یا از طریق اتصال بی‌سیم به برجک وصل کرد.
یک سیستم کنترل از راه دور سبک‌تر SMASH Hopper Light هم با قابلیت‌های بسیار مشابه‌ وجود دارد. این سیستم از یک سه‌پایه مخصوص استفاده می‌کند که میدان آتش محدودتری نسبت به SMASH HOPPER  استاندارد دارد اما به‌دلیل وزن کمتر توسط یک نفر قابل جابه‌جایی و استقرار است.
تصاویر تبلیغاتی تسلیحات هوشمند نشان می‌دهد SMASH Hopper استاندارد و سبک از گلوله‌های 5/56 میلیمتری استفاده می‌کند یعنی همان کالیبر مورد استفاده در AR-15 و M16 به‌عنوان اسلحه لوله کوتاه. این سلاح در حداکثر اندازه خود می‌تواند از مهمات کالیبر 7/62 میلیمتری بر اساس اسلحه الگوی stoner SR-25 استفاده کند.
به همین‌ترتیب مطمئناً ممکن است که تیم ‌ترور بتواند یک سامانه از راه دور مانند SMASH HOPPER را در وانت نیسان نصب کرده و از راه دور آن را کنترل کند یا حتی تنظیم کند که در حالت شلیک نیمه مستقل عمل کند، اگرچه احتمال آن کمتر است. همچنین ممکن است که هر دو سناریو تا حدی درست باشند. اینکه این فناوری جدید به‌عنوان بخشی از عملیات ‌ترور مورد استفاده قرار گرفته است، اما این آدمکش واقعی نیز با اطمینان از اینکه دانشمند گرانقدر ایران روز دیگری را نمی‌بیند، در این طرح ‌ترور شرکت داده شد.
 اغلب اوقات نوعی انحراف در این نوع حملات  می‌تواند سودمند باشد. وجود یک ماشین با اسلحه کنترل از راه دور پیش روی آتش قطعا واجد شرایط چنین انحرافی است. با همه این اوصاف دولت ایران هنوز سند و شاهد محکمی ‌برای آن ارائه نکرده است، برای هیچ از حلقه‌های زنجیری که برای این حوادث گزارش شده و می‌گوید علت ‌ترور فخری‌زاده بوده از جمله اینکه این حمله شامل نوعی سلاح برجکی کنترل از راه دور بوده یا نه مدرکی وجود ندارد.
باید دید با توجه به اجماع گسترده در داخل ایران و سایر کشورها که اسرائیل را مسئول این ‌ترور می‌دانند، سلاح‌های مورد استفاده در حمله به دانشمند ایران مشخص خواهد شد یا نه.
با این همه هنوز هم ذکر این نکته مهم است که طرح ‌ترور فخری‌زاده در قالب کمین از راه دور محتمل است.
دقیقاً این نوع از ظرفیت وجود دارد و البته وزن بسیار زیادی ندارد و واقعاً در اسرائیل تولید می‌شود. همین امر می‌تواند دلیل محکمی ‌باشد تا فارغ از ارائه هرگونه سند، از این نوع فناوری به‌عنوان عامل ‌ترور یاد شود.
منبع: پایگاه درایو
مترجم: شهناز سلطانی