به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 4,727
بازدید دیروز: 4,943
بازدید هفته: 35,329
بازدید ماه: 56,299
بازدید کل: 23,718,119
افراد آنلاین: 24
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
پنج‌شنبه ، ۱۳ اردیبهشت ۱٤۰۳
Thursday , 2 May 2024
الخميس ، ۲۳ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۳/۱۲۰ - با خورشید انقلاب (خاطراتی از رهبر معظم انقلاب) :بهت و حیرت شاعر بزرگ عرب ۱۳۹۹/۰۹/۲۸

 با خورشید انقلاب (خاطراتی از رهبر معظم انقلاب) :

بهت و حیرت شاعر بزرگ عرب

  ۱۳۹۹/۰۹/۲۸

بهت و حیرت شاعر بزرگ عرب
ادبیات روی خطابات و سخنان رهبر معظم انقلاب اثرگذار بوده است. سخنان معظم‌له را با سخنان دیگران مقایسه کنید؛ به‌ویژه روی جمله‌های آهنگین ایشان که بسیار ادیبانه است. اگر فردی با سبک ادبی صحبت کند، کلامش در اعماق شعور انسان‌ها نفوذ می‌کند. در ارتباط با همین موضوع، معظم‌له در جایی فرمودند: «من یک روز سخنرانی می‌کردم. مرحوم باهنر همین‌طور به من نگاه می‌کرد! وقتی که یک خرده من مکث کردم، گفت: قربانِ جملات آهنگینت بروم!»
هرکسی که ذوق ادبی داشته باشد، واقعاًً احساس می‌کند ایشان فارغ‌التحصیل یک مدرسه ادبی فوق‌العاده است. ایشان کتاب‌های بلاغت را به‌طور کامل خوانده و از شاگردان ادیب نیشابوری دوم نیز بوده‌اند.
بنابراین ادبیات یکی از محورهای تأثیرگذاری و احیاگری شخصیت معظم‌له در مسائل فرهنگی بوده است. از آن مهم‌تر اینکه ایشان فقط به ادبیات فارسی اکتفا نکرده، بلکه به ادبیات عرب نیز پرداخته‌اند.
روزی محمدمهدی جواهری خدمت ایشان آمد. این شاعر بزرگ عرب که تقریباً 94 سال عمر داشت، وقتی فهمید حضرت آقا این همه مطالعه دارند و دیوان و خاطرات جواهری را دقیق خوانده‌اند، مات و مبهوت ماند و فریاد زد: «دوران حکومت صاحب بن عباد و ابن عمید بر ایران برگشته است!»
این دو، وزیر و حاکم فوق‌العاده‌ای بوده‌اند که مهارت ادبی عجیبی داشته‌اند. افزون بر جواهری، ایشان با شاعران متعددی از جهان عرب نیز آشنا هستند. از آن مهم‌تر، معظم‌له پا را فراتر از جهان اسلام گذاشته و به سمت ادبیات اروپا نیز رفته‌اند. از زبان معظم‌له شنیدم که فرمودند: «شاید هیچ رمان غربی یا شرقی، یعنی از اروپای غربی یا اروپای شرقی، به فارسی‌ ترجمه شده نیست که من نخوانده باشم؛ همه را خوانده‌ام.»
* محمدعلی آذرشب - پاتوق کتاب فردا- دوشنبه 8 تیر 94.
غذای ساده املت
یک روز که در منزل رهبر معظم انقلاب در خدمت ایشان بودم، بحث ما قدری به طول انجامید و نزدیک مغرب شد.
پس از اقامه نماز در محضر ایشان، معظم‌له رو به من کردند و فرمودند: آقا رحیم! شام را مهمان ما باشید. بنده در عین حال که این را توفیقی می‌دانستم، خدمتشان عرض کردم اسباب زحمت می‌شود. ایشان فرمودند: نه! بمانید هرچه هست با هم می‌خوریم. وقتی که سفره را پهن کردند و شام را آوردند، دیدم غذای ساده ایشان و خانواده شان چیزی جز املت ساده نیست. من نیز بر آن سفره مهمان بودم و مقداری از همان غذای ساده را خوردم.
* سردار سرلشکر رحیم صفوی (فرمانده کل  وقت سپاه)، پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه، 24/7/1390.